Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätös esiopetuksen toimipaikoista oppilaaksiottoalueittain ja vähimmäisryhmäkoosta toimintavuodelle 2026-2027

Tämä on esitys

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätös esiopetuksen toimipaikoista oppilaaksiottoalueittain ja vähimmäisryhmäkoosta toimintavuodelle 2026-2027

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto

Päätösehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää esiopetuksen toimipaikoista toimintavuodelle 2026-2027 seuraavasti:

Kunnallisissa toimipaikoissa järjestettävä esiopetus

Suomenkieliset kunnalliset esiopetusta järjestävät toimipaikat oppilaaksiottoalueittain ovat liitteen 1 mukaiset.

Esiopetusikäisen lapsen sairaalaopetuksen järjestämisestä ja nivelvaiheen konsultatiivisesta sairaalaopetuspalvelusta vastaa Sophie Mannerheimin koulu.

Esiopetusta voidaan järjestää myös integroiduissa tai monivammaisten lasten erityisryhmissä tai muussa lapsiryhmässä niissä päiväkodeissa, joita ei ole päätetty esiopetuksen toimipaikoiksi, mikäli lapsen tuen tarpeeseen vastaaminen sitä edellyttää.

Yksityisissä toimipaikoissa järjestettävä esiopetus

Kunnallista esiopetusta järjestävät yksityisten palveluntuottajien toimipaikat, jotka ovat hakemuksissaan sitoutuneet täyttämään esiopetuksen järjestämisen kriteerit, ovat liitteen 2 mukaiset.

Yksityisiä toimipaikkoja koskeva päätös vahvistetaan, kun yksityisissä toimipaikoissa järjestettävän esiopetuksen hakuaika on päättynyt.

Esittelijän perustelut

Hallintosäännön 15 luvun 2 §:n mukaisesti kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää oman kieliryhmänsä osalta esiopetuksen järjestämispaikoista.

Kunnallisissa toimipaikoissa järjestettävä esiopetus

Toimintavuonna 2026-2027 esiopetusta järjestetään 172 toimipaikassa (175 toimipaikkaa toimintavuonna 2025-2026). Esiopetuksen toimipaikkojen muutokset on kuvattu liitteessä 3. Esiopetuksen toimipaikat määritellään esiopetuksen oppilaaksiottoalueiden mukaisesti huomioiden alueiden asukasmäärien ennusteet ja aikaisemmat hakemusmäärät. Pääsääntöisesti muutokset johtuvat alueille valmistuvista uudiskohteista tai alueen muuttuneesta väestörakenteesta, jolloin esiopetuksen toimipaikkoja ei tarvita yhtä paljon kuin aikaisemmin.

Jokaiselle esiopetuksen toimipaikalle on määritelty yhteistyökoulu. Samaan kouluun jatkavat lapset sijoittuvat pääsääntöisesti samaan esiopetuksen toimipaikkaan. Toimipaikat ovat mahdollisimman pysyvät, jotta lapsen opinpolku on selkeä, yhteistyö lähikoulun kanssa toteutuu ja polku on kuvattavissa myös huoltajalle.

Vuorohoitoa antavissa päiväkodeissa, kielikylpypäiväkodeissa, erityisryhmissä annettavassa esiopetuksessa ja suomi-saamekaksikielisessä esiopetuksessa ei noudateta oppilaaksiottoalueita, vaan niihin voidaan osoittaa paikka ympäri Helsinkiä. Lisäksi esiopetusta voidaan järjestää Sophie Mannerheimin koulussa, joka vastaa erikoissairaanhoidossa potilaana olevien oppilaiden opetuksen ja konsultatiivisen sairaalaopetuspalvelun järjestämisestä.

Esiopetuksen järjestämisen edellytyksenä kunnallisessa toimipaikassa on, että vähimmäisryhmäkoko täyttyy. Vähimmäisryhmäkoko on 14 laskennallista esiopetuspaikkaa. Vähimmäisryhmäkoko takaa lapselle riittävän vertaisryhmän sekä tukeen kouluun jatkamista. Esiopetuksen toimipaikoissa tulee tavoitella sitä, että vähimmäisryhmäkoko täyttyy elokuussa esiopetuksen alkaessa.

