Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätös Kallion lukion yleislinjan perustamisesta 1.8.2026 alkaen sekä yleislinjan painotuksesta ja laajuudesta

Tämä on esitys

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätös Kallion lukion yleislinjan perustamisesta 1.8.2026 alkaen sekä yleislinjan painotuksesta ja laajuudesta

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto

Päätösehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää, että Kallion lukioon perustetaan yleislinja 1.8.2026 alkaen.

Lisäksi jaosto päättää, että Kallion lukion yleislinjan painotukset ovat 1.8.2026 alkaen 1) esitystekniikka 2) toimittajan työ.

Edellä mainitun lisäksi jaosto päättää hyväksyä yleislinjan painotuksien laajuudeksi yhteensä enintään 10 kurssia lukuvuosittain.

Esittelijän perustelut

Oppivelvollisuuden laajennuttua on kaikille alle 18-vuotiaille taattava toisen asteen opiskelupaikka tai jokin muu opiskelupaikka oppivelvollisuuden suorittamiseksi. Helsingin kaupunginvaltuusto päätti 26.1.1994 (§ 30), että vähintään 60 prosentille peruskoulun päättävistä helsinkiläisistä annetaan mahdollisuus jatkaa opintojaan lukiossa.

Helsingin kaupungin tietokeskuksen ennusteen mukaan peruskoulun päättävien ikäluokka kasvaa Helsingissä koko 2020-luvun. Suurimmillaan opiskelijamäärät ovat 2030-luvun alussa. Lukiopaikkoja tarvitaan lisää. Palvelutarpeeseen vastaamiseksi ja oppivelvollisuuden vaatimien opiskelupaikkojen turvaamiseksi kaupunki kehittää Kallion lukion toimintaa siten, että siihen lisätään syksystä 2026 alkaen ilmaisutaidon linjan rinnalle yleislinja. Linjalla olisi 80 aloituspaikkaa yhteishaussa haettavaksi lukuvuodelle 2026–2027. Yleislinjan opiskelijavalinta tapahtuu peruskoulun päättötodistuksen lukuaineiden keskiarvon perusteella.

Yleislinja on tarkoituksenmukaista sijoittaa Kallion lukioon, sillä Helsingin kaupungin muissa erityistehtävän saaneissa lukioissa on jo tällä hetkellä yleislinja.

Päätöksen vaikutus Kallion lukion toiminnan ja organisaation kehittämiseen

Yleislinjan perustaminen ja opiskelijamäärän kasvu ei tarkoita ryhmäkokoihin merkittävää muutosta, koska opiskelijamäärän kasvun myötä lukion saama rahoitus kasvaa. Näin opiskelijaryhmien lukumäärää voidaan kasvattaa. Yleislinjan opiskelijat voivat laajentaa lukio-opintojaan Kallion lukion lukiokohtaisilla valinnaisilla opinnoilla. Lisäksi painotusopinnot tuovat monipuolisuutta yleislinjalaisten opintomahdollisuuksiin.

Prosessiin liittyy rekrytointiin liittyviä toimenpiteitä. Opiskelijamäärän kasvu mahdollistaa sivutoimisten taideaineiden opettajien vakinaistamisen. Kallion lukion opiskelijamäärä kasvaa yleislinjan myötä kokonaisuudessaan noin 250 opiskelijalla. Tämän vuoksi opettajaresurssi lisääntyy noin 40 prosentilla. Lukiossa on tällä hetkellä 37 päätoimista opettajaa tai viranhaltijaa sekä kuusi sivutoimista tuntiopettajaa.

Päätöksen vaikutus tila- ja toimintakustannuksiin

Kallion lukiolle ja Helsingin kuvataidelukiolle on vuokrattu uudet tilat Siltavuorenpenger 10:een syksystä 2025 alkaen. Nämä tilat mahdollistavat lukion yleislinjalaisten opetuksen järjestämisen.

Kallion lukiota on järkevä kasvattaa nimenomaan yleislinjan eikä ilmaisutaidon linjan kautta, koska valtion erityisen koulutustehtävän rahoitus on mitoitettu 300 opiskelijalle (opetus- ja kulttuuriministeriön päätös 26.10.2017). Lisärahoitusta suuremmalle opiskelijamäärälle ei tätä kautta saada.

Johtokunnan, henkilöstön ja opiskelijakunnan osallistaminen

Kallion lukion johtoryhmä on käsitellyt asiaa useamman kerran vuosien 2024 ja 2025 aikana. Henkilöstöllä on ollut mahdollisuuksia tuoda esille ajatuksiaan, kommenttejaan ja ideoitaan.

Kallion lukion opettajankokouksessa käytiin alustava keskustelu yleislinjan perustamisesta helmikuussa 2024, minkä jälkeen keskustelua jatkettiin toukokuun kokouksessa. Kevään aikana asiasta keskusteltiin myös opettajien pienryhmäkeskusteluissa.

Yleislinjan perustamisen tarpeeseen ja tiloihin tuli selkeyttä kesän 2024 aikana, minkä vuoksi varsinainen suunnittelu aloitettiin lukuvuoden alun suunnittelupäivässä 6.8.2024. Muun muassa tässä tapaamisessa henkilöstöllä oli mahdollisuus tuoda esille ajatuksiaan. Opettajakunnan mielestä yleislinjan perustamista puoltaa se, että sen myötä lukion tällä hetkellä homogeeninen opiskelijajoukko moninaistuu. Keskusteluissa henkilöstö näki hyvänä sen, että lisääntyvä opiskelijamäärä mahdollistaa sellaisen opetuksen järjestämisen, joka ei tällä hetkellä ole mahdollista. Toisaalta opettajat näkivät huolena sen, miten lukiossa säilytetään yhteisöllisyys muuttuvan opiskelijakunnan, kasvavan opiskelijamäärän ja kahden erillään olevan yksikön myötä. Heitä pohditutti myös mahdollisesti lisääntyvät häiriötilanteet.

Lukiossa perustettiin syksyllä 2024 oma työryhmä, jossa ideoitiin ja suunniteltiin yleislinjan painotuksia. Painotuksiin liittyvään työryhmään on saanut osallistua kaikki halukkaat opettajat. Työryhmään on osallistunut koko lukuvuoden 2024–2025 kymmenen opettajaa rehtoreiden lisäksi. Työryhmän ideat esiteltiin johtoryhmässä ja opettajien kokouksessa tammikuussa 2025.

Lukion opiskelijoiden kanssa asiasta on keskusteltu useamman kerran lukuvuoden 2024–2025 aikana. Kallion lukion opiskelijakunnan hallitus käsitteli asiaa kokouksessaan 30.9.2024, jossa hallitukselle esiteltiin suunnitelmat yleislinjasta ja sen painotuksista. Liitteessä 1 opiskelijakunnan hallituksen kokouspöytäkirja.

Lukion johtokunta on käsitellyt asiaa 30.9.2024 ja 1.10.2025. Jälkimmäisessä kokouksessa johtokunta hyväksyi yksimielisesti rehtorin esityksen yleislinjan koosta ja painotuksista. Johtokunnan kokouksen pöytäkirja on liitteessä 2.

Vaikutukset opiskelijoihin

Yleislinjan myötä saadaan helsinkiläisille nuorille lisää lukiopaikkoja ja mahdollistetaan helsinkiläisten nuorten eteneminen jatko-opintoihin ja siten korkeampaan koulutustasoon. Aloituspaikkojen lisäämisellä pyritään myös turvaamaan se, ettei lukioiden keskiarvoraja nouse liian korkealle tasolle.

Kallion lukiossa on aiemmin otettu kaikki opiskelijat erityistehtävän mukaiseen opetukseen koulumenestyksen, erityistehtävän mukaisen harrastuneisuuden, opettajien lausuntojen ja oman hakemuksen perusteella. Yleislinjan perustaminen Kallion lukioon vähentäisi eriytymiskehitystä, kun linjalle voisi hakea pelkästään koulumenestyksen perusteella. Tämä avaa lukion ovet niille nuorille, joilla ei ole ollut mahdollisuutta erityistehtävän mukaiseen pitkään harrastustaustaan. Laskentapäivän tilastojen perusteella voidaan myös todeta, että yleislinjan perustaminen kasvattaa vieraskielisten opiskelijoiden määrää erityistehtävän saaneessa lukiossa. Näin on tapahtunut Helsingin kuvataidelukiossa yleislinjan perustamisen jälkeen.

Kallion lukion opiskelijoita on kuultu useassa yhteydessä. Opiskelijakunnan hallituksen keväällä 2025 teettämän kyselyn mukaan opiskelijoiden huolet koskivat pääasiassa kahden toisistaan erillään olevan koulurakennuksen etäisyyttä. Opiskelijoiden huoliin on lähdetty etsimään ratkaisua tekemällä yhteistyötä Helsingin kuvataidelukion kanssa opintotarjonnan suunnittelussa niin, että opiskelijan on mahdollista suorittaa jakson opinnot samassa rakennuksessa.

Perustelut Kallion lukion painotuksille

Helsingin kaupungin tavoitteena on, että kaikilla kaupungin lukioilla on erityinen koulutustehtävä tai painotettua opetusta. Näiden avulla voidaan turvata kaikkien kaupungin lukioiden vetovoimaisuus ja ehkäistä alueellista eriytymistä.

Kaupungin lukioiden erityiset koulutustehtävät ja painotukset

Tällä hetkellä kaupungin lukioiden erityiset koulutustehtävät ja painotukset ovat seuraavat:

Erityiset koulutustehtävät:
  • Helsingin kuvataidelukio: kuvataidepainotteinen opetus
  • Helsingin luonnontiedelukio: luonnontiedepainotteinen opetus
  • Kallion lukio: ilmaisupainotteinen opetus
  • Mäkelänrinteen lukio: urheilupainotteinen opetus
  • Ressun lukio: englanninkielinen IB-opetus
  • Sibelius-lukio: musiikki- ja tanssipainotteinen opetus
Painotettu opetus:
  • Alppilan lukio: globaalikansalainen
  • Etu-Töölön lukio: yrittäjyys
  • Helsingin kielilukio: kielet ja kansainvälisyys -painotus sekä kaksikielinen suomi-englanti -linja
  • Helsingin medialukio: yhteiskunta ja media
  • Konepajan lukio: verkostot ja työelämätaidot
  • Ressun lukio: tiede
  • Vuosaaren lukio: teknologia- ja musiikkilinjat

Painotuksien vaikutukset erityistehtävän toteuttamiseen

Ehdotetut painotukset on suunniteltu siten, että niiden opiskelijat olisivat hyödyksi lukion toiminnalle kokonaisuutena ja myös suoraan erityistehtävälinjan opiskelijoille. Toimittajan työ -painotuksen avulla lukio pystyisi monipuolistamaan sisäistä tiedotustaan ja vahvistamaan median tekemisen toimintakulttuuria. Lisäksi painotus mahdollistaisi nykyistä paremmin ilmaisutaidon linjan toiminnan esittelyn eri mediakanavilla lukion ulkopuolelle. Esitystekniikan painotus puolestaan kasvattaisi niiden opiskelijoiden määrää, jotka mahdollistavat erityistehtävälinjan esitysten toteuttamisen. Edistyneimmät esitystekniikan opiskelijat pystyisivät tuottamaan esitystekniikan myös muille tahoille, kuten peruskoulun tai kirjaston esityksiin.

Ilmaisutaidon linjaa sivuavat painotukset auttaisivat lukiota vastaamaan yleislinjan ja opiskelijamäärän kasvun mukanaan tuomiin yhteisöllisyyden haasteisiin. Ne tekisivät Kallion lukion yleislinjasta houkuttelevan vaihtoehdon samanhenkisille opiskelijoille, jotka nyt opiskelevat erityistehtävälinjalla. Painotukset loisivat myös väylän lukioon sellaisille opinnoissaan menestyneille hakijoille, joiden aiempi harrastuneisuus erityistehtäväalalla ei ole riittänyt opiskelupaikan saamiseen lukion ilmaisutaidon linjalla.

Lukion valmius ja henkilöstön osaaminen

Kallion lukion henkilöstöllä on valmiudet antaa painotuksien mukaista opetusta ja ohjausta. Lukiolla on painotuksien järjestämiseen tarkoituksenmukaiset tilat ja välineet. Lukion toimintakulttuuri tukee suoraan painotuksien opetusta. Painotusopintojen opiskelijoille on tarjolla runsaasti harjoitusmahdollisuuksia.

Uusia mahdollisuuksia yhteistyöhön

Painotuslinjojen opetus avaisi uusia mahdollisuuksia yhteistyöhön eri sidosryhmien kanssa, mikä tekisi Kallion lukiosta entistä vetovoimaisemman yhteistyökumppanin oppilaitoksen ulkopuolisille tahoille.

Painotuksien oppimistavoitteet

Painotuksien toteuttaminen lisää lukiossa tarjottavien opintojaksojen määrää. Kummatkin painotusopinnot on suunniteltu 16 opintopisteen kokonaisuuksiksi. Molemmat painotukset on suunniteltu kiinteiksi koulutusohjelmiksi, joiden jokainen opintojakso on tarkoitus toteuttaa vuosittain ja joista syntyy perusteltu ja tarkoituksenmukainen kokonaisuus. Vastaavanlaisia opintokokonaisuuksia ei ole tarjolla muissa lukioissa.

Ehdotetut painotukset – esitystekniikka ja toimittajan työ – ovat suoraan yhteydessä työelämätaitoihin. Helsingin kaupungin kaupunkistrategian 2025–2029 mukaan jokaisella helsinkiläisestä koulusta valmistuvalla nuorella tulee olla sellainen yleissivistys, joilla pärjää jatko-opinnoissa ja työelämässä.

Opintojen kautta opiskelijoita kannustetaan aktiiviseen kansalaisuuteen, vaikuttamiseen sekä osallistumiseen lukioyhteisön ja ympäröivän yhteiskunnan toimintaan. Kaikki nämä näkökulmat tulevat esille Helsingin kaupungin lukioiden opetussuunnitelmassa 2021.

Painotuksien laajuus

Helsingin kaupungin lukioiden painotuksien mukaiset opinnot kustannetaan kasvatuksen ja koulutuksen toimialan lukioille kohdennetusta resurssista.

Esitys Kallion lukion painotuksien laajuudesta on yhteensä enintään 10 kurssia lukuvuosittain.

Kymmenen kurssin laajuus on perusteltu, sillä se noudattaisi päätöksiä lukioiden painotuksien laajuudesta (suomenkielinen jaosto, 18.5.2021, § 12 ja 30.11.2021, § 47). Päätöksien mukaisesti painotuksen laajuus on 20 kurssia Helsingin medialukiolla, Helsingin kielilukiolla ja Vuosaaren lukioilla. Näistä lukioista Kielilukiolla ja Vuosaaren lukiolla on kaksi erillistä painotuksen mukaista linjaa. Medialukion yhteiskunta ja media -painotuksen laajuus on 20 kurssia, koska lukio opiskelijamäärältään yksi suurimmista ja koska painotuksen opinnot jakautuvat useaan eri oppiaineeseen. Kymmenen kurssin laajuus on varattu muille lukioille.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 15 luvun 2 §:n 2 momentin 2a kohdan mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää oman kieliryhmänsä osalta lukiokoulutuksen oppilaitoskohtaisesta järjestämisestä ja mitoituksesta.

Esittelijä

lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja
Harri Korhonen

Lisätietojen antaja

Elli-Noora Lassy, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 09 310 35095

elli-noora.lassy@hel.fi

Tarja Aro-Kuuskoski, lukiokoulutuksen päällikkö, puhelin: 09 310 82365

tarja.aro-kuuskoski@hel.fi