Rakennustöiden puitejärjestely

HEL 2025-013998

Rakennustöiden puitejärjestely

8. / 77 §

Päätös

Johtokunta valitsi palveluntarjoajiksi rakennustöiden puitejärjestelyyn tarjouskilpailun perusteella seuraavat yritykset alla olevassa etusijajärjestyksessä:

  1. JIITEE Työt Oy
  2. VM Suomalainen Oy
  3. Mijorak Oy

Johtokunta valtuutti liikenneliikelaitoksen (HKL) toimitusjohtajan päättämään sopimuksessa määritellyin ehdoin mahdollisesti käyttöön otettavista optiokausista.

Johtokunta tarkasti pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Hankinnan kohteena on rakennustöitä sekä kunnossapitotöitä ja ao. tarvikkeita, jotka kohdistuvat Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n (Kaupunkiliikenneyhtiö), HKL:n, Länsimetro Oy:n ja Sammalvuoren Metrovarikko Oy:n (Sammalvuori) omistamiin tai ylläpitovastuulla oleviin huonetiloihin, rakennuksiin ja kiinteistöihin. Edellä mainitut tilaajat tekevät omat hankintapäätöksensä ja allekirjoittavat sopimusasiakirjan palveluntuottajan kanssa itse omistamiensa tai ylläpitovastuulla olevien kohteiden osalta. Tämä päätös koskee HKL:n osuutta hankinnassa.

Hankintailmoituksella oli kerrottu, että puitejärjestelyyn valitaan kolme eniten kokonaispisteitä saanutta ja tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen jättänyttä tarjoajaa. Jos tarjouspyynnön mukaisia tarjouksia on vähemmän kuin kolme, valitaan kaikki tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen jättäneet tarjoajat.

Tilaaja voi antaa tuntitöinä suoritettavat toimeksiannot soveltuvimmaksi katsomalleen puitesopimustoimittajalle, kun toimeksiannon arvo on alle 60.000 euroa.

Arvoltaan 60.000 - 150.000 euron suuruiset toimeksiannot tilataan pääsääntöisesti puitejärjestelyn sijoittumisjärjestyksen mukaisesti huomioiden kuitenkin aina sopimuskumppanin käytettävissä olevat resurssit ja tilaajan aikataulun kiireellisyys.

Pääsääntöisesti 150.000 - 200.000 euron arvoiset toimeksiannot tilataan 50-50 periaatteen mukaisesti ensimmäiseksi ja toiseksi sijoittuneelta puitejärjestelyn sopimuskumppanilta ja tarvittaessa kolmanneksi sijoittuneelta sopimuskumppanilta huomioiden kuitenkin aina sopimuskumppanin käytettävissä olevat resurssit ja tilaajan aikataulun kiireellisyys.

Pääsääntöisesti tilaaja minikilpailuttaa puitesopimustoimittajien kesken yli 200.000 euron arvoiset toimeksiannot.

Tilaaja voi aina halutessaan myös kilpailuttaa avoimesti erityisalojen hankintalain (1398/2016) rakennusurakoita koskevan EU-kynnysarvon alittavia hankkeiden/projektien rakennusurakoita.

Tilaaja pidättää itsellään oikeuden päättää, mitkä toimeksiannot hankitaan puitejärjestelyyn kuuluvien puitesopimusten kautta ja mitkä hankinnat kilpailutetaan avoimesti.

Tällä puitesopimuksella tilaaja ei sitoudu tilaamaan toimittajalta töitä tietyllä euromäärällä.

Toimeksiantojen tehtävät määritellään yksityiskohtaisemmin niitä koskevassa tilauksissa tai sopimuksissa.

Valitun palveluntarjoajan kanssa solmitaan puitesopimus sopimuskaudelle 15.10.2025-14.10.2027. Puitesopimusta voidaan jatkaa kahdella (2) kahden vuoden optiokaudella siten, että optiokauden käyttöönotosta tehdään päätös ennen voimassa olevan sopimuskauden päätymistä.

HKL:n osalta puitejärjestelyn arvonlisäveroton enimmäisarvo on 20.000.000,00 euroa.

Hankintamenettely

Hankinnassa on kyse vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016) mukaisesta EU-kynnysarvon ylittävästä hankinnasta.

Kaupunkiliikenneyhtiö järjesti kilpailutuksen avoimena menettelynä.

Tarjouskilpailua koskeva hankintailmoitus julkaistiin Tarjouspalvelu.fi -portaalissa 26.6.2025, Hilma-ilmoituskanavassa 27.6.2025 (2025-026884) sekä Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan verkkoversiossa 27.6.2025 (415746-2025). Tarjouskilpailun hankintailmoitukseen tarjousportaalin kautta esitettyihin kysymyksiin annettiin vastaukset 4.8.2025. Tarjoukset tuli jättää 11.8.2025 klo 12.00 mennessä.

Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti 13 tarjoajaa:

  • ATL-Rakennushuolto Oy
  • City-Air Oy
  • Concrete Urakointi Oy
  • JIITEE Työt Oy
  • Mijorak Oy
  • Mirlux Oy
  • Oy Rakennuspartio
  • Redo Oy
  • SRG-Urakointi Oy
  • Suomen Meriittirakennus Oy
  • Terrawise Oy
  • VM Suomalainen Oy
  • YPR Yleinen Pohjarakennus Oy

Tarjousten käsittely toteutettiin kolmessa vaiheessa:

  1. Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
  2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi
  3. Tarjousten vertailu

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistamisen tarkoituksena oli selvittää edellytykset hankinnan suorittamiseen tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisesti.

