Päätös Hermanninrannan koulu, päiväkoti ja nuorisotila uudisrakennuksen vuokrahanke, hankinnan voittaneen tarjoajan tarjousmateriaalin julkisuudesta ja luovuttamisesta tietopyyntöasiassa
Päätös Hermanninrannan koulu, päiväkoti ja nuorisotila uudisrakennuksen vuokrahanke, hankinnan voittaneen tarjoajan tarjousmateriaalin julkisuudesta ja luovuttamisesta tietopyyntöasiassa
Päätös
Tekninen johtaja päättää, että Hermanninrannan koulu, päiväkoti ja nuorisotila uudisrakennuksen vuokrahanke, hankinnan voittaneen tarjoajan tarjousmateriaali on osin julkinen, ja että asiakirjat luovutetaan julkisilta osin vastauksena 24.6.2025 tehtyyn tietopyyntöön.
Voittaneen tarjoajan tarjousmateriaali ja sen sisältämät suunnitelma-mallit luovutetaan siltä osin kuin ne sisältävät yleisluontoista ja havainnollistavaa aineistoa, joka kuvaa tarjouksen kokonaisratkaisun pääpiirteitä ja laatuominaisuuksia.
Tarjousmateriaalin ja suunnitelmamallien ne osat, jotka sisältävät yksityiskohtaisia teknisiä ratkaisuja, laskentamalleja, materiaali- ja toimittajakohtaisia tietoja sekä muuta liiketoiminnallisesti merkittävää tietoa taikka turvallisuuteen liittyviä tietoja jätetään luovuttamatta, koska ne sisältävät liikesalaisuuksia ja turvajärjestelyjä koskevia ja niiden toteuttamiseen vaikuttavia tietoja.
Päätöksen perustelut
Tietopyyntö ja vastaus tietopyyntöön
Hermanninrannan koulu, päiväkoti ja nuorisotila uudisrakennuksen vuokrahanke, hankinnan tarjoaja on pyytänyt 24.6.2025 tietopyynnöllä nähtäväksi arvioinnin yhteenvetopöytäkirjan 6.6.2025 sekä voittaneen tarjoajan tarjousaineiston kokonaisuudessaan. Lisäksi tietojen pyytäjä on täydentänyt tietopyyntöään 2.7.2025 ja pyytänyt nähtäväksi väliarvioinnin pöytäkirja-aineiston kokonaisuudessaan, sisältäen kilpailijoiden pisteytyksen sekä voittaneen tarjoajan alustavan tarjousvaiheen suunnitelmamallin.
Voittanut tarjoaja on toimittanut lopullisen tarjouksen liitteenä listauksen tarjouksen asiakirjoista, joiden on katsonut sisältävän liikesalaisuuksia tai muita salassa pidettäviä tietoja. Hankintayksikkö on ilmoittanut tietopyynnöstä kilpailun voittaneelle tarjoajalle ja varmistanut miltä osin heidän tarjousmateriaalinsa sisältää liikesalaisuuksia tai muita salassa pidettäviä tietoja. Voittanut tarjoaja on 7.7.2025 vastauksessaan toimittanut hankintayksikölle julkiseksi katsomansa version tarjousmateriaalista, joka sisälsi lyhennetyn version lopullisen tarjousvaiheen suunnitelmamallista, ja josta suurin osa sivuista oli poistettu liikesalaisuuksiin vedoten. Voittanut tarjoaja on vastauksessaan ilmoittanut, että heidän lopullisen tarjouksensa liikesalaisuuksiksi merkityt dokumentit ovat kokonaisuudessaan salassa pidettäviä julkisuuslain (621/1999) 24 §:n ja liikesalaisuuslain (595/2018) 2 §:n nojalla. Lisäksi voittanut tarjoaja on ilmoittanut vastauksessaan, että myös aiempi alustava tarjous on kokonaisuudessaan salassa pidettävä. Vastauksessaan voittanut tarjoaja on perustellut kantaansa seuraavasti: ”Haluamme korostaa, että kilpailun lopputulos ratkesi nimenomaisesti tarjouksemme liitteenä olleen laatuarvioitavan aineiston erinomaisuuteen ja sillä on täten todennettavasti merkitystä ryhmittymämme yritysten kilpailukyvylle. Laatuaineistomme arvioitiin kokonaisuutena lähes 40 % paremmaksi kuin toiseksi tulleella kilpailijalla. Tämän tiedon luovuttaminen kilpailijallemme heikentäisi ryhmittymämme yritysten kilpailuasemaa markkinoilla ja aiheuttaisi huomattavaa taloudellista vahinkoa niille.”.
Hankintayksikkö on 8.7.2025 ja 9.7.2025 toimittanut vastauksen tietopyyntöön tietojen pyytäjälle. Vastauksena on toimitettu voittaneen tarjoajan julkiseksi määrittelemä osuus lopullisesta tarjouksesta ja 6.6.2025 arvioinnin yhteenvetopöytäkirjan liitteet.
Tietojen pyytäjä on 9.7.2025 ilmoittanut haluavansa saattaa hankintayksikön tietopyyntöön antaman vastauksen salassa pidettävien tietojen osalta viranomaisen päätettäväksi ja ratkaistavaksi sekä pyytänyt saada asiassa valituskelpoisen päätöksen.
Päätöstä pyytäessään tietojen pyytäjä on ilmoittanut oman kantansa salassa pidettävään tietoon. He ovat katsoneet, että voittaneen tarjoajan suunnitelmasta poistetut ja piilotetut tarjoussuunnitelman tilojen, muiden toiminnallisten alueiden nimet sekä niiden pinta-alat tai muut tarjousaineiston sisältöä koskevissa vähimmäisvaatimuksissa esitetyt suunnitelmiin sisällytettävät tiedot eivät voi olla liikesalaisuuksia. Em. tiedot, jotka tarjouspyynnön mukaisesti on tullut esittää tarjouksen suunnitelma-aineistossa, perustuvat hankintayksikön osana tarjouskilpailua toimittamiin lähtötietoihin, joita tarjoaja ei itse ole määritellyt tai keksinyt.
Hankintayksikkö on tämän jälkeen vielä 11.7.2025 tiedustellut ja varmistanut voittaneelta tarjoajalta, miltä osin he katsovat tarjousmateriaalin sisältävän liikesalaisuuksia tai muita salassa pidettäviä tietoja. Voittanut tarjoaja on vastannut 15.7.2025 tiedusteluun ja todennut seuraavaa: ”On totta, että suunnitteluratkaisumme ja tarjousaineistomme perustuu tilaajan lähtötietoihin, jotka olivat yhteiset kaikille. Oleellista on kuitenkin se, miten lähtötietojen pohjalta olemme luoneet kilpailijoihin verrattuna ylivoimaisen hyvän ratkaisun haastavaan tehtävänantoon. Tahdomme edelleen muistuttaa, että laatuaineistomme arvioitiin kokonaisuutena lähes 40% paremmaksi kuin toiseksi tulleella kilpailijalla ja tämä ratkaisi kilpailun lopputuloksen. Tällä tiedolla on siis merkittävää taloudellista arvoa eikä sitä ole kokonaisuutena mistään muista lähteistä saatavilla. Tilakokonaisuuksien toiminnallinen ja tekninen yhteensovittaminen lukuisat reunaehdot huomioiden ja kokonaisuus optimoiden on ollut luova, osaamiseen ja kokemukseen perustuva prosessi. Luomamme uniikin ratkaisun yksityiskohtainen avaaminen tarjousaineistomme muodossa kilpailijoillemme aiheuttaisi merkittävää ja välitöntä haittaa kilpailukyvyllemme tälläkin hetkellä käynnissä olevissa muissa rakennushankkeiden kilpailutuksissa, joissa tarjouksen laadulla voi olla tätäkin suurempi merkitys kilpailun lopputulokseen. Kehittämiemme optimaalisten suunnitteluratkaisuiden kopioinnin riski on siis ilmeinen.”.
Voittaneen tarjoajan tarjousmateriaalin julkisuuden arviointi
Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 9 §:n 1
momentin mukaan jokaisella on oikeus saada tieto viranomaisen asiakirjasta, joka on julkinen. Julkisuuslain 11 §:n 1 momentin mukaan asianosaisella on oikeus saada tieto asiakirjasta tai sen osasta, jos se on voinut vaikuttaa asian käsittelyyn. Kuitenkin 11 §:n 2 momentin 6 kohdan mukaan asianosaisella ei julkisessa hankinnassa ole oikeutta toisen ehdokkaan tai tarjoajan liikesalaisuutta koskeviin tietoihin; tieto tarjousten vertailussa käytetystä kokonaishinnasta on kuitenkin aina annettava.
Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain 24 §:n 20 kohdan mukaan salassapidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liikesalaisuudesta, samoin kuin sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja muusta vastaavasta yksityisen elinkeinotoimintaa koskevasta seikasta, jos tiedon antaminen niistä aiheuttaisi elinkeinonharjoittajalle taloudellista vahinkoa.
Liikesalaisuuslain (595/2018) 2 §:n mukaan liikesalaisuuslaissa tarkoitetaan liikesalaisuudella tietoa, joka ei ole kokonaisuutena tai osiensa täsmällisenä kokoonpanona ja yhdistelmänä tällaisia tietoja tavanomaisesti käsitteleville henkilöille yleisesti tunnettua tai helposti selville saatavissa, jolla edellä tarkoitetun ominaisuuden vuoksi on taloudellista arvoa elinkeinotoiminnassa ja jonka laillinen haltija on ryhtynyt kohtuullisiin toimenpiteisiin sen suojaamiseksi
Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 24 § 7 kohdan mukaan salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat lähtökohtaisesti henkilöiden, rakennusten, laitosten, rakennelmien sekä tieto- ja viestintäjärjestelmien turvajärjestelyjä koskevat ja niiden toteuttamiseen vaikuttavat asiakirjat, jollei ole ilmeistä, että tiedon antaminen niistä ei vaaranna turvajärjestelyjen tarkoituksen toteutumista. Saman pykälän 8 kohdan mukaan salattavia ovat myös asiakirjat, jotka koskevat onnettomuuksiin tai poikkeusoloihin varautumista, väestönsuojelua taikka turvallisuustutkintalain (525/2011) mukaista tutkintaa, jos tiedon antaminen niistä vahingoittaisi tai vaarantaisi turvallisuutta tai sen kehittämistä, väestönsuojelun toteuttamista tai poikkeusoloihin varautumista, vaarantaisi turvallisuustutkinnan tai sen tarkoituksen toteutumisen, vaarantaisi tiedon saantia tutkintaa varten taikka loukkaisi onnettomuuden, vaaratilanteen tai poikkeuksellisen tapahtuman uhrien oikeuksia tai heidän muistoaan tai läheisiään
Voittaneen tarjoajan suunnitelmamallit sisältävät sekä yleispiirteisiä kuvauksia että yksityiskohtaisia teknisiä ja kaupallisia ratkaisuja. Julkisuuslain 24 §:n 20 kohdan ja liikesalaisuuslain (595/2018) 2 §:n perusteella ainoastaan liikesalaisuuden tunnusmerkistön täyttävät osat asiakirjat ovat salassapidettäviä. Yksityiskohtaisia teknisiä ja kaupallisia ratkaisuja sisältävät asiakirjat täyttävät liikesalaisuuden tunnusmerkistön. Samoin julkisuuslain 24 §:n 7 ja 8 kohdan mukaan salassa on pidettävä turvallisuustietoja koskevat asiakirjat. Koska mainitut asiakirjat eivät ole julkisuuslain 9.1 §:n mukaisesti julkisia asiakirjoja, ei asiakirjoja voida luovuttaa tietopyytäjälle.
Tämän vuoksi asiakirjat luovutetaan osittain: yleispiirteiset ja havainnollistavat asiakirjojen osat ovat julkisia, liikesalaisuuksia ja turvallisuustietoja sisältävät asiakirjojen osat ovat salassa pidettäviä. Tarkempi erittely on päätöksen liitteenä.
Toimivalta
Hallintosäännön 24 luvun 3 §:n mukaan toimielin voi siirtää viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 14 §:ssä tarkoitettua asiakirjan antamista koskevaa ratkaisuvaltaa alaiselleen viranhaltijalle. Kaupunkiympäristölautakunta on 29.8.2017 (§ 62) siirtänyt toimivaltaa siten, että kaupunkiympäristön toimialalla viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 14 §:n mukaisen päätöksen tekee palvelukokonaisuutta koskevissa asioissa palvelukokonaisuuden johtaja. Koko toimialaa ja toimialan hallintoa koskevissa asioissa päätöksen tekee hallintopäällikkö.
Päätös tullut nähtäväksi 29.08.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitettuun päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Lisätietojen antaja
Maria Kulomäki, lakimies, puhelin: 09 310 52480