Pegasos -virtuaaliarkiston käyttövaltuusmenettely digitaalisessa säilytysjärjestelmässä
Pegasos -virtuaaliarkiston käyttövaltuusmenettely digitaalisessa säilytysjärjestelmässä
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja hyväksyi liitteenä olevan käyttövaltuushallinnanmallin kaupungin digitaalisen säilytysjärjestelmän Pegasos -virtuaaliarkiston käyttövaltuusmalliksi. Mallissa on kuvattu virtuaaliarkiston tietosisältö tehtäväluokittain, kaupungin aktiivihakemistossa jo olevat ja sinne uutena perustettavat käyttöoikeusryhmät sekä ryhmien käyttövaltuudet.
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupungin kanslialle, toimialoille ja liikelaitoksille on hankittu digitaalinen säilytysjärjestelmä. Hankinta perustuu Helsingin kaupungin digitaalisen säilytysjärjestelmän sopimukseen (H119-20, HEL 2020-013157). Järjestelmään siirretään sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla muun muassa Apotti asiakas- ja potilastietojärjestelmää edeltäneiden tuotantokäytöstä poistuneiden tietojärjestelmien tietoaineistoja.
Arkistolaki koskee kunnallisia arkistonmuodostajia (arkistolaki 831/1994, 1 §). Arkistolain 6 §:n mukaan arkistoon kuuluvat asiakirjat, jotka ovat saapuneet tai jotka ovat syntyneet arkistonmuodostajan toiminnan yhteydessä. Digitaaliseen säilytysjärjestelmään siirretään kaikki alas ajettavien järjestelmien Kanta-palvelujen ulkopuolelle jäävät säilytys- ja arkistointivelvoitteen alaiset asiakirjat.
Pegasos -virtuaaliarkistoon siirretään nykyisten sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tietosuojaselosteiden mukaan asiakirjoja kolmesta eri rekisteristä: potilasrekisteristä, kotihoidon asiakasrekisteristä sekä lapsiperheiden palvelujen asiakasrekisteristä.
Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön käyttöoikeuksien on perustuttava asiakas- ja potilastietoja käsittelevän henkilön työtehtäviin ja käyttöoikeus on rajattava vain työtehtävien hoidossa tarvittaviin tietoihin [laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (asiakastietolaki) 703/2023, 9 §]. Pegasos -virtuaaliarkiston käyttöoikeudet ovat roolipohjaisia ja käyttövaltuudet rajataan vain käyttäjän työtehtävien hoidon kannalta välttämättömiin tietoihin. Asiakastietolain 10 §:n 1 momentin mukaan palvelunantajan on kerättävä asiakastietojen käytön seurannassa ja valvonnassa tarvittavat lokitiedot. Digitaalinen säilytysjärjestelmä kerää lokia tietojen käytöstä.
Tällä päätöksellä hyväksytään käyttövaltuushallinnan mallissa kuvatut toiminnallisten pääkäyttäjien, hyväksyjien sekä arkistonhoitaja- ja selailukäyttäjärooleissa olevien käyttöoikeudet. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tiedonhallinta ja arkkitehtuuri -yksikön sekä kanslian henkilöstön jo olemassa oleviin käyttöoikeusryhmiin liitetään Pegasos -virtuaaliarkisto. Helsingin sairaalan kuntoutussuunnittelu ja apuvälineet -yksikön sekä yhteisten palvelujen asiakasmaksut 2 -alayksikön henkilöstölle perustetaan uudet käyttöoikeusryhmät.
Palvelunantajan on määriteltävä, mitä välttämättömiä asiakastietoja sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöllä ja muulla asiakastietoja käsittelevällä henkilöllä on oikeus käyttää (asiakastietolaki, 9 §). Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan toimivalta huolehtia rekisterinpitäjälle kuuluvista tehtävistä perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan delegointipäätökseen 11.3.2025 § 44.
Päätös tullut nähtäväksi 08.10.2025
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Lisätietojen antaja
Jenni Ihari, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 53316