Päätös hallinnollisten pakkokeinojen asettamisesta
Päätös hallinnollisten pakkokeinojen asettamisesta
Päätös
Pelastuskomentaja on päättänyt asettaa kiinteät uhkasakot palotarkastuksella annettujen määräysten tehostamiseksi. Päävelvoitteet ja niiden tehostamiseksi asetetut uhkasakot on yksilöity jäljempänä tässä päätöksessä.
Päätökseen velvoitettu
Rakennuksen omistaja
Kiinteistö Oy Turunlinnantie, Y-tunnus: 0535795-7, kiinteistötunnus: 091-045-0170-0001
Asian taustat
Kohteessa Kiinteistö Oy Turunlinnantie (osoitteessa Turunlinnantie 14, 00930 Helsinki, PRT 101992772D) tehtiin Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen valvontasuunnitelman mukainen tarkastus 8.11.2024. Valvontatapahtumasta on tehty päätös (30.12.2024, pöytäkirjan numero 100 002).
Tarkastuksella havaittiin puutteita, jotka määrättiin korjattavaksi 16.2.2025 mennessä. Pelastusviranomainen suoritti korjauksille annetun määräajan jälkeen uuden valvontakäynnin kohteessa (14.3.2025, pöytäkirjan numero 100 848). Jälkitarkastuksella havaittiin, että kaikkia korjausmääräyksiä ei ollut noudatettu.
Pelastusviranomainen voi pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaan tehostaa antamaansa määräystä tai kieltoa uhkasakolla. Tällä tarkoitetaan, että pelastusviranomainen voi asettaa ja myöhemmin tuomita uhkasakon, jos annettuja määräyksiä ei noudateta. Uhkasakon tavoitteena on varmistaa, että päävelvoitteet täytetään.
Kuuleminen
Pelastusviranomainen on kuullut velvoitettavaa osapuolta mahdollisesta uhkasakosta 24.06.2025 (pöytäkirjan numero 101 291). Kuulemisaikaa varattiin 11.8.2025 asti. Kuuleminen perustuu uhkasakkolain (1113/1990) 5 luvun 22 §:ään ja hallintolain (434/2003) 6 luvun 34 §:ään, jonka mukaan asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun.
Asianosaiselle on annettu mahdollisuus antaa oma selityksensä seuraavista päävelvoitteista:
Päävelvoitteet
Päävelvoite 1
Pelastussuunnitelma on päivitettävä. (Pelastuslaki 379/2011 15 §, Valtioneuvoston asetus pelastustoimesta 407/2011 2 §)
Pelastuslain 15 §:n mukaan rakennukseen tai muuhun kohteeseen, joka on poistumisturvallisuuden tai pelastustoiminnan kannalta tavanomaista vaativampi tai jossa henkilö- tai paloturvallisuudelle, ympäristölle tai kulttuuriomaisuudelle aiheutuvan vaaran taikka mahdollisen onnettomuuden aiheuttamien vahinkojen voidaan arvioida olevan vakavat, on laadittava pelastussuunnitelma 14 §:ssä tarkoitetuista toimenpiteistä. Lisäksi Valtioneuvoston asetuksen 407/2011 2 §:n mukaisesti pelastussuunnitelma on pidettävä ajan tasalla.
Perustelu: Ajantasainen ja kohdekohtainen pelastussuunnitelma on lähtökohta kohteen omatoimiselle varautumiselle ja arjen turvallisuustyölle. Pelastussuunnitelman sisältövaatimukset esitetään pelastuslaissa ja -asetuksessa.
Määräaikaisella palotarkastuksella 8.11.2024 pelastussuunnitelmassa havaittiin puutteellisia ja vanhentuneita tietoja usealla osa-alueella. Pelastussuunnitelma oli laadittu ja päivitetty 17.5.2022. Kiinteistöstä vastaavien yhteyshenkilöiden tiedot eivät olleet ajan tasalla. Paloilmoittimen sekä palovaroitinjärjestelmän kuvauksesta ei välittynyt lukijalle selkeitä ohjeita laitteiden käytöstä. Ohjeet palohälytyksen aikana toimimiseen olivat puutteelliset. Kohteen kokoontumispaikka oli kuvattu epäselvästi, eikä kokoontumispaikan osoite selvinnyt pelastussuunnitelmasta. Pelastussuunnitelmassa oli kappaleita, joissa kuvattiin asumiseen käytettäviä rakennuksia, vaikka kiinteistössä ei ole asuntoja. Kaasusulkujen osalta ei selvinnyt mistä kaasusta on kyse. Turva- ja merkkivalojärjestelmien kuvaus oli puutteellinen, eikä kattanut tietoja jokaisen kohteen järjestelmän osalta. Myös kohteen lähin väestönsuoja oli määrittämättä pelastussuunnitelmaan. 14.3.2025 jälkitarkastuksella pelastussuunnitelma oli edelleen päivittämättä.
Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 5000 € (viiden tuhannen euron) uhkasakkona.
Päävelvoite 2
Paloilmoittimen paikantamiskaaviot on päivitettävä. (Pelastuslaki 379/2011 12 ja 14 §)
Pelastuslain 12 §:n 1 momentin 3 kohdan nojalla palonilmaisu-, hälytys- ja muut onnettomuuden vaaraa ilmaisevat laitteet on pidettävä toimintakunnossa sekä huollettava ja tarkastettava asianmukaisesti. Pelastuslain 14 §:n mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan ryhdyttävä toimenpiteisiin poistumisen turvaamiseksi tulipaloissa ja muissa vaaratilanteissa sekä toimenpiteisiin pelastustoiminnan helpottamiseksi.
Perustelu: Paikantamiskaaviot antavat pelastushenkilöstölle tietoa rakennuksesta ja sen erityispiirteistä. Paloilmoituksen tarkka ja nopea paikantaminen edellyttävät, että paloilmoittimen paikantamiskaaviot ilmaisevat vallitsevan tilanteen täsmällisesti ja selvästi. Käsin kirjoitetut merkinnät saattavat hidastaa operatiivisen pelastustoiminnan sujuvuutta, mikäli merkintöjen esittämistapa ja selkeys eivät ole yhtenevät vakiintuneiden merkintätapojen tai kaavioiden muiden merkintöjen kanssa. Lisäksi käsin kirjoitetut merkinnät saattavat aiheuttaa epävarmuutta sen suhteen, mikä on kaavioiden esittämien olosuhteiden vastaavuus kohteen todellisiin olosuhteisiin nähden.
Määräaikaisella palotarkastuksella 8.11.2024 paloilmoittimen paikantamiskaavioissa havaittiin käsin kirjoitettuja merkintöjä ja asia oli edelleen korjaamatta 14.3.2025 jälkitarkastuksessa.
Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 15000 € (viidentoista tuhannen euron) uhkasakkona.
Päävelvoite 3
Palo-ovet on pidettävä suljettuina. Kohteen edustajan on annettava selvitys siitä, kuinka asiasta huolehditaan jatkossa. (Pelastuslaki 379/2011 9 §)
Pelastuslain 9 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että rakennus, rakennelma ja sen ympäristö pidetään sellaisessa kunnossa, että tulipalon syttymisen, tahallisen sytyttämisen sekä leviämisen vaara on vähäinen.
Perustelu: Tulipalotilanteessa savukaasut pääsevät leviämään avoinna olevan palo-oven kautta, kun palo-osastojen välille muodostuu paine-ero, joka saattaa avata salpautumattoman oven ja mahdollistaa siten savukaasujen leviämisen palo-osastojen välillä. Savukaasujen leviäminen palo-osastosta toiseen vaarantaa rakennuksessa olevien henkilöiden turvallisuuden ja lisää omaisuusvahinkoja.
8.11.2024 suoritetulla määräaikaisella palotarkastuksella havaittiin useita auki kiilattuja palo-ovia eri puolilla rakennusta (1. krs moskeijan neuvottelutilassa sekä sähkökeskuksen käytävällä, IV-konehuoneessa ja ravintola Idän Pisteen tiloissa). 14.3.2025 jälkipalotarkastuksella ravintolan ja IV-konehuoneen ovet olivat asianmukaisesti suljettuja, mutta lähes kaikki 1. kerroksen myymälän / moskeijan palo-ovet olivat joko kiilattu auki tai epäkunnossa. Kohteen edustajat sopivat tarkastuskierroksella, että kiinteistönhoitaja korjaa epäkunnossa olevat palo-ovet.
Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 15000 € (viidentoista tuhannen euron) uhkasakkona.
Päävelvoite 4
Teknisistä huoltotiloista (IV-konehuone) on poistettava kyseisen tilan huoltotoimintaan liittymättömät tavarat. (Pelastuslaki 379/11 9 §)
Pelastuslain 9 §:n mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että rakennus, rakennelma ja sen ympäristö pidetään sellaisessa kunnossa, että tulipalon syttymisen, tahallisen sytyttämisen sekä leviämisen vaara on vähäinen; rakennuksessa olevat henkilöt pystyvät tulipalossa tai muussa äkillisessä vaaratilanteessa poistumaan rakennuksesta tai heidät voidaan pelastaa muulla tavoin; pelastustoiminta on tulipalon tai muun onnettomuuden sattuessa mahdollista ja pelastushenkilöstön turvallisuus on otettu huomioon
Perustelu: Teknisissä tiloissa säilytettävät tavarat voivat lisätä tulipalon syttymisen ja leviämisen vaaraa. Tämä voi vaikuttaa onnettomuustilanteessa lämpö- ja savuvahinkojen määrään. Lisäksi tavaroiden säilytys voi vaikeuttaa sammuttamista ja muuta pelastustoimintaa.
Määräaikaisella palotarkastuksella 8.11.2024 havaittiin, että IV-konehuonetta käytettiin taukotilana ja varastona ja että lämmönjakohuoneessa säilytettiin runsaasti tavaraa. 14.3.2025 jälkitarkastuksella lämmönjakohuone oli siivottu, mutta IV-konehuoneessa tavaramäärä oli jopa lisääntynyt ja tilaa käytettiin edelleen taukotilana. Tilassa oli kaksi mikroa, jääkaappi, naulakko, ruokapöytä tuoleineen, remonttitarvikkeita ja asiakirjoja. Kohteen edustajien mukaan tilaa käyttävät julkisivuremontin urakoitsijat.
Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 15 000 € (viidentoista tuhannen euron) uhkasakkona.
Päävelvoite 5
Madina Moskeijan poistumisjärjestelyiden asianmukaisuus on varmistettava tai toiminta tiloissa on keskeytettävä. (Pelastuslaki 379/2011 9, 10 ja 14 §)
Pelastuslain 9 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että rakennus, rakennelma ja sen ympäristö pidetään sellaisessa kunnossa, että rakennuksessa olevat henkilöt pystyvät tulipalossa tai muussa äkillisessä vaaratilanteessa poistumaan rakennuksesta tai heidät voidaan pelastaa muulla tavoin. Lisäksi pelastuslain 10 §:n 1 momentin mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että uloskäytävät ja kulkureitit niille pidetään kulkukelpoisina ja esteettöminä ja muutenkin sellaisessa kunnossa, että niitä voidaan käyttää turvallisesti ja tehokkaasti. Edelleen pelastuslain 14 §:n mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan ehkäistävä tulipalojen syttymistä ja muiden vaaratilanteiden syntymistä.
Pelastusviranomaisen tietojen mukaan kellarikerroksessa toimiva moskeija sijaitsee tiloissa, jotka on loppukatselmoidulla rakennusluvalla (05.06.1985 / 45-0125-85-C) muutettu varastosta henkilökunnan liikuntatilaksi ja tarkoitettu maksimissaan 20 henkilön käyttöön. 8.11.2024 suoritetulla määräaikaisella palotarkastuksella havaittiin tiloissa toimivan Madina Moskeija / Pak-Fin Islamic Cultural Centre. Tarkastuskierroksella tilassa havaittiin olevan kerrallaan jopa yli 50 henkilöä, henkilöiden liikehdinnän vuoksi tarkkaa lukua ei tarkastuskierroksella saatu. Tiloista pääsi poistumaan ainoastaan kahden vierekkäisen oven kautta samalle poistumisreitille. Lisäksi toisen oven avautuminen oli osittain estetty kenkähyllyllä. Tiloissa harjoitettavaan toimintaan nähden poistumisreittien määrä, leveys ja poistumismatkat olivat riittämättömät ja voivat estää poistumisen tai hidastaa sitä merkittävästi mahdollisessa tulipalossa tai muussa äkillisessä vaaratilanteessa.
Jälkitarkastuksella 14.3.2025 havaittiin, että tilan käytössä tai poistumisjärjestelyissä ei ollut tapahtunut oleellisia muutoksia eikä poistumisjärjestelyjen asianmukaisuudesta ole esitetty luotettavaa selvitystä. Tarkastuskierroksella olivat mukana myös rakennusvalvonnan edustajat.
Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 20 000 € (kahdenkymmenen tuhannen euron) uhkasakkona.
Päävelvoite 6
Kokoontumistilana käytettävän myymälähuoneiston poistumisjärjestelyiden asianmukaisuus on varmistettava. (Pelastuslaki 379/2011 9, 10 ja 14 §)
Pelastuslain 9 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että rakennus, rakennelma ja sen ympäristö pidetään sellaisessa kunnossa, että rakennuksessa olevat henkilöt pystyvät tulipalossa tai muussa äkillisessä vaaratilanteessa poistumaan rakennuksesta tai heidät voidaan pelastaa muulla tavoin. Lisäksi pelastuslain 10 §:n 1 momentin mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että uloskäytävät ja kulkureitit niille pidetään kulkukelpoisina ja esteettöminä ja muutenkin sellaisessa kunnossa, että niitä voidaan käyttää turvallisesti ja tehokkaasti. Edelleen pelastuslain 14 §:n mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan ehkäistävä tulipalojen syttymistä ja muiden vaaratilanteiden syntymistä.
Perustelu: Poistumisreitteihin tehdyt muutokset voivat hidastaa tiloista poistumista ja vaikeuttaa pelastustoimintaa.
Määräaikaisella palotarkastuksella 8.11.2024 havaittiin, että A-rapun ensimmäisen kerroksen myymälätilaa käytettiin kokoontumistilana. Tarkastushetkellä tilassa oli kymmeniä ihmisiä ja tiloissa harjoitettava toiminta oli tehtyjen havaintojen mukaan uskonnonharjoittamista. Tiloissa havaittiin tilamuutoksia, jotka eivät vastaa rakennuslupakuvia ja tilojen poistumisjärjestelyiden asianmukaisuus jäi tarkastuskierroksella epäselväksi.
Jälkitarkastuksella 14.3.2025 havaittiin, että tilan käytössä tai poistumisjärjestelyissä ei ollut tapahtunut oleellisia muutoksia eikä poistumisjärjestelyjen asianmukaisuudesta ole esitetty luotettavaa selvitystä. Tarkastuskierrokselle osallistuneen rakennusvalvontaviranomaisen mukaan tilan käyttötapana tulisi olla myymälä ja mikäli tilaa halutaan käyttää kokoontumistilana, tulisi siihen hakea tarvittavat luvat.
Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 20 000 € (kahdenkymmenen tuhannen euron) uhkasakkona.
Päävelvoite 7
Poistumisreittien opasteita ja valaistusta on lisättävä/selkeytettävä siten, että rakennuksessa olevat henkilöt pystyvät tulipalossa tai muussa äkillisessä vaaratilanteessa poistumaan rakennuksesta turvallisesti ja tehokkaasti. (Pelastuslaki 379/2011 9, 10 ja 12 §; Sisäministeriön asetus rakennusten poistumisreittien merkitsemisestä ja valaisemisesta
977/2024 3 ja 5 §)
Pelastuslain 9 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että rakennus, rakennelma ja sen ympäristö pidetään sellaisessa kunnossa, että rakennuksessa olevat henkilöt pystyvät tulipalossa tai muussa äkillisessä vaaratilanteessa poistumaan rakennuksesta tai heidät voidaan pelastaa muulla tavoin. Lisäksi pelastuslain 10 §:n 1 momentin mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että uloskäytävät ja kulkureitit niille pidetään kulkukelpoisina ja esteettöminä ja muutenkin sellaisessa kunnossa, että niitä voidaan käyttää turvallisesti ja tehokkaasti. Edelleen 10 §:n 3 momentin nojalla uloskäytävät ja kulkureitit niille tulee tarvittaessa merkitä ja valaista asianmukaisesti. Lisäksi pelastuslain 12 §:n 1 momentin 4 kohdan nojalla poistumisreittien opasteet ja valaistus on pidettävä toimintakunnossa sekä huollettava ja tarkastettava asianmukaisesti. Tästä velvoitteesta vastaa rakennuksen yleisten tilojen ja koko rakennusta palvelevien järjestelyiden osalta rakennuksen omistaja, haltija ja toiminnanharjoittaja osaltaan sekä huoneiston haltija hallinnassaan olevien tilojen osalta.
Perustelu: Poistumisreitit opastetaan ja valaistaan, jotta rakennuksessa olevat henkilöt löytävät helposti poistumisreitit ja poistuminen on turvallista myös silloin, kun tilojen tavallinen valaistus joutuu epäkuntoon.
Määräaikaisella palotarkastuksella 8.11.2024 havaittiin, että poistumisreittien opasteet ja valaistus olivat puutteellisia, epäselviä ja osin epäkunnossa A-rapun ensimmäisen kerroksen myymälätilassa, jota käytettiin tarkastushetkellä kokoontumistilana (Darul Aman Islamic Center- DAIC). Tarkastuksella 14.3.2025 havaittiin, että epäkunnossa olleet poistumisopasteet oli korjattu, mutta näkyvyyttä haittaavat kevyet väliseinät estivät edelleen opasteiden selkeän havaittavuuden.
Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 15 000 € (viidentoista tuhannen euron) uhkasakkona.
Päävelvoite 8
Osastoivien rakenteiden läpiviennit on tiivistettävä vastaamaan rakenteiden paloluokkaa. (Pelastuslaki 379/2011 9 §)
Pelastuslain 9 §:n mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että rakennus, rakennelma ja sen ympäristö pidetään sellaisessa kunnossa, että tulipalon syttymisen, tahallisen sytyttämisen sekä leviämisen vaara on vähäinen; rakennuksessa olevat henkilöt pystyvät tulipalossa tai muussa äkillisessä vaaratilanteessa poistumaan rakennuksesta tai heidät voidaan pelastaa muulla tavoin; pelastustoiminta on tulipalon tai muun onnettomuuden sattuessa mahdollista ja pelastushenkilöstön turvallisuus on otettu huomioon.
Perustelu: Tulipalotilanteessa savukaasut pääsevät leviämään tiivistämättömän läpiviennin kautta. Savukaasujen leviäminen palo-osastosta toiseen vaarantaa rakennuksessa olevien henkilöiden turvallisuuden ja lisää omaisuusvahinkoja.
Määräaikaisella palotarkastuksella 8.11.2024 havaittiin porrashuoneeseen johtavassa käytävässä (DAIC, 1. kerros) tiivistämättömiä läpivientejä ja sähköjohtojen päälle vedetty vesijohto. 14.3.2025 jälkitarkastuksella havaittiin, että läpivientiin oli laitettu eristevillaa eikä kohteen edustajalla ollut esittää tuotteen kelpoisuutta palo-osastoivien rakennusosien läpimenojen tiivistämiseen.
Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 15 000 € (viidentoista tuhannen euron) uhkasakkona.
Asianosaisen vastine
Asianosainen on antanut kuulemisaikana kirjallisia vastineita. Vastineissa on esitetty seuraavaa:
Päävelvoite 1: Toimitettu linkki päivitettyyn pelastussuunnitelmaan.
Päävelvoite 2: Paikantamiskaavioiden päivitys on vastineen mukaan Safetumilla työn alla.
Päävelvoite 3: Vastineen liitteenä kiinteistöhuollon raportti, jossa on valokuvia palo-ovista. Raportin mukaan auki kiilatut ovet on suljettu, mutta niiden toiminnassa on edelleen puutteita, joita ei kiinteistönhuollon toimin saada korjattua.
Päävelvoite 4: Vastineen liitteenä kiinteistöhuollon raportti, jossa on valokuvia tyhjennetystä IV-konehuoneesta.
Päävelvoite 5: Vastineen mukaan yhtiökokous on 16.6.2025 päättänyt huoneiston hallintaan ottamisesta. Tilan omistaja on irtisanonut vuokrasopimuksen päättymään 30.9.2025.
Päävelvoite 6: Vastineen liitteenä kiinteistöhuollon raportti, jonka mukaan tilan poistumisjärjestelyissä ei ole tapahtunut muutoksia.
Päävelvoite 7: Vastineen liitteenä kiinteistöhuollon raportti valokuvineen. Raportin mukaan tilassa ei ole tehty muutoksia väliseiniin tai poistumisopasteisiin. Toimitettu jälkikäteen valokuva, josta selviää, että näkyvyyden estävä väliseinä on purettu.
Päävelvoite 8: Vastineen liitteenä kiinteistöhuollon raportti, jonka mukaan läpivienti on tukittu massalla.
Vastineiden käsittely
Pelastusviranomainen suoritti kuulemisajan päätyttyä erillisen kohdekäynnin kiinteistössä 15.8.2025 asian riittäväksi selvittämiseksi. Asianosaisen antaman vastineen sekä 15.8.2025 suoritetun kohdekäynnin ja asianosaisten vielä sen jälkeen toimittamien kirjallisten selvitysten perusteella pelastusviranomainen toteaa päävelvoitteet 1, 2, 4, 7 ja 8 noudatetuksi ja luopuu näihin päävelvoitteisiin liittyvistä vaatimuksista. Päävelvoitteille 1, 2, 4, 7 ja 8 ei aseteta uhkasakkoa.
Päävelvoitteet 3, 5 ja 6 ovat edelleen voimassa. Asianosainen ei ole toimittanut kyseisten päävelvoitteiden osalta sellaisia selvityksiä, joiden perusteella päävelvoitteiden noudattaminen voitaisiin todeta. Päävelvoitteiden 3, 5 ja 6 tehosteeksi asetetaan kiinteät uhkasakot.
Päätöksen perustelut
Kiinteistö Oy Turunlinnantie ei ole annetusta neuvonnasta ja kehotuksesta huolimatta korjannut kaikkia päävelvoitteita pelastuslaissa annettujen säännösten vaatimalle tasolle. Asianosaisella ei ole ollut esittää pätevää syytä annettujen määräysten noudattamatta jättämiselle.
Koska päävelvoitteita ei ole noudatettu, pelastusviranomainen katsoo uhkasakon asettamisen tarpeelliseksi asioiden korjaamiseksi lain vaatimalle tasolle. Toimivaltainen viranomainen asettaa uhkasakkolain (1113/1990) 6 §:n sekä pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisesti kiinteät uhkasakot yllä eriteltyjen päävelvoitteiden tehosteeksi.
Velvoitettavan osapuolen tulee noudattaa päävelvoitteita tässä päätöksessä annettuun määräaikaan mennessä. Muussa tapauksessa pelastusviranomaisella on uhkasakkolain (1113/1990) 10 §:n mukaisesti mahdollisuus tuomita asetettu uhkasakko maksettavaksi.
Määräaika
Päävelvoitteita on noudatettava 16.10.2025 mennessä. Jos velvoitteet täytetään määräaikaan mennessä, uhkasakkoa ei tuomita.
Yhteenveto asetetuista uhkasakoista
Päävelvoite 3: Palo-ovien kiinni pitäminen - 15 000 €
Päävelvoite 5: Madina Moskeijan poistumisjärjestelyiden asianmukaisuus - 20 000 €
Päävelvoite 6: Myymälähuoneiston poistumisjärjestelyiden asianmukaisuus - 20 000 €
Toimivaltaperuste
Pelastustoimen palvelukokonaisuutta johtaa pelastuskomentaja. Helsingin kaupungin hallintosäännön 18 luvun 5 §:n ja Helsingin pelastuslaitoksen toimintasäännön 2 luvun mukaan toimivalta uhkasakon päättämisessä on pelastuskomentajalla.
Valitusosoitus
Asianosainen saa hakea ratkaisuun muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen 30 päivän sisällä päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on lainvoimainen, kun valitusaika on päättynyt tai tehty valitus on käsitelty. Valitusosoitus toimitetaan tämän päätöksen liitteenä.
Päätöksen tiedoksianto
Päätös toimitetaan asiassa velvoitetulle Kiinteistö Oy Turunlinnantielle todisteellisesti.
Ilmoitusvelvollisuus
Velvoitetun on omaisuuden tai sen käyttöoikeuden luovuttaessaan ilmoitettava luovutuksensaajalle, minkälainen päävelvoite ja uhka sitä koskee. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. (Uhkasakkolaki 1113/1990 18 §)
Tällä tarkoitetaan sitä, jos omistajuus tai omaisuuden käyttöoikeus muuttuu, uuden omistajan on saatava tieto, että hän on velvoitettu täyttämään tässä päätöksessä esitetyt velvoitteet. Uudesta omistajasta tai käyttöoikeuden haltijasta on ilmoitettava myös pelastusviranomaiselle.
Ilmoitus Maanmittauslaitokselle
Pelastusviranomainen ilmoittaa Maanmittauslaitokselle tiedon kiinteistöä 091-045-0170-0001 koskevista päävelvoitteista ja niiden tehosteeksi asetetusta uhasta merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.
Päätös tullut nähtäväksi 29.08.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.
Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).
Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Lisätietojen antaja
Debora Sihvola, palotarkastaja, puhelin: 09 310 31357