Kalasataman keskuksen yhteisjärjestelysopimuksen osana olevan siltasopimuksen täsmentäminen - Junatien metrosillan uusiminen

Tämä on esitys

Kalasataman keskuksen yhteisjärjestelysopimuksen osana olevan siltasopimuksen täsmentäminen - Junatien metrosillan uusiminen

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

Päätösehdotus

Johtokunta hyväksyy liitteen 1 mukaisen sopimusluonnoksen liikenneliikelaitoksen (HKL) ja Kiinteistö Oy Kauppakeskus Redin välillä (Redi), jolla täsmennetään Kalasataman yhteisjärjestelysopimusta siltä osin kuin Junatien metrosilta ja laiturisillat sijoittuvat Redin kauppakeskuksen sisään (jäljempänä toteutussopimus).

Johtokunta valtuuttaa HKL:n toimitusjohtajan tekemään toteutussopimukseen mahdollisesti tarvittavia kokonaisuuden kannalta vähäisiä muutoksia ja allekirjoittamaan lopullisen toteutussopimuksen Redin kanssa.

Johtokunta valtuuttaa HKL:n toimitusjohtajan tekemään ja allekirjoittamaan toteutussopimuksessa sovitulla tavalla rakennuttamispalvelun (jäljempänä hankintapaketti) myyntiä Redille koskevan sopimuksen.

Esittelijän perustelut

Aiemmat päätökset

Kaupunkiympäristön toimialan Tontit -yksikön päällikkö päätti 13.6.2018, 35 §, Kalasataman keskuksen yhteisjärjestelysopimuksen hyväksymisestä. Yhteisjärjestelysopimuksen hyväksyminen perustui Helsingin kaupunginvaltuuston hyväksymään Kalasataman keskuksen toteutussopimukseen. Helsingin kaupunki ja SRV Yhtiöt Oyj allekirjoittivat 16.8.2011 Kalasataman keskuksen toteutussopimuksen ja siihen liittyvän kiinteistökaupan esisopimuksen. Toteutussopimusta ja kiinteistökaupan esisopimusta on muutettu kahdesti 26.3.2015 ja 15.12.2020.

HKL:n johtokunta käsittelee samassa kokouksessa 3.10.2025 Junatien metrosillan uusimisen hankintaa. Hankkeen toteutusmuotona on yhteistoiminnallinen projektinjohtourakka (PJU), jossa urakoitsijan kanssa laaditaan esisopimus hankkeen kehitysvaiheen ajalle, jonka jälkeen tavoitteena on laatia urakkasopimus hankkeen toteutuksesta.

Siltasopimus

Helsingin kaupungin ja Kalasataman keskuksen alueen kiinteistönomistajien välillä on allekirjoitettu vuonna 2018 sopimus Kalasataman keskuksen yhteisjärjestelystä, jonka liitteenä 8.2.3A on sopimus koskien Kalasataman keskukseen liittyviä siltoja ja siltarakenteita (jäljempänä siltasopimus). Siltasopimuksella on määritelty kiinteistönomistajien ja Helsingin kaupungin väliset oikeudet ja velvollisuudet liittyen Kalasataman keskuksen kohdalle sijoittuviin metroradan rakenteisiin ja niihin liittyviin siltarakenteisiin.

Siltasopimuksessa on sovittu mm. siltarakenteiden peruskorjauksista, perusparantamisesta sekä muutoskorjauksista. Siltasopimuksen mukaan, mikäli siltarakenteiden uusiminen aiheuttaa muille siltasopimuksen osapuolille tarpeen purkaa tai tukea sekä tämän jälkeen ennallistaa rakenteita, vastaa näistä toimenpiteistä aiheutuvista kustannuksista näiden rakenteiden omistaja kuitenkin siten, että ko. osapuoli ei ole velvollinen korvaamaan toiselle osapuolelle tällaisen toimenpiteen aiheuttamasta haitasta, häiriöstä, liike-, myynti-, vuokra- tai vastaavasta tulonmenetyksestä eikä toimenpiteestä mahdollisesti toiselle osapuolelle aiheutuvista lisäkustannuksista aiheutunutta vahinkoa.

Nyt tehtävällä toteutussopimuksella HKL ja Redi sopivat siltarakenteiden uusimisen edellyttämästä yhteistyöstä sekä siihen liittyvästä omistamiensa rakennusosien purkamisesta ja ennallistamisesta noudattaen teknistaloudellisesti mahdollisimman tarkoituksenmukaisia menetelmiä. Lisäksi osapuolten tavoitteena on, että näistä toimenpiteistä osapuolille ja sidosryhmille aiheutuva haitta on mahdollisimman vähäinen.

Toteutussopimuksella ei muuteta siltasopimuksen ehtoja vaan sovitaan siltasopimuksen pohjalta tarkemmista menettelytavoista liittyen siltarakenteiden uusimiseen yhteistyössä. Siltasopimus säilyy osapuolten välillä voimassa entisin ehdoin.

Toteutussopimuksen olennaiset yhteistyötä koskevat ehdot

HKL:n hankkimaan projektinjohtourakkaan sisältyy varsinaisten siltarakenteiden uusimisen lisäksi hankintapaketti, joka pitää sisällään hankkeen toteutuksen edellyttämät Redin omistamien ja kustannusvastuulla olevien rakenteiden purku- ja suojaustyöt. HKL kilpailuttaa ja tilaa kyseisen hankintapaketin valittavalta urakoitsijalta osana HKL:n urakkaa. Tämä on osapuolten yhteinen tahtotila osapuolille aiheutuvien haittojen minimoimiseksi ja tiukan tavoiteaikataulun takia.

HKL:n ja Redin välillä solmitaan hankintapakettia koskeva erillinen urakkasopimus, jonka maksueräaikataulu vastaa sitä, mitä HKL sopii hankintapaketin osalta valittavan urakoitsijan kanssa. Hankintapaketin tarkoittamat työt siirtyvät Redin omistukseen YSE1998 ehtojen mukaisesti HKL:lta. HKL:n Rediltä perimä urakkahinta vastaa valittavan urakoitsijan hankintapaketin toteuttamisesta HKL:ltä perimää hintaa lisättynä käyttö- ja yhteiskustannuksilla. Hankintapaketin arvo on hyvin vähäinen koko HKL:n siltaurakkaan verrattuna.

Lisäksi Redi tilaa HKL:lta hankintapakettiin kuuluvien töiden suunnittelun. HKL laskuttaa suunnittelukustannukset läpilaskutuksena Rediltä toteuman mukaan. Redi kilpailuttaa ja valitsee itsenäisesti urakoitsijan toteuttamaan Redin rakenteita koskevat ennallistamis- ja muut työt, jotka eivät sisälly hankintapakettiin.

Toteutussopimuksessa sovitaan myös muista asioista, kuten osapuolten yhteistyön organisoimisesta.

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 8 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää liikelaitoksen palvelujen hinnoittelusta ja palvelujen myyntiä koskevista sopimuksista.

HKL:n johtokunta on 21.8.2020, 125 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista palvelujen hinnoitteluun ja palveluiden myyntiä koskeviin sopimuksiin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000,00 euroon (alv 0 %) asti.

Käsiteltävänä olevan hankintapaketin arvioidun kokonaisarvon ollessa yli 500.000,00 euroa (alv 0 %) päättää johtokunta toteutussopimuksen hyväksymisestä.

Esittelijä

toimitusjohtaja
Saara Kanto

Lisätietojen antaja

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi