Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Sari Helinin ym. valtuustoaloitteesta koskien sähköpotkulautojen yhteiskäytön rajoittamista
Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Sari Helinin ym. valtuustoaloitteesta koskien sähköpotkulautojen yhteiskäytön rajoittamista
Lausuntoehdotus
Kaupunkiympäristölautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Valtuustoaloitteessa esitetään, että Helsinki ottaisi käyttöön nykyistä tiukempia rajoituksia sähköpotkulaudoille, kuten niiden kieltämisen keskustassa, nopeusrajoituksen asettamista tasolle 8 km/h ja pysäköinnin ohjaamista vain merkityille pysäköintipaikoille.
Sähköpotkulaudat ovat jatkossa luvanvaraista toimintaa. Kaupunki määrittelee lupaehdoissa tarpeellisia ja välttämättömiä rajoituksia. Niiden tulee täyttää lain vaatimukset ja mahdollistaa sähköpotkulautayritysten liiketoiminta kaupungin alueella.
Yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen käyttöä ohjataan jatkossa mikroliikenneluvan avulla. Kaupunki asettaa lupaehdot ja myöntää 1.1.2026 alkaen luvan mikroliikennetoimijoille, jotka täyttävät lupaehdot. Lupaehdoista on tarkoitus päättää kaupunkiympäristölautakunnassa marraskuussa 2025. Ensimmäinen lupakausi on noin vuoden mittainen, ja lupaehtoja on mahdollista muuttaa ensimmäisen vuoden jälkeen sekä vähäisissä määrin lupakauden aikana. Mikroliikennelupaan voi lain mukaan liittää liikenneturvallisuuden, esteettömyyden tai kunnossa- ja puhtaanapidon kannalta tarpeellisia tai välttämättömiä ajallisia tai alueellisia ehtoja.
Helsingin keskustassa on ollut vuodesta 2023 alkaen käytössä pysäköinnin järjestely, missä yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen pysäköinti on mahdollista vain erikseen merkityillä pysäköintipaikoilla. Ratkaisulla on vähennetty jalankulkijoita haittaavaa pysäköintiä keskusta-alueella. Mikroliikenneluvan ehtoihin on esitetty, että samankaltainen järjestely säilyy keskusta-alueella laajentuen ensi kauden alussa keskustan pohjoispuolelle Töölön, Kallion, Alppiharjun, Vallilan, Hermannin ja Sörnäisten alueille. Keskusta-alueella on lisäksi määritelty hitaan ajon alueita (alle 10 km/h).
Keskusta-alueella tehdään valtaosa sähköpotkulaudoilla tehdyistä matkoista, ja myös laudoista merkittävin osa sijoittuu tälle maantieteellisesti pienehkölle alueelle. Sähköpotkulautayritysten liiketoiminta siis perustuu pitkälti tälle suuren kysynnän alueelle.
Sähköpotkulautojen käytön kieltäminen tai pysäköintimahdollisuuksien poistaminen keskustassa todennäköisesti tekisi palvelusta liiketoiminnallisesti kannattamattoman. Palvelulla on paljon käyttäjiä, mikä kuvaa palvelun tarpeellisuutta kaupunkilaisten ja kaupungissa vierailevien kannalta. Kaupungin tulee laatia sellaiset lupaehdot, jotka mahdollistavat yritysten liiketoiminnan vähentäen kuitenkin kulkuvälineiden pysäköinnistä tai käytöstä aiheutuvaa haittaa.
Keskustassa nykyisin käytössä olevan pysäköintijärjestelyn laajentaminen koko kaupunkia koskevaksi ei ole arvioitu tällä hetkellä tarpeelliseksi. Keskustan ulkopuolella sähköpotkulautojen määrä on pienempi, ja katutila on usein leveämpi. On myös otettava huomioon, että pysäköintijärjestelyjen toteutus on tehokkainta silloin, kun paikat merkitään maalauksin tai liikennemerkein. Näistä aiheutuu kustannuksia kaupungille, ja resurssien käytön osalta on järkevää kohdistaa suunnittelu ja toteutus tarpeen mukaisesti priorisoituihin kohteisiin.
Keskusta-alueen ulkopuolella on kuitenkin tarvetta ohjata pysäköintiä etenkin vilkkaiden kohteiden, kuten asema-alueiden ympäristössä. Näitä pysäköintijärjestelyjä otetaankin lisää käyttöön ensi vuonna. Pysäköintiin on esikaupunkialueelle myös ehdotettu tarkentavia ehtoja, esimerkiksi vapaan tilan vaatimuksiin. Mikroliikenteen lakiuudistuksen myötä pysäköintipaikkojen ulkopuolelle tai muuten lupaehtojen vastaisesti pysäköityjen ajoneuvojen siirtäminen pysäköinninvalvojien toimesta on mahdollista entistä helpommin. Lupaehtojen toteutumista ja pysäköinnin toimivuutta seurataan ja pysäköinnin tarkempaa rajoittamista toteutetaan tarvittavissa kohdin.
