Tässä on tekstiä joka on tavallista.<strong>Tässä on bold.</strong><em>Tämä on italic.</em><ul><li>Lista ja sen ensimmäinen kohta.</li><li>Toinen kohta.</li></ul>

Organisaatiomuutos, yksikön lakkauttaminen, Palvelukeskusliikelaitos

HEL 2025-014323
Asialla on uudempia käsittelyjä
2. / 32 §

Palvelukeskusliikelaitoksen ylimmän tason organisaatio 1.1.2026 alkaen

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

Päätös

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti, että palvelukeskusliikelaitoksen ylimmän tason organisaatio 1.1.2026 lukien muodostuu alla olevan mukaisesti:

  • Monipalvelut yksikkö, jota johtaa yksikönjohtaja  
Monipalvelut-yksikkö tuottaa ruoka- ja puhtauspalveluita Helsingin kaupungin toimialoille ja liikelaitoksille. Ruokapalveluita tarjotaan kouluissa, päiväkodeissa, sairaaloissa, palvelutaloissa ja seniorikeskuksissa sekä niissä olevissa lounasravintoloissa. Lisäksi toimitetaan aterioita kotiateria-asiakkaille sekä ateria- ja ruokatuotteita ryhmäperhepäiväkodeille, leikkipuistoille ja vammaistyön asumis- ja päivätoimintayksiköille. Puhtauspalveluita tuotetaan päiväkodeissa, leikkipuistoissa sekä ryhmäperhepäiväkodeissa.
  • Puhelin- ja hyvinvointipalvelut yksikkö, jota johtaa yksikönjohtaja
Puhelin- ja hyvinvointipalvelut tarjoaa asiantuntevaa ja ratkaisukeskeistä asiakaspalvelua niin kuntalaisille kuin Helsingin kaupungin toimialoille, liikelaitoksille ja tytäryhtiöille asiakkaiden tarpeiden mukaisesti. Liiketoimintayksikön toiminta liittyy uusien teknologioiden käyttöönottoon. Suurimmat palvelut ovat kotona asumista tukevia tietotekniikkaan nojaavia palveluita, kuten etähoito-, turvapuhelin- ja lääkeautomaattipalvelut. Muita palveluita ovat matkanvälitys-, puhelinvaihde- ja erilaiset sähköiset asiointipalvelut.
  • Turvallisuus ja varautuminen, jota johtaa turvallisuuspäällikkö
Turvallisuus ja varautuminen toiminto vastaa Palvelukeskus Helsingin sisäisestä ja ulkoisesta turvallisuudesta, turvallisuusjohtamisen kehittämisestä, valmiussuunnitteluun ja jatkuvuudenhallintaan liittyvistä tehtävistä, riskienhallinnan sekä harmaan talouden ja korruption torjuntaan liittyvistä toimista sekä Palvelukeskus Helsingin sisäisistä tarkastuksista ja sisäiseen tutkintaan liittyvistä toimista. Lisäksi toiminto vastaa kriisi- ja häiriöviestinnästä sekä tietoturvallisuudesta yhteistyössä Palvelukeskuksen viestinnän ja tietohallinnon kanssa
  • Hankejohtaja, KKT27 (määräaikainen)
Tehtävänä on johtaa ja vastata keskuskeittiö elintarviketerminaalilla rakennushankkeen kokonaisvaltaisesta läpiviennistä organisaation strategisten tavoitteiden mukaisesti. Tämä sisältää hankkeen elinkaaren hallinnan aina suunnitteluvaiheesta rakentamisen kautta käyttöönottoon ja toiminnan käynnistämiseen asti.
  • Hallintopalvelut
Hallintopalvelu toimii keskeisenä päätöksenteon tukena. Hallintopalvelu varmistaa, että päätöksenteko noudattaa voimassa olevaa lainsäädäntöä ja ohjeistuksia, sekä ylläpitää asiakirjahallintoa ja arkistointia päätöksiin liittyvien dokumenttien säilyttämiseksi oman vastuualueen osalta.
  • Viestintätiimi, jota johtaa viestintäpäällikkö
Viestintä ja markkinointitiimi tukee Palvelukeskus Helsinkiä strategian toteuttamisessa ja vastaa yhdessä johdon kanssa palvelukeskustasoisesta viestinnästä medialle, asiakkaille, henkilöstölle sekä sidosryhmille. Viestintä ja markkinointi tukee liiketoimintayksiköitä palvelutuotannossa viestinnällisillä toimenpiteillä sekä tekemällä palveluja tunnetuksi ja tuomalla esiin Palvelukeskus Helsingin asiantuntijaroolia. Viestintä ja markkinointi vastaa myös Palvelukeskus Helsingin viestintäkanavista, julkaisuista sekä kriisiviestinnästä osana poikkeustilannejohtoa. 
  • Taloustiimi, jota johtaa talouspäällikkö
Taloustiimi vastaa Palvelukeskus Helsingin sisäisestä talousraportoinnista ja seurannasta. Taloustiimi valmistelee tilinpäätöksen ja vastaa sen valmistumisesta annettujen ohjeiden mukaisesti. Taloustiimintäviin kuuluu tulosbudjettien ja ennusteiden laadinnan koordinointi aikatauluineen sekä tarvittava koulutus.
  • HR-tiimi, jota johtaa henkilöstöpäällikkö
HR tukee liiketoimintayksikköjä Palvelukeskuksen tavoitteisiin pohjautuvan henkilöstösuunnitelman toteutuksesta sekä sen koordinoinnista ja seurannasta sisältäen määrällisten ja laadullisten henkilöstöresurssien tarpeiden määrittelemisen sekä liikelaitostasoisen henkilöstön kehittämisen. Lisäksi HR vastaa työsuhdeasioiden ohjeistuksesta ja henkilöstöjohtamiseen liittyvien hyvien käytäntöjen toteutumisesta liikelaitoksesta. HR-tiimin tehtäviin kuuluu mm. viranomaisyhteydenpito työsuhdeasioissa sekä työnantajan rooliin kuuluvat muut tehtävät kuten palkkahallinnon koordinointi, työehtosopimuksista johtuvat neuvottelut ja päätösten valmistelut. Lisäksi HR vastaa työsuojelusta.

Samalla johtokunta kehottaa toimitusjohtajaa käynnistämään muutoksen toimeenpanon valmistelun viipymättä siten, että muutos voidaan jalkauttaa hallitusti ja suunnitelmallisesti ennen virallista voimaantuloa.

Lisäksi johtokunta päättää merkitä tiedoksi, että organisaatiomuutossuunnitelmasta on neuvoteltu henkilöstöjärjestöjen kanssa 26.8.2025-8.9.2025. Neuvotteluista on laadittu pöytäkirja, jossa on todettu, että yhteistoimintaneuvottelut on käyty yhteistoimintalain velvoitteiden mukaisesti.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Muutoksella tuetaan Palke 2.0 -toimintamallin toteutumista ja varmistetaan, että organisaatio toimii strategisesti, tarkoituksenmukaisesti ja asiakaslähtöisesti yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.

Tavoitteena on vahvistaa strategista ohjausta ja tukea johtamista sijoittamalla koko organisaatiota palvelevat keskeiset toiminnot – kuten henkilöstö-, talous- ja viestintätoiminnot – suoraan johdon yhteyteen.

Henkilöstö nähdään palveluliiketoiminnan tärkeimpänä voimavarana ja investointina. Talouden roolia vahvistetaan osana vaikuttavan ja läpinäkyvän palvelutuotannon varmistamista. Viestintä järjestetään kaupungin linjausten mukaisesti osaksi johtoa.

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää liikelaitoksen organisaation ylimmästä tasosta.

Liikelaitoksen johtokunnan päätöksen jälkeen toimitusjohtaja päättää alemmasta organisaatiosta toimintasäännöllä. Hallintosäännön 11 luvun 2 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan palvelukeskusliikelaitoksen toimitusjohtaja päättää liikelaitosta koskevista asioista ja hoitaa muutoinkin juoksevaa hallintoa.

Päätös tullut nähtäväksi 03.10.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Esittelijä

toimitusjohtaja
Minna Hoffström

Lisätietojen antaja

Jaana Bruce, henkilöstöpäällikkö, puhelin: 09 31027132

jaana.bruce@hel.fi