Suorahankinta, lisätyöpäätökset nro 2-4, Staran alueen 3 kivityöurakka 2025
Suorahankinta, lisätyöpäätökset nro 2-4, Staran alueen 3 kivityöurakka 2025
Päätös
Yksikönjohtaja päätti hyväksyä Peab Industri Oy:n 9.6., 10.6. ja 11.6.2025 antamien lisätyötarjousten mukaiset työvaiheet:
LT2.1 Tilaajan graniittilaatan (h=80/100mm) kuvioasennus betoniin ja saumaus, arvioitu määrä 400 m2, yksikköhintaan 94,70 euroa / m2.
LT2.2 Graniittilaatan sahaus (h=80-100mm), arvioitutarve 50 m, yksikköhintaan 24,00 euroa/metri.
LT3.1 Tilaajan massiivibetonilaatan asennus maakosteaan betoniin, arvioitu määrä 160 m2, yksikköhintaan 100,00 euroa / m2.
LT3.2 Massiivibetonilaatan saumaus kovettuvalla saumahiekalla, arvioitu tarve 150 kg, yksikköhintaan 2,50 euroa/kg.
LT4.1 Hule-Kartanokivi 278x138x80 harmaa, asennettuna hiekan varaan, hiekkasaumattuna, arvioitu määrä 55 m2.
LT4.2 Hule-Kartanokivi 278x138x80 musta, asennettuna hiekan varaan, hiekkasaumattuna, arvioitu määrä 4 m2.
Samalla yksikönjohtaja päätti oikeuttaa rakennusyksikön tilaamaan lisätyöt rakennuskohteisiin.
Lisätöiden ennakoitu arvo yhteensä on 59 357,00 euroa (ALV 8 c §).
Päätöksen perustelut
Hankinnan taustaa
Staran kaupunkitekniikan rakentamisen osasto toteuttaa antamiensa tarjousten ja tilaajahallintokuntien tekemien tilausten perusteella vuosittain useita katu- ja viheralueiden rakennushankkeita. Hankkeet toteutetaan omajohtoisesti ja niissä käytetään oman tuotannon lisäksi runsaasti monen tyyppisiä kilpailutettuja aliurakoita ja -hankintoja. Staran kivitöiden urakat ovat tällaisia tyypillisiä alihankintoja jossa on välttämätöntä käyttää materiaalin hankintaan, työstämiseen ja asentamiseen keskittynyttä ammattitaitoista aliurakointia.
Staran kaupunkitekniikan rakentamisen tekninen tuki on kilpailuttanut alueen 3 kivitöiden urakan ajalle 1.4.2025 - 31.3.2026. Hankinta suoritettiin alkuvuonna 2025 avointa hankintamenettelyä käyttäen. Edullisimman tarjouksen antanut Peab Industri Oy valittiin urakoitsijaksi johtokunnan päätöksellä HEL 2024-017257 / 30.3.2025 / 35 §.
Hankintavaltuus
Hankintalain mukaan hankintayksikkö voi tehdä lisätilauksen, joka ei muodosta olennaista muutosta alkuperäiseen sopimukseen eikä vaikuta sopimuksen yleiseen luonteeseen. Vähäarvoisesta sopimusmuutoksesta on katsottava olevan kyse silloin, kun lisätilausten yhteenlaskettu arvo rakennusurakassa on korkeintaan 15 % alkuperäisen hankintasopimuksen arvosta.
Tarjouspyyntöön ja sopimukseen on sisältynyt lisähankintamahdollisuus koskien Rakennusurakoiden yleisissä sopimusehdoissa (YSE 1998) tarkoitettujen urakan suorittamiseksi tarpeellisten lisä- ja muutos-
töiden hankkimista varten. Lisätöiden ennakoitu arvo on otettu huomioon laskettaessa alkuperäisen sopimuksen kokonaisarvoa.
Yksikönjohtajalla on oikeus tilata lisä- ja muutostöitä rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunnan päätöksen 20.6.2017 / 7 § mukaisesti.
Lisätöiden perusteet
Lisätöiden tarve on aiheutunut Kaupunkiympäristön toimialan tilaamista ja rahoittamista, RA3:n urakoimista kolmesta erillisestä työkohteesta. Kohteet ovat laajoja ja pitkäkestoisia hankkeita, joissa tehdään pääosin sopimuksenmukaisia kivitöitä.
