Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio
Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio
Päätös
Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.
Päätöksen perustelut
Hakijan vaatimus
Hakija on 27.6.2025 esittänyt kaupungille määrältään 34,90 euron vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvo likaantui 25.6.2025 klo 16 ajoneuvon ollessa kadunvarsipysäköinnissä osoitteessa Kiskontie 6. Hakijan kuvauksen mukaan ajoradalla on ollut iso monttu, joka on joskus paikattu, mutta paikkaus ei ole pysynyt ja alkanut irtoamaan. Kiskontiellä on tapahtuman ajankohtana ajanut bussit poikkeuksellisesti läpi, ja hakijan mukaan ainoa selitys vahingolle on se, että sateinen keli on kerännyt monttuun vettä ja bussien ajaessa kadulla se on voimalla roiskaissut hakijan ajoneuvon päälle vedet, jossa pikimuju on lillunut. Vaatimus koskee ajoneuvon pesukuluja.
Hakijan vaatimus on 10.10.2025 palautettu hakijalle, koska kaupunki ei vastaa kolmansien osapuolien aiheuttamista vahingoista. Hakija on ilmoittanut 10.10.2025 haluavansa asiasta muutoksenhakukelpoisen päätöksen ja todennut muun ohella, että kaupunki on itse ohjannut bussit ajamaan Kiskontietä pitkin eli paikkaukset eivät ole kestänyt raskaita HSL:n ajoneuvoja ja kuoppa on myös siitä syystä varmasti kasvanut.
Sovellettavat normit ja ohjeet
Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.
Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten rikkoutuneen päällysteen korjaamisen tai uudelleen päällystämisen. Kadun puhtaanapito käsittää ne toimenpiteet, joiden tarkoituksena on pitää katu siistinä ja terveydellisesti tyydyttävänä, kuten kadulle kerääntyneen lian, lehtien, roskien ja irtonaisten esineiden sekä rikkaruohon poistamisen ajoradalta ja jalkakäytävältä.
Helsingissä kadut ja kevyen liikenteen väylät jaetaan kolmeen hoitoluokkaan katuluokituksen sekä väylän vilkkauden mukaan. Kiskontie on tonttikatu ja luokiteltu III-luokan kunnossapidettäviin väyliin. Puhtaanapidon osalta Kiskontie on luokiteltu vyöhykkeeseen PV3.
PV3-vyöhykkeen väylät siistitään kiviaineksesta, liukkautta aiheuttavasta kasvillisuusjätteestä ja muista roskista siten, että katu pysyy tyydyttävässä kunnossa. Pieniä ja isompia roskia sallitaan melko vähän ja kasvillisuusjätekerrosta ei saa olla häiritsevän paljon. Likaa ei saa olla häiritsevästi ja pölyämistä melko vähän. Vaaraa aiheuttavat roskat, kuten lasi ja huumeneulat, pyritään poistamaan katu- ja puistoalueilta välittömästi.
Vahingonkorvausvastuun edellytykset
Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.
Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.
Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.
Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.
Asiassa saadut tiedot ja selvitykset
Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikkaa on tarkkailtu edellisen kerran ennen vahinkoa 24.6.2025 ja vahinkoa edeltävän kuukauden aikana 12 kertaa. Kuoppa on todennäköisesti syntynyt tunneissa tai päivissä. Edeltävä paikkaus vahinkopaikalla on tehty 4.6.2025 kylmämassalla. Kylmämassalla tehdyssä paikkauksessa on käytetty tavanomaista teollisesti asfalttiasemalla valmistettua massaa, eikä sen laadussa ole havaittu poikkeamia kunnossapitoyksikössä, eikä massan valmistajilta ole tullut ilmoituksia laatupoikkeamista. Kylmämassasta ei normaalisti irtoa pikeä siinä määrin, että se aiheuttaisi vahinkoa ajoneuvoille.
Kiskontiellä on tehty edellisen kerran ennen vahinkoa puhtaanapidontoimenpiteitä lakaisemalla väylä imulakaisukoneella vahinkoa edeltävänä päivänä 24.6.2025 noin klo 8.24.
Kiskontie on toiminut vahingon tapahtumahetkellä kiertotienä HSY:n Paraistentien-Tenholantien vesijohtotyömaan aikana. Kiskontien kunto on kiertotiekäytön vuoksi erityisesti kevään 2025 aikana heikentynyt niin, ettei katu ole tavanomaisilla menetelmillä kunnossapidettävissä liikennemäärän voimakkaan kasvun ja laadun muutoksen myötä. Painavilla sähköbusseilla ajettava reitti on myös siirretty Kiskontielle. Työmaan siirtokehotuksilla on poistettu pysäköintiä, mikä nostaa ajonopeuksia ja edelleen ajoradan poikkeavaa kulumista.
Kaupungin palautejärjestelmään ei ole annettu palautteita kyseisestä vahinkopaikasta 4.6.2025 tehdyn paikkauksen jälkeen eikä kaupungille ole esitetty muita vastaavia vahingonkorvausvaatimuksia.
Forecan mukaan Kumpulan havaintoasemalla tehdyissä mittauksissa vahinkopäivänä 25.6.2025 klo 16 lämpötila on ollut 16,0 °C ja sää on ollut pilvinen. Vahinkopäivänä on esiintynyt vähäistä ja ajoittaista sadetta.
Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät
Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.
Yhteenveto ja johtopäätökset
Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Kunnossapitolaki ei sääntele tyhjentävästi kunnossa- ja puhtaanapidon tapoja tai laatuvaatimuksia. Katupäällysteiden laatuvaatimuksista mittayksiköissä (cm) ei ole olemassa kaupunkia sitovaa lakia tai normia. Kaupungin vahingonkorvausvastuu konkretisoituu vain, mikäli kaupunki on laiminlyönyt velvollisuuttaan pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa.
Kaupungilla on oltava kohtuullinen aika korjata päällystevauriot kaduilla, sillä katuja ei voida pitää reaaliaikaisesti kaikilta osin kunnossa. Kaupungilla on mahdollisuus korjata päällystevaurio vain, jos se havaitaan tarkastusten yhteydessä tai jos tienkäyttäjä ilmoittaa siitä kaupungille. Kuoppaa ei ole havaittu tarkastuskäynneillä eikä kuopasta ole tullut ilmoituksia kaupungille ennen vahinkoa edellisen paikkaustoimenpiteen jälkeen. Kuoppa on paikattu edeltävän kerran ennen vahinkoa 4.6.2025 kylmämassalla, eikä sen laadussa ole havaittu poikkeamia kunnossapitoyksikössä, eikä massan valmistajilta ole tullut ilmoituksia laatupoikkeamista. Kiskontiellä on tehty puhtaanapidontoimenpiteitä vahinkoa edeltävänä päivänä 24.6.2025.
Työmaa, jonka takia kiertotieliikennejärjestelyt ovat olleet käynnissä, ei ole kaupungin työmaa. Myöskään linja-autoliikennettä ajavat bussit eivät ole kaupungin.
Kaupunki katsoo, että vahingon on aiheuttanut kolmas osapuoli ajaessaan veden täyttämään päällystevaurioon ja roiskuttaessaan vedet hakijan ajoneuvon päälle. Kyseinen osapuoli ei ole noudattanut tieliikennelakia, joka muun muassa velvoittaa ajoneuvon kuljettajaa noudattamaan olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi, ja sovittamaan ajoneuvon nopeuden sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää sekä muut olosuhteet. Kaupunki ei vastaa kolmansien osapuolien aiheuttamista vahingoista.
Edellä esitetyn perusteella kaupunki katsoo, ettei se ole asiassa korvausvelvollinen.
Sovelletut säännökset
Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §
Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §
Tieliikennelaki (729/2018) 3–5 §
Toimivalta
Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.
Päätös tullut nähtäväksi 13.11.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.