Infra-alan muuntokoulutus rekrytoivana työvoimakoulutuksena, työllisyyspalveluliikelaitoksen pienhankinta
Infra-alan muuntokoulutus rekrytoivana työvoimakoulutuksena, työllisyyspalveluliikelaitoksen pienhankinta
Päätös
Työllisyyspalveluliikelaitoksen hankintapäällikkö päätti hyväksyä Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n (2094551–1) tarjouksen infra-alan muuntokoulutuksen yhteishankintana toteutettavana rekrytoivana työvoimakoulutuksena. Koulutuksen arvioitu toteutusaika on 1.10.2025 – 31.3.2026. Koulutuksen tarkka aikataulu sovitaan yhteistyössä Helsingin työllisyyspalveluliikelaitoksen kanssa tarjouksen hyväksymisen jälkeen.
Hankinnan arvonlisäveroton kokonaishinta on 85 000 euroa. Yhteishankintakoulutuksen rahoitusosuudet jakautuvat siten, että Helsingin työllisyyspalveluliikelaitos rahoittaa 70 % koulutuksen arvonlisäverottomasta kokonaishinnasta (59 500 € / alv. 0 %) ja yhteistyö yritykset rahoittavat yhteensä 30 % koulutuksen arvonlisäverottomasta kokonaishinnasta (25 500 € / alv. 0 %).
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella.
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohteena on rekrytoiva yhteishankintakoulutus. Lain työvoimapalveluiden järjestämisestä (380/2023) 7 luvun 62 § mukaan työvoimaviranomainen voi järjestää työvoimakoulutuksen yhdessä työnantajan, yrittäjäksi aikovan henkilön toimeksiantajan tai yrittäjyysoikeudet luovuttavan yrityksen kanssa siten, että tämä osallistuu koulutuksen rahoittamiseen (yhteishankintakoulutus).
Hankinnan kohteena olevassa yhteishankintakoulutuksessa on mukana kolme infra-alan organisaatiota. Koulutuksen sisältö on mietitty yrityslähtöisesti ja suunniteltu vastaamaan työllistävien organisaatioiden näkökulmasta relevantteja osaamiskokonaisuuksia. Opinnot tarjoavat osallistujille oleellisen substanssiosaamisen infra- alan työnjohtotehtävissä toimimiseen. Opinnot käsittelevät erityisesti infra-alan osaamista työnjohdon näkökulmasta, mikä on olennainen täydentävä osaaminen koulutuksen valittujen työnhakija-asiakkaiden pohjakoulutuksen päälle. Koulutus on tarkoitus järjestää 15 työnhakija-asiakkaalle.
Koulutuksen tarkoituksena on, että valmistuneet henkilöt työllistyvät infra-alan työnjohtotehtäviin, jossa edellytetään infra-alan substanssiosaamista, riittävää teknistä ymmärrystä ja korkeakoulututkintoa.
Kyseessä on hankintalain kynnysarvot alittava koulutuspalvelun hankinta, joka hankitaan pienhankintana ilman tarjouskilpailua Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:ltä. Työvoimapalveluhankinnat kuuluvat Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2026) liitteen E mukaisiin sote-alan hankintoihin. Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo alittaa Sosiaali- ja terveyspalveluiden julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) kansallisen kynnysarvon. Hankintaan ei sovelleta hankintalakia.
Vaihtoehtoisia tarjouksia ei pyydetä muilta tarjoajilta, koska hankinnan tekemiseen ilman kilpailuttamista on kaupungin kokonaisedun kannalta erityisen painavat perusteet. Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n järjestämä koulutus vastaa suoraan yhteistyössä olevien työnantajien osaamistarpeeseen ja koulutuksen tarkoituksena on koulutukseen osallistuvien työllistyminen. Näin ollen kunnalle syntyy säästöjä, kun kunnan maksamien työttömyysetuuksien maksuosuudet asiakkaiden työllistyessä vähenevät.
Kyseessä on kertaluonteinen tietylle kohderyhmälle tehtävä hankinta.
Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta
Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.
Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n mukaan liikelaitos päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Työllisyyspalveluliikelaitoksen johtokunta päätti 2.1.2025 / 3§, että hankintapäällikön hankintaraja on ilman arvonlisäveroa 500 000 euroa (alv 0 %).
Päätös tullut nähtäväksi 14.08.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin työllisyyspalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin työllisyyshallintopalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Jenni Virkkunen, Hankinta-asiantuntija, puhelin: +358 9 310 36107
Pirita Kiviaho, Hankinta-asiantuntija, puhelin: +358 9 310 77175