Hankinta, minikilpailutus, liikennemerkit, rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2025-010866
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 12
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Liikennemerkkien hankinta

Päätös

Staran kaupunki-infran kunnossapidon yksikönjohtaja va. päätti valita kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen jättäneen Ramudden Oy:n Staran kaupunki-infran kunnossapidon liikennemerkkien toimittajaksi.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta kun muutoksenhakuaika (14 päivää) on kulunut, sekä tilaaja ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset rikosrekisteriotteet, ja hankintayksikkö on varmistanut, ettei tarjoajaa koske mikään hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste.

Sopimuksen suunniteltu alkamispäivä on 1.8.2025. Hankinnan ennakoitu arvo on 54 000,00 euroa (alv 0 %).

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Staralle hankittavat liikennemerkit. Hankittavat liikennemerkit käsittävät Helsingin kaupungin yleisille alueille; kaduille, teille, kevyen liikenteen väylille, puistoihin ja pysäköintialueille asennettavia liikennemerkkejä. Hankinta toteutetaan yksikköhintaperusteisena kokonaishankintana ja sitä toteuttamaan valitaan yksi sopimustoimittaja.

Tarjouspyynnössä esitetyt suoritemäärät ovat ennakoituja arvioita tulevista määristä, eikä sopimus muodosta tilaajalle määräostovelvoitetta. Lopullisesti toteutuvat työmäärät voivat olla joko pienempiä tai suurempia kuin tarjouspyyntövaiheessa arvioidut, eivätkä määrien muutokset vaikuta yksikköhintoihin.

Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alittava hankinta eli nk. pienhankinta.

Hankintayksikkö on lähettänyt tarjouspyynnön 23.6.2025 sähköpostitse viidelle tarjoajalle Elpac Oy:lle, Liikennetuotteet Oy:lle, Normiopaste Oy:lle, Ramudden Oy Ab:lle sekä Kaskea Oy:lle.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 1.7.2025 Suomen aikaa kello 12:00 mennessä. Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin sähköpostitse.

Määräaikaan 1.7.2025 kello 15:00 mennessä saapui neljä (4) tarjousta.

Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja (liite 2), joka on tämän päätöksen liitteenä.

Tarjouksen jättäneet yritykset olivat:

  • Elpac Oy
  • Liikennetuotteet Oy
  • Normiopaste Oy
  • Ramudden Oy Ab

Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Soveltuvuutta koskevina vaatimuksina esitettiin muun muassa tarjoajien taloudellista ja rahoituksellista tilannetta koskevia vähimmäisvaatimuksia.

Tarjoajien soveltuvuutta koskeneet vaatimukset tarkastettiin tarjouksissa annettujen tietojen perusteella.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus tarkastettiin tarjouspyynnössä asetettujen vaatimusten mukaisesti.

Tarkastuksessa havaittiin, että Normiopaste Oy ja Elpac Oy eivät täytä tarjoajalle asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Tarjouslomakkeessa on vaadittu, että liikennemerkkikilven pystyy kiinnittämään kisko- ja lamellikiinnityksellä. Koska Normiopaste Oy ja Elpac Oy eivät täytä kiinnitysten osalta tarjouslomakkeessa asetettua soveltuvuusvaatimusta, ne on suljettava tarjouskilpailusta.

Muiden tarjoajien todettiin täyttävän tarjoajille asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjousvertailu on suoritettu tarjouspyynnössä mainittujen perusteiden mukaisesti ja kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antoi Ramudden Oy. Tarjousten vertailu on esitetty tämän päätöksen liitteessä (liite 3).

Hankintayksikkö on tarjouspyynnössä ilmoittanut, että se tarkastaa voittamassa olevan tarjoajan tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä tarkoitetut velvoitteet ja muut tarjouspyynnössä edellytetyt vaatimukset. Hankintayksikkö on tarkistanut tiedot Vastuu Group -palvelusta (entinen Tilaajavastuu.fi), asiakastieto.fi -palvelusta sekä tarvittavin osin tarjoajalta itseltään. Tarjoajan on todettu täyttävän soveltuvuusvaatimukset. Hankintalain 80 §:n pakollisia poissulkemisperusteita koskien rikosrekisteriotteet tarkistetaan ennen sopimuksen allekirjoittamista.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat tarjousasiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Päätös tullut nähtäväksi 04.07.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Lisätietojen antaja

Sami Petteri Mäkinen, yksikönjohtaja va., puhelin: 09 310 39248

sami.makinen@hel.fi

Kati Nurminen, ympäristöinsinööri, puhelin: 09 310 28534

kati.nurminen@hel.fi

Päättäjä

Antti Rautiainen
yksikönjohtaja

Liitteet (pdf)

1. Tarjouspyyntö
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Tarjousten avauspöytäkirja
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Hintavertailu hyväksytyistä tarjouksista 3.7.2025
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.