Hankinta, ammatillista koulutusta tukeva ohjelmisto, ajoneuvoala, Stadin ammattiopisto, kampus 2

HEL 2025-011726
§ 18

Hankinta, ammatillista koulutusta tukeva ohjelmisto, ajoneuvoala, Stadin ammattiopisto, kampus 2

Ammatillisen koulutuksen päällikkö

Päätös

Ammatillisen koulutuksen päällikkö päätti, että kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kilpailuttaman, Stadin ammattiopiston ajoneuvoalan oppimisympäristön hankinnassa (tarjouspyynnön numero 562596) toimittajaksi valitaan Workseed Oy.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala tilaa valitulta toimittajalta oppimisympäristön käyttöä Stadin ammattiopiston opiskelijoille ja opettajille tarjouspyynnössä ja sen liitteissä kuvatusti. Ammatillisen koulutuksen päällikkö päätti valtuuttaa Stadin ammattiopiston kampus 2 rehtorin tekemään asiaan kuuluvan tilauksen.

Tilauksen arvioitu arvonlisäveroton arvo on 98 760 €. Arvioitu arvo on laskettu neljältä vuodelta. Rahat on varattu Stadin ammattiopiston kampus 2:n ajoneuvoalan käyttötaloudesta.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on ammatillista koulutusta tukeva ohjelmisto Stadin ammattiopiston ajoneuvoalan käyttöön. Hankinnan avulla mahdollistetaan e-oppikirjojen ja kuva- sekä videomateriaalin saaminen opetuskäyttöön kaikista ajoneuvoalan ajoneuvotekniikan osa-alueista. Hankinnalla varmistetaan laatu ja yhteneväisyys ajoneuvoalan opetuksessa.

Hankinta tukee ajoneuvoalalle ominaisen teknisen osaamisen oppimista sekä tärkeiden turvallisuusasioiden oppimista. Hankinta sisältää lisäksi ajoneuvoalan pätevyyskoulutusten opetusmateriaalia sekä pätevyyskokeita tarjouspyynnössä ja sen liitteissä kuvatusti.

Hankinta on kilpailutettu Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan (KASKO, myös ”Hankintayksikkö”) tietohallintopalveluiden toimesta lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016, ”hankintalain”) mukaisena kansallisen kynnysarvon ylittävänä hankintana. Hankinta perustuu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan 5.6.2025 julkaisemaan tarjouspyyntöön numero 562596. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta, jonka kilpailutus tehtiin käyttäen avointa menettelyä. Tarjouspyyntö on julkaistu Cloudiassa (tarjouspalvelu.fi -osoitteessa) ja tarjouspyyntö on ollut esillä kansallisessa Hilma-portaalissa.

Tarjousten jättämiselle varattu määräaika päättyi 7.7.2025 klo 12. Tarjoukset saatiin määräajan puitteissa kahdelta toimijalta, Prodiags Oy:ltä ja Workseed Oy:ltä.

Hankintayksikkö tarkasti tarjouksen jättäneiden tarjoajien soveltuvuusvaatimusten täyttymisen. Kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tämän jälkeen Hankintayksikkö tarkasti tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden. Tarjousten tarkastamisessa todettiin, että Prodiags Oy:n tarjous ei ollut tarjouspyynnön mukainen, minkä vuoksi tarjoaja suljettiin pois tarjouskilpailusta. Poissulkemisen tarkemmat perustelut toimitetaan Prodiags Oy:lle erillisellä liitteellä.

Tarjousten tarkastuksen perusteella vain yksi tarjous, Workseed Oy:n tarjous, oli tarjouspyynnössä asetettujen vaatimusten mukainen. Hankintaa valmistellut työryhmä katsoi, että Workseed Oy:n tarjous täyttää tarjouspyynnössä ja sen liitteissä esitetyt vaatimukset. Koska vain yksi annetuista tarjouksista oli tarjouspyynnön mukainen, ei tarjousten vertailua ole tarpeen muutoin suorittaa.

Hankintayksikkö päättää valita Workseed Oy:n toimittajaksi.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä ei synny vielä tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintayksikkö tarkistaa hankintalain 88§:n mukaisesti pakolliset poissulkemisperusteet ja niihin liittyvät rikosrekisteriotteet toimittajalta ennen sopimuksen allekirjoittamista. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain132 §:n mukaisesti.

Hankintasopimus tullaan sopimaan tarjouspyynnössä ja sen liitteissä esitetyllä mallilla. Sopimus on voimassa kaksi vuotta määräaikaisesti, jonka jälkeen se jatkuu sopimusehtojen mukaisesti toistaiseksi voimassa olevana.

Toimivalta:

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan toimialalautakunta päättää omalla toimialallaan hankinnoista tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kasvatus- ja koulutuslautakunta on oikeuttanut Ammatillisen koulutuksen päällikön, johtava rehtorin (HEL 2023-005321, 23.5.2023 § 101) päättämään hankinnoista 100 000 euroon (alv 0 %) asti.

Keskeisiä sovellettuja säännöksiä:

Hankintalaki (1397/2016): 32§,123§, 126§, 127§

Päätös tullut nähtäväksi 25.07.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Lisätietojen antaja

Evita Husu, koulutuspäällikkö, puhelin: 09 310 80178

evita.husu@hel.fi

Päättäjä

Maria Sarkkinen
ammatillisen koulutuksen päällikkö

Liitteet (pdf)

1. TarjouspyyntoRaportti562596
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. TarjousDokumentti_4353539
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Liite, Poissulun perustelut, Prodiags
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.