Esitys kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle liikunnan laitosavustuksista vuodelle 2026

Tämä on esitys

Esitys kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle liikunnan laitosavustuksista vuodelle 2026

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan liikuntajaosto

Esitysehdotus

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan liikuntajaosto esittää kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle, että se esittäisi liikunnan laitosavustuksia vuoden 2026 Helsingin kaupungin talousarvioon seuraavasti:

Liikunnan laitosavustuksetTA 2025Haettu 2026TAE 2026
Helsinki Stadion Oy
330 000
277 500
277 500
- laina- ja korkoavustus
105 000
52 500
52 500
- vuokra-avustus
51 500
51 500
51 500
- toiminta-avustus
173 500
173 500
173 500
Jääkenttäsäätiö sr
2 351 364
1 838 000
1 838 000
- laina- ja korkoavustus
2 076 000
1 558 000
1 558 000
- vuokra-avustus 
275 364
280 000
280 000
Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy
530 000
531 000
531 000
- laina- ja korkoavustus
235 000
211 000
211 000
- toiminta-avustus
295 000
320 000
320 000
Urhea-säätiö sr
268 000
610 000
540 000
Urheiluhallit Oy
4 100 000
6 025 000
6 025 000
- laina- ja korkoavustus
789 000
3 021 000
3 021 000
- toiminta-avustus
3 311 000
3 004 000
3 004 000
Vuosaaren Urheilutalo Oy
2 415 145
2 416 000
2 416 000
- laina- ja korkoavustus
995 000
734 000
734 000
- toiminta-avustus
1 335 145
1 620 000
1 620 000
- kompensaatio Mosaiikkitorin parkkipaikkojen vastikkeista 
85 000
62 000
62 000
Muut liikunnan laitosavustukset 
267 000
522 950
277 400
Kaikki yhteensä 
10 261 509
12 220 450
11 904 900

Liikuntajaosto tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Esittelijän perustelut

Vuoden 2026 liikunnan laitosavustusten haku päättyi perjantaina 25.4.2025.

Liikuntajaosto antaa laitosavustuksia koskevan ehdotuksensa kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle sisällytettäväksi vuoden 2026 Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialaa koskevaan talousarvioon.

Lopullisen oikaisukelpoisen päätöksen myönnettävistä avustuksista tekee kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan liikuntajaosto joulukuussa 2025. Liikunnan laitosavustuksia koskevien hakemusten käsittelyprosessi toteutetaan Helsingin kaupungin hallintosäännön, avustuksia koskevien päätösten ja ohjeiden sekä kaupunginkanslian ohjeiden mukaisesti.

Laitosavustuksia koskeva esitys sisältää 16 % kasvun vuoden 2025 laitosavustuksiin. Kasvu ylittää strategian mukaisen käyttötalouden kehityksen vastuuperiaatteen mukaisen kasvuprosentin (3,9 %). Merkittävimmän kasvun laitosavustustarpeeseen aiheuttaa Urheiluhallit Oy:n kasvaneet lainanhoitokustannukset koskien Malmin uimahallin laajennushanketta.

Helsinki Stadion Oy

Helsinki Stadion Oy hallinnoi Töölön kaupunginosassa sijaitsevaa stadionrakennusta (Bolt Areena).

Helsinki Stadion Oy:n avustukseksi esitetään 277 500 euroa, joka sisältää 173 500 euroa toiminta-avustuksena sekä 51 500 euroa vuokra-avustuksena stadionkiinteistön maanvuokriin sekä 52 500 euroa yhtiön lainanhoitokuluihin. Helsinki Stadion Oy:lle on myönnetty vuonna 2024 laina Helsingin ulkoilu- ja urheilurahastosta kiinteistön peruskorjausta varten. Avustus on lyhennys- ja korkoavustuksen osalta 52 500 euroa (−50 %) edellisvuotta vähemmän korkotason madaltumisen seurauksena.

Jääkenttäsäätiö sr

Jääkenttäsäätiö sr ja Helsingin liikuntahallit Oy tarjoavat liikuntaseurojen, yleisön ja yritysten käyttöön jääaikaa ympäri Helsinkiä seitsemässä toimipisteessä, jotka ovat Helsingin jäähalli, Herttoniemen jäähalli, Kaarelan jäähalli, Malmin jäähalli, Paloheinän jäähalli, Salmisaaren jäähalli ja Vuosaaren jäähalli. Vuonna 2025 on tarkoitus ottaa käyttöön myös Kivikon uusi harjoitusjäähalli.

Jääkenttäsäätiö sr hakee avustusta Töölön jäähallin maanvuokrakustannuksiin sekä säätiön ja Helsingin liikuntahallit Oy:n lainanhoitokustannuksiin. Säätiö ei hae, eikä sille esitetä toiminta-avustusta. Vuokra-avustuksen osuudeksi esitetään ensi vuonna perittäväksi ennustettujen vuokrien perusteella 280 000 euroa. Jääkenttäsäätiö sr:n ja Helsingin liikuntahallit Oy:n ensi vuodelle ennakoidut laina- ja korkokustannukset ovat 1 558 000 euroa. Laina- ja korkoavustuksen osuus on edellisvuotta 518 000 euroa (−25 %) vähemmän korkotason madaltumisen myötä.

Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy

Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy on kaupunkikonserniin kuuluva kaupungin enemmistöomisteinen tytäryhteisö, joka tarjoaa osana kaupunkikonsernia kuntalaisille uimahalli- ja sisäliikuntapalveluja.

Laitosavustuksilla varmistetaan kuntalaisille mahdollisuus edullisiin uimahallikäynteihin ja niillä katetaan yhtiön vuotuista toiminnallista ja rahoituksellista alijäämää. Vuodelle 2026 esitettävä toiminta-avustus 320 000 euroa on 25 000 euroa (8 %) enemmän kuin edellisvuonna. Korkoihin ja lainanlyhennyksiin esitetään 211 000 euroa, joka on 24 000 euroa (−10 %) edellisvuotta vähemmän. Kokonaisuudessaan laitosavustustarve säilyy vuoden 2025 tasolla.

Urhea-säätiö sr

Pääkaupunkiseudun urheiluakatemia käynnistyi 2003. Vuonna 2014 perustettiin akatemian kehitystä vahvistamaan Urhea-säätiö sr, joka hallinnoi Urhean urheiluakatemiatoimintaa. Helsingin kaupunki on yksi Urhea-säätiön perustajajäsenistä. Urhea-säätiön lisäksi konserniin kuuluivat Urhea-halli Oy, Urhea-asunnot Oy sekä vuoden 2023 aikana perustettu Urhea-palvelut Oy.

Urhea-säätiö sr hakee toiminta-avustusta pääkaupunkiseudun urheiluakatemiatoimintaan. Vuodelle 2026 avustukseksi esitetään 540 000 euroa, joka tarkoittaa 272 000 suuruista (101 %) lisäystä edellisvuoteen nähden. Merkittävä kasvu avustustarpeessa johtuu Urhean olympiavalmennuskeskuksen kasvaneesta ja kehittyneestä valtakunnallisesta ja kansainvälisestä toiminnasta. Olympiavalmennuskeskus (OVK) Helsinki on nostettu urheilun ja liikunnan tutkimus- ja kehittämistyössä valtakunnallisesti tärkeäksi kesä- ja jäälajien toimijaksi huippu-urheilun instituutti KIHUn rinnalle. Avustustason nostolla pystytään vaikuttamaan niin ikään Urhean tiloja käyttävien urheilijoiden ja liikuntaseurojen maksujen kasvun pysymiseen kohtuullisella tasolla.

Urheiluhallit Oy

Urheiluhallit Oy on kaupunkikonserniin kuuluva kaupungin enemmistöomisteinen tytäryhteisö, joka tarjoaa osana kaupunkikonsernia kuntalaisille liikuntapalveluja kuudessa uimahallissa ja liikuntahallissa (Kallio, Kontula, Malmi, Pasila, Siltamäki, Töölö). Urheiluhallit Oy hakee avustusta yhtiön toiminnallisen ja rahoituksellisen alijäämän kattamiseksi.

Vuodelle 2026 esitetään laina- ja korkoavustukseen merkittävää 2 232 000 euron lisäystä johtuen Malmin uimahallin laajennukseen liittyvän lainan lyhennysten alkamisesta vuodesta 2026. Toiminta-avustuksena yhtiö hakee 3 004 000 euroa, mikä tarkoittaa yhteensä 1 925 000 (47 %) lisäystä Urheiluhallit Oy:lle esitettävään laitosavustukseen.

Vuosaaren Urheilutalo Oy

Vuosaaren Urheilutalo Oy on kaupunkikonserniin kuuluva kaupungin enemmistöomisteinen tytäryhteisö, joka tarjoaa osana kaupunkikonsernia kuntalaisille uimahalli- ja sisäliikuntapalveluja. Yhtiö hakee avustusta toiminnallisen ja rahoituksellisen alijäämän kattamiseksi sekä kaupungin kanssa tehdyn sopimuksen mukaisesti Vuosaaren Urheilutalon viereisen Mosaiikkitorin parkkipaikkojen vastikkeisiin.

Toiminta-avustukseen esitetään 284 555 euron (21 %) lisäystä vuodelle 2026, eli toiminnallinen alijäämä on lisääntymässä 1 620 000 euroon. Avustustarve lainanhoitokustannusten osalta pienentyy 261 000 (−26 %) ja Mosaiikkitorin parkkipaikkojen vastikkeet 23 000 euroa (−27 %). Kokonaisuudessaan laitosavustustarve säilyy vuoden 2025 tasolla.

Muut liikunnan laitosavustukset

Laitosavustusta ovat vuoden 2025 tavoin hakeneet kolme kaupunkikonsernin ulkopuolista toimijaa. Uimahallitoimintaan laitosavustusta hakivat Suomalaisen Yhteiskoulun Osakeyhtiö ja Lauttasaaren yhteiskoulun säätiö sr. Näiden lisäksi Nuorisojääkenttä Oy haki avustusta Myllypuron jäähallin toimintaan.

Muut liikunnan laitosavustukset -kohdan avustusten jakamisesta päätetään liikuntajaoston joulukuun kokouksessa. Energiakustannusten ja muun kustannustason nousun sekä uima- ja jäähallitoiminnan erityisen korkeiden ylläpitokustannusten johdosta määrärahaan esitetään vastuuperiaatteen mukaista 3,9 % korotusta vuodelle 2026.

Valtiontukiarvioinnit

Avustusta saavien tahojen osalta on tehty valtiontukiarvioinnit. Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107 (1) mukaan, jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.

Helsinki Stadion Oy

Helsinki Stadion Oy:n osalta on arvioitu, että se ei hallinnoidessaan vuokraoikeuden nojalla Helsingin kaupungin 14. kaupunginosassa (Töölö) korttelissa 528 sijaitsevaa tonttia n:o 1 ja sillä olevaa stadionrakennusta harjoita sellaista taloudellista toimintaa, joilla olisi vaikutusta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01, kohdat 196 ja 197). Kyse ei siis ole SEUT 107 (1) artiklan mukaisesta valtiontuesta. Vuokrattaessa tiloja kolmansille osapuolille taloudelliseen toimintaan tulee tiloista periä markkinaehtoinen vuokra.

Jääkenttäsäätiö sr

Jääkenttäsäätiö sr:n osalta on arvioitu, että Jääkenttäsäätiön ylläpitäessä jää -ja urheiluhalleja se ei harjoita sellaista taloudellista toimintaa, jolla olisi vaikutusta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01, kohdat 196, 197). Kyse ei siis ole SEUT 107 (1) artiklan mukaisesta valtiontuesta. Sikäli kuin Jääkenttäsäätiö sr harjoittaa myös taloudellista toimintaa, tuki myönnetään ehdolla, että säätiö pitää ei-taloudellisesta toiminnasta ja taloudellisesta toiminnasta erillistä kirjanpitoa.

Urhea-säätiö sr

Urhea-säätiö sr:lle myönnettävän avustuksen osalta on arvioitu, että säätiön toiminta ei vaikuta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Tuensaaja toimittaa palveluita rajatulla alueella jäsenvaltiossa ja toiminta ei todennäköisesti houkuttele asiakkaita muista jäsenvaltioista ja lisäksi tuen vaikutus rajat ylittäviin investointeihin tai sijoittautumisen edellytyksiin on todennäköisesti enintään marginaalinen. (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01, kohta 196). Kyse ei siis ole SEUT 107 (1) artiklan mukaisesta valtiontuesta.

Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy, Urheiluhallit Oy ja Vuosaaren Urheilutalo Oy

Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy:n, Urheiluhallit Oy:n ja Vuosaaren Urheilutalo Oy:n osalta on katsottu, että myönnettävät avustukset käytetään urheilutiloihin liittyviin kustannuksiin. Kyseiset urheilutilat palvelevat ensisijaisesti paikallisia asukkaita ja tilat eivät todennäköisesti houkuttele asiakkaita tai investointeja muista EU:n jäsenvaltioista (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01 kohdat 196, 197). Avustuksen myöntäminen näille toimijoille ei näin ollen ole omiaan vaikuttamaan jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Kyse ei siis ole SEUT 107 (1) artiklan mukaisesta valtiontuesta.

Toimivalta ja avustustoimintaa koskevat päätökset

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 12.12.2023, § 178 eettisillä periaatteilla täydennetyistä toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteista, joiden mukaan kulttuurin ja vapaa-ajan avustuksilla rakennetaan demokraattista ja elinvoimaista kaupunkia. Avustukset edistävät helsinkiläisten hyvinvointia ja terveyttä. Avustuksin edistetään YK:n Agenda 2030 tavoitteita. Avustuksilla vahvistetaan kansalaisyhteiskuntaa, helsinkiläisten osallisuutta ja yhdenvertaisuutta ja tuetaan monipuolista kulttuurin ja vapaa-ajantoimintaa, parannetaan helsinkiläisten mahdollisuuksia merkitykselliseen elämään, sekä niillä edistetään ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurillisesti kestävää toimintaa.

Lisäksi avustustoiminnassa noudatetaan kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan 15.3.2022, § 47 päättämiä periaatteita koskien Helsingin kaupunkia velvoittavia pakotteita, Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeita ja avustustoiminnan eettisiä kumppanuusperiaatteita (kaupunginhallitus 7.4.2025, § 222) sekä Euroopan unionin valtiontukia koskevia säädöksiä.

Kulttuuri ja vapaa-aikalautakunnan päätöksen 28.05.2019, § 14 mukaisesti laitosavustuksen saajien edellytetään vuodesta 2020 lähtien toimittavan avustushakemuksen yhteydessä kolmivuotisen toimintasuunnitelman sekä siihen liittyvän talousarvion Helsingin kaupungin talousarvioesityksen ennustettavuuden parantamiseksi.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 17 luvun 1 §:n mukaan kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet ja valvoo periaatteiden toteutumista toimialatasoisesti, ja 3 §:n mukaisesti kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan liikuntajaosto päättää jaoston käytettävissä olevien avustusmäärärahojen jakamisesta.

Asiaa ei aikataulusyistä voi panna pöydälle.

Esittelijä

palvelun päällikkö
Tuuli Salospohja

Lisätietojen antaja

Taina Korell, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 38038

taina.korell@hel.fi

Janne Rissanen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 50719

janne.rissanen@hel.fi