Pienapuvälineiden hankinta
Pienapuvälineiden hankinta
Päätös
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti hyväksyä käydyn tarjouskilpailun perusteella pienapuvälineiden puitejärjestelyyn seuraavat toimittajat ensisijaisuusjärjestyksessä:
Osa-alue 2:
1. Respecta Oy
Osa-alue 3:
1. Respecta Oy
Osa-alue 4:
1. Respecta Oy
Osa-alue 5:
1. Respecta Oy
Osa-alue 6:
1. Respecta Oy
2. Algol Trehab Oy
Osa-alue 7:
1. Respecta Oy
Osa-alue 8:
1. Respecta Oy
2. Villa Manus Oy
Osa-alue 9:
1. Respecta Oy
Osa-alue 11:
1. Respecta Oy
Osa-alue 12:
1. Respecta Oy
Osa-alue 13:
1. Respecta Oy
Osa-alue 14:
1. Respecta Oy
Osa-alue 15:
1. Respecta Oy
2. Algol Trehab Oy
Lisäksi sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti keskeyttää hankinnan osa-alueen 1 osalta ja hylätä Respecta Oy:n tarjouksen osa-alueen 10 osalta.
Valinta ja toimittajien ensisijaisuusjärjestys on tehty liitteen Tarjousvertailu ja tarjousten tiedot (liite 1) mukaisesti.
Sopimukset ovat määräaikaisia ja perussopimuskausi on kaksi vuotta. Sopimusten suunniteltu alkamisajankohta on tammikuu 2026. Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimuksia enintään kahdella yhden vuoden mittaisella optiokaudella.
Hankinnan arvonlisäveroton ennakoitu arvo optiokaudet mukaan lukien on 200 000 euroa.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan tuotteita tilataan tarpeen mukaan.
Päätös on ehdollinen, kunnes valitut toimittajat ovat toimittaneet tarjoajalle asetettujen soveltuvuusvaatimusten mukaiset lisäselvitykset hankintayksikölle ennen sopimuksen allekirjoittamista.
Päätöksen perustelut
Hankinnan tausta ja kohde
Hankinnan kohteena olevia pienapuvälineitä hankitaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan eri yksiköiden käyttöön sekä lääkinnällisen kuntoutuksen asiakkaiden käyttöön.
Pienapuvälineiden hankinnan kohteena olivat:
- Osa-alue 1: 090903 Apuvälineet sukkien ja sukkahousujen pukemiseen ja riisumiseen.
- Osa-alue 2: 15091303 Lusikat, 15091304 Haarukat, 15091302 Veitset, 15030602 Veitset.
- Osa-alue 3: 15091602 Kahvalliset kupit ja mukit.
- Osa-alue 4: 24 21 03 01 Aktiiviset tarttumapihdit, 24 21 03 02 Passiiviset tarttumapihdit.
- Osa-alue 5: 241803 Tarttumisvälineet, 241806 Otteenmuuntajat ja niiden lisävarusteet
- Osa-alue 6: 090903 Apuvälineet sukkien ja sukkahousujen pukemiseen ja riisumiseen.
- Osa-alue 7: 241809 Pidikkeet (vartalokiinnitteiset).
- Osa-alue 8: 242706 Liukuestealustat.
- Osa-alue 9: 090912 Pukeutumis- ja riisuutumiskoukut ja -kepit, 090918 Nappikoukut.
- Osa-alue 10: 091227 WC-paperipihdit, 093330 Pesulaput, -sienet ja -harjat, pidikkeillä, varsilla tai kahvoilla.
- Osa-alue 11: 093906 Kammat ja harjat, 093606 Kynsiviilat ja hiomapaperilevyt, 093609 Kynsisakset ja kynsileikkurit.
- Osa-alue 12: 150921 Lautasen reunukset, 15030603 Leikkuