Virkasuhteen täyttäminen, Työllisyyspalvelut, Asiantuntija, työvoiman ulkopuolella olevat kotoutujat, TYPA-02-9-25

HEL 2025-011327
§ 2

Virkasuhteen täyttäminen, Työllisyyspalvelut, Asiantuntija, työvoiman ulkopuolella olevat kotoutujat, TYPA-02-9-25

Yksikön johtaja

Päätös

vs. yksikön johtaja päätti ottaa koulutuksen, kokemuksen ja haastattelussa osoitetun sopivuuden perusteella yhteiskuntatieteiden maisteri ********** vakinaiseen virkaan Asiantuntija, työvoiman ulkopuolella olevat kotoutujat (ennakolliset palvelut, Itäkeskuksen toimipiste) 1.8.2025 lukien 3221,44 euron tehtäväkohtaisen kuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin ja viranhoitomääräyksessä tarkemmin määrätyin ehdoin.

Virantoimitus alkaa 25.08.2025 lukien ja jatkuu toistaiseksi.

Virkaan valitulle määrätään virantoimituksen aloittamisesta alkava koeaika, joka on kuusi kuukautta tai puolet palvelussuhteen kestosta. Mikäli viranhaltija siirtyy Helsingin kaupungilla toiseen virkasuhteeseen, peräkkäisissä määräaikaisissa virkasuhteissa ei määrätä uutta koeaikaa, elleivät viranhaltijan tehtävät tai asema muutu.

Päätös on ehdollinen, kunnes virkaan valittu on esittänyt selvityksen terveydentilastaan. Selvitys terveydentilasta on esitettävä kuukauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien. Mikäli tehtävästä toiseen siirtyvä henkilö on aiemmin jo esittänyt selvityksen terveydentilastaan, esihenkilö voi päättää, ettei työhöntulotarkastusta tarvita.

Mikäli virkaan otettu ei ota virkaa vastaan, raukeaa virkaanotto ilman erillistä päätöstä.

Päätöksen perustelut

Asiantuntijan virka on ollut julkisesti haettavana ajalla 26.6.2025–6.7.2025 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä osoitteessa helsinkirekry.fi. Hakuilmoitus oli lisäksi esillä TE-palveluiden sivuilla sekä monster.fi ja duunitori.fi -palveluissa. Virka sijoittuu palvelussuhteen alkaessa työllisyyspalveluiden ennakollisten palveluiden tiimiin.

Työllisyyspalveluliikelaitoksen toimitusjohtaja päätti (§ 4, 2.1.2025) siirtää henkilöstöasioiden toimivaltaansa päätöksen liitteen 1 mukaisesti 2.1.2025 lukien siten, että muihin vakituisiin palvelussuhteisiin kuin toimitusjohtajan suoraksi alaiseksi ottamisesta päättää muu henkilökunta yksi yli -periaatteella siten, että kukaan ei ota vakinaiseen palvelussuhteeseen omia suoria alaisiaan. Näin ollen asiantuntijan vakinaiseen virkaan ottamisesta päättää yksikön johtaja.

Viranhaltijan tehtävänä ovat asiantuntijan tehtävät työvoiman ulkopuolella olevien kotoutujien tiimissä. Asiantuntija vastaa itsenäisesti asiakastyöstä kuten asiakkaiden tavoittamisesta, kokonaisvaltaisesta ohjauksesta ja neuvonnasta sekä osaamisen ja kotoutumisen palvelutarpeen arviointien ja kotoutumissuunnitelmien laatimisesta. Asiantuntija soveltaa työssä kotoutumislakia ja tarjoaa asiakkaalle oikea-aikaista ja tilanteeseen sopivaa palvelua. Työssä korostuu monialainen yhteistyö sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan maahan muuttaneiden erityispalveluiden ja työvoimaviranomaisen kanssa. Työssä keskeistä on kohtaava ja asiakkaan kokonaistilanteen huomioiva työote.

Työvoiman ulkopuolella olevien kotoutujien asiantuntija toimii kielellisesti ja kulttuurisesti moninaisessa toimintaympäristössä. Viranhoito edellyttää verkostoitumista keskeisimpien sidos-ryhmien kanssa ja jalkautumista sinne, missä kohderyhmää tavoittaa. Työvoiman ulkopuolella olevien kotoutujien tiimi kehittää ja toteuttaa palvelukokonaisuutta sekä monikielistä ja -kanavaista viestintää.

Asiantuntijan viran kelpoisuusvaatimuksena on alempi korkeakoulututkinto tai vastaavat tiedot ja taidot.

Haettavana olleen asiantuntijatehtävän hoidossa edellytettiin kotoutumista edistävien palveluiden tuntemusta, erinomaisia vuorovaikutustaitoja sekä asiakaslähtöistä työotetta.

Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi asiantuntijalle eduksi katsottiin maahanmuuttaneiden parissa työskentely, kotoutumislain tuntemus, kohtaava ja monikielinen asiakastyö, jalkautuvan- tai yhteisötyön kokemus, työvoiman ulkopuolella olevien parissa työskentely, kokemus sosiaali- ja terveys-palveluista, työllisyyspalveluista tai kasvatuksen ja koulutuksen palveluista sekä uraohjauksesta, viestinnästä ja sosiaalisesta mediasta. Lisäksi eduksi luettiin laaja kielitaito.

Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Hakijat ja rekrytointiprosessi

Määräajassa hakemuksen jätti 116 hakijaa. Vaadittu kelpoisuus on 102 hakijalla. Hakijaluettelo on liitteenä 1.

Hakemusten perusteella ryhmähaastatteluun kutsuttiin 11 hakijaa. Näistä henkilökohtaiseen haastatteluun kutsuttiin 4, hakijat ********** arviointikriteereillä, jotka on mainittu hakuilmoituksessa. Ryhmähaastatteluun kutsun kriteereinä olivat vankka kokemus maahanmuuttaneiden palvelu-ohjauksesta, kohderyhmän ja verkostojen tuntemus sekä kokemus työllisyys- tai sosiaalipalveluista tai työvoiman ulkopuolella olevan asiakaskunnan viranomaisverkostoissa. Yksi hakija veti hakemuksensa pois rekrytointiprosessin aikana.

Ryhmähaastattelut (2) suorittivat ajalla 17.6. tiimipäällikkö Kristina Kemi ja HR-asiantuntija Enni Tuominen, ja yksilöhaastattelut (3) ajalla 7.-8.7.2025 tiimipäällikkö Kristina Kemi ja johtava asiantuntija Taneli Kuusiholma.

Kaikilla 11 ryhmässä haastatelluista on kelpoisuusehdoissa edellytetty alempi korkeakoulututkinto tai muu vastaava osaaminen. Ryhmähaastatteluun kutsutuista 2 ei varannut haastatteluaikaa eikä osallistunut näin ollen ryhmähaastatteluun tai rekrytointiprosessin jatkoon.

Henkilökohtaiseen haastatteluun kutsutuilla neljällä hakijalla oli erityisen vahva kokemus ja substanssin tuntemus maahanmuuton, kotoutumisen ja palveluohjauksen alueella. Lisäksi he erottautuivat ryhmähaastattelussa erinomaisilla vuorovaikutustaidoillaan. Henkilökohtaiseen haastatteluun kutsuttiin ********** joista ********** vetäytyi prosessista ryhmähaastattelun jälkeen. Näin ollen henkilökohtaiseen haastatteluun osallistuivat **********

Kärkihakijoiden vertailu

********** on koulutukseltaan yhteiskuntatieteiden maisteri Jyväskylän Yliopistosta (2015). Hän on työskennellyt viime vuodet (11/2021–12/2024) Espoon kaupungilla erityissuunnittelijana ja sitä ennen Uudenmaan TE-toimistossa 1,5 vuotta palveluesihenkilönä. Kotoutumisen, nuorten ja kansainvälistä suojelua saavien asiakkaiden viranomaistyöstä ********** on yhteensä noin 10 vuoden kokemus.

Tämän ohessa ********** on merkittävää kokemusta TE-palveluiden palveluohjauksesta, työttömyysturvasta, sidosryhmätyöstä, alkukartoituksista ja neuvonnasta.

Lisäksi ********** on strateginen ja ratkaisukeskeinen työnäky ja relevanttia kielitaitoa tehtävän substanssin huomioiden.

********** on koulutukseltaan sosionomi (AMK), valmistumisvuosi 2015. Hän on toiminut mm. vastaanottokeskuksen ohjaajana 03/2022 alkaen, aiemman kokemuksen huomioiden yhteensä yli 5 vuoden ajan.

Sitä ennen ********** on 3 vuoden kokemus (05/2019 – 03/2022) Helsingin kaupungin sosiaalipalveluiden maahanmuuttoyksikön sosiaaliohjaajana. Hän on tehnyt sosiaalipalveluissa palvelutarpeen arvioita, kotoutumissuunnitelmia ja alkukartoituksia, lisäksi hän on toiminut työvoiman ulkopuolella olevien maahanmuuttajien omatyöntekijänä.

********** tuntee kotoutumislain ja osaa soveltaa sitä, ja hänen sidosryhmä-tuntemuksensa on merkittävää. Kriisi- ja traumatyön tuntemus on pakolaistyön erityisosaamista, jossa ********** on ansioitunut yksilö- ja ryhmätyömuotojen kautta.

********** on valmistunut 2017 valtiotieteiden maisteriksi Helsingin Yliopistosta. Joulukuusta 2024 alkaen hän on johtanut monikulttuurista yhdistystä, vastaten myös sen hallinnosta ja henkilöstöstä; tätä ennen ********** on toiminut EU-projektissa kotoutumisen rakenteita kehittäen 02/2021-02/2022, sekä noin 4 vuoden ajan järjestökentällä ko. viran kannalta relevanteissa yhdistyksissä mm. kotoutumista edistäen.

********** sidosryhmätyö, kotouttavan asiakastyön osaaminen ja projektiosaaminen tukevat edellytyksiä ko. tehtävässä menestymiseksi.

Kärkihakijoiden arviointi

Henkilökohtaisessa haastattelussa kaikki kolme kärkihakijaa osoittivat syvällistä maahanmuuttaneiden palveluiden tuntemusta, erinomaisia vuorovaikutustaitoja sekä asiakaslähtöistä työotetta.

A osoitti laaja-alaista työllisyys- ja kotoutumistematiikan tuntemusta sekä palvelujärjestelmän hallintaa, joka on oleellista tehtävässä menestymiseksi. Lainsäädännön yhteensovittamista koskien A pystyi sanoittamaan parhaiten työkenttää, joka on ajankohtaisesti tehtävän keskiössä.

Hakija B osoitti hallitsevansa kohtaavan ja monikielisen asiakastyön sekä jalkautuvan ja yhteisötyön sekä perhe- ja ryhmänohjauksen paremmin kuin A tai C. Lisäksi nimenomaan työvoiman ulkopuolella olevien parissa työskentely ja kokemus sosiaali- ja terveyspalveluista olivat hakija B:n vahvuuksia molemmilla haastattelukierroksilla.

C sanoitti hyvin palvelujärjestelmäosaamistaan ja erottui A:sta ja B:stä järjestökentän tuntemuksellaan jonkin verran edukseen. Lisäksi C kuvasi kehittämishakuista työtapaa syvällisemmin kuin A tai B.

Työllisyyspalveluiden tuntemuksen, viimeaikaisen kehityksen ja uraohjauksen osalta hakija A osoitti syvällistä ymmärrystä, tietotaitoa ja hallintaa ko. tehtävän vaatimusten osalta. Lisäksi hänen edukseen on luettava laaja kielitaito, johon kuuluvat asiakastyön valmiudet kolmella kielellä.

Hakemusten ja haastattelujen perusteella A osoitti asiantuntijan tehtävissä edellytettäviä vahvuuksia, erityisesti heterogeenisen asiakaskunnan kotoutumisen, työllistävien palveluiden yhteensovittamisen ja kehittämisen näkökulmasta. Hänellä on monipuolinen kokemus maahanmuutosta, ohjauksesta ja työllisyyden edistämisestä ja nuorista, sidosryhmätyöstä sekä alkukartoituksista. Lisäksi A:lla on relevanttia työttömyysturvaosaamista, joka tukee tehtävässä menestymistä.

Koulutuksen ja työkokemuksen, hakuasiakirjojen ja haastattelussa osoitetun soveltuvuuden pohjalta tehdyn kokonaisarvion perusteella parhaat edellytykset asiantuntijan viran hoitamiseen on **********

Lisäksi hakija on rekrytointiprosessin aikana antanut monipuolisimman kuvan kyvyistään työskennellä asiantuntijana Helsingin työllisyyspalveluissa.

Asiantuntijan tehtävässä korostuu maahanmuuton, kotoutumisen, palveluohjauksen, kehittämisen ja työllisyyden lisäksi kulttuurisensitiivinen työote, sidosryhmäosaaminen ja prososiaaliset taidot.

Ennakollisten palveluiden vs. yksikön johtaja katsoo hakijoiden työkokemuksen, koulutuksen sekä haastatteluista ilmenevien seikkojen kokonaisarvioinnin perusteella, että parhaat edellytykset viran menestykselliseen hoitamiseen on **********

Päätös annetaan tiedoksi virkaan valitulle sekä muille hakijoille oikaisuvaatimusohjeineen.

Päätöksen tiedoksianto tapahtuu sähköisessä rekrytointijärjestelmässä niiden osalta, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon ja muiden osalta kirjeitse.

Päätös tullut nähtäväksi 23.07.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin työllisyyspalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Lisätietojen antaja

Kristina Kemi, puhelin:

kristina.kemi@hel.fi

Päättäjä

Risto Rantala
vs. yksikön johtaja

Liitteet (pdf)

1. hakijalista
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.