Virkasuhteen täyttäminen, työllisyyspalvelut, asiantuntija, määräaikainen 3 tehtävää TYPA-03-5-25|

HEL 2025-015472
§ 2

Virkasuhteen täyttäminen, työllisyyspalvelut, asiantuntija, määräaikainen 3 tehtävää TYPA-03-5-25|

Päätös

Tiimipäällikkö 1 päätti ottaa koulutuksen, kokemuksen ja haastattelussa osoitetun sopivuuden perusteella määräaikaisiin asiantuntijan virkoihin ********** Virantoimitukset alkavat 6.10.2025 ja päättyvät ********** 16.07.2026, ********** 31.07.2026 ********** 30.04.2027.

Viran tehtäväkohtainen kuukausipalkka on 3221,44 euroa. Virkaan valitulle määrätään virantoimituksen aloittamisesta alkava koeaika, joka on kuusi kuukautta tai puolet palvelussuhteen kestosta. Mikäli viranhaltija siirtyy Helsingin kaupungilla toiseen virkasuhteeseen, peräkkäisissä määräaikaisissa virkasuhteissa ei määrätä uutta koeaikaa, elleivät viranhaltijan tehtävät tai asema muutu.  

Päätöksen perustelut

Asiantuntijan virat ovat olleet julkisesti haettavana ajalla 28.8.2025-11.9.2025 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä osoitteessa helsinkirekry.fi. Hakuilmoitus oli lisäksi esillä Työmarkkinatorin sivuilla sekä monster.fi ja duunitori.fi - palveluissa. Virat sijoittuvat palvelussuhteen alkaessa työllisyyspalveluliikelaitoksen kohtaantopalveluiden yksikköön. 

Toimitusjohtajan 2.1.2025, 4 § tekemän työllisyyspalveluliikelaitoksen henkilöstöasioiden päätöksentekoa koskevan delegointipäätöksen mukaan määräaikaiseen virkaan ottaa ko. viralle määritelty esihenkilö. Näin ollen asiantuntijan määräaikaiseen virkaan ottamisesta päättää ko. viralle tiimipäällikkö 1.

Viranhaltijan tehtävänä ovat asiantuntijan tehtävät Helsingin työllisyyspalveluissa. Keskeisiin tehtäviin kuuluu asiakkaiden auttaminen ja ohjaaminen tarkoituksenmukaisiin palveluihin ja kohti työllistymistä. Asiantuntijan tehtäviin kuuluu kokonaisvaltainen vastuun ottaminen oman asiakaskunnan palvelutarpeen arvioinnista, palveluohjauksesta, työttömyysturvaan liittyvistä ratkaisuista sekä esimerkiksi työnhakuvelvollisuuden seuraamisesta.

Asiantuntijan viran kelpoisuusvaatimuksena on alempi korkeakouluaste tai muu vastaava osaaminen. Lisäksi edellytettiin hyvää suomen kielen suullista ja kirjallista taitoa, hyvää englannin kielen suullista taitoa ja ruotsin tai muun kielen tyydyttävää taitoa.

Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi asiantuntijalta odotettiin hakuilmoituksessa ajantasaista työkokemusta työllisyyden edistämisen viranomaistehtävistä, kokemusta ohjaavasta asiakaspalvelutyöstä sekä vahvaa työmarkkinoiden ja koulutusjärjestelmän tuntemusta. Lisäksi edellytettiin erinomaisia vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja, asiakaslähtöistä ja kehittämisorientoitunutta työotetta sekä valmiutta toimia viranomaistyössä ja laajoissa yhteistyöverkostoissa. Asiantuntijalta odotettiin myös ymmärrystä työnhakija-asiakkaiden erilaisiin työnhakuun vaikuttaviin tilanteisiin, paineensietokykyä ja valmiutta kohdata muutoksia, hyviä ongelmanratkaisutaitoja ja kykyä omaksua tietoa ja johtaa omaa työtä sekä vahvaa tietoteknistä osaamista.

Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Hakijat ja rekrytointiprosessi

Määräajassa hakemuksen jätti 200 hakijaa. Vaadittu kelpoisuus on 188 hakijalla. Hakijaluettelo on liitteenä 1.

Hakemusten perusteella yksilöhaastatteluun kutsuttiin 14 hakijaa. Haastatteluun kutsuttiin hakijat, joilla oli kokemusta työllisyyspalveluiden vastuuasiantuntijan tehtävästä kuluvan vuoden puolelta ja arviointihetkellä vähintään kuuden kuukauden ajalta.

Hakemuksia arvioivat tiimipäälliköt ********** sekä HR-trainee **********

Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina 15.9.2025-19.9.2025 ja niihin osallistuivat tiimipäälliköt ********** sekä HR-trainee **********

Haastatteluun kutsutuista yksi ei osallistunut haastatteluun.

Kärkihakijoiden vertailu

********** **********

********** **********

********** **********

********** **********

********** **********

********** **********

********** **********

********** **********

********** **********

********** **********

********** **********

********** **********

********** **********

Arviointi

Kaikilla haastatelluista on kelpoisuusehdoissa edellytetty alempi korkeakoulututkinto tai muu vastaava osaaminen sekä tehtävän edellyttämä kielitaito. Kaikilla kärkihakijoilla oli kokemusta työllisyyspalveluiden substanssista ja vähintään kuuden kuukauden työkokemus vuodelta 2025 asiantuntijan tehtävästä haastatteluun kutsumisen hetkellä sekä perehtyneisyyttä ja osaamista työtä ohjaavan lainsäädännön käytännön soveltamiseen.

Koulutuksen ja työkokemuksen, hakuasiakirjojen ja haastattelussa osoitetun soveltuvuuden pohjalta tehdyn kokonaisarvion perusteella parhaat edellytykset asiantuntijan viran hoitamiseen on ********** Lisäksi hakijat ovat rekrytointiprosessin aikana antaneet monipuolisimman kuvan kyvystään työskennellä asiantuntijana Helsingin työllisyyspalvelussa.

********** osaamisessa korostui vahva osaaminen asiakaspalvelun toteuttamisesta vastuullisesti sekä asiakasta kohtaavasti. Haastattelussa hän korosti aitoa kiinnostusta, ymmärrystä ja motivaatiota maahanmuuttaja-asiakkaiden palvelemiseen. Haastattelussa nousi myös esille laaja kieliosaaminen.

********** haastattelussa korostui erityisesti vahva ymmärrys sekä näkemys työmarkkinoista sekä koulutusjärjestelmästä. Hänellä on vahva osaaminen tarkastella asiantuntijan työtä laajemmassa viitekehyksessä ja erinomaiset valmiudet johtaa omaa työtään. Hän toi haastattelussa erinomaisesti esille kyvyn ja kokemuksen kohdata maahanmuuttaja-asiakkaita.

********** korostui vahva ja laaja osaaminen eri asiakasryhmien palvelutarpeesta ja –prosessista sekä valmentavatyöote. Haastattelussa hänestä välittyi erinomainen kyky kohdata muutoksia ja ratkaista ongelmia.

Valitut hakijat esittivät selkeämmin hyviä ja perusteltuja näkemyksiään vastuuasiantuntijan työstä. Heidän kokemuksensa ja osaamisensa työllisyyspalveluiden substanssista oli vaikuttava.  Valittujen näkemykset perustuivat laajaan toimintaympäristön tuntemukseen sekä laaja-alaiseen ymmärrykseen palveluprosesseista työllisyyspalveluissa. Valitut toivat parhaiten esille kyvyn oman työn suunnitteluun ja kestää työpainetta. Valitut hakijat ovat varmoja esiintyjiä ja heidän vuorovaikutus- ja yhteistyötaitonsa ovat erinomaisia.  Virkaan valitut pystyivät sanoittamaan parhaiten perusteltua näkemystä asiakaspalvelusta ja palvelujärjestelmän kokonaisuudesta työllisyyspalveluissa.

Tiimipäällikkö 1 katsoo hakijoiden työkokemuksen, koulutuksen sekä haastatteluista ilmenevien seikkojen kokonaisarvioinnin perusteella, että parhaat edellytykset virkojen menestykselliseen hoitamiseen on **********

Päätös annetaan tiedoksi virkaan valitulle sekä muille hakijoille oikaisuvaatimusohjeineen.  

 Päätöksen tiedoksianto tapahtuu sähköisessä rekrytointijärjestelmässä niiden osalta, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon ja muiden osalta kirjeitse.

Päätös tullut nähtäväksi 03.10.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin työllisyyspalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Päättäjä

Nimi
Sari Kanerva

Titteli
Tiimipäällikkö 1

Lisätietojen antaja

Nimi
Sari Kanerva

Titteli
Tiimipäällikkö

Liitteet (pdf)

1. Hakijaluettelo
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.