Perustellusta syystä esiopetusta voidaan järjestää myös pienemmälle ryhmälle. Tällaisia syitä ovat esiopetuksen järjestäminen ympäri vuorokauden auki olevassa päiväkodissa, kielikylpyesiopetus ja suomisaame-kaksikielinen esiopetus. Vähimmäisryhmäkoko voi alittua maantieteellisistä erityissyistä, jos etäisyys muihin esiopetuksen toimipaikkoihin on pitkä, jos esiopetuksen toimipaikat ovat hankalien kulkuyhteyksien päässä tai jos esiopetuksen toimipaikat eivät tue lapsen opinpolun jatkumoa. Esiopetusryhmä voi olla pienempi osapäiväryhmässä, jossa lapset osallistuvat vain esiopetukseen. Esiopetusta voidaan antaa pienemmässä ryhmässä myös silloin, jos lapsi saa perusopetuslain mukaista lapsikohtaista tukea.

Yksityisissä toimipaikoissa järjestettävä esiopetus

Yksityiset palveluntuottajat ovat hakeneet esiopetusta järjestäväksi toimipaikaksi sähköisellä lomakkeella 18.9.-24.9.2025 välisenä aikana.

Yksityisessä toimipaikassa voi järjestää esiopetusta, mikäli tietyt esiopetuksen järjestämisen kriteerit täyttyvät. Palveluntuottajat sitoutuvat hakemuksessa täyttämään esiopetuksen järjestämisen kriteerit.

Yksityisessä toimipaikassa järjestettävässä esiopetuksessa vähimmäisryhmäkoko on 7 esiopetukseen osallistuvaa lasta. Vähimmäisryhmäkoko voi alittua pedagogisesti painotettuun, katsomukselliseen kasvatukseen tai kielipainotukseen perustuvassa esiopetuksessa silloin, kun esiopetuksesta on jatkumo samaa pedagogiikkaa, katsomusta tai kieliopetusta toteuttavaan perusopetukseen.

Ryhmäkoolla yksityisessä toimipaikassa järjestettävässä esiopetuksessa tarkoitetaan lasten pääluvun mukaista ryhmäkokoa.

Vähimmäisryhmäkoon toteutuminen tarkastetaan välittömästi sen jälkeen, kun yksityisissä toimipaikoissa järjestettävän esiopetuksen hakuaika 7.1.-21.1.2026 on päättynyt. Yksityisiä toimipaikkoja koskeva päätös vahvistetaan, kun hakuaika esiopetukseen on päättynyt.

Jokaiselle yksityiselle toimipaikalle, joissa esiopetusta järjestetään, määritetään yhteistyökoulu.

Esiopetuksen järjestäminen Helsingissä

Helsingissä esiopetusta annetaan enintään 190 toimintapäivänä ja enintään 760 tuntia toimintavuodessa perusopetuksen toiminta-aikoina. Esiopetuksen päivittäinen toiminta-aika on neljä tuntia pääsääntöisesti klo 8.30-13.30 välillä. Vuorohoidossa esiopetusta voidaan järjestää klo 8.30-16.00 välisenä aikana. Esiopetuksen toimipaikka määrittelee esiopetuksen toiminta-ajan näiden aikojen puitteissa. Esiopetukseen kuuluva ruokailu on osa esiopetuksen opetussuunnitelman mukaista toimintaa ja lasketaan kuuluvaksi esiopetuksen työmäärään.

Lapsivaikutukset

Jokaisella helsinkiläisellä lapsella on mahdollisuus osallistua esiopetukseen vuotta ennen oppivelvollisuuden alkua. Lapsen kasvun ja oppimisen kannalta on merkityksellistä, että lapsi saa esiopetusvuonna monipuolisia oppimisen kokemuksia, jotka vahvistavat hänen käsitystään itsestään oppijana ja antavat valmiuksia kouluun. Keväällä 2025 Mellunkylä-Vartiokylä-alueella toteutetussa esiopetuksen karttakyselyssä lapset nostivat esiin useita ajatuksia kouluun siirtymisestä. Monia heistä mietitytti koulun alkaminen. Siirtymiseen liittyviä pohdintoja olivat muun muassa uusien kavereiden saaminen, mahdollisuus päästä samaan luokkaan vanhan ystävän kanssa, koulun tilat ja piha, koulumatkat, uudet opettajat sekä oppimiseen liittyvät asiat, kuten koulussa pärjääminen ja tehtävien määrä. Esiopetuksella on tärkeä merkitys lapsen itsetunnon, sosiaalisten taitojen, tunnetaitojen ja matemaattisten sekä kielellisten valmiuksien vahvistamisessa. Esiopetuksen aikana koulun kanssa tehdyllä yhteistyöllä tuetaan lapsen opinpolkua.

Esittelijä

varhaiskasvatusjohtaja
Miia Kemppi

Lisätietojen antaja

Iina Hanka, erityissuunnittelija:

iina.hanka@hel.fi

Johanna Auer, Erityissuunnittelija:

johanna.auer@hel.fi