Kaupungilla ei ole tarkkaa tietoa sähköpotkulautojen käytön ympäristöhyödyistä tai vaikutuksesta ihmisten liikunnan kannalta. Asiasta on kuitenkin olemassa tutkimusta. Mikroliikenneluvalla ei voida säädellä suoraan ajoneuvojen ympäristövaikutuksia, joten kaupunki ei voi suoraan vaikuttaa tähän asiakokonaisuuteen. Lupaehtoja arvioidessa tulee kaupungin keskittyä liikenneturvallisuuden, esteettömyyden taikka kadun tai muun yleisen alueen kunnossa- ja puhtaanapidon kannalta tarpeellisiin seikkoihin. Ympäristöseikat tai liikkumattomuuden torjunta eivät lain mukaan voi olla lupaehtojen perusteina.
Mikroliikennelupaan liittyvissä rajoitusalueissa Helsingissä olisi jatkossakin käytössä hitaan ajon alueita, jossa nopeustaso saisi olla maksimissaan 10 km/h. On arvioitu, että tämä nopeustaso on toimivampi kuin 8 km/h, sillä pienikokoisista pyöristä johtuen liian pieneksi säädetty nopeus voi vaikeuttaa tasapainon ylläpitämistä sähköpotkulaudalla.
Valtuustoaloitteessa ehdotettiin myös kaikenlaisten sähköpotkulautojen ajon kieltämistä muun muassa metroissa. Kaupungilla ei ole tiedossa, että metroissa ajettaisiin yhteiskäyttöisillä sähköpotkulaudoilla. Metroasemien ympärillä on jo käytössä pysäköintirajoitukset ja pysäköintipaikat, jotka säilytetään myös mikroliikenneluvan ehtoihin kytketyissä rajoitusalueissa. HSL ja osin Kaupunkiliikenne Oy vastaavat metroasemien ja metron käyttösäännöistä. HSL on matkustusehdoissaan kieltänyt ainoastaan sähkömopot metroissa sekä lähijunissa. Sähköpotkulautoja taas ei ole kielletty missään HSL:n matkustusvälineessä, ja yksityisomisteisia sähköpotkulautoja kuljetetaankin jonkun verran metromatkoilla kuten polkupyöriäkin. Mikäli ilmenee selkeä välttämätön tarve rajoittaa mikroliikenneluvalla pysäköintiä tai ajoa esimerkiksi metroasemilla vielä nykyistäkin enemmän, voidaan asiaa tarkastella yhteistyössä HSL:n kanssa ja tehdä muutoksia mikroliikenteen lupaehtoihin.
Esittelijän perustelut
Valtuustoaloite
Valtuutettu Sari Helin ja 24 muuta valtuutettua ovat tehneet 27.8.2025 seuraavan valtuustoaloitteen:
" Sähköpotkulautojen yhteiskäytön rajoittaminen
Me allekirjoittaneet kaupunginvaltuutetut esitämme, että Helsingin kaupunki ryhtyy toimenpiteisiin kieltääkseen yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen käytön kaupungin keskustassa. Sähköpotkulaudoilla ajetaan jatkuvasti jalkakäytävillä ja niitä jätetään epäjärjestykseen jalkakäytäville niin, että ne aiheuttavat jatkuvaa vaaraa jalankulkijoille. Sähköpotkulautojen yhteiskäyttö on kiellettyä monessa Euroopan pääkaupungissa ja esimerkiksi Kööpenhaminan historiallisessa keskustassa.
Esitämme myös, että kaupunki ryhtyy selvittämään sähköpotkulautojen käytön todellista ympäristöhyötyä. Nyt selvitykset jo kertovat, että sähköpotkulautojen ympäristöystävällisyys on liioiteltua johtuen siitä, että potkulautojen elinikä on lyhyt ja niiden akut sekä päivittäinen kerääminen tuottavat kasvihuonekaasuja niin, että niiden ympäristöystävällisyys murenee huomattavasti.
Sähköpotkulaudat eivät myöskään tue Helsingin liikkumisohjelmaa, koska laudan päällä ei saa liikuntaa. Liikuntaa sen sijaan saa kävellen tai polkupyörällä.
Euroopan pääkaupunki Bryssel on asettanut yhteiskäyttöisille sähköpotkulaudoille nopeusrajoituksen 8 km/ h keskustan alueella. Esitämme myös, että Helsingin kaupunki ryhtyy selvittämään aiemmista syistä johtuen lautojen nopeuden rajoittamista 8 km/ tunnissa.
Esitämme myös selvitettäväksi, miten kaikilla sähköpotkulaudoilla ajaminen saadaan estettyä muun muassa metroissa. Esitämme myös, että yhteiskäyttöisiä sähköpotkulautoja ei saa heittää haluamaansa paikkaan minne sattuu vaan yhteiskäyttöisille sähköpotkulaudoille osoitetaan parkkipaikat, jonne laudat on jätettävä ja vuokraavan yhtiön on valvottava määrätyille parkkipaikoille pysäköintiä. ”
Lausuntopyyntö
Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan lausunnon kaupunginhallitukselle 17.12.2025 mennessä.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 30 luvun 11 §:n 2 momentin mukaan kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen ja suoraan kaupunginhallituksen alaisen viranomaisen toimivaltaan kuuluvia toimenpiteitä koskevat aloitteet jäävät kaupunginhallituksen vastattavaksi. Kaupunginhallituksen vastattavaksi jää myös aloite, jonka on allekirjoittanut vähintään 25 valtuutettua. Saman pykälän 5 momentin mukaan kaupunginhallitus voi 2 momentissa määrätystä poiketen päättää, että aloite jää kaupunginhallituksen vastattavaksi.