Työllisyydenhoidon Helsinki-lisä, myöntämisehtojen uudistaminen

Asialla on uudempia käsittelyjä
Tämä on esitys

Työllisyydenhoidon Helsinki-lisän myöntämisehtojen muuttaminen

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto

Päätösehdotus

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päättää hyväksyä liitteenä 1 olevat työllisyydenhoidon Helsinki-lisän myöntämistä koskevat uudet ehdot noudatettavaksi 1.1.2026 alkaen ja oikeuttaa työllisyyspalveluliikelaitoksen toimitusjohtajan antamaan tarvittaessa täydentäviä ohjeita ehtojen soveltamiseksi. Uusien ehtojen käyttöönotto voi kuitenkin tapahtua vasta, kun tarvittavat muutokset sähköiseen asiointijärjestelmään ovat valmiit.

Esittelijän perustelut

Keskeiset muutosehdotukset

Helsinki-lisää ei jatkossa myönnetä palkkatuen lisäksi, vaan siitä irrallaan.

Helsinki-lisän kuukausittainen enimmäistukisumma nostetaan nykyisestä 800 eurosta kuukaudessa 1 500 euroon kuukaudessa koskien päätöksiä, joihin ei ole myönnetty palkkatukea tai 55 vuotta täyttäneiden työllistämistukea. Tukea maksetaan 50 % palkkauskustannuksista, kuitenkin enintään 1500€/kk ja työsuhteen keston mukaisesti enintään 12kk. Uudistuksella ei tavoitella muutoksia työnantajan saaman tuen kokonaismäärään.

Helsinki-lisää voidaan myöntää työnhakijoista, joiden työttömyys on kestänyt vähintään 3 kk. Myöntämisen edellytyksenä on työllisyyspalveluiden arvio siitä, että työsuhde edistää asiakkaan pysyvää työllistymistä avoimille työmarkkinoille.

Muut muutosehdotukset

Helsinki-lisää ei voi jatkossa hakea työsuhteen palkkauskustannuksiin palkkatuen ja 55 vuotta täyttäneiden työllistämistuen rinnalle. Alentuneesti työkykyisille myönnetään jatkossakin palkkatukea, mutta ei enää lisäksi Helsinki-lisää. Alentuneesti työkykyisen palkkatuki on jo vahvasti säännelty, eikä kaupungin ole tarkoituksenmukaista luoda tälle poikkeavia kriteerejä. 55-vuotta täyttäneillä on tietyin edellytyksin subjektiivinen oikeus tukeen, joka kaupungin on myönnettävä. Näin tuettuihin työsuhteisiin ei ole tarkoituksenmukaista myöntää kahta eri tukea.

Kokonaissummaltaan 9000 euroa ylittävät Helsinki-lisä päätökset maksetaan työnantajalle kahdessa maksuerässä, kun tähän asti 9600 euroa on ollut maksimitukisumma ja se on maksettu työnantajalle kerralla.

Nykytila ja muutostarve

Helsinki toimii aktiivisesti sen eteen, että Helsingissä ihmiset ja yritykset voivat menestyä. Tukemalla työnantajia työllistämisessä autetaan sekä työttömiä että yrityksiä menestymään. Kaupungin tavoitteena on myös tarjota Suomen parhaat työllisyyspalvelut, jotka perustuvat helsinkiläisten työikäisten ja yritysten aitoihin tarpeisiin. Työnantajille tehtiinkin kysely, jossa heiltä pyydettiin näkemyksiä siitä, miten Helsinki-lisää tulisi kehittää.

Kysely lähetettiin keväällä 2025 reilulle 350:lle Helsinki-lisää hyödyntäneelle työnantajalle, joista 55 vastasi. Vastaajat edustivat laajasti erilaisia työnantajia, joten vastaajamäärästä huolimatta voidaan vastaajajoukkoa pitää edustavana. Vastauksissa korostui toive kehittää Helsinki-lisää itsenäisenä tukimuotona, siis palkkatuesta irrallaan. Sopivaksi tukisummaksi työnantajat arvioivat yleisesti 50 % palkkauskustannuksista ja 1500 €/kk. Tällaisen tuen arvioitiin kannustavan työttömän helsinkiläisen palkkaamiseen. Tuen pituudeksi toivottiin yleisesti 12 kuukautta.

Helsingin kaupungin tekemisen tulee olla avointa ja mutkatonta ja asioinnin kaupungin kanssa tulee olla helppoa ja sujuvaa. Nyt suunniteltu Helsinki-lisän kehittäminen tukee hyvin tätä tavoitetta. Myöntämällä vain yhtä tukea kahden sijaan ja ilman erillistä maksatushakemusmenettelyä työnantajien asiointi sujuvoituu huomattavasti ja työllisyyspalveluiden on mahdollista palvella ja tukea suurempaa joukkoa työnantajia.

Tällä hetkellä työnantaja hakee palkkatuen tai 55 vuotta täyttäneiden työllistämistuen ja Helsinki-lisän tuet eri asiointipalveluissa, saa niistä erilliset päätökset ja tuet maksetaan erillisinä. Palkkatuen maksatuksen hakeminen on työnantajalle myös erillinen hakuprosessi, kun taas Helsinki-lisä maksetaan työnantajalle heti myöntöpäätöksen jälkeen. Helsinki-lisän ehtojen päivittäminen auttaa työnantajaa hyödyntämään tukia tehokkaammin. Myöntämällä Helsinki-lisää erillään muista tukimuodoista Helsinki helpottaa työnantajaa työllistämään helsinkiläinen työttömän, koska työnantajan hallinnollinen työmäärä vähenee ja saatavan tuen määrän ennakointi helpottuu.

Palkkatuen myöntämistä säätelee työvoimapalveluiden järjestämisestä annettu laki (380/2023), jonka mukaan palkkatuki myönnetään pääsääntöisesti EU:n ryhmäpoikkeusasetuksen (Komission asetus 651/2014, RPA) mukaisena tukena. RPA määrittelee tarkasti kriteerit, joiden perusteella tukea voidaan myöntää sekä kuinka paljon ja miten pitkäksi aikaa tukea voidaan myöntää. Taloudelliset tuet ovat erityisesti pienemmille työnantajille merkittäviä, mutta eri tukimuotojen yhdisteleminen voi olla haasteellista. Työnantajalta vaaditaan eri järjestelmien hallintaa, eikä tukien yhteismäärän ennakointi ole yksinkertaista. Jos Helsinki-lisän lisäksi työsuhteeseen on haettu muuta tukea, kuten palkkatukea tai 55 vuotta täyttäneiden työllistämistukea, ne otetaan huomioon Helsinki-lisää myönnettäessä. Helsinki-lisää myönnetään siten, ettei samoihin palkkauskustannuksiin myönnettävien valtiontukien sallittu enimmäismäärä ylity.

Taulukko 1. Palkkatuen ja Helsinki-lisän tunnuslukujen keskiarvoja 2023–2025

Tuki
Työllistettyjä/vuosi
Työnantajia/vuosi
Max. tuki yrityksille €/kk
Max. tukiaika kk
Maksettu tuki ka. €/kk
Palkkatuki
20006001260 (1770)5/101125
Helsinki-lisä50035080012665

Kaupungille Helsinki-lisän myöntäminen erillään järjestämislailla säädellyistä tukimuodoista on kustannustehokkaampaa ja joustavampaa. Myöntämällä Helsinki-lisää palkkatuen sijaan kaupunki voi vapaammin itse määritellä, keille ja millä perusteilla tukea myönnetään. Yhden tukimuodon myöntäminen ja maksaminen on tukien myöntäjille helpompaa ja yksinkertaisempaa. Lisäksi kuntalisällä tuettu työsuhde kerryttää palkansaajan työssäoloehtoa toisin kuin palkkatuettu työ. Palkkatuettu ei enää kerrytä työssäoloehtoa (poikkeuksena 60 vuotta täyttäneen tai alentuneesti työkykyisen palkkatuki). Helsinkiläinen poistuu kaupungin työttömyysetuusmenojen kuntaosuuslistalta (ns. sakkomaksu), kun hänen työssäoloehtonsa on täyttynyt. Kaupungin maksuvastuu alkaa uudelleen, mikäli henkilö on uudelleen työttömänä vähintään 100 päivää, minkä jälkeen maksuvastuu kasvaa työttömyyden pitkittyessä.

Vuonna 2023 palkkatuen lainsäädännön uudistuksessa osa heikossa työmarkkina-asemassa olevista työttömistä työnhakijoista jäi palkkatukimahdollisuuden ulkopuolelle. Tarjoamalla mahdollisuuden Helsinki-lisään kaikille yli 3 kk työttömänä olleille Helsinki voi joustavasti ja kattavasti ottaa huomioon asiakkaiden erilaiset tilanteet, kuten rikkonaisen työuran tehneet, jotka eivät ikänsä puolesta kuulu palkkatuen kohderyhmään, eivätkä jonkin yksittäisen keikkatyön takia täytä palkkatuen ehtoja, vaikka tosiasiassa olisivatkin työttömiä. Helsinki-lisällä voidaan näin tukea myös esim. maahanmuuttajia ja osatyökykyisiä ilman, että myöntökriteeristöstä tarvitsee tehdä monimutkaista.

Työnantajille myönnettävien tukien vaikuttavuus

Helsingin kaupungin työllisyyspalveluiden seuranta- ja vaikuttavuustutkimuksessa vuonna 2018 selvitettiin kaupungin työllistämistä tukevien toimien vaikuttavuutta ja Helsinki-lisän todettiin eniten lisäävän todennäköisyyttä työllistyä avoimille työmarkkinoille. Palkkatuen vaikuttavuutta tutkittiin Helsingin työllisyyspalveluissa vuonna 2024. Koska Helsinki-lisää myönnettiin käytännössä aina palkkatuen lisäksi, voidaan palkkatuen ja Helsinki-lisän vaikuttavuutta tarkastella yhdessä. Yrityksiin palkkatuella työllistetyistä keskimäärin yli 30 %:lla oli palkkatuloja puoli vuotta työllistämisjakson jälkeen (vuosina 2021 ja 2022 osuus oli hieman suurempi, mutta vuonna 2023 osuus hieman laski). Kun tarkasteluun otettiin mukaan myös työnhakijoiden muut työllisyystilanteet, havaittiin, että noin 2/3:lla työllisyysstatus oli jokin muu kuin työtön työnhakija puoli vuotta tukityöllistämisjakson jälkeen. Tuet siis auttoivat merkittävässä määrin ihmisiä pois työttömyydestä. Yhdistyksiin työllistämisessä vaikuttavuus oli tässä mielessä paljon vaatimattomampaa. Tuki kuitenkin nostaa työllistymisen todennäköisyyttä ja tarjoaa mahdollisuuden työllistyä myös kaikkein heikoimmassa työmarkkina-asemassa oleville. Työllisyyspalvelujen siirryttyä kokonaan kaupungin vastuulle on seurantaa mahdollista tehdä ja vaikuttavuutta arvioida entistä paremmin. Vaikuttavuuden seurantaan panostetaan jatkossa nykyistä vahvemmin.

Arvio muutoksen vaikutuksesta

Itsenäisenä ja entistä suurempana tukena Helsinki-lisän käytön arvioidaan kasvavan. Kasvu tapahtuisi palkkatuen kustannuksella, eli työnantajille myönnettävien tukien kokonaissumma ei tämän päätöksen myötä kasva. Tukien painopisteen muutos palkkatuesta Helsinki-lisään toteutettaisiin ensisijaisesti suosittelemalla Helsinki-lisää työnantajille. Palkkatukea myönnetään jatkossakin lain mukaisesti, mutta palkkatukea hakeville työnantajille tarjotaan vaihtoehdoksi Helsinki-lisää.

Helsinki-lisää voidaan myöntää jopa 12 kuukaudeksi, joten sillä voidaan palkkatukea tehokkaammin tukea pidempiä työsuhteita ja kannustaa työnantajaa työllistämään pidemmälle aikavälille. Helsinki-lisän hyödyntäminen pidempien työsuhteiden tukemiseen lisää myös työllistetyn mahdollisuuksia kasvattaa osaamistaan ja työllistyä jatkossa avoimille työmarkkinoille.

Koska Helsinki-lisän myöntäminen on hallinnollisesti kevyempää kuin palkkatuen myöntäminen, on työllisyyspalveluiden mahdollista tukea entistä useampaa työnantajaa ja -hakijaa.

Tausta

Työnantajan Helsinki-lisä on kaupungin keino tukea työnantajia palkkaamaan helsinkiläisiä työttömiä työnhakijoita. Nykyisellään Helsinki-lisällä on tarkoitus tukea pidempään työttömänä olleiden tai pitkäaikaistyöttömyyden riskissä olevien helsinkiläisten työttömien työnsaantimahdollisuuksia. Helsinki-lisää voidaan nykyisin myöntää työllistettävän työsuhteen palkkauskustannuksiin palkkatuen tai 55 vuotta täyttäneiden työllistämistuen lisäksi sekä näistä tuista erillisenä tukena tilanteissa, joissa työnhakija-asiakkaan palveluntarpeeseen Helsinki-lisä on perusteltu. Helsinki-lisä madaltaa työsuhteen alun kustannuksia ja Helsinki-lisällä tuetun jakson aikana työnantajalla on mahdollisuus perehdyttää ja sitouttaa uusi työntekijä työpaikalle ja kasvattaa hänen työelämätaitojaan ja osaamistaan.

Toimivalta

Hallintosäännön 8 luvun 2 §:n mukaan kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päättää työllisyydenhoidon periaatteista sekä seuraa niiden toteutumista.

Esittelijä

elinkeinojohtaja
Marja-Leena Rinkineva

Lisätietojen antaja

Tomi Meuronen, tiimipäällikkö, puhelin: +358 9 310 34417

tomi.meuronen@hel.fi

Liitteet (pdf)

2. Ehdot_2025 vrt 2023
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.