Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Niilo Toivosen ja 24 muun allekirjoittaneen valtuutetun aloitteeseen koskien Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksen palveluiden tilapäistä siirtämistä
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Niilo Toivosen ja 24 muun allekirjoittaneen valtuutetun aloitteeseen koskien Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksen palveluiden tilapäistä siirtämistä
Lausunto
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon valtuutettu Niilo Toivosen ja 24 muun valtuutetun allekirjoittamaan aloitteeseen, jossa esitetään, että kaupunki selvittää mahdollisuudet siirtää osa Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksen palveluista väliaikaisesti muualle vuosien 2026–2027 sillanrakennustöiden ajaksi:
"Sosiaali-, terveys, ja pelastuslautakunta toteaa, että vaikka Kalasataman metrosillan remontti aiheuttaa tilapäistä haittaa, se ei edellytä väistötilojen käyttöönottoa Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksessa toimiville sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palveluille.
Lausunto on ehdotuksen mukainen.
Kalasataman metrosillan rakentamistyöt
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan saamien tietojen mukaan vuonna 1973 rakennettu Junatien metrosilta vaatii korjaustöitä, jotta sen kantavuusvaatimukset ovat nykypäivän mitoitusohjeiden mukaisia. Syyskuun 2025 tiedon mukaan metrolla ei pääse Kalasatamaan noin 1,5 vuoden aikana (01/2027–05/2028). Metrosillan korjausrakentamishankkeen kehitysvaiheen (10/2025–05/2026) ajalla tarkennetaan liikennekatkon kestoa.
Metroa korvaavan bussiliikenteen lisäksi on suunnitteilla raitioliikenteen vahvistaminen. Hanke tullaan ajoittamaan Kruunusillat -hankkeen käyttöönoton jälkeen. Kalasataman kautta kulkevaa bussiliikennettä vahvistetaan reiteillä Hakaniemi-Herttoniemi sekä Pasila-Herttoniemi. Lisäksi suunnitelmien mukaan katkon aikana liikennöivät raitiolinjat 11 Kruununvuorenranta-Kalasatama-Pasila ja 13A Mikonkatu-Kalasatama-Länsi-Pasila.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala osallistuu aktiivisesti Kalasataman metrosillan remonttiin liittyvään koordinaatioon ja suunnitteluun.
Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksen laajuus ja vuokrakustannukset
Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskus sijaitsee osoitteessa Työpajankatu 14. Kohteessa on kuusi maan päällistä kerrosta sekä kaksi kellarikerrosta. Kohteen huoneala on 19 132 m², joista sosiaali-, terveys- ja pelastus toimialan omassa käytössä on 16 957 m². Kohteen kuukausivuokra sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalle on 492 420 € ja vuosivuokra 5 909 045 €.
Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksen palveluiden palvelualue, asiointimäärät ja palveluvalikoima
Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksen pääasiallinen palvelualue koostuu seuraavista kaupunginosista: Kallio, Alppiharju, Vallila, Pasila, Kulosaari ja Herttoniemi, sekä Arabianrannan pienalue. Alueen yhteenlaskettu väestömäärä on noin 120 000. Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskus tarjoaa pääasiassa aikuisväestölle suunnattuja palveluja. Osa keskuksen palveluista on myös lapsille, nuorille ja perheille.
Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksessa tuotetaan seuraavia palveluja: terveysasemapalvelut, psykiatria- ja päihdepalvelut, nuorten ja aikuisten sosiaalipalvelut, aikuisten kuntoutuspalveluja (fysio- ja toimintaterapia), suun terveydenhuollon palvelut, ikääntyneiden palveluohjaus sekä HUS-laboratorio.
Lisäksi Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksessa toimii koko kaupunkia palveleva keskitetty ehkäisyneuvonta, päihdepalvelujen vastaanotto ilman ajanvarausta, maahan muuttaneiden erityispalvelut sekä diabeteskeskus. Kalasataman toimipisteessä, osoitteessa Työpajankatu 14, toimivat keskitetyt palvelut palvelevat koko Helsinkiä ja lisäksi suun terveydenhuollon palveluihin voidaan tulla alueen ulkopuolelta.
Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskus on auki arkisin klo 7–20 ja siellä työskentelee yhteensä 685 työntekijää.
Vuonna 2024 oli paikan päällä toteutuvia asiakas/potilaskäyntejä yhteensä noin 280 000. Näistä kävijöistä noin 30 prosenttia tuli Kulosaaren sillan itäpuolella sijaitsevilta alueilta.
Keskitettyjen palveluiden osalta Kalasataman toimipisteessä asioidaan jo nyt eri puolelta Helsinkiä saapuen muillakin kulkuneuvoilla kuin metrolla.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan selvitys valtuutettujen aloitteen mukaisesti
Sosiaali-, terveys ja pelastustoimiala on selvittänyt palvelukohtaisesti Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksessa toimivien palvelujen väistötilatarvetta. Yhteenvetona voidaan todeta, että väistötiloja ei pidetä palvelujen järjestämisen kannalta välttämättöminä eikä tarkoituksenmukaisena. Palvelutoiminta Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksessa voi siten jatkua metrosillan remontista huolimatta.
Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksessa on palveluita, joiden palveluvolyymi on suuri, eikä sitä voida hajauttaa muihin toimipisteisiin ilman merkittäviä muutoksia, kustannuksia ja toiminnallisia riskejä. Lisäksi palvelut tarvitsevat toimintaansa soveltuvia tiloja. Alueella ei ole valmiita väistötiloja, vaan korvaavat tilat edellyttäisivät erilaisia muutostöitä, palvelusta riippuen.
Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksen asiakaskunta on monimuotoinen ja sisältää haavoittuvia ryhmiä, kuten iäkkäitä, monisairaita ja paljon palveluja käyttäviä potilaita. Näille ryhmille hoidon jatkuvuus ja tuttu asiointipaikka ovat erityisen tärkeitä. Siirtyminen kauemmas heikentäisi saavutettavuutta ja voisi johtaa siihen, että osa asiakkaista jää ilman tarvitsemiaan palveluja.
Palvelut voidaan toteuttaa Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksessa, sillä metrosillan remontin ajaksi suunniteltu korvaava liikenne on toimialan mielestä riittävää turvaamaan pääsyä palveluiden piiriin, vaikka matka-aika olisikin väliaikaisesti hieman pidempi. Haavoittuvien asiakasryhmien palvelut turvataan tehostamalla neuvontaa ja ohjausta, jotta asiointi onnistuu korvaavilla liikennejärjestelyillä. Lisäksi digipalvelua lisätään niissä palveluissa, joissa se on mahdollista. Asiakasviestintä julkisen liikenteen muutoksista ja asiointivaihtoehdoista käynnistetään hyvissä ajoin yhteistyössä eri tahojen kanssa. Aloitteessa ehdotetun väistötilojen käyttöönoton sijaan on tarpeellista varmistaa, että korvaava julkinen liikenne on mahdollisimman hyvällä tasolla ja riittävää metrosillan remontin aikana. Lisäksi on tärkeää huolehtia asianmukaisesta opastuksesta korvaavan liikenteen julkisilta pysäkeiltä Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskukseen.
Kustannus- ja muut vaikutukset
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala on sitoutunut Kalasataman toimipisteen vuokrakustannuksiin, myös metrosillan remontin aikana. Mahdollisten väistötilojen ajalta palveluille tulisi maksettavaksi myös väistötiloihin liittyvät vuokrakustannukset. Lisäksi väistöistä aiheutuisi muun muassa palveluille kohdistuvia muuttokustannuksia. Mahdollisista väistöistä aiheutuvat ylimääräiset kustannukset olisivat haaste toimialan muutosohjelman keskellä.
Palvelujen johtajien arvioiden mukaan mahdolliset väistöt voisivat olla riski erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden kohdalla. Heidän tavoittamisensa väliaikaisen palvelun sijainnin osalta voisi olla hyvin haastavaa, eivätkä he välttämättä hakeutuisi palvelun pariin toiseen sijaintiin.
Toiminnan hajauttaminen lisäisi lisäksi hallinnollista työtä ja kustannuksia ilman selkeitä hyötyjä. Henkilöstön siirtäminen muihin pisteisiin olisi vain osittain mahdollista ja heikentäisi Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksen toimintakykyä. Johtamisen, työyhteisön ja tiedonkulun näkökulmasta henkilöstön säilyminen yhdessä yksikössä on suositeltavaa.
Lausuntoa varten tehty valmistelutyö
Lausuntoa on valmisteltu Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksessa toimivien sosiaali- ja terveyspalveluiden palveluiden johtajien kanssa yhteistyössä. Palvelujen johtajien toimesta on tarkasteltu aloitteessa esiin tuotujen näkökulmien vaikutuksia ja seurauksia kaikkiin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palveluihin, jotka toimivat Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksessa. Palvelujen johtajat ovat yksimielisiä siitä, että palveluiden siirto väliaikaisiin kohteisiin sisältäisi enemmän riskejä palvelun saatavuuden ja asioinnin osalta, kuin metroliikenteeseen liittyvillä tulevilla väliaikaisilla muutoksilla."
Kaupunginkanslia on pyytänyt sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan lausuntoa kaupunginhallitukselle valtuutettu Niilo Toivosen ja 24 muun allekirjoittaneen valtuutetun valtuustoaloitteesta koskien Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksen palveluiden tilapäistä siirtämistä. Lausuntoa on pyydetty 30.01.2026 mennessä.
Päätös tullut nähtäväksi 16.12.2025
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §