Malmin uuden sairaalan sekä perhekeskuksen ja terveys- ja hyvinvointikeskuksen tarveselvitys
Malmin uuden sairaalan sekä perhekeskuksen ja terveys- ja hyvinvointikeskuksen tarveselvitys
Päätösehdotus
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää hyväksyä Talvelantie 6 osoitteeseen toteutettavan Malmin uuden sairaalan, perhekeskuksen ja terveys- ja hyvinvointikeskuksen uudisrakennuksen tarveselvityksen.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta korostaa, että hankkeen jatkosuunnittelussa ja toteuttamisessa pitää edelleen huomioida henkilöstön ja asiakkaiden näkemykset tilojen kehittämisessä sekä varmistaa tilojen kokonaistaloudellisuus ja kestävä kehitys. Tilasuunnittelulla varmistetaan toiminnalle terveelliset, turvalliset ja toiminnalliset tilat.
Malmin uusi sairaala sekä perhekeskus ja terveys- ja hyvinvointikeskus toteutetaan yhtenä Malmin hyvinvointikampus -hankkeena. Arvioitu laajuus on noin 77 000 brm² ja rakentamiskustannukset arvonlisäverottomana ovat noin 345 000 000 euroa toukokuun 2025 kustannustasossa.
Esittelijän perustelut
Ts. tilapalvelupäällikkö ********** ja arkkitehti ********** ovat kutsuttuina asiantuntijoina.
Taustaa
Malmin uusi sairaala ja Malmin perhekeskus ja terveys- ja hyvinvointikeskus muodostavat palveluineen Malmin hyvinvointikampuksen nykyiselle Malmin sairaala-alueelle. Malmin uusi sairaala tarvitaan varmistamaan sairaalatoiminnan kehittämisedellytykset sekä parantamaan hoito-olosuhteita nykytilannetta paremmiksi. Lisäksi perhekeskuksen ja terveys- ja hyvinvointikeskuksen palvelut voidaan keskittää terveellisiin, helposti saavutettaviin, turvallisiin ja tulevaisuuden toiminnan vaatimuksia vastaaviin tiloihin. Hankkeen keskeinen tavoite on saada sairaalatoiminnalle, perhekeskukselle ja terveys- ja hyvinvointikeskukselle hyvää potilas- ja asiakastyötä tukevat uudenaikaiset tilat. Nämä tilat ovat muunneltavat, monikäyttöiset sekä turvalliset henkilöstölle, potilaille ja asiakkaille.
Malmin uuden sairaalan hanke
Malmin uuden sairaalahankkeen (MUS) laajuutta on alkuperäisen tarvekuvauksen (liite 1a) jälkeen tutkittu ja arvioitu palveluverkkolinjauksiin ja suoritetietoon perustuen. Hankkeen lähtötiedot ovat muuttuneet käytettäessä tarkempia laskentamenetelmiä todentamaan sairaansijojen tarvetta ja tilojen laajuuksia. Lopullinen sairaansijamäärä tarkentuu hankesuunnitteluvaiheessa riippuen osastorakenteesta.
Malmin perhekeskuksen ja terveys- ja hyvinvointikeskuksen hanke
Malmin perhekeskuksen ja terveys- ja hyvinvointikeskushankkeen (PKTHK) lähtötietoja on tarkennettu alkuperäisen hyväksytyn tarvekuvauksen jälkeen (liite 2a). Suurimmat muutokset lähtötiedoissa ovat tapahtuneet laajuuden määrityksessä, tilaohjelmassa ja hankkeen sijainnissa.
Uusi PKTHK:n tilaohjelma 28.2.2024 on laajuudeltaan 10 736 hym2, 190 vastaanottohuonetta. Tilamääritys on tehty yhteistyössä Delfoi Consulting Oy:n kanssa huomioiden palveluiden prosessit. Konsulttiyritys Haahtela Oy teki kapasiteettitarkastelun Apotin suoritteiden pohjalta. Molemmat konsultit tulivat samankaltaiseen lopputulokseen tilatarpeesta.
Perustelut hankkeiden yhdistämiselle
Molempien hankkeiden tilatarpeita on tarkasteltu suoritetietoon perustuen sekä palveluverkkolinjauksiin pohjautuen ja niiden on osoitettu mahtuvan samalle tontille. Hankkeiden yhdistämisellä ja rakennusten sijoittumisella samalle tontille tavoitellaan taloudellisia ja toiminnallisia hyötyjä. Yhteisissä tukipalveluissa ja logistiikkatiloissa tunnistetaan suurimmat säästöt. Yhdistämällä MUS ja PKTHK hankkeet toimintojen tilantarve vähenee noin 10–15 %. Tiloja on yhteiskäytössä ja käytävätiloja tarvitaan vähemmän. Myös teknisten tilojen tarve pienenee, koska lämmitettävää ja ilmastoitavaa tilaa on huomattavasti vähemmän. Sekä tilan käytön synergiaetuja että toiminnallisia yhteistyömahdollisuuksia tutkitaan hankkeen suunnittelun aikana lisää.
Rakentamiskustannukset pienenevät hankkeen laajuuden pienentyessä. Investointikustannukset ovat arviolta 5–10 % pienemmät yhdistetyssä hankkeessa kuin kahdessa erillisessä. MUS- ja PKTHK- toimintojen keskittäminen yhteen paikkaan on myös tonttikustannuksiltaan edullisempi vaihtoehto. Malmin uuden sairaalan tontin maanvuokra on 25 % Soidintie 3 -tontin maanvuokraa pienempi.
Hankkeen laajuus
Hankkeen arvioitu kokonaislaajuus, sisältäen uudisrakennuksen, tehtävät muutokset rakennuksissa 1 ja 2 sekä pysäköintirakennuksen, on noin 26 000 hym2, 53 900 htm2 ja 77 000 brm2. Malmin uuden sairaalan osuus pinta-alasta on noin 15 000 hym2 ja PKTHK:n osuus on noin 11 000 hym2. Hankkeiden lopullisiin laajuuksiin ja tilojen keskinäiseen jakautumiseen vaikuttavat vielä palvelukokonaisuuksien tarpeet yhteisten tilojen osalta.
Kustannukset käyttäjille
Toiminnan käynnistämiskustannukset koostuvat laite- ja irtokalustehankinnoista sekä siivous- ja muuttokustannuksista. Koko hyvinvointikampuksen kalustettavan osuuden bruttoala on noin 60 000 brm2.
Malmin perhekeskuksen ja terveys- ja hyvinvointikeskuksen kalustamis- ja varustamiskustannuksien arvio on 9–10 miljoonaa euroa (alv 0 %). ICT- kustannukset tarkentuvat hankkeen edetessä.
Malmin uuden sairaalaan käynnistämiskustannuksiksi on arvioitu noin 37 miljoonaa euroa (alv 0 %). Näistä 12 miljoonaa euroa on irtokalusteiden osuus ja ICT- kustannusten osuus 25 miljoonaa euroa.
Kaupungin uuden vuokramallin mukaan määritetty hankkeen sisäinen kokonaisvuokra on noin 24 230 000 euroa/vuosi, josta pääomavuokran osuus on noin 19 570 000 euroa/vuosi ja ylläpitovuokran osuus noin 4 660 000 euroa/vuosi.
Lopullinen pääomavuokra tarkistetaan urakkavaiheen kustannusten mukaan. Ylläpitovuokra tarkistetaan valmistumisajankohdan ylläpitovuokraa vastaavaksi.
Nykyinen henkilöstö siirtyy uusiin tiloihin, joten siirtyvän henkilöstön osalta ei tule normaaleja sopimuskorotuksia lukuunottamatta lisäkustannuksia. Tässä vaiheessa ei pystytä arvioimaan mahdollista lisähenkilöstön tarvetta.
Muita huomioitavia kustannuksia tulee muun muassa henkilöturvajärjestelmästä ja kaatumisen tunnistamisesta. Järjestelmistä koituu laitehankintainvestointeja sekä käytönaikaisia lisenssi- ja/tai käyttömaksuja. Lisäksi tulee muita käyttöönottovaiheen kustannuksia, kuten siivous- ja muuttokustannukset, jotka tarkentuvat hankkeen edetessä.
