Hankinta, Mindray ePM10M tolppamonitorit, Stadin ammattiopisto, kampus 4
Hankinta, Mindray ePM10M tolppamonitorit, Stadin ammattiopisto, kampus 4
Päätös
Kampusrehtori päätti hankkia Medidyne Oy:ltä (Y-tunnus 2505001-2) neljä Mindray ePM10M tolppamonitoria.
Hankinnan ennakoitu arvonlisän sitoumukseton arvo on enintään 18 128 euroa (alv 0%).
Tarjouskilpailun voitti Medidyne Oy (Y-tunnus 2505001-2). Valinnan perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella.
Hankinnan arvioitu arvonlisänveroton arvo on 18 128 €.
Hankinnan kohde
Stadin ammattiopisto hankkii neljä tolppamonitoria opetus- ja ohjauskäyttöön. Laite tulee toimittaa ennen laskutusta paikalleen asennettuna tilaajan osoittamaan osoitteeseen. Tuote on toimitettava tilaajan osoittamaan paikkaan viimeistään 15.12.2025 (TOP toimitus). Laskutus täytyy olla tehtynä 19.12.2025.
Tarjotun tuotteen on vastattava tarjouspyynnön ehtoja. Tarjoaja on hyväksynyt ehdot jättäessään tarjouksen JYSE 2025 Tavarat sopimusehtoja. Tarjottavan tuotteen on täytettävä tuotetta koskevien EU:n direktiivien ja asetusten olennaiset vaatimukset.
Päätöksen perustelut
Hankinnan ennakoitu arvonlisätön arvo ei ylitä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) § 25 mukaista kynnysarvoa eikä hankintayksiköllä ole velvollisuutta kilpailuttaa palvelua/tuotetta hankintalain mukaisesti. Kyseessä on pienhankinta, joka kilpailutettiin kevennetysti.
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunginkanslian tarjouspyyntöön. Tarjouspyyntö lähetettiin sähköpostitse 18.9.2025 kolmelle tarjoajalle Medidyne Oy (Y-tunnus 2505001-2), OneMed Oy (Y-tunnus: 1558201-5) ja Pedihealth (Y-tunnus: 0620679-8).
Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 30.9.2025. Määräaikaan mennessä saapui kolme tarjousta: Medidyne Oy, OneMed Oy ja Pedihealth Oy.
Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin tarjouspyynnön vaatimusten mukaisesti. Kaikki saapuneet tarjoukset täyttivät soveltuvuusvaatimukset.
Hankittavan tavaran/hankittavien tavaroiden valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinta-laatusuhteeltaan parasta tarjousta.
Tarjouskilpailun kokonaispisteet ovat 100 pistettä.
Hinta:
Kokonaishinta, maksimipisteet 60 pistettä. Hinnaltaan edullisin tarjous saa maksimipisteiden verran pisteitä 60 pistettä. Hinnaltaan toiseksi edullisin tarjous saa 50 pistettä. Hinnaltaan kolmanneksi edullisin tarjous saa 40 pistettä. Loput saavat 0 pistettä.
Hinta-laatuvertailu
Medidyne Oy 18 128€ 60 pistettä
OneMed Oy 18 320€ 50 pistettä
Pedihealth Oy 32 620€ 40 pistettä
Laatu:
Tarjouskilpailun laatupisteet 40 jakautuivat seuraavasti:
Tarjoajalla oli mahdollisuus saada 15 pisteettä tarjottavan takuuajan perusteella vähintään (24 kk). Pisimmän takuuajan ilmoittanut oli Medidyne Oy 30 kk tarjoaja saa maksimipisteet. Loput saivat 0 pistettä.
Medidyne Oy 30 kk 15 pistettä
OneMed Oy 24 kk 0 pistettä
Pedihealth Oy 24 kk 0 pistettä
Tarjoajan oli mahdollisuus saada 15 pistettä laitteen referenssien perusteella. Tarjoajaa pyydettiin listaamaan sosiaali- ja terveyspalveluiden päivystyspolikliiniset yksiköt, joissa tarjottavat monitorit ovat olleet hoito- ja/tai opetuskäytössä. Tarjoajaa pyydettiin ilmoittamaan sosiaali- ja terveyspalveluiden yksiköiden referenssien yhteismäärän tarjouksessa. Suurimman referenssi määrän ilmoittanut tarjoaja saa maksimipisteet loput saavat 0 pistettä.
OneMed Oy 20 15 pistettä
Medidyne Oy 13 0 pistettä
Pedihealth Oy 0 0 pistettä
Tarjoajalla oli mahdollisuus saada 10 pistettä. Tarjoajaa pyydettiin ilmoittamaan tiedot laitteen oletetusta käyttöiästä. Pisimmän käyttöiän ilmoittanut tarjoaja saa maksimipisteet loput saavat 0 pistettä. Tilaajalla on oikeus hyväksyä tai hylätä selvitys. Selvityksen perusteella 10 pistettä jaettiin Medidyne Oy:n ja OneMed Oy:n välillä, koska molemmat tarjoajat ilmoittivat käyttöiän olevan yhtä pitkä.
Medidyne Oy 10 vuotta 5 pistettä
OneMed Oy 10 vuotta 5 pistettä
Pedihealth Oy 7 vuotta 0 pistettä
Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen on tehnyt Medidyne Oy 80 pisteellä. Seuraavaksi sijoittuivat OneMed Oy 55 pistettä. PediHealth Oy sai 40 pistettä.
Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta
Hallintolain 43–45 §:n ja Helsingin kaupungin talousarvion noudattamisohjeen mukaisesti hankintayksikön on tehtävä kilpailutetussa pienhankinnassa tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava. Muutoksenhakuohjeistus on hankintalain 135 §:n mukainen.
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kasvatus- ja koulutuslautakunta on oikeuttanut rehtorin päättämään arvonlisäverottomalta arvoltaan 60 000 euroa alittavista hankinnoista (HEL 2023-005321, 23.5.2023 § 101).
Päätös tullut nähtäväksi 23.10.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Eeva-Kaisa Suvanto, koulutuspäällikkö, puhelin: 09 310 62022