Tietopyyntö kaupunkiympäristön toimialan asiakirjoista liittyen Helsingin kaupunginhallituksen 1.4.2019 tontinluovutuksia koskevaan linjaukseen
Tietopyyntö kaupunkiympäristön toimialan asiakirjoista liittyen Helsingin kaupunginhallituksen 1.4.2019 tontinluovutuksia koskevaan linjaukseen
Päätös
Maankäyttöjohtaja päätti olla luovuttamatta pyydettyjä asiakirjoja, koska kaupungilla ei ole hallussaan tietopyynnössä rajatulla aikavälillä (1.1.2017–31.12.2020) laadittuja asiakirjoja, lukuun ottamatta niitä, jotka on jo julkaistu internetissä.
Päätöksen perustelut
Tietopyyntö
Tietopyynnön esittäjä on 3.9.2025 päivätyssä pyynnössään pyytänyt saada nähtäväksi kaikki kaupunkiympäristön toimialan hallussa olevat asiakirjat, sähköpostiviestit, sisäiset muistio- tai ohjeasiakirjat sekä valmistelumateriaalit, jotka liittyvät Helsingin kaupunginhallituksen 1.4.2019 tekemään tontinluovutuksia koskevaan päätökseen (§ 220).
Tietopyyntö ei koske internetissä julkaistuja asiakirjoja, ja se kattaa ajanjakson 1.1.2017–31.12.2020.
Pyytäjälle on 29.9.2025 vastattu, että julkisuuslain 9 §:n mukaan jokaisella on oikeus saada tieto viranomaisen asiakirjasta, joka on julkinen. Viranomaisella ei kuitenkaan ole julkisuuslain nojalla velvollisuutta uuden asiakirjan laatimiseen.
Kaupungilla ei ole hallussaan sellaisia asiakirjoja, joista ilmenisivät tietopyynnössä pyydetyt tiedot. Tontinluovutuslinjaukset on toteutettu osana kaupungin normaalia toiminnan suunnittelua ja työnohjausta. Näiden linjausten vaikutukset näkyvät niitä koskevien valmisteltujen asioiden sisällöissä.
Selvyyden vuoksi todetaan, että kaikki ajanjaksoon 1.1.2017–31.12.2020 kuuluvat asiakirjat on jo julkaistu internetissä. Koska kaupungilla ei ole hallussaan muita pyydettyjä asiakirjoja, niitä ei voida luovuttaa.
Pyytäjä pyysi 29.9.2025 valituskelpoisen päätöksen asiassa.
Asianosaisen oikeus tiedonsaantiin
Julkisuuslain 11 §:n mukaan hakijalla, valittajalla sekä muulla, jonka oikeutta, etua tai velvollisuutta asia koskee (asianosainen), on oikeus saada asiaa käsittelevältä tai käsitelleeltä viranomaiselta tieto muunkin kuin julkisen asiakirjan sisällöstä, joka voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn.
Pyytäjä on katsonut olevansa asianosainen kaupunginhallituksen 1.4.2019 tekemän päätöksen (§ 220) osalta ja siten oikeutettu saamaan tietopyynnössään tarkoitetut asiakirjat.
Kaupunginhallituksen kyseinen päätös ei kuitenkaan koske suoraan tai välittömästi pyytäjän oikeutta, etua tai velvollisuutta. Näin ollen asiassa ei ole perusteita katsoa pyytäjää asianosaiseksi.
Toimivalta
Kaupunkiympäristölautakunta päätti 29.8.2017 (62 §) hallintosäännön 24 luvun 3 §:n perusteella, että kaupunkiympäristön toimialalla viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 14 §:n mukaisen päätöksen tekee palvelukokonaisuutta koskevissa asioissa palvelukokonaisuuden johtaja.
Päätös tullut nähtäväksi 01.10.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitettuun päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Lisätietojen antaja
Linnea Massa, asiantuntija, puhelin: 09 310 53654
Elena Lukkarinen, kiinteistöjuristi, puhelin: 09 310 52916