Vuokra-alueen muutos ja sopimusehtojen päivitys, Läppäkiska Avoin yhtiö, 25. kaupunginosa, Käpylä, Otto-Iivari Meurmanin puisto, tilapäistä wc-rakennusta varten, 23.7.2025 lukien

HEL 2025-011637
§ 125

Vuokra-alueen muutos ja sopimusehtojen päivitys, Läppäkiska Avoin yhtiö, 25. kaupunginosa, Käpylä, Otto-Iivari Meurmanin puisto, tilapäistä wc-rakennusta varten, 23.7.2025 lukien

Tiimipäällikkö

Päätös

Kaupunkiympäristön tapahtumat ja maanvuokraus -tiimin tiimipäällikkö päätti muuttaa Läppäkiska Avoin yhtiölle (Y-tunnus 3445630-5) päätöksellään HEL 2025-011257, 11.7.2025 § 120 tehdyn maanvuokrasopimuksen vuokra-alueen kokoa sekä päivittää sopimusehtoja.

Päätös koskee maanvuokrasopimuksen S0125-44/100317, n. 6 m² suuruista vuokra-aluetta, joka on vuokrattu varastokontin sijoittamista varten. Vuokra-aluetta muutetaan päätöksen liitteenä olevan kartan mukaisesti 23.7.2025 lukien. Uusi vuokra-alue on yhteensä noin 10 m² suuruinen. Alueesta peritään vuokraa 300 euroa kuukaudessa. Vuokra tulee maksaa Helsingin kaupungin laskua vastaan.

Tällä päätöksellä vuokrasopimuksen S0125-44/100317 ehtoihin lisätään oikeus sijoittaa alueelle tilapäinen wc-rakennus. Muilta osin vuokrasopimus pysyy muuttumattomana.

Vuokrausehdot on määritelty liitteenä olevassa vuokrasopimuksessa.

Päätöksen perustelut

Läppäkiska Avoin yhtiö on toimittanut 23.7.2025 kaupungille vuokra-alueen muutosta ja sopimusehtojen päivittämistä koskevan hakemuksen, joka mahdollistaa kokeiluluontoisen wc-rakennuksen sijoittamisen vuokra-alueelle.

Alueesta perittävän vuokran määrä perustuu kaupunkiympäristölautakunnan päätökseen 15.5.2018 § 238. Hinnaston mukainen, enintään sesongin kestoisen tilapäisen rakenteen (teltta/koju/kontti), hinta on 300 e/kk/alkava 10 m².

Toimivalta

Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 26.9.2023 § 499 perusteella on tapahtumat ja maanvuokraus -tiimin tiimipäällikölle delegoitu oikeus päättää tilapäisistä alueen käyttöön liittyvistä sopimuksista siten, että toistaiseksi voimassa olevien sopimusten irtisanomisaika on korkeintaan 6 kuukautta ja määräaikaisten sopimusten kesto enintään viisi vuotta.

Päätös tullut nähtäväksi 25.07.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Lisätietojen antaja

Eeva Palonen, teknisen alan harjoittelija, puhelin: 09 310 56840

eeva.palonen@hel.fi

Päättäjä

Jarmo Talvasto
vs. tiimipäällikkö

Liitteet (pdf)

1. Karttaliite
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Maanvuokrasopimus
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.