Pegasos järjestelmän ohjelmisto- ja puitesopimuksen irtisanominen ja päätöksen 20.3.2025 §59 poistaminen
Pegasos järjestelmän ohjelmisto- ja puitesopimuksen irtisanominen ja päätöksen 20.3.2025 §59 poistaminen
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hallintolain 50 §:n 1 momentin 4 kohdan nojalla poistaa päätöksensä 20.3.2025 § 59 ja ratkaista asian uudelleen seuraavasti:
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti irtisanoa Helsingin kaupungin ja CGI Suomi Oy:n välisen ohjelmisto- ja puitesopimuksen OHJELMISTOPALVELUSOPIMUKSEN 238 2000 MUUTOSSOPIMUS No S 10477010 Pegasos potilastietojärjestelmästä.
Irtisanominen koskee näin ollen myös alkuperäistä puite- ja ohjelmistosopimusta Pegasos järjestelmästä sopimusnumerolla 236/2000, jossa on sovittu laitteisto-, ohjelmisto- ja palvelutoimituksesta.
Sopimus ja sopimuksessa mainitut Pegasoksen ohjelmistolisenssit, lisäohjelmat, Kotihoito-osio, muut rajapinnat ja liittymät sekä työasemalisenssit irtisanotaan tällä päätöksellä päättymään 31.8.2025.
Päätöksen perustelut
Hallintolain 50 §:n 1 momentin 4 kohdan mukaan viranomainen voi poistaa virheellisen päätöksensä ja ratkaista asian uudelleen, jos asiaan on tullut sellaista uutta selvitystä, joka voi olennaisesti vaikuttaa päätökseen.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja on 20.3.2025 § 59 päättänyt irtisanoa Pegasos järjestelmän ohjelmisto- ja puitesopimuksen. Päätöksen jälkeen on tullut ilmi, sopimuksen irtisanomisaikana, tarve jatkaa Pegasoksen ylläpitoa arkistoinnin oikeellisuuden arvioimiseksi, koska näiden asiakastietojen arkistointi ei ole valmistunut kesäkuun 2025 loppuun mennessä. Päätöstä on tämän vuoksi tarpeen korjata.
Asiavirheen korjaaminen tehdään asianosaisen aloitteesta.
Pegasos potilastietojärjestelmä (jäljempänä Pegasos) on ollut käytössä Helsingin kaupungin terveydenhuollossa vuodesta 2001 alkaen. Vuosien aikana käyttö laajentui sosiaalihuollon puolelle lapsiperheiden kotipalveluun sekä lapsiperheiden sosiaaliohjaukseen.
Pegasos on ollut katselukäytössä vuodesta 2021 lähtien, jolloin Apotti järjestelmä korvasi Pegasoksen tuotantokäytön. Katselukäyttöä rajoitettiin toukokuussa 2024 vain yhteen työasemaan, joka toimii palvelupisteenä toiminnalle.
Kevään ja kesän 2025 aikana Pegasokseen tallennetut potilastiedot on arkistoitu Kelan Kannan vanhojen potilastietojen arkistoon. Pegasoksen sosiaalihuollon asiakastietojen arkistointi on kanta-arkistorakenteen johdosta vaativampi ja siten näitä ei ole vielä saatu arkistoitua Kelan Kannan sosiaalihuollon asiakastietojen arkistoon.
Sopimus ja sen alle kuuluvat ohjelmistolisenssit, lisäohjelmat, Kotihoito-osio, muut rajapinnat ja liittymät sekä työasemalisenssit irtisanotaan. Edellä mainitut sisällöt ja niihin kuuluvat osiot on listattu OHJELMISTOPALVELUSOPIMUKSEN 238 2000 MUUTOSSOPIMUS No S 10477010 sopimuksessa. Irtisanominen koskee näin ollen myös alkuperäistä puite- ja ohjelmistosopimusta Pegasos järjestelmästä sopimusnumerolla 236/2000, jossa on sovittu laitteisto-, ohjelmisto- ja palvelutoimituksesta.
Sopimukset irtisanotaan tällä päätöksellä päättymään 31.8.2025.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan oikeus päättää sopimusten irtisanomisista perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 17.12.2024 § 281.
Päätös tullut nähtäväksi 24.06.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Tanja Wathén, ict-asiantuntija, puhelin: 09 310 35338