Tässä on tekstiä joka on tavallista.<strong>Tässä on bold.</strong><em>Tämä on italic.</em><ul><li>Lista ja sen ensimmäinen kohta.</li><li>Toinen kohta.</li></ul>

Nimikemuutos, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala, osastonlääkäri, avohoidon erikoislääkäri, avohoidon erikoislääkäri, apulaisylilääkäri

HEL 2025-011029
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 147

Osastonlääkärin ja avohoidon erikoislääkärin virkanimikkeiden muuttaminen Helsingin kaupungin psykiatriassa

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti muuttaa terveys- ja päihdepalvelujen psykiatrian psykoosipalvelujen sairaalahoidon osastonlääkärin viran (vakanssinumero 023553) nimikkeen avohoidon erikoislääkärin nimikkeeksi 1.9.2025 alkaen.

Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti muuttaa terveys- ja päihdepalvelujen psykiatrian psykoosipalvelujen avohoidon avohoidon erikoislääkärin viran (vakanssinumero 021914) nimikkeen apulaisylilääkärin nimikkeeksi 1.9.2025 alkaen.

Päätöksen perustelut

Psykoosipalvelujen poliklinikoilla toimii useita työryhmiä, joissa tarjotaan palveluita erikoissairaanhoitoa tarvitseville psykoosipotilaille. Toimintaa kehitetään yhteistyössä ylilääkäreiden ja moniammatillisen linjajohdon kanssa. Kokonaiskehittämisen, erikoistuvien lääkäreiden kliinisen työn ohjaamisen sekä yksikön kliiniseen lähijohtamisen takia on avohoidon erikoislääkäriviran muuttaminen apulaisylilääkärin viraksi perusteltua. Psykoosipalvelut haluavat panostaa vahvemmin erikoistuvien lääkäreiden ohjauksen laatuun, mitä apulaisylilääkäreiden palkkaaminen yksikköön osaltaan tukee.

HR-järjestelmän mukaan Vuosaaren psykoosipoliklinikalle on sijoittunut vain kolme avohoidon erikoislääkärin vakanssia, vaikka todellinen tarve on neljä vakanssia, kuten vuoden 2019 alussa toteutuneen organisaatiomuutoksen yhteydessä yksiselitteisesti arvioitiin. Vuosaaren psykiatrian poliklinikan hoitaman alueen sosiodemografia ja väestön sairastavuus aiheuttavat ehdottomasti vähintään yhtä suuren tarpeen psykoosien hoidolle kuin muussakin Helsingissä. Auroran sairaalassa on yhteensä kahdeksan psykoosiosastoa. Jokaiselle osastolle tarvitaan vähintään yksi osastonlääkäri. Näiden psykoosiosastojen tarpeisiin on viime vuosina ollut käytössä yhteensä 13 osastonlääkärin vakanssia, mihin liittyen yksittäisille osastoille on ollut mahdollista osoittaa tarpeen mukaan kaksi erikoistuvaa lääkäriä sellaisissa tilanteissa, joissa osastonlääkärin vakanssia ei ole saatu täytettyä vakinaisella viranhaltijalla. Kun nyt Auroran sairaalassa on erikoislääkäreiden saatavuus hieman parantunut, voi em. vakansseista yhden siirtää avohoitoon osastojen toiminnan vaarantumatta.

Henkilöstöpolitiikan päällikkö on tehnyt 2.7.2025 päätöksen Psykoosipalvelujen avohoidon erikoislääkärin ja apulaisylilääkärien tehtäväkohtaisesta palkasta 1.9.2025 alkaen.

Vakanssit ovat olleet avoinna, joten vakanssien haltijoilta suostumusta ei tarvita.

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemän henkilöstöhallinnon delegointipäätöksen 22.12.2022 § 199 mukaan, mikäli viran nimikettä ei ole todettu hallintosäännössä, viran nimikkeen muuttamisesta päättää toimialajohtaja.

Päätös tullut nähtäväksi 04.07.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Lisätietojen antaja

Katriina Franssila, ylilääkäri, puhelin: 09 310 24843

katriina.franssila@hel.fi

Päättäjä

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja