Tukkutorin Teurastamon rakennus 4 metalli-ikkunoiden kunnostustyöt

HEL 2025-014452
§ 30

Tukkutorin Teurastamon rakennus 4 metalli-ikkunoiden kunnostustyöt

Päätös

Yksikönjohtaja päätti hylätä Rakennusliike Teuvo Hautala Oy:n poikkeuksellisen alhaisen hinnan takia ja oikeuttaa korjausrakentamisen projektipäällikön tekemään tilauksen Tukkutorin Teurastamo, rakennus 4 metalli-Ikkunoiden kunnostustöiden tarjouskilpailussa halvimman tarjouksen tehneen urakoitsijan Notocom Oy:n kanssa. Tarjouksen kokonaishinta oli 93 650,00 euroa (ALV 0 %).

Lisäksi yksikönjohtaja päätti oikeuttaa rakennustekniikan korjausrakentamisen projektipäällikön tilaamaan mahdollisia lisä- ja muutostöitä
14 047,50 eurolla (lisätyövaraus 15 %). Hankinnan ennakoitu arvo lisä- ja muutostyövaraukset mukaan lukien on 107 697,50 euroa (ALV 0 %).

Hankintapäätös on tehty kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella. Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan myöhemmin tehtävällä erillisellä tilauksella.

Pöytäkirjanote muutoksenhakuohjeineen tiedoksiantona päätöksestä asianosaisille.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on Tukkutorin Teurastamo, rakennus 4 metalli-ikkunoiden kunnostustyöt.

Rakennustekniikka järjesti hankinnasta tarjouskilpailun 19.9.2025 kansallisen kynnysarvon alittavana hankintana. Tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan osuus on 100 %.

Tarjoukset tuli toimittaa sähköisessä muodossa Tarjouspalvelun kautta 2.10.2025 12:00 mennessä.

Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja, joka on tämän päätöksen liitteenä.

Tarjouspyyntöasiakirjat hankintayksikön valitsemat urakoitsijat saivat Tarjouspalvelusta. Tarjouspyynnön mukaisen ja hyväksyttävän tarjouksen jätti määräaikaan mennessä yhteensä seitsemän (7) urakoitsijaa.

  • Ante Yhdessä Oy
  • Lasitusliike kivijärvi Oy
  • Starteline Oy
  • Notocom Oy
  • Rakennusliike Väätäinen Oy
  • Rakennustoimisto Anttonen Oy
  • Tasova Oy
  • Uudenmaan takuurakenne Oy

Tarjousten avaamisen jälkeen todettiin, että kaikki tarjoajat ovat ilmoittaneet täyttävänsä soveltuvuusvaatimukset.

Tämän jälkeen tarkastettiin tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus.

Tarkastamisvaiheessa todettiin, että Rakennusliike Teuvo Hautala Oy:n tarjoushinta oli poikkeuksellisen alhainen. Hankintayksikkö lähetti tarjoajalle selvityspyynnön 6.10.2025, minkä jälkeen tarjoaja vastauksessaan ilmoitti erehdyksessä hinnoitelleensa tarjouksen liian alhaiseksi. Hankintayksikkö voi myös EU-kynnysarvot alittavissa hankinnoissa pyytää selvitystä tarjouksen poikkeuksellisen alhaisesta hinnasta, koska tällöinkin hankintayksiköllä on oikeus turvata oma sopimusoikeudellinen asemansa sen varalta, että tarjoajat tarjoavat urakkatyötä hinnalla, jolla hankintaa ei voida toteuttaa hankinta-asiakirjoissa kuvatun mukaisesti tai minkä johdosta hankinnan toteuttamisessa syntyy taloudellisia riskejä. Rakennusliike Teuvo Hautala Oy:n tarjoama hinta on sen omankin ilmoituksen mukaan virheellinen, eikä hankintaa voida toteuttaa tarjoajan tarjoamalla hinnalla. Tästä syystä hankintayksikkö hylkää Rakennusliike Teuvo Hautala Oy:n tarjouksen.

Hankintayksikkö on tarkastanut Notocom Oy:n tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä tarkoitetut tilaajan selvitysvelvollisuuteen kuuluvat selvitykset ja todennut niiden olevan hyväksyttäviä.

Päätös tullut nähtäväksi 30.10.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Lisätietojen antaja

Petri Koukkula, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 70993

petri.koukkula@hel.fi

Päättäjä

Kari Haapaniemi
yksikönjohtaja

Liitteet (pdf)

1. Vertailutaulukko
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Tarjouspyyntö
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Avauspöytäkirja
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.