Hankinta, varastonhallintajärjestelmä, Stadin ammattiopisto

HEL 2025-014262
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 141

Hankintapäätös, Varastonhallintajärjestelmä, Stadin ammattiopisto

Lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja

Päätös

Lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja päätti, että Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan (myöhemmin myös ”KASKO” tai ”Hankintayksikkö”) kilpailuttaman Stadin AO:n varastohallintajärjestelmän toimittajaksi valitaan Avoin.Systems Oy.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala tilaa valitulta toimittajalta varastohallintajärjestelmän tarjouspyynnössä ja sen liitteissä kuvatusti.

Tilauksen arvioitu arvonlisäveroton arvo on 103 470 €.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan (myös ”Hankintayksikkö”) Stadin ammattiopisto (Stadin AO) hankkii varastonhallintajärjestelmän toimipisteidensä käyttöön. Varastonhallintajärjestelmä palvelee sekä Stadin AO:n Roihupellon yksikköä, johon on tulossa keskusvarasto, sekä muita Stadin AO:n toimipisteitä. Varastonhallintajärjestelmällä on tarkoitus varmistaa tavaroiden ja materiaalin hallinta ja inventaario varastoissa. Keskusvaraston lisäksi varastopaikkoja voi olla myös muissa Stadin AO:n toimipisteissä Helsingin alueella. Kaikkia varastopaikkoja operoidaan saman varastonhallintajärjestelmän kautta. Hankinnan kohteeseen ei kuulu fyysisiä laitteita, kuten keräilyautomatiikkaa, liukuhihnoja tai varastointilaitteistoja.

Hankintayksikkö kilpailutti Stadin AO:n varastonhallintajärjestelmän julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä oli EU-kynnysarvon ylittävä hankinta.

Hankinnasta on 6.6.2025 lähetetty hankintailmoitus julkaistavaksi Hilma-ilmoituskanavassa ja TED-tietokannassa. Tarjouspyyntö on ollut nähtävillä myös Cloudiassa (tarjouspalvelu.fi-osoitteessa). Tarjouspyynnön määräaikaa pidennettiin korjausilmoituksilla, jotka lähetettiin julkaistavaksi 11.7.2025 ja 25.7.2025. Tarjouspyyntöön ja sen liitteisiin ei tehty muita muutoksia kuin määräajan pidennys. Tarjousten jättämisen määräaika päättyi 15.8.2025 klo 12.00.

Määräaikaan 15.8.2025 klo 12.00 mennessä hankintayksikkö vastaanotti tarjoukset seuraavilta tarjoajilta:

- Avoin.Systems Oy
- CGI Suomi Oy
- OneClinic Logistics Oy

Tarjousten avaamisen jälkeen Hankintayksikkö tarkasti tarjouksen jättäneiden tarjoajien soveltuvuusvaatimusten täyttymisen. Kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastamisen jälkeen hankintayksikkö tarkasti tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden.

Avoin.Systems Oy:ltä pyydettiin selvitystä tarjouksen tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisuudesta. Saadun selvityksen perusteella hankintayksikkö katsoo, että Avoin.Systems Oy:n tarjous täyttää kaikki tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjous on tarjouspyynnön mukainen.

Avoin.Systems Oy:ltä pyydettiin hankintalain 96 §:n mukaista selvitystä poikkeuksellisen alhaisesta tarjoushinnasta. Tarjoajan antama selvitys selitti tarjottujen hintojen tason hankintayksikköä tyydyttävästi. Saadun selvityksen perusteella Avoin.Systems Oy:tä ei ole tarpeen eikä perusteltua sulkea tarjouskilpailusta poikkeuksellisen alhaisen hinnan perusteella.

CGI Suomi Oy:ltä pyydettiin selvitystä tarjouksen tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisuudesta. Saadun selvityksen perusteella tarjoajan tarjous ei täytä kaikkia tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia ja tarjous on tarjouspyynnön vastainen. Näin ollen CGI Suomi Oy:n tarjous poissuljetaan tarjouskilpailusta. Poissulkemisen tarkemmat perustelut toimitetaan CGI Suomi Oy:lle erikseen tämän päätöksen tiedoksiannon yhteydessä.

OneClinic Logistics Oy:n tarjous ei täytä kaikkia tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia ja tarjous on tarjouspyynnön vastainen. Näin ollen OneClinic Logistics Oy:n tarjous poissuljetaan tarjouskilpailusta. Poissulkemisen tarkemmat perustelut toimitetaan OneClinic Logistics Oy:lle erikseen tämän päätöksen tiedoksiannon yhteydessä.

Edellä esitetyin perustein vain Avoin.Systems Oy:n tarjous on ollut tarjouspyynnön mukainen.

Hankintayksikkö valitsee palveluntuottajaksi yhden tarjoajan. Tarjouspyynnön mukaisesti tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, hinta-laatu-suhteeltaan paras tarjous.

Tarjousvertailun suorittaminen ei ole ollut tarpeellista, koska vain Avoin.Systems Oy:n tarjous on tarjouspyynnön mukainen. Avoin.Systems Oy valitaan sopimustoimittajaksi ainoan hyväksyttävän tarjouksen perusteella.

Hankintayksikkö päättää valita edellä esitetyn mukaisesti Avoin.Systems Oy:n sopimustoimittajiksi.

Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun hankintalain mukainen valitusaika on kulunut sekä Hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu tarjoaja ovat molemmat allekirjoittaneet hankintasopimuksen.

Hankinta-asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999).

Päätös tullut nähtäväksi 18.09.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Lisätietojen antaja

Petri Kallionpää, apulaisrehtori, puhelin: 0403346127

petri.kallionpaa@hel.fi

Päättäjä

Harri Korhonen
lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja