Elintarvikelain 55 §:n mukaisen määräyksen antaminen MN Consultants Oy:lle / Myymälä Apna Dookan

HEL 2025-011083
§ 26

Elintarvikelain 55 §:n mukaisen määräyksen antaminen MN Consultants Oy:lle / Myymälä Apna Dookan

Yksikön päällikkö

Päätös

Toimija

MN Consultants Oy, Klaneettitie 13, 00420 Helsinki
y-tunnus 3472523-7

Elintarvikehuoneisto

Myymälä Apna Dookan, Klaneettitie 13, 004200 Helsinki

Elintarviketurvallisuusyksikön päällikön määräys

1. Lihankäsittelyhuone on siivottava hyvin lattialta, seiniltä ja kalusteiden pinnoilta. Hyvää puhtaustasoa on pidettävä yllä.

2. Lihamylly ja lihasaha on pestävä päivittäin niin, ettei niihin jää liha- ja rasvajäämiä. Laitteet on purettava osiin, jotta kaikki osat saa pestyä kunnolla.

3. Elintarvikehuoneistossa ei saa olla haittaeläimiä. Kärpästen torjuntaan pitää ryhtyä välittömästi.

4. Elintarvikepakkauksissa täytyy olla suomen- ja ruotsinkieliset pakkausmerkinnät. Suomen- ja ruotsinkielisten pakkausmerkintöjen täytyy myös vastata alkuperäisiä pakkausmerkintöjä.

Määräaika

Edellä mainitut toimenpiteet on toteutettava 21.9.2025 mennessä.

Täytäntöönpano

Määräystä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, jollei oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen (kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto) toisin määrää.

Asiaan liittyvät taustatiedot

MN Consultants Oy piti aikaisemmin Klaneettitie 13:ssa Apna Dookan -myymälää ja lihatiski oli toisen yrityksen hallussa. Tuolloin Apna Dookan -myymälään tehtiin valvontasuunnitelman mukainen tarkastus 19.11.2024. Tällöin havaittiin, että myymälällä ei ollut kirjallista omavalvontasuunnitelmaa, myymälän lattiat olivat hieman likaiset ja pakkausmerkinnöissä oli puutteita. Korjaavat toimenpiteet edellytettiin tehtäväksi 31.12.2024 mennessä.

Apna Dookan -myymälään tehtiin uusintatarkastus 14.1.2025, jolloin todettiin, ettei kaikkia epäkohtia ollut korjattu määräajassa. Omavalvontasuunnitelmaa ei ollut esittää, myymälän tilat olivat hyvin likaiset eikä pakatuissa elintarvikkeissa ollut suomen- tai ruotsinkielisiä pakkausmerkintöjä. Lisäksi eläinperäisistä elintarvikkeista ei toimitettu jäljitettävyysasiakirjoja.

Toimijaa kuultiin elintarvikelain (297/2021) 55 §:n mukaisesta määräyksestä sekä asetettavasta määräajasta 17.1.2025 päivätyllä kirjeellä. Toimija antoi vastineen 31.1.2025. Vastineessa toimija ilmoitti, että myymälä on siivottu perusteellisesti ja pakkausmerkintöjen lisääminen tuotteisiin aloitetaan piakkoin. Lisäksi vastineen liitteenä toimija toimitti omavalvontasuunnitelman. Myymälään tehtiin tarkastus 3.2.2025, jolloin todettiin, että myymälä oli siivottu perusteellisesti. Pakkausmerkintöjen osalta oli aloitettu ainesosaluettelojen kääntäminen suomeksi, mutta ruotsinkielisiä merkintöjä ei ollut huomioitu vielä lainkaan eikä merkintöjä ollut vielä lisätty elintarvikepakkauksiin.

Koska MN Consultants Oy ei ollut ryhtynyt riittäviin toimenpiteisiin huoneistossa havaittujen epäkohtien korjaamiseksi, annettiin 6.2.2025 toimijalle epäkohtien korjaamiseksi elintarvikelain 55 §:n mukainen määräys (Liite 1 Määräys).

MN Consultants Oy aloitti lihojen sisämarkkinatuonnin ja otti käyttöönsä myymälän lihatiskin huhtikuussa 2025, kun edellinen lihatiskin toimija lopetti toiminnan. Apna Dookan -myymälään tehtiin määräyksen jälkeinen uusintatarkastus 2.4.2025 (Liite 2 Tarkastuskertomus). Tuolloin tarkastettiin edellisen elintarvikelain 55 §:n mukaisen määräyksen noudattaminen, mutta myös uusina toimintoina eläinperäisten elintarvikkeiden sisämarkkinatuonti ja lihatiskin toiminta. Tällöin havaittiin, että toimija oli pääosin noudattanut määräystä, mutta uusia puutteita havaittiin muun muassa sekä lihankäsittelytilojen ja sen pintojen, kalusteiden ja laitteiden puhtaudessa, että lihan erityislainsäädännön edellyttämissä tiedoissa. Myöskään Oiva-raportti ei ollut esillä. Korjaavat toimenpiteet edellytettiin tehtäväksi 18.5.2025.

Apna Dookan myymälään tehtiin uusintatarkastus 30.6.2025, jolloin todettiin, ettei kaikkia epäkohtia ole korjattu määräajassa (Liite 3 Tarkastuskertomus). Lihankäsittelytilojen ja sen pintojen, kalusteiden ja laitteiden puhtaudessa oli edelleen puutteita ja lihankäsittelyhuoneessa oli kärpäsiä. Tämän lisäksi noin puolesta myytävistä pakatuista elintarvikkeista puuttui suomen- ja ruotsinkieliset pakkausmerkinnät.

Kuuleminen

Toimijaa on kuultu elintarvikelain (297/2021) 55 §:n mukaisesta määräyksestä sekä asetettavasta määräajasta 9.7.2025 päivätyllä kirjeellä. (Liite 4)

Toimija ei ole antanut vastinetta määräaikaan mennessä.

Päätöksen perustelut

Neuvonnasta, opastuksesta ja kehotuksesta huolimatta MN Consultants Oy ei ole korjannut kaikkia tarkastuksilla havaittuja epäkohtia. Koska MN Consultants Oy ei ole ryhtynyt toimenpiteisiin huoneistossa havaittujen epäkohtien korjaamiseksi, on epäkohtien korjaamiseksi tarpeen antaa elintarvikelain 55 §:ssä tarkoitettu määräys.

Elintarvikelain (297/2021) 55 §:n mukaan valvontaviranomainen voi määrätä toimijan korjaamaan epäkohdan, jos:

1) elintarvike tai elintarvikekontaktimateriaali, elintarvikehuoneisto tai alkutuotantopaikka taikka elintarvike- tai kontaktimateriaalitoiminta voi aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai ne ovat muutoin elintarvikesäännösten vastaisia; tai

2) elintarvikkeesta tai elintarvikekontaktimateriaalista annetut tiedot voivat aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai johtaa kuluttajaa harhaan.

Elintarvikesäännösten vastaisuus on määrättävä korjattavaksi välittömästi tai valvontaviranomaisen asettamassa määräajassa.

Yleisen elintarvikehygienia-asetuksen (852/2004, liite II luku I ja V) mukaan elintarvikehuoneistot on pidettävä puhtaina ja hyvässä kunnossa sekä kaikki elintarvikkeiden kanssa kosketuksiin joutuvat esineet, välineet ja laitteet on puhdistettava tehokkaasti ja tarvittaessa desinfioitava.

Apna Dookan myymälän lihankäsittelyhuoneessa oli edelleen lihan ja rasvan jäämiä sekä seinillä, lattialla että lihamyllyssä ja lihasahassa. Lihankäsittelyhuoneessa oli voimakas paha haju.

Yleisen elintarvikehygienia-asetuksen (852/2004, 4 art., liite II luku IX) mukaan 2. Elintarvikealan yrityksessä varastoidut raaka-aineet ja kaikki valmistusaineet on säilytettävä sellaisissa olosuhteissa, että niiden haitallinen huonontuminen estyy ja ne ovat suojassa saastumiselta. 3. Elintarvikkeita on suojattava tuotannon, jalostuksen ja jakelun kaikissa vaiheissa saastumiselta, joka saattaisi tehdä ne ihmisravinnoksi kelpaamattomiksi, terveydelle vaarallisiksi tai saastuneiksi siten, että niitä ei enää kohtuudella voitaisi pitää siinä kunnossa käytettävinä. 4. On käytettävä asianmukaisia menetelmiä tuhoeläinten torjumiseksi. On myös käytettävä asianmukaisia menetelmiä kotieläinten pääsyn estämiseksi paikkoihin, joissa valmistetaan, käsitellään tai varastoidaan elintarvikkeita (tai, jos toimivaltainen viranomainen sallii tällaisen pääsyn erikoistapauksissa, sen estämiseksi, ettei siitä aiheudu saastumista).

Apna Dookanin lihankäsittelyhuoneessa oli kärpäsiä.

Elintarvikelain 297/2021 6 §:n mukaan toimijan on huolehdittava siitä, että elintarvikkeet tai niistä annettavat tiedot eivät johda kuluttajaa harhaan. Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1169/2011 8 artiklan 1 kohdan mukaan elintarviketiedoista on vastuussa toimija, jonka nimellä tai toiminimellä elintarvikkeita pidetään kaupan. Asetuksen 8 artiklan 7 kohdan mukaan pakolliset tiedot esitetään pakkauksessa tai siihen kiinnitetyssä etiketissä taikka elintarviketta koskevissa kaupallisissa asiakirjoissa. Asetuksen 9 artiklassa on luettelo pakollisesti elintarviketiedoista, kuten ainesosaluettelo ja allergioita tai intoleransseja aiheuttavat aineet. Maa- ja metsätalousministeriön asetuksen (834/2014) elintarviketietojen antamisesta kuluttajalle 4 §:n mukaan valmiiksi pakatun elintarvikkeen pakolliset pakkausmerkinnät on kaksikielisessä kunnassa myytäviin tai muuten luovutettaviin elintarvikkeisiin tehtävä ainakin suomen ja ruotsin kielellä.

Isosta osasta Apna Dookan myymälässä valmiiksi pakattuina myytävistä elintarvikkeista puuttuivat suomen- ja ruotsinkieliset pakkausmerkinnät. Lisäksi osassa niissä, joihin suomen- ja ruotsikieliset pakkausmerkinnät oli laitettu, pakkausmerkinnät eivät vastanneet alkuperäisiä pakkausmerkintöjä.

Elintarvikelain 78 §:n mukaan tätä päätöstä on noudatettava ennen kuin se on saanut lainvoiman tai ennen kuin oikaisuvaatimusta on käsitelty, jollei valitusviranomainen tai vastaavasti oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen toisin määrää

Sovellettavat oikeusohjeet

Elintarvikelaki (297/2021) 1, 6, 55, 75, 78 §
Hallintolaki (434/2003) 34, 36 §
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 852/2004, (Yleinen elintarvikehygienia-asetus), art. 4, liite II, luvut I, V, IX
Maa- ja metsätalousministeriön asetus elintarviketietojen antamisesta kuluttajalle (834/2014) 4 §
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 1169/2011, art. 8, 9

Toimivaltaperuste

Kaupunkiympäristön ympäristö- ja lupajaosto on elintarvikelain (297/2021) 27 §:n mukainen kunnan valvontaviranomainen. Ympäristö- ja lupajaosto on siirtänyt päätäntävaltaansa edelleen elintarviketurvallisuusyksikön päällikölle.

Mahdolliset jatkotoimenpiteet asiassa

Jos epäkohtia ei ole korjattu päätöksessä asetettuun määräaikaan mennessä, voidaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolle esitellä päätösehdotus, jossa määräystä tultaisi tehostamaan uhkasakolla. Mahdollinen uhkasakko voisi olla 10 000 euroa.

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje on liitteenä.

Tiedoksiantotapa

Pöytäkirjanote toimitetaan haastetiedoksiantona MN Consultants Oy:lle.

Päätös tullut nähtäväksi 29.07.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomainen saa lisäksi vaatia oikaisua, jos muutoksenhakuoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto.

Ympäristö- ja lupajaoston asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13 
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Lisätietojen antaja

Elina Mikkola, elintarviketarkastaja, puhelin: 09 310 32035

elina.mikkola@hel.fi

Päättäjä

Riikka Åberg
yksikön päällikkö

Liitteet (pdf)

1. EL 55§n mukaisen määräyksen antaminen MN Consultants Oy_lle_Apna Dookan
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Tarkastuskertomus_Apna-Dookan_2.4.2025
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Tarkastuskertomus_Apna-Dookan_30.6.2025
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Kuuleminen MN Consultants Oy 9.7.2025
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.