Haakoninlahdenpuiston kierrätyskivien asennus
Haakoninlahdenpuiston rakennuskohteessa tulee asennettavaksi tilaajan kierrätyskivimateriaalia, graniittilaattaa joka on paksuudeltaan vaihtelevaa. Asennustyön lisähinta sisältää laattojen kuvioasennuksen betoniin sekä betonisaumauksen. Laattoja joudutaan sahaamaan kuvioasennuksen mukaisesti. Lisätyönä tehtävä asennus ei sisällä kierrätyslaattojen valitsemistyötä Staran varastoalueella eikä kuljetuksia, ne laskutetaan sopimuksen mukaisilla hinnoilla toteutumien mukaisesti.
Graniittilaattojen sahaus- ja asennustyön ennakoitu arvo 400 m2:n alalla on 39 080,00 euroa (AVL 8 c §).
Kierrätyskivien käyttö on kaupungin ympäristöohjelman mukaista. Kohdetta suunniteltaessa varastossa olevat graniittilaatat on korvamerkitty käytettäväksi tässä kohteessa. Näin laaja, eri paksuisten laattojen asennus kuvion mukaisesti, ei sisälly sopimuksen mukaisiin hintoihin. Siksi sopimusta joudutaan täydentämään kesken urakkakauden lisätyöllä. Saatuja lisätarjouksia sahauksesta ja asennuksesta voidaan pitää hyväksyttävinä sekä toimitusehdoiltaan että hintatasoltaan.
Ilveskorvenpuiston massiivibetonilaattojen asennus
Ilveskorvenpuistoon tulee asennettavaksi massiivisia, noin 140 kiloa painavia betonilaattoja. Stara on hankkinut laatat ja niiden asentaminen teetetään rakennuskohteessa toimivalla kivitöiden vuosisopimustoimittajalla. Asennustyö tehdään imukuppinostokalustolla maakosteaan betoniin ja saumaus tehdään kovettuvalla saumaushiekalla. Tämän tyyppistä massiivilaattojen asennustyötä ei ollut tiedossa kiviurakan tarjouspyyntövaiheessa. Siksi sopimusta joudutaan täydentämään kesken urakkakauden.
Massiivibetonilaattojen asennus- ja saumaustyön ennakoitu arvo 160 m2:n alalle on 16 375,00 euroa (AVL 8 c §). Saatuja lisätarjouksia asennuksesta ja saumauksesta voidaan pitää hyväksyttävinä sekä toimitusehdoiltaan että hintatasoltaan.
Puotilan ostoskeskuksen Hule-Kartanokiveys
Puotilan ostoskeskukselle tulee asennettavaksi harmaita ja mustia Hule-Kartanokiviä. Tämän mallisista betonikivistä ei ollut tietoa tarjouspyyntöä tehdessä. Siksi sopimusta joudutaan täydentämään kesken urakkakauden. Kivitöiden vuosiurakoitsija toimittaa kivet ja asentaa ne muiden kohteessa tehtävien sopimuksenmukaisten kivitöiden aikatauluun sovittaen.
Hule-Kartanokiveyksen ennakoitu arvo, noin 49 m2 alalle, on 3 902,00 euroa (AVL 8 c §). Saatua lisätyötarjousta voidaan pitää hyväksyttävinä sekä toimitusehdoiltaan että hintatasoltaan.
Talouden ja sopimuksenmukaisuuden seuranta
Urakassa on aiemmin tehty yksi lisätyöpäätös arvoltaan 40 410,00 euroa (AVL 8 c §). Tämän päätöksen mukaiset lisätyöt mukaan lukien, kaikkien lisätöiden ennakoitu arvo yhteensä on alle neljäsosa lisätöihin varatusta summasta. Urakan sopimuskausi on alkanut huhtikuun alusta ja päättyy maaliskuun lopussa. Tätä päätöstä tehtäessä urakan taloudellinen toteuma-aste on kuusi (6) prosenttia hankinnan enimmäisarvosta. Sopimuksen ennakoitu arvo tai yksikönjohtajalle myönnetty lisätilausoikeus eivät ylity nyt tehtävien lisätyöpäätösten johdosta. KTR:n tekninen tuki seuraa urakan toteutumista ja raportoi siitä.
Päätöksessä mainitut lisätyövaiheet lisätään urakan puitesopimukseen 4700003387 sekä urakan seurannan tietopalveluun. Lisätyövaiheet ovat käytettävissä urakkasopimuksen voimassaoloaikana soveltuvissa kohteissa.
Päätös tullut nähtäväksi 12.06.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Heikki Laristo, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39241