Erityisalojen hankintalain 83 § 1 mom. mukaan hankintayksikön on valittava ehdokkaat ja tarjoajat etukäteen ilmoitettujen puolueettomien perusteiden mukaisesti. Hankintayksikön on suljettava pois sellaiset tarjoajat tai ehdokkaat, jotka eivät täytä näitä ehtoja.

Pakolliset vaatimukset ja pyydetyt selvitykset esitettiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin kohtiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.

Erityisalojen hankintalain 78 § 1 momentin mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.

Erityisalojen hankintalain 78 § 2 mom. mukaisesti, jos tarjouspyynnössä olevat tiedot tai asiakirjat ovat puutteellisia tai virheellisiä taikka jos jotkut asiakirjat tai tiedot puuttuvat, hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa.

Kaupunkiliikenneyhtiö pyysi tarjousten tarkistuksen yhteydessä kuutta tarjoajaa täsmentämään tarjousta (JIITEE Työt Oy, Mijorak Oy, Mirlux Oy, Oy Rakennuspartio, Redo Oy, SRG-Urakointi Oy ja Suomen Meriittirakennus Oy) liittyen soveltuvuusvaatimuksina olleisiin laatu-, ympäristö- sekä työterveys ja- turvallisuusjärjestelmään, jotta vaatimusten täyttyminen voitiin todentaa. Saatujen täsmennysten jälkeen todettiin tarjoajien vastanneen tarjouspyynnössä esitettyihin tarjoajan soveltuvuutta koskeviin vaatimuksiin.

Tarjousten tarkistuksen yhteydessä todettiin, että kaikki saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Hyväksyttyjen tarjousten vertailu

Tarjouspyynnössä ilmoitetusti valitaan kolme tarjoajaa tai jos tarjouspyynnön mukaisia tarjouksia on vähemmän kuin kolme, valitaan kaikki tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen jättäneet tarjoajat.

Soveltuvuusvaatimukset täyttäviä ja tarjouspyynnön mukaisia tarjouksia vastaanotettiin 13 kappaletta ja kaikki saapuneet tarjoukset vertailtiin tarjouspyynnössä esitetysti.

Hankinnan valintaperusteena on hinta-laatusuhteeltaan paras tarjous siten, että hinnan painoarvo on 70 % ja laadun painoarvo on 30 %.

Hintavertailu 70 %

Tarjouspyynnössä oli ilmoitettu, että tarjousten hintavertailussa käytetään liitteen ”Liite 3 Hintalomake” mukaista vertailuhintaa. Vertailuhinta koostui arki-, lauantai-, ja sunnuntai-/arkipyhä tuntihinnoista kertyvästä vertailukorista. Halvimman vertailuhinnan saanut tarjoaja sai täydet hintapisteet (70 hintapistettä). Muiden tarjoajien hintapisteet laskettiin kaavalla: (Halvin tarjous / Tarjouksen hinta) * 70.

Hintavertailu ja tarjoajien pisteytys hintavertailussa ilmenevät alla olevasta taulukossa:

Laatuvertailu 30 %

Tarjouspyynnössä oli ilmoitettu kunkin vertailtavan laatutekijän pisteytykset. Laadun maksimipisteet ovat yhteensä 30 pistettä.

Laatuvertailu koostui seuraavista kohdista:

  1. Vastuullisuus: tarjoajaa pyydettiin valitsemaan valikosta ne kriteerit joihin sitoutuu sopimuskauden aikana
  2. Yrityksen referenssit: tarjoajaa pyydettiin valitsemaan valikosta minkä tyyppisiä referenssikohteita yrityksellä on toteutettuna
  3. Avainhenkilön pätevyys, työnjohtajan koulutus ja työkokemus: tarjoajaa pyydettiin valitsemaan valikosta kriteerit joihin sitoutuu sopimuskauden aikana.

Arviointia varten pyydettiin tarjoajia toimittamaan tarjouksen liitteenä tiedot yritysreferensseistä liittyen laatuvertailuun. Lisäksi pyydettiin organisaatiokaavio ja kuvaus palvelun toteutuksesta sekä sijaisjärjestelyistä. Nimettävän vastuullisen työnjohtajan työkokemus rakennustöistä ja henkilön koulutus, ammatillinen pätevyys tarkistetaan ennen sopimuskauden alkua, henkilö tulee olla käytettävissä sopimuskauden alkaessa.

Tarjoajien laatuvertailusta saadut pisteet ilmenevät alla olevasta taulukossa. Tarkempi tarjoajien laatuvertailun pisteiden muodostuminen sekä pisteytyksen perusteet ilmenevät liitteessä 1 ”Sanalliset perustelut”.

Tarjoajan kokonaisvertailupisteet muodostuvat laskemalla yhteen tarjoajan hintapisteet ja laatupisteet.

Tarjoajien kokonaispisteytys ja sijoitus hinta- ja laatuvertailussa ilmenee alla olevasta taulukosta:

Kolme kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen jättänyttä tarjoajaa JIITEE Työt Oy, VM Suomalainen Oy ja Mijorak Oy valitaan rakennustöiden puitejärjestelyyn sopimuskumppaneiksi.

Odotusaika

Hankintasopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

HKL:n johtokunta on 20.8.2025, 58 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 1.000.000 euroon (alv 0 %) asti.

Käsiteltävänä olevan hankinta-asian arvon ollessa yli 1.000.000,00 euroa (alv 0 %) päättää hankinnasta johtokunta.

Päätös tullut nähtäväksi 17.10.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Esittelijä

Nimi
Saara Kanto

Titteli
Toimitusjohtaja

Lisätietojen antaja

Nimi
Saara Kanto

Titteli
Toimitusjohtaja