Organisaatiomuutos, yksikön lakkauttaminen, Palvelukeskusliikelaitos
Palvelukeskusliikelaitoksen ylimmän tason organisaatio 1.1.2026 alkaen
Päätös
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti, että palvelukeskusliikelaitoksen ylimmän tason organisaatio 1.1.2026 lukien muodostuu alla olevan mukaisesti:
- Monipalvelut yksikkö, jota johtaa yksikönjohtaja
- Puhelin- ja hyvinvointipalvelut yksikkö, jota johtaa yksikönjohtaja
- Turvallisuus ja varautuminen, jota johtaa turvallisuuspäällikkö
- Hankejohtaja, KKT27 (määräaikainen)
- Hallintopalvelut
- Viestintätiimi, jota johtaa viestintäpäällikkö
- Taloustiimi, jota johtaa talouspäällikkö
- HR-tiimi, jota johtaa henkilöstöpäällikkö
Samalla johtokunta kehottaa toimitusjohtajaa käynnistämään muutoksen toimeenpanon valmistelun viipymättä siten, että muutos voidaan jalkauttaa hallitusti ja suunnitelmallisesti ennen virallista voimaantuloa.
Lisäksi johtokunta päättää merkitä tiedoksi, että organisaatiomuutossuunnitelmasta on neuvoteltu henkilöstöjärjestöjen kanssa 26.8.2025-8.9.2025. Neuvotteluista on laadittu pöytäkirja, jossa on todettu, että yhteistoimintaneuvottelut on käyty yhteistoimintalain velvoitteiden mukaisesti.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Muutoksella tuetaan Palke 2.0 -toimintamallin toteutumista ja varmistetaan, että organisaatio toimii strategisesti, tarkoituksenmukaisesti ja asiakaslähtöisesti yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Tavoitteena on vahvistaa strategista ohjausta ja tukea johtamista sijoittamalla koko organisaatiota palvelevat keskeiset toiminnot – kuten henkilöstö-, talous- ja viestintätoiminnot – suoraan johdon yhteyteen.
Henkilöstö nähdään palveluliiketoiminnan tärkeimpänä voimavarana ja investointina. Talouden roolia vahvistetaan osana vaikuttavan ja läpinäkyvän palvelutuotannon varmistamista. Viestintä järjestetään kaupungin linjausten mukaisesti osaksi johtoa.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää liikelaitoksen organisaation ylimmästä tasosta.
Liikelaitoksen johtokunnan päätöksen jälkeen toimitusjohtaja päättää alemmasta organisaatiosta toimintasäännöllä. Hallintosäännön 11 luvun 2 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan palvelukeskusliikelaitoksen toimitusjohtaja päättää liikelaitosta koskevista asioista ja hoitaa muutoinkin juoksevaa hallintoa.
This decision was published on 03.10.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Jaana Bruce, henkilöstöpäällikkö, puhelin: 09 31027132