Ympäristönsuojelulain 175 §:n mukaisen määräyksen antaminen sekä uhkasakon asettaminen Volpro Oy:lle
Ympäristönsuojelulain 175 §:n mukaisen määräyksen antaminen sekä uhkasakon asettaminen Volpro Oy:lle
Päätösehdotus
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää antaa ympäristönsuojelulain (527/2014) 175 §:n nojalla Volpro Oy:lle seuraavan määräyksen uhkasakolla tehostettuna:
Päävelvoite
Autopurkamon toiminnassa on noudatettava ympäristöluvan määräystä 8. Esikäsittelemättömiä romuajoneuvoja ei saa edes tilapäisesti säilyttää piha-alueella ellei sille ole toteutettu romuajoneuvoasetuksen mukaisia rakenteita.
Tilapäinen säilytys piha-alueella on lopetettava kahden viikon kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista.
Uhkasakko
Päävelvoitteen tehosteeksi asetetaan 50 000 euron uhkasakko.
Jos määräystä ei noudateta eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä, ympäristö- ja lupajaosto voi uhkasakkolain (1113/1990) 10 §:n nojalla tuomita erillisellä päätöksellä uhkasakon maksettavaksi.
Päätöksen velvoitettu
Volpro Oy, Akkutie 19, 00770 Helsinki (Y-tunnus 2463703-0)
Kiinteistötunnus 91-41-3-7 osoitteessa Kytkintie 14
Asian vireilletulo
Volpro Oy:n autopurkamolle 26.8.2025 pidetyllä tarkastuksella on havaittu, ettei laitoksen toiminnassa noudateta sitä koskevan ympäristöluvan määräystä 8. Asiasta on annettu tarkastuskertomuksessa kehotus. 25.9.2025 pidetyllä tarkastuksella on havaittu, että esikäsittelemättömien ajoneuvojen säilyttäminen etupihalla jatkuu edelleen. Ympäristöluvan mukaisia rakenteellisia muutoksia ei ole myöskään tehty.
Kuuleminen
Volpro Oy:lle on 5.9.2025 varattu mahdollisuus kirjallisen vastineen antamiseen asetettavasta määräyksestä ja sitä tehostavasta uhkasakosta. Määräaika vastineen antamiselle on päättynyt 19.9.2025. Määräaikaa on myöhemmin jatkettu 3.10.2025 asti. Volpro Oy on 3.10.2025 antanut vastineen, jossa vastustetaan hallintopakkomenettelyä ja koetaan sen olevan ylimitoitettu sekä poikkeavan alueen yleisestä käytännöstä. Lisäksi vastineessa tuodaan ilmi yrityksen tekevän ajoneuvoille riskianalyysin ja kokevan, ettei yritykseltä edellytetty toimintatapa olisi ympäristön kannalta kestävä.
Esittelijän perustelut
Ympäristöluvan sisältö
Volpro Oy:n autopurkamotoiminnalla (jätteen laitos- ja ammattimainen hyödyntäminen ja käsittely) on voimassa Etelä-Suomen Aluehallintoviraston 5.11.2010 antama ympäristölupapäätös (Dnro ESAVI/433/04.08/2010, Nro 72/2010/2), jota on muutettu 23.11.2023 Helsingin kaupungin päätöksellä HEL 2022-013994.
Ympäristöluvan muutospäätöksen mukaisessa määräyksessä 8 on määrätty seuraavaa:
”Ajoneuvojen vastaanottoalue on 12 kuukauden kuluessa rakennettava niin, että siinä on asianmukainen nestetiiviiksi pinnoitettu alue, joka on varustettu nestevuotojen keräysjärjestelmällä sekä öljyjen ja rasvojen erottimilla ja asianmukaisella jäte- ja valumavesien käsittelylaitteistolla. Rakenteiden toteuttamisen jälkeen esikäsittelemättömiä ajoneuvoja ei hallin ulkopuolella saa varastoida edes väliaikaisesti muulla alueella.
Mikäli pihan rakenteita ei 12 kuukauden kuluessa tämän päätöksen lainvoimaiseksi tulosta ole toteutettu määräyksen mukaiseksi, tulee esikäsittelemättömien romuajoneuvojen varastointi ulkona lopettaa kokonaan. Tässä tapauksessa romuajoneuvot tulee välittömästi siirtää halliin esikäsiteltäväksi tai esikäsittelyä odottamaan.
Edellä asetettu 12 kuukauden määräaika ei koske kolaroituja tai muuten mahdollisia vuotoja aiheuttavia huonokuntoisia ajoneuvoja. Niitä ei saa säilyttää edes väliaikaisesti piha-alueella, ellei pihan rakenteet ole romuajo-neuvoasetuksen mukaiset. Ajokuntoisena vastaanotettuja ajoneuvoja ei saa edes väliaikaisesti varastoida maapohjalla. (YSL 52 §, JL 13 §, Vna 123/2015 7 §, liite 2)”
Romuajoneuvoasetus
Romuajoneuvoasetuksen (valtioneuvoston asetus romuajoneuvoista sekä vaarallisten aineiden käytön rajoittamisesta ajoneuvoissa, 123/2015) 7 §:n mukaan romuajoneuvojen varastoinnissa ja esikäsittelyssä on noudatettava romuajoneuvoasetuksen liitteessä 2 säädettyjä teknisiä vähimmäisvaatimuksia. Mainitun liitteen mukaan romuajoneuvojen esikäsittelyä edeltävässä varastointipaikassa, väliaikainen varastointi mukaan lukien, on oltava vähintään:
- asianmukainen nestetiiviiksi pinnoitettu alue, joka on varustettu nestevuotojen keräysjärjestelmällä sekä öljyjen ja rasvojen erottimilla;
- asianmukainen jäte- ja valumavesien käsittelylaitteisto.
Perustelut määräykselle
Ympäristönsuojelulain 175 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan valvontaviranomainen voi kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia taikka sen nojalla annettua säännöstä tai määräystä, jatkamasta tai toistamasta säännöksen tai määräyksen vastaista menettelyä taikka määrätä asianomaisen täyttämään muulla tavoin velvollisuutensa.
Koska laitoksen toiminnassa rikotaan sitä koskevaa ympäristölupaa ja romuajoneuvoasetusta, eikä ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön laitokselle antama ohjaus ole tehonnut, on asiassa tarpeen antaa ympäristönsuojelulain 175 §:n 1 kohdan 1 momentin mukainen määräys uhkasakolla tehostettuna.
Ympäristöluvan määräys 8 mahdollistaa kaksi eri toimintatapaa: Pihalle voidaan joko toteuttaa romuajoneuvoasetuksen mukaiset rakenteet tai vaihtoehtoisesti romuajoneuvot voidaan ottaa suoraan sisään purkamohalliin. Nyt asetettava määräys kieltää kuivaamattomien romuajoneuvojen säilytyksen piha-alueella. Määräyksellä ei ole tarkoitus estää laitosta toteuttamasta romuajoneuvoasetuksen mukaisia rakenteita. Mikäli rakenteet toteutetaan, on ajoneuvojen säilyttäminen piha-alueella sekä ympäristöluvan että romuajoneuvoasetuksen mukaista.
Määräyksellä asetettu kahden viikon mittainen määräaika piha-alueella säilytettävien kuivaamattomien romuajoneuvojen siirtämiseen on riittävä, kun otetaan huomioon, että ajoneuvojen määrä on edellisellä tarkastuksella ollut alle 10.
Laitoksen toiminnasta johtuen pihalla säilytettävät ajoneuvot vaihtuvat sitä mukaan kun autopurkamolle toimitetaan uusia romuajoneuvoja ja toisaalta niitä otetaan purkamohalliin käsiteltäväksi. Nyt annettavan määräyksen on tarkoitus pysyä voimassa myös siinä tapauksessa, että piha-alue välillä tyhjentyisi kuivaamattomista romuajoneuvoista .
Volpro Oy:n toimittaman vastineen johdosta todetaan, ettei siinä ole tuotu esiin perustetta, jonka nojalla ympäristölupaa tai romuajoneuvoasetusta ei tulisi noudattaa.
Perustelut uhkasakon asettamiselle
Ympäristönsuojelulain 184 §:n mukaan viranomaisen on tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai toiminta keskeytetään. Uhkasakkoa koskevaan asiaan sovelletaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään.
Uhkasakkolain 6 §:n 1 momentin mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla. Pykälän 3 momentin mukaan asettamispäätöksestä on käytävä selvästi ilmi, mihin asianosainen on velvoitettu ja milloin, mihin mennessä tai mistä lähtien päävelvoitetta on noudatettava. Määräajan pituutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun mahdollisuus noudattaa sitä sekä muut asiaan vaikuttavat seikat.
Uhkasakkolain 7 §:n 1 momentin mukaan uhkasakko voidaan kohdistaa vain sellaiseen asianosaiseen, jolla on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa päävelvoitetta. Uhkasakkolain 8 §:n mukaan uhkasakon suuruutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun maksukyky ja muut asiaan vaikuttavat seikat.
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto katsoo, että uhkasakon asettaminen määräysten tehosteeksi on tarpeen, koska Volpro Oy ei ole noudattanut ympäristölupaa eikä romuajoneuvoasetusta.
Uhkasakon suuruutta harkitaan suhteessa päävelvoitteen laatuun ja laajuuteen. Uhkasakon tulee suuruudeltaan olla sellainen, että se luo riittävän kannusteen tehdä vaaditut toimenpiteet mutta ei toisaalta ole kohtuuttoman suuri. Tämän päätöksen mukainen uhkasakko on 50 000 euroa. Summaa ei voi pitää kohtuuttoman suurena, kun otetaan huomioon Volpro Oy:n liikevaihdon olleen julkisten lähteiden perusteella vuosina 2023 ja 2024 yli 600 000 euroa vuodessa.
Päätöksen tiedoksiantotapa
Päätös annetaan toiminnanharjoittajalle tiedoksi saantitodistuksella.
Ilmoitusvelvollisuus omaisuuden tai käyttöoikeuden luovutustilanteessa
Velvoitetun on omaisuuden tai sen käyttöoikeuden luovuttaessaan ilmoitettava luovutuksensaajalle, minkälainen päävelvoite ja uhka sitä koskee. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. Ilmoitus luovutuksensaajalle on tehtävä luovutuskirjaan otetuin maininnoin tai muuten todisteellisesti. (Uhkasakkolaki 18 §).
Ilmoitus kiinnityksistä pidettävään rekisteriin
Valvontaviranomainen ilmoittaa tästä päätöksestä uhkasakkolain 19 §:n edellyttämällä tavalla maanmittauslaitokselle, jotta kiinteistöä 91-41-3-7 koskevasta päävelvoitteesta ja sen tehosteeksi asetettavasta uhasta tehtäisiin merkintä kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.
Täytäntöönpano
Ympäristönsuojelulain 200 §:n mukaan päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta. Muutoksenhakutuomioistuin voi kuitenkin kieltää päätöksen täytäntöönpanon.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön II osan 2 luvun 10.2 §:n mukaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto toimii kunnan ympäristönsuojeluviranomaisena.
Sovellettavat oikeusohjeet
Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 175, 184, 185, 190 ja 200 §
Romuajoneuvoasetus (123/2015) 7 § ja liite 2
Hallintolaki (434/2003) 34 ja 36 §
Uhkasakkolaki (1113/1990) 6, 7, 8, 18, 19, 22, 23 ja 24 §