Hankinta, asiantuntijapalvelu, International House Helsingin fyysisen palvelupisteen visuaalinen ilme, kaupunginkanslia
Hankinta, asiantuntijapalvelu, International House Helsingin fyysisen palvelupisteen visuaalinen ilme, kaupunginkanslia
Päätös
Elinkeinojohtaja päätti hyväksyä Rune & Berg Design Oy:n (y-tunnus 2419350-5) tarjouksen International House Helsingin fyysisen palvelupisteen visuaalista ilmettä koskevasta asiantuntijapalvelusta kokonaistaloudellisesti edullisimpana.
Suunniteltu sopimuskausi on 11.8.−15.11.2025. Sitova sopimus sopijapuolten välille syntyy vasta erikseen allekirjoitettavalla hankintasopimuksella.
Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo on enintään 27 510 euroa (alv 0 %). Työn kustannukset veloitetaan elinkeino-osaston maahanmuuttoyksikön asettautumistiimin määrärahasta (talousarvion kohdasta 14001, sisäisen tilauksen tunniste 1817200041 Asettautumistiimi).
Elinkeinojohtaja päätti oikeuttaa elinkeino-osaston maahanmuuttoyksikön asettautumistiimin tiimipäällikön allekirjoittamaan hankintasopimuksen ja muut hankkeen toteutukseen liittyvät asiakirjat.
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohteena on asiantuntijapalvelu, jossa suunnitellaan ja tuotetaan visuaalinen ilme International House Helsingin fyysiseen palvelupisteeseen sekä ilmeeseen liittyvä suunnitelma ja ohjeistukset. Palvelupiste muuttaa uuteen toimitilaan Pasilan virastokeskukseen kesällä 2026. International House Helsinki tulee toimimaan samassa tilassa valtion yhteisen asiointipalvelupisteen, Suomi-pisteen, kanssa. Uuden palvelupisteen visuaalisen ilmeen toteutuksella pyritään varmistamaan toimiva asiakaskokemus ja saavutettavuus.
Hankinta kilpailutettiin kevennetysti hankintalain kynnysarvon alittavana pienhankintana. Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 3.6.2025 päivättyyn tarjouspyyntöön (liitteet 1−2), joka on lähetetty sähköpostitse kolmelle palveluntarjoajalle: Rune & Berg Oy, Signa Oy ja Workspace Oy. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 18.6.2025. Määräaikaan mennessä saapui tarjous kahdelta palveluntarjoajalta: Rune & Berg Oy:ltä ja Workspace Oy:ltä.
Molemmat saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus (hinta 50 %, laatu 50 %). Vertailun enimmäispisteet olivat 100. Laadun osalta arvioitiin työsuunnitelmaa.
Tarjousten vertailu perusteluineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa (liite 3). Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen on tehnyt Rune & Berg Oy.
Elinkeinojohtajan oikeus toteuttaa hankintoja perustuu kansliapäällikön päätökseen kaupunginkanslian viranhaltijoiden hankintaoikeuksista 30.5.2025 § 91.
Lisätiedot: tiimipäällikkö Juho-Tuomas Järvikangas, puhelin 09 310 31671
Päätös tullut nähtäväksi 03.07.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.
Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Juho-Tuomas Järvikangas, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 31671