Esitys kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle kulttuurin laitosavustuksista vuodelle 2026

Tämä on esitys

Esitys kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle kulttuurin laitosavustuksista vuodelle 2026

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto

Esitysehdotus

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto päättää esittää kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle, että se esittäisi kulttuurin laitosavustuksia hakemuksissa esitettyyn tarkoitukseen vuoden 2026 Helsingin kaupungin talousarvioon seuraavasti:

Kulttuurin laitosavustuksetTA 2025Haettu 2026TAE 2026
HAM Helsingin taidemuseosäätiö sr
6 335 000
6 511 000
6 511 000
- toiminta-avustus
6 300 000
6 426 000
6 476 000
- vuokra-avustus
35 000
85 000
35 000
Helsingin teatterisäätiö sr
14 456 000
15 087 000
14 735 000
- laina- ja korkoavustus
4 862 000
4 872 000
4 872 000
- toiminta-avustus
6 375 000
6 925 000
6 573 000
- vuokra-avustus
3 219 000
3 290 000
3 290 000
Suomen kansallisooppera ja -baletti sr
3 694 000
3 694 000
3 694 000
- toiminta-avustus
3 694 000
3 694 000
3 694 000
UMO-säätiö sr
965 000
1 075 000
1 003 000
- toiminta-avustus
965 000
1 075 000
1 003 000
Kaikki yhteensä
25 450 000
26 367 000
25 943 000

Kulttuuri- ja kirjastojaosto tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Esittelijän perustelut

Vuoden 2026 kulttuurin laitosavustusten haku päättyi 25.4.2025.

Kulttuuri- ja kirjastojaosto antaa laitosavustuksia koskevan ehdotuksensa kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle sisällytettäväksi vuoden 2026 Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialaa koskevaan talousarvioon.

Kulttuuri- ja kirjastojaosto tekee laitosavustuksia koskevan lopullisen oikaisukelpoisen päätöksen joulukuun 2025 kokouksessaan. Kulttuurin laitosavustuksia koskevien hakemusten käsittelyprosessi toteutetaan Helsingin kaupungin hallintosäännön, avustuksia koskevien päätösten ja ohjeiden sekä kaupunginkanslian ohjeiden mukaisesti. Päätöksissä noudatetaan myös kaupungin kulloinkin voimassa olevia avustusohjeita ja säännöksiä.

Avustustoiminnassa noudatetaan Euroopan unionin valtiontukia koskevia säädöksiä ja Helsingin kaupungin avustusten yleisehtoja. Hakuhetkellä voimassa ovat olleet kaupunginhallituksen 28.10.2019, § 723, päättämät ohjeet. Kaupunginhallitus on sittemmin 7.4.2025, § 222, päättänyt päivitetyt Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeet sekä järjestöyhteistyön ja avustustoiminnan eettiset kumppanuusperiaatteet.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta on päättänyt kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan yhteiset avustusperiaatteet 12.12.2023, § 178. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto on hyväksynyt kulttuurin avustuslajit ja arviointiperusteet 17.5.2022, § 16. Lisäksi avustustoiminnassa noudatetaan kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan 15.3.2022, § 47 päättämiä periaatteita koskien Helsingin kaupunkia velvoittavia pakotteita.

Avustuksen maksamisen edellytyksenä on, että kaupungin hakijalle aiemmin myöntämien avustusten käytössä tai muussa toiminnassa ei ole ilmennyt epäselvyyksiä tai väärinkäytöksiä. Avustus maksetaan sillä ehdolla, että se voidaan periä takaisin, ellei avustusta saaneelta yhteisöltä saada hyväksyttävää selvitystä aikaisempien avustusten käytöstä.

Avustukset ovat harkinnanvaraisia.

Keskeiset muutokset vuoteen 2025 verrattuna

Kulttuurin laitosavustuksiin esitetään 25 943 000 euroa. Esitys on 493 000 euroa enemmän kuin vuonna 2025 (+1,9 prosenttia).

Helsingin kaupungin laitosavustusta saavista toimijoista Helsingin teatterisäätiö sr ja UMO-säätiö sr ovat esittävän taiteen valtionosuusjärjestelmän (VOS) piirissä. Vuonna 2025 näistä vain teatterisäätiön valtionosuutta leikattiin vuonna 2025, leikkaus oli 350 000 euroa (−5 prosenttia). Vuoden 2026 osalta ei kummankaan toimijan osalta ole tiedossa valtionosuuksien uusia leikkauksia.

Kaupunginhallitus myönsi 9.6.2025, § 424 talousarviokohdan 9 01 02 33, lainat kaupunkikonsernin yhteisöille, varoista 8 400 000 euron suuruisen lainan Helsingin teatterisäätiölle päätöksen mukaisin ehdoin. Laina maksetaan takaisin tasalyhennyksin 10 vuoden kuluessa siten, että kaksi ensimmäistä vuotta ovat lyhennysvapaita. Lainan lyhennyksiin tarvittavat laina- ja korkokulut osoitetaan täysimääräisesti kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan talousarvioon.

HAM Helsingin taidemuseosäätiö sr

HAM Helsingin taidemuseosäätiö sr:n avustukseksi esitetään 6 511 000 euroa. Esitys on 176 000 euroa (+2,8 prosenttia) enemmän kuin vuonna 2025. Toiminta-avustuksen kasvu on 126 000 euroa (+2 prosenttia) ja erillisen museokaupan vuokra-avustuksen osuus on 35 000 euroa, sama kuin vuonna 2025.

Taidemuseosäätiö sr:n Tennispalatsissa ja Kokoelmakeskuksessa sijaitsevien toimitilojen tilakustannukset ovat, arvonlisäveron piiriin kuuluvaa museokaupan toimintaa lukuun ottamatta, museolle vastikkeettomia ja sisältyvät toimialan talousarvioon.

Niam Oy vuokraa museotiloja (5 296 m²) kaupunkiympäristön toimialalle, joka edelleen vuokraa tiloja kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle, joka luovuttaa tilat HAMin käyttöön vastikkeetta. Vuokranmaksu tapahtuu museotilojen osalta kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan kehyksestä. Poikkeuksen tähän muodostaa arvonlisäveron piiriin kuuluva HAM Shop, jossa tilan vuokralaisena on suoraan taidemuseon säätiö. HAM Shopin (109 m²) vuokran maksaa HAM, jolle kohdennetaan tarkoitusta varten vuokra-avustus.

Museo suunnittelee myös tiloihin kohdentuvia muutoksia. Tilojen muutoksessa museokauppa HAM Shopin nykyiselle paikalle on tarkoitus perustaa kahvila. Kahvilatoimija tulisi suoraan Niam Oy:n vuokralaiseksi, jolloin myös kahvilalta saatava vuokratuotto on Niamin vuokratuottoa. Tennispalatsin pohjoispäädyn sisääntuloaulasta vuokrattaisiin Niamilta noin 70 m² lisätilaa, joka kohennetaan museon brändin mukaiseksi sisääntuloksi. Samalla suunnitelmissa on HAM Shopin siirto toiseen kerrokseen Jaakonkadun puolelle, missä 73 m²:n tilassa sijaitsevat nykyisin vaatelokerot. Näillä liiketiloihin kohdistuvilla muutoksilla ei ole kustannusvaikutusta laitosavustuksiin. Kuitenkin näyttelytiloihin suunnitelluilla tilamuutoksia olisi arvion mukaan kustannusvaikutus nousseina vuokrina noin 50 000 euroa vuodessa. Näyttelytilojen muutosten toteutuminen edellyttäisi rahoitusta osana kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan budjettikehystä.

Kokonaisuutena taidemuseon toimintamenojen osalta lisäysesitykseen vaikuttavat yleinen kustannustason nousu sekä museon työehtosopimusmuutoksista tulevat kustannuspaineet.

Helsingin teatterisäätiö sr

Helsingin teatterisäätiö sr:n avustukseksi esitetään 14 735 000 euroa, mikä on 279 000 euroa (+1,9 prosenttia) enemmän kuin vuonna 2025. Avustuksesta 6 573 000 euroa (+3,1 prosenttia) kohdennetaan toiminta-avustukseen, vuokra-avustuksen osuus kustannusperusteisesti 3 290 000 euroa (+2,2 prosenttia). Teatterin investointien kuoletuksiin ja korkoihin varataan 4 872 000 euroa (+ 0,2 prosenttia).

Teatterisäätiön valtionosuuksia leikattiin 350 000 euroa vuonna 2025 jonka kaupunki kompensoi siten että se jäi budjetin vertailuluvuksi.

Teatterisäätiön toiminta-avustuksen kasvattamisen perusteena vuodelle 2026 on yleinen kustannustason nousu. Teatterin avustushakemuksessaan esittämää avustustason lisäystä perustuen mahdollisiin tuleviin valtionosuuksien leikkauksiin ei voida pitää perusteltuina. Kaupunki ei myöskään automaattisesti korvaa mahdollisia valtionosuuksien leikkauksia. Säätiön toiminta-avustus sisältää vuosikorjauksiin sekä kalustohankintoihin tarkoitetun osuuden (420 000 euroa).

Vuokra-avustuksiin esitetään 71 000 euron korostusta (+2,2, prosenttia). Vuokra-avustuksilla katetaan teatteritalon, studio Pasilan sekä teatterin käytössä olevien varastotilojen vuokrakustannukset. Lukua voidaan täsmentää lopullisessa päätöksessä, mikäli tiedossa on muutoksia vuokratasoon.

Laina- ja koroavustusta esitetään nostettavaksi 10 000 euroa (+0,2 prosenttia). Kokonaisuuteen sisältyy aiemmin tehdyn peruskorjaushankkeen lainarahoitus Kuntarahoitus Oy:ltä, johon Helsingin kaupunginvaltuusto on myöntänyt yhteensä 67 miljoonan euron omavelkaisen takauksen sekä aiemman lisärahoitustarpeen kattamisen yhteensä 2 miljoonaa euroa. Lainojen takaisinmaksu aloitettiin vuonna 2017. Esityksessä on otettu huomioon kaupunginhallituksen 9.6.2025, § 424 myöntämän 8 400 000 euron suuruisen uuden lainan kahden lyhennysvapaan vuoden ensimmäisen vuoden korkokulujen osuus 92 000 euroa. Kaikkien teatterille myönnettyjen lainojen lyhennykset ja korot katetaan kaupungin laina-avustuksella, jonka suuruus on vuonna 2026 yhteensä 4 872 000 euroa.

UMO-säätiö sr

UMO-säätiö sr:lle esitetään avustuksena 1 003 000 euroa. Esitys on 30 000 euroa (3,1 prosenttia) enemmän kuin vuonna 2025. Lisäysesitykseen vaikuttavat työehtosopimuksen neuvottelutulosten palkkavaikutukset, useisiin kustannuseriin vaikuttava kustannustason nousu.

Suomen kansallisooppera ja -baletti sr

Suomen kansallisooppera ja -baletti sr:lle esitetään avustuksena 3 694 000 euroa, joka on euromääräisesti samaa tasoa kuin vuonna 2025. Helsingin rahoitusosuus perustuu pääkaupunkiseudun kaupunkien tekemään rahoitussopimukseen kaupunkien osallistumisesta oopperan käyttökustannuksiin vuodesta 2014 lukien. Tämän lisäksi kaupungeilla on yhteistyötä koskeva puitesopimus ja vuosittain vahvistettava yhteistyösopimus. Kukin rahoitukseen osallistuva kaupunki tekee oopperan kanssa oman erillisen sopimuksensa.

Käyttökustannuksia koskevan rahoitussopimuksen mukaan kaupungit maksavat avustuksen Suomen kansallisooppera ja -baletti sr:lle vuoden 2012 avustuksen suuruisena alennettuna yhdellä (1) prosenttiyksiköllä. Kukin kaupunki vastaa omasta avustusosuudestaan. Helsingin osuus on 68,9 %, Espoon 21,2 %, Vantaan 8,8 % ja Kauniaisten 1,1 %. Sopimus on voimassa viisivuotiskauden 1.1.2023–31.12.2027 ja jatkuu seuraavan viisivuotiskauden, ellei muuta ilmoiteta 31.12.2026 mennessä.

Puitesopimus määrittelee yhteistyön alueiksi muun muassa taidekasvatushankkeet, pienimuotoiset oopperaproduktiot ja konsertit sekä tilojen käyttöön ja viestintään liittyvää yhteistyötä. Nämä yhteistyön muodot määritellään tarkemmin vuosittain vahvistettavassa toimintasuunnitelmassa.

Valtiontukiarviointi

Avustusta saavien tahojen osalta on tehty valtiontukiarvioinnit. Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107 (1) mukaan, jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.

HAM Helsingin taidemuseosäätiö sr

HAMin säätiöimisen ensimmäisen vaiheen valtiontukitarkastelu tehtiin taidemuseon säätiöimisen yhteydessä. Kaupunginvaltuusto teki päätöksen taidemuseon säätiöimisestä16.11.2022, § 278. Taidemuseon toiminta ja henkilökunta siirtyi säätiön alaisuuteen 1.1.2023 alkaen. Tuolloin kaupunginkanslian oikeuspalvelujen tekemän arvion mukaan katsottiin, ettei taidemuseosäätiön harjoittama toiminta ole siirtymäkauden aikana luonteeltaan taloudellista eikä säätiön perustamisvaiheen rahoitukseen siten nähty sisältyvän SEUT 107 (1) artiklan mukaista valtiontukea.

Säätiömallisen toiminnan etujen realisoitumisen ja vakiintumisen arvioidaan vievän 3-5 vuotta. Säätiön toiminnan taloudellista luonnetta on tarpeen arvioida uudelleen siirtymäkauden päätyttyä ja toimintojen vakiinnuttua.

Helsingin teatterisäätiö sr

Helsingin teatterisäätiö sr:lle myönnettävän avustuksen osalta on arvioitu, että tuettu toiminta ei vaikuta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Säätiö toimii rajatulla alueella ja se ei kielellisten syiden takia todennäköisesti houkuttele käyttäjiä tai vierailijoita muista jäsenvaltioista. Lisäksi tuen vaikutus rajat ylittäviin investointeihin tai sijoittautumisen edellytyksiin on todennäköisesti enintään marginaalinen. (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01 kohdat 196, 197). Kyse ei siis ole SEUT 107 (1) artiklan mukaisesta valtiontuesta.

UMO-säätiö sr

UMO-säätiö sr;lle myönnettävän avustuksen osalta on myös arvioitu, että tuettu toiminta ei vaikuta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Toiminta on paikallista, se ei todennäköisesti houkuttele käyttäjiä tai vierailijoita muista jäsenvaltioista ja tuen vaikutus rajat ylittäviin investointeihin tai sijoittautumisen edellytyksiin on todennäköisesti enintään marginaalinen. (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01 kohdat 196, 197). Kyse ei siis ole SEUT 107 (1) artiklan mukaisesta valtiontuesta.

Suomen kansallisooppera ja -baletti sr

Suomen kansallisooppera ja -baletti sr:lle myönnettävän tuen osalta on katsottu, että kyseinen säätiö ei harjoita EU:n valtiontukisäännösten mukaista taloudellista toimintaa. Valtiontuen käsitteestä annetun komission tiedonannon (2016/C 262/01) kohdan 34 mukaan tiettyjen kulttuuriin ja kulttuuriperinnön edistämiseen liittyvien toimintojen erityisluonteen vuoksi ne voidaan järjestää toisin kuin kaupalliselta pohjalta, eivätkä ne siksi ole luonteeltaan kaupallisia. Niiden julkinen rahoitus ei tämän vuoksi ole välttämättä valtiontukea. Komissio katsoo, että kulttuuriin tai kulttuuriperinnön edistämiseen liittyvän, yleisölle ilmaisen toiminnan julkisella rahoituksella on pelkästään sosiaalinen ja kulttuurillinen tarkoitus, joka ei ole luonteeltaan taloudellinen. Samaan tapaan se, että kulttuurilaitoksessa kävijöiden tai kulttuuriin tai kulttuuriperinnön edistämiseen liittyvän, yleisölle avoimen toiminnan osallistujien on maksettava maksu, joka kattaa vain osan todellisista kustannuksista, ei muuta toiminnan ei-taloudellista luonnetta, sillä maksua ei voida katsoa todelliseksi korvaukseksi tarjotusta palvelusta. Suomen kansallisooppera ja -baletti sr:n rahoitus koostuu huomattavalta osin erilaisista avustuksista, joten voidaan katsoa, että asiakkailta perittävää maksua ei voida katsoa todelliseksi korvaukseksi tarjotusta palvelusta. Näin ollen EU:n valtiontukisäännökset eivät sovellu tapaukseen.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 17 luvun 1 §:n mukaan kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet ja valvoo periaatteiden toteutumista toimialatasoisesti, 2 §:n mukaisesti kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto päättää jaoston käytettävissä olevien avustusmäärärahojen jakamisesta (kohta 3).

Asiaa ei aikataulullisista syistä voi panna pöydälle.

Esittelijä

kulttuurin edistämisen päällikkö
Veikko Kunnas

Lisätietojen antaja

Veikko Kunnas, kulttuurin edistämisen päällikkö, puhelin: 09 310 37002

veikko.kunnas@hel.fi

Ulla Bergström, kumppanuspäällikkö, puhelin: 09 310 22013

ulla.k.bergstrom@hel.fi