Kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustukset vuodelle 2026
Kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustukset vuodelle 2026
Päätösehdotus
Kaupunginhallitus päättää esittelytekstistä ilmenevin perustein myöntää järjestöille avustuksia vuoden 2026 toimintaan yhteensä 6 019 650 euroa liitteenä 1 olevan taulukon mukaisesti. Kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustuksiin vuonna 2026 on varattu kaupungin talousarvioissa talousarviokohdalle 1 30 03 Valtionperinnöt määrärahoja 6 300 000 euroa.
Samalla kaupunginhallitus päättää avustusten ehdoista seuraavaa:
- Rahoitus tulee käyttää vuoden 2026 aikana avustuksen käyttötarkoitukseksi nimettyyn toimintaan helsinkiläisiin kohdistuvana.
- Avustusta ei saa käyttää toimintaan, jota kaupunki hankkii avustuksen saajalta ostopalveluna. Mikäli avustettava toiminta muuttuu vuoden aikana kilpailutuksen tai muun järjestelyn seurauksena järjestön kaupungille tuottamaksi ostopalvelutoiminnaksi, tulee järjestön ilmoittaa asiasta kaupunginkansliaan, jotta avustuksen maksatus voidaan keskeyttää ja tarvittaessa sopia avustuksen takaisinmaksusta.
- Avustuksen käytöstä tulee antaa selvitys kaupunginkanslialle vapaamuotoisella kirjallisella selvityksellä vuoden 2027 kesäkuun loppuun mennessä, mikäli avustuksen saaja ei hae avustusta vuodelle 2028. Muutoin selvitys tulee antaa vuotta 2028 koskevan avustushakemuksen yhteydessä. Mukaan tulee liittää yhdistyksen vuoden 2026 toimintakertomus, vahvistettu tuloslaskelma ja tase, tilin- tai toiminnantarkastuskertomus sekä allekirjoitettu vuosikokouksen pöytäkirja, josta ilmenee tieto vastuuvapauden myöntämisestä.
- Järjestöjen tulee toiminnassaan ja taloudenpidossaan noudattaa kaupunginhallituksen (7.4.2025 § 211) hyväksymiä, tämän päätöksen liitteenä 4 olevia Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeita.
- Avustusten saajien on pidettävä kirjanpito kirjanpitolain (1336/1997) ja sen nojalla annettujen säädösten ja määräysten edellyttämällä tavalla ja järjestettävä kirjanpitonsa siten, että avustuksen käyttöä voidaan kirjanpidosta seurata.
- Kaupungin mahdolliset saatavat korkoineen vähennetään avustuksesta ennen sen maksamista avustettavalle järjestölle.
- Avustukset voidaan periä takaisin, mikäli ilmenee seikkoja, ettei edellytyksiä avustuksen myöntämiselle ole ollut.
Lisäksi kaupunginhallitus päättää kehottaa kaupunginkansliaa huolehtimaan avustusten maksatuksesta niin, että avustusten ensimmäinen ja toinen erä maksetaan samassa yhteydessä helmikuussa, kolmas erä maksetaan kesäkuussa ja neljäs erä syyskuussa kaupungin avustusten yleisohjeiden mukaisesti.
Lisäksi kaupunginhallitus suosittaa järjestöjä ilmoittamaan avustuksella tuetusta toiminnasta Lähellä.fi-palvelussa.
Esittelijän perustelut
Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen ja kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustukset
Kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto päätti kokouksessaan (6.6.2022 § 27), että kaupunginkansliaan keskitetään kaupunginhallituksen valtionperintöjen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttötalousmenoista myönnettävien avustusten hallinnollinen käsittely ja valmistelu. Avustuspäätösten sisällöllisessä valmistelussa tehdään yhteistyötä ja hyödynnetään kaikkien toimialojen asiantuntemusta. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta antoi vuodesta 2023 alkaen lausunnon hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen liittyvistä avustuksista ennen niiden päätöksentekoa keskushallinnossa.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on antanut lausunnon kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustusesityksestä koskien vuosien 2023, 2024 ja 2025 avustuskokonaisuutta. Käytäntö oli perusteltu sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen uudistuksen yhteydessä, kun valtionperinnöistä myönnettävien hyvinvointia ja terveyttä edistävien ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttötaloustalousmenoista myönnettävien avustusten valmistelu keskitettiin kaupunginkansliaan ja avustuksilla oli yhteiset kriteerit ja yhteinen hakulomake.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen uudistus oli valtava kokonaisuus. Sen yhteydessä siirtymävaiheessa aiempien sosiaali- ja terveys- ja pelastustoimen avustusten kahdeksi erillisiksi jaettua kokonaisuutta sosiaali- ja terveys- ja pelastuslautakuntaan ja kaupunginhallituksen oli tarkoituksenmukaista tarkastella kokonaisuutena.
Vuosien 2024–2025 aikana tehtiin avustuskriteereiden- ja lomakkeiden uudistustyötä. Sen tavoitteena oli selkiyttää kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen valtionperinnöistä myönnettävien ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttötalousmenoista myönnettävien avustusten muodostamaa kokonaisuutta ja kohdentumista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen ja kunta-Helsingin tehtävien mukaisesti.
Kaupunginhallitus päätti (16.12.2024 § 803), että vuoden 2026 avustuspäätöksestä alkaen sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta ei lausu kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen liittyvistä avustuksista ennen niiden päätöksentekoa keskushallinnossa.
Kaupunginhallitus päätti (7.4.2025 § 223) uusista hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustuskriteereistä. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti (22.4.2025 § 69) uusista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustusten myöntämisen perusteista. Vuoden 2026 avustuksia haettiin erillisillä kriteerillä ja hakulomakkeilla.
Avustusten myöntämistä koskeva päätöksenteko jakautuu sen mukaan, mistä määrärahoista avustuksia myönnetään. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan yleiskatteellisen valtionrahoituksen käyttösuunnitelmassa olevien avustusmäärärahojen osalta päätös tehdään sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnassa (tai delegoinnin perusteella viranhaltija).
Kunta-Helsingin budjettirahoitukseen perustuvassa avustustoiminnassa päätös tehdään keskushallinnossa (kaupunginhallitus tai delegoinnin perusteella viranhaltija).
Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) määritellään hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tehtävät kunnissa ja hyvinvointialueilla. Lain sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (7 § 4 mom.) perustelutekstissä todetaan, että järjestöjen toimintaedellytyksien turvaaminen voi tarkoittaa esimerkiksi harkinnan mukaan avustusten myöntämistä järjestöille. Valtion yleiskatteellista rahoitusta voidaan käyttää järjestöavustuksiin. Hallintosäännön 18 luvun 1 §:n mukaan järjestöavustusten jakaminen kuuluu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan tehtäviin.
Valtion rahoituksesta jaettavien avustusten tulee tukea sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä, joka kytkeytyy hyvinvointialueen lakisääteisiin tehtäviin (sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelut).
Valtionperintömäärärahat ovat kaupungin talousarviomäärärahoja ja talouden eriyttämisvelvoitteen vuoksi niitä ei voi käyttää sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustusten rahoittamiseen. Kaupungilla on oikeus hakea valtionperintönä saaman omaisuuden luovuttamista kunnalle. Perintökaaren (40/1965) 5 luvun 1 §:n mukaan perintö menee valtiolle, jollei perillistä ole. Perintökaaren 5 luvun 2 §:n 1 momentin mukaan omaisuus voidaan luovuttaa myös sille kunnalle, jossa perittävä viimeksi asui. Kiinteä omaisuus voidaan lisäksi luovuttaa sille kunnalle, jossa omaisuus sijaitsee. Vuodesta 2023 alkaen kaupunginhallitus on päättänyt valtionperinnöistä myönnettävistä kunta-Helsingin toimintaa täydentävistä hyvinvointia ja terveyttä edistävistä järjestöavustuksista.
Valtionperinnöistä jaettavien avustusten tulee ensisijaisesti tukea kunnan vastuuta hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä siltä osin, kuin tämä tehtävä kytkeytyy kunnan muihin lakisääteisiin tehtäviin.
Kaupunginhallitus vahvisti (8.6.2020 § 351) valtionperintönä kaupungille tulevien kuolinpesien varojen hakuperusteiksi ja käyttötarkoitukseksi sosiaali- ja terveystoimialan sekä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan myöntämät avustukset toimintaan, jolla tuetaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä. Kaupunginhallitus on tehnyt (27.6.2022 § 508) päätöksen, jossa se vahvisti kyseessä olevasta päivämäärästä eteenpäin haettavien valtionperintönä kaupungille tulevien kuolinpesien varojen hakuperusteiksi ja käyttötarkoitukseksi avustukset toimintaan, jolla tuetaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä.
Sopimuksen Euroopan unionin toiminnasta (SEUT) 107(1) artiklan mukaan, jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.
Helsingin kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustukset myönnetään sellaiseen avustus- ja tukemistoimintaan, joka ei todennäköisesti houkuttele asiakkaita muista EU:n jäsenvaltioista. Avustuksen vaikutus rajat ylittävien investointien tai sijoittautumisen edellytyksiin on korkeintaan marginaalinen (komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä EUVL 2016/C 262/01, kohta 196). Näin ollen valtiontukisäännöt eivät tule sovellettavaksi.
Avustusten myöntäminen hakijoille ei sisällä SEUT 107(1) artiklan mukaista valtiontukea.
Avustuksen myöntämisen periaatteet
Avustusesityksen valmistelussa noudatettiin asian liitteenä 4 olevaa Helsingin kaupungin avustusten yleisohjetta (Kaupunginhallitus 7.4.2025 § 211) sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustuskriteereitä.
- Avustettavan toiminnan tulee tukea voimassa olevan kaupunkistrategian ja kaupunginvaltuuston hyväksymän lakisääteisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen suunnitelman tavoitteiden toteutumista.
- Avustuksia myönnetään toimintaan, joka pyrkii kaventamaan alueen väestön hyvinvointi- ja terveyseroja, ehkäisemään syrjäytymistä sekä edistämään osallisuutta.
- Avustus kohdennetaan pääsääntöisesti välittömään hyvinvointia ja terveyttä edistävään toimintaan, kuten esimerkiksi asiakastyöhön, ohjaukseen, neuvontaan, kohtaamispaikkatoimintaan, ryhmätoimintaan tai vertais- ja vapaaehtoistoimintaan. Avustettavan toiminnan pääpainopisteen tulee olla ennaltaehkäisevässä hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyössä.
- Toiminnan tulee olla pitkäjänteistä, jatkuvamuotoista ja helsinkiläisille avointa. Yleisavustuksia ei kohdenneta kertaluontoiseen toimintaan kuten tapahtumatuotantoon. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen pienavustusta voidaan kohdentaa myös uusien, alkavien tai kertaluonteisten hankkeiden avustamiseen.
- Avustusta voi käyttää hallinnollisin kuluihin kuten työvälineisiin, vuokrakuluihin ja hallintoon siltä osin, kun kulut kohdistuvat suoraan avustettavaan toimintaan. Avustusta ei voi käyttää yhdistyksen yleishallinnon kuluihin kuten vuosikokoukseen tai pankki- ja tilinpäätöskuluihin.
- Avustuksia ei kohdenneta investointeihin.
- Avustuksia ei kohdenneta juhlatilaisuuksiin tai ryhmämatkoihin liittyviin kuluihin.
- Avustusten jakamisessa kiinnitetään huomiota järjestöjen yhteistyöhön muiden järjestöjen ja Helsingin kaupungin kanssa.
- Avustuksen jakautumisessa kiinnitetään huomiota helsinkiläisten moninaisuuteen.
- Avustusten jakamisessa kiinnitetään huomiota järjestöjen yleishyödyllisyyteen, toiminnan vaikuttavuuteen sekä järjestöjen omavaraisuuteen.
- Avustuksen saajalla tulee olla omaa varainhankintaa tai muuta toimintaresurssia (esim. vapaaehtoistyö), jotta toiminta ei kokonaan ole yhden ulkoisen rahoittajan tuen varassa.
Vuoden 2026 avustusten haku ja avustusviestintä
Kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden yleisavustuksen hakuaika vuodelle 2026 oli 2.5.–2.6.2025. Kaupunginhallituksen vahvistamista avustuskriteereistä, avustushaun aukeamisesta ja hakuajasta julkaistiin tiedot suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi avustusasioinnin verkkosivuilla sekä kaupunginkanslian kuulutukset -sivulla 5.12.2024. Avustusviestintä on hoidettu hyvää hallintotapaa noudattaen ja riittävällä tasolla.
Kuulutuksessa kerrottiin, että avustushakemusten jättäminen tapahtuu ensisijaisesti sähköisesti Helsingin kaupungin avustusasioinnissa (avustukset.hel.fi). Toissijaisesti avustusta sai hakea paperisella lomakkeella. Hakemusten ja liitteiden tuli olla sähköisessä asiointipalvelussa tai kaupungin kirjaamossa viimeistään 2.6.2025 kello 16.00.
Avustushausta järjestettiin avustusinfo 23.4.2025 Teamsin kautta. Kutsu avustusinfoon lähetettiin sähköpostitse vuonna 2025 avustuksia saaneille järjestöille sähköpostiosoitteeseen, jonka he olivat avustushakemuksessaan ilmoittaneet. Sähköpostissa oli tieto avustushaun aikataulusta sekä infon ajankohta ja muuta ajankohtaista tietoa järjestöille. Avustushaun aukeamisesta julkaistiin myös hel.fi-uutinen 19.3.2025.
Pakollisia liitteitä koskeva hakemusten täydennyspyyntö lähetettiin hakijoille avustusasioinnin kautta 5.6.2025. Määräaika liitteiden toimittamiselle oli 15.9.2025. Hakijoille kerrottiin viestissä, että mikäli pyydetyt liitteet eivät saavu määräajassa, hakemus tullaan esittämään kaupungin yleisten avustusohjeiden mukaisesti hylättäväksi. Hakijoihin, joilla oli edelleen puutteita pakollisissa liitteissä määrärajan 15.9.2025 jälkeen, oltiin vielä yhteydessä ja annettiin lisäaikaa toimittaa kokonaan puuttuvat liitteet tai täydentää puutteelliset liitteet.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustuskokonaisuudessa vuodelle 2026 on avustushakemuksia yhteensä 191 kappaletta.
Kaikki avustushakemukset saapuivat määräaikaan mennessä.
Avustuksiin käytettävissä oleva rahoitus
Kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustuksiin on käytettävissä vuonna 2026 yhteensä 6 300 000 euroa seuraavasti:
Kunta-Helsingin hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustuksiin on varattu yhteensä 6 300 000 euroa talousarviokohdalle 1 30 03 Valtionperinnöt. Kunta-Helsingin avustuksista päättää kaupunginhallitus tai viranhaltija delegoinnin perusteella. Kaupunginhallitus on delegoinut (18.12.2023 § 777) enintään 10 000 euron avustuksista päättämisen viestintäjohtajalle.
Viestintäjohtaja tekee päätöksen avustushakemuksista, joissa on haettu avustusta 10 000 euroa tai vähemmän. Näitä hakemuksia avustuskokonaisuudessa on 69 kappaletta.
Joulukuussa 2025 viestintäjohtaja päättää hakemuksista, joissa avustusta on haettu 10 000 euroa tai vähemmän, mutta yli 3 000 euroa. Näitä hakemuksia avustuskokonaisuudessa on 44 kappaletta (haettu avustussumma yhteensä 315 762 euroa).
Viestintäjohtaja päättää myös pienavustuksista, jotka ovat alle 3 000 euroa. Avustuskokonaisuudesta tammikuussa 2026 päätettäviin pienavustuksiin siirretään 25 hakemusta (haettu avustussumma yhteensä 41 550 euroa).
Lisäksi tammikuussa avautuvaan pienavustushakuun esityksessä on jätetty 100 000 euroa.
Kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustusmäärärahaa vuodelle 2026 nostettiin 300 000 euroa edellisestä vuodesta. Avustusesitys on laadittu siten, että korotuksen perusteluissa on huomioitu kaupunginhallituksen toimivaltaan kuuluva avustusten harkintavaltainen jakaminen. Lisämääräraha on mahdollistanut myös kokonaan uusien avustuksensaajien ja avustustoimintojen mukaan ottamisen kokonaisuuteen.
Edellisen avustuksen käytön valvonta
Hakemusten käsittelyn yhteydessä selvitettiin hakijalle myönnetyn edellisen avustuksen käyttö. Edelliseksi avustukseksi katsottiin vuodelle 2024 myönnetty avustus. Uuden avustuksen saamisen edellytyksenä on kaupungin ohjeen mukaisesti, että edellisen avustuksen käyttö on raportoitu ja todettu asianmukaiseksi. Mikäli näin ei ole, esitetään hakemus hylättäväksi.
Vuoden 2025 aikana avustuksille ei tehty ulkopuolisen kumppanin suorittamia pistokoeluontoisia tarkastuksia. Tarkastuksia tehdään jälleen vuoden 2026 aikana.
Käyttöselvityksen yhteydessä laadittiin taulukot, joissa on kuvattu hakijoiden vuoden 2024 tilikauden tulos, tase, taseen oma pääoma 2024 ja omavaraisuusaste (%). Taulukko on asian liitteenä 3. Taloustietoja ei ole merkitty, mikäli yhdistyksellä ei ole ollut rahaliikennettä vuonna 2024, taloustietoja ei ole saatu tai niissä on epäselvyyksiä.
Omavaraisuusaste-prosentin laskukaava on seuraava: taseen oma pääoma jaettuna taseen kokonaissummalla ja kerrottuna 100:lla. Omavaraisuusasteen tulkinta on Yritystutkimus ry:n mukaan seuraava: yli 40 % hyvä, 20‒40 % tyydyttävä ja alle 15 % heikko. Mikäli hakijan taloudellisessa tilanteessa tai toimintakäytännöissä havaitaan uhkia tai riskejä (esimerkiksi vuodesta toiseen heikkenevä taloudellinen tilanne), pyydetään näihin kiinnittämään huomiota.
Avustusehdotuksen laatiminen ja hakemusten hylkäysperusteet
Avustusehdotusta laadittaessa selvitettiin, tuottaako avustuksen hakija sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalle ostopalveluja ja mitkä eri tahot avustavat järjestöä. Avustus esitetään hylättäväksi, mikäli avustettavaksi haettu toiminta ei sisälly kunta-Helsingin avustusten jakoperusteisiin tai jos hylkäämiseen on muu painava syy.
Hylkäysesitysten perusteita ovat myös pakollisten liitteiden puuttuminen, liitteiden puutteellisuus, tietojen virheellisyys tai epäluotettavuus sekä puutteet järjestön hallinnollisissa menettelyissä.
Kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustusten kokonaisuudesta on siirretty sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustuksiin kokonaan avustettavaksi Hiv-säätiö sr. Hakijan toimintaa on aiemmin avustettu hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustusmäärärahoista. Edellä mainitun hakijan avustettava toiminta painottuu sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen palveluja täydentävään toimintaan.
Kaupunginhallituksen myöntämissä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustusten tarkastelussa on huomioitu Helsingin kaupungin strategian ja hyvinvointisuunnitelman painopisteitä sekä kaupungin segregaation ehkäisyn tavoitteita. Esityksessä on priorisoitu avustuskriteerien mukaista välitöntä ennaltaehkäisevää auttamis- ja tukemistoimintaa, joiden on katsottu erityisesti ehkäisevän avustusten kohderyhmien ajautumista raskaampiin sosiaali- ja terveyspalveluihin tai ehkäisevän lisäresursointitarvetta muihin kunta-Helsingin palveluihin, esimerkiksi kasvatuksen ja koulutuksen sekä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla.
Avustusesityksessä on huomioitu erityisesti kaupunkistrategian Helsingissä jokainen voi hyvin -painopiste. Avustusmäärärahoja on suunnattu erityisesti lasten ja nuorten harrastusmahdollisuuksien turvaamiseen ja mielen hyvinvoinnin tukemiseen sekä päihdehaittojen ehkäisyyn. Esityksessä turvataan muun muassa päihteettömän kohtaamispaikkatoiminnan jatkuminen ja nuorille suunnatun väkivaltaa ja eriytymistä ehkäisevän harrastustoiminnan mahdollistaminen. Avustusmäärärahaa on suunnattu myös maahan muuttaneita naisia ja äitejä tavoittavaan työhön.
Kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen määrärahasta avustettavaksi esitettävistä järjestötoiminnoista kohdennetaan lasten ja lapsiperheiden tukeen 1 172 100 euroa, nuorten ja aikuisten tukeen 1 265 700 euroa, ikäihmisten tukeen 303 100 euroa, mielenterveys ja päihdetyön tukeen 1 356 350 euroa, vammaisten ja kehitysvammaisten tukeen 322 700 euroa, maahanmuuttajatyöhön 529 400 euroa, kansanterveystyön tukeen 195 300 euroa, monialajärjestöjen toiminnan tukeen 860 000 euroa sekä pelastustoimintaan 15 000 euroa.
Kokonaan hylättäväksi esitetään 27 hakijan hakemusta. Perusteena hylkäykselle on haetun toiminnan laajuus, tarkoituksenmukaisuus tai harkinnanvaraisuus suhteessa muuhun avustettavaan kokonaisuuteen.
Sellaisten avustettavien toimintojen, jotka sijoittuivat jaottelussa kunnan ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tehtävien rajapinnalle, hakijakohtaisiin perusteluihin on kirjattu ”Avustus tulee käyttää kunnan vastuulla olevaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyöhön. Avustusta ei saa käyttää sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan järjestämisvastuulla oleviin, ostamiin tai avustamiin palveluihin tai toimintoihin. Mikäli avustuksen kohteena on osin tai kokonaan edellä mainitut sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palvelut tai toiminnot, avustuksensaajan tulee neuvotella avustuksen uudelleen kohdentamisesta kaupungin kanssa.” Järjestöt raportoivat toiminnasta avustuksen käytönvalvonnan yhteydessä.
Osana hyte-palvelukonseptia on luotu uusi sähköinen Hyvinvoiva Helsinki -palvelu, joka kokoaa hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut ja toiminnot asiakkaiden ja ammattilaisten helposti löydettäviksi. Kolmannen sektorin toimijoilla on mahdollisuus ilmoittaa toiminnastaan Lähellä.fi-palvelun kautta.
Kaupunki kannustaa ja suosittaa avustuksia saavia järjestöjä ilmoittamaan toiminnastaan edellä mainituissa palveluissa. Palvelu tarjoaa järjestöille maksutonta näkyvyyttä asukkaiden ja julkisen sektorin suuntaan. Tieto palveluista ja toiminnasta saavuttaa kohderyhmää laajasti. Hyvinvoiva Helsinki -palvelua voidaan hyödyntää palveluohjauksen välineenä, jolloin asiakkaita voidaan ohjata heille sopiviin palveluihin.
Kaupunginhallituksen päätettäväksi esitettävät hakemukset ja päätösehdotukset myönnettävistä avustuksista käyttötarkoituksineen on kuvattu liitteessä yksi, jossa hakemukset esitetään kohderyhmittäin. Liite kaksi sisältää hakijoiden taloustiedot. Liitteessä kolme kuvataan kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustuskriteerit ja liitteessä neljä kaupungin avustusten yleisohjeet.
Liitetaulukoissa sarakkeen otsikossa "Ehdotettu/päätös hyte 2026" ja "Käyttötarkoitus tai hylkäysperuste hyte 2026" viitataan kunta-Helsingin valtionperintöjen rahoituksella esitettäviin avustuksiin.