Sijainti
Malmin perhekeskuksen ja terveys- ja hyvinvointikeskuksen sijaintivertailun lisäselvitys valmistui toukokuussa 2025. Selvityksessä tarkasteltiin Soidintie 3 -tontille suunnitellulle uudisrakennukselle yhtenä vaihtoehtona sijoittumista Malmin sairaala-alueelle. Lähtötietoina selvityksessä käytettiin Soidintien alustavaa viitesuunnitelmaluonnosta, Malmin PKTHK sijaintivertailun logistiikkaselvitystä ja vastaavaa liikenteellistä vertailua sekä MUS-arkkitehtuurikilpailun pohjalta laadittua tontinkäytön esiselvitystä.
Sijainnin vaikutusten arviointia tehtiin muun muassa seuraavista näkökulmista: toiminnallisuus, huoltoliikenne ja sisälogistiikka, liikenteellinen saavutettavuus ja esteettömyys, kaupunkirakenne ja -kehittäminen, tontti-, rakentamis- ja toiminnan kustannuserot sekä tunnistetut riskit. Vaikutusten arviointi laadittiin asiantuntija-arvioina käytettävissä olevalla suunnittelun tietopohjalla.
Sijaintivertailun lisäselvitys osoitti, että Malmin perhekeskuksen ja terveys- ja hyvinvointikeskuksen sijoittaminen samalle tontille sairaalan kanssa on tontinkäytön ja toiminnallisuuden näkökulmasta kokonaistaloudellisesti perusteltua ja tuottaa synergiahyötyjä. Sijaintivertailun lisäselvityksessä tunnistettiin eri toimintojen välillä oleellisia synergiaetuja, joiden avulla tullaan saavuttamaan sekä toiminnallisia että taloudellisia hyötyjä. Toiminnalliset hyödyt tarkentuvat hankkeen edetessä, kun prosessityöskentely käynnistyy kaikkien hankkeeseen kuuluvien toimintojen kesken. Jatkuvuudenhallinta paranee ja resurssitehokkuutta saavutetaan etenkin perhekeskus ja terveys- ja hyvinvointikeskuksen toimintojen osalta, jotka kokoavat palveluita eri toimipisteistä samaan toimipisteeseen ja yhdistyvät vielä Malmin uuden sairaalan kanssa.
Kahden ison investointihankkeen yhdistyessä kustannusvaikutukset sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalle ovat vuokrakustannuksina merkittävät. Nykyiset, huonokuntoiset toimipisteet vaativat korjauksia ja väistöjä, joista jälkimmäiset ovat kalliita toteuttaa ja hankaloittavat palvelujen tuottamista. Tilat eivät vastaa nykypäivän vaatimuksia.
Tarveselvitystyöryhmä esittää, että Malmin uusi sairaala sekä perhekeskus ja terveys- ja hyvinvointikeskus toteutetaan yhtenä Malmin hyvinvointikampus -hankkeena. Koko hankkeen arvioitu laajuus on noin 77 000 brm² ja investoinnin arvioidut kokonaiskustannukset toukokuun 2025 kustannustasossa ovat noin 345 miljoonaa euroa.
Toimivalta ja päätöksentekoprosessi
Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 4 kohdan mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää tilahanketta koskevan tarveselvityksen hyväksymisestä, lukuun ottamatta poikkeuksellisten tilahankkeiden tarveselvityksiä.
Asia etenee seuraavaksi kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostoon, joka tekee päätösesityksen kaupunginhallitukselle hankesuunnitelman hyväksymisestä. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta antaa hankesuunnitelmasta lausunnon, jonka tulee asian etenemiseksi olla puoltava.
Hallintosäännön 7 luvun 1 §:n 3 kohdan mukaan kaupunginvaltuusto päättää kaupungin hankkeita koskevista hankesuunnitelmista, kun kustannusarvio ylittää 10 miljoonaa euroa.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Päivi Wallenius, ts. tilapalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 34578
Anne Jaakkola, arkkitehti, puhelin: 09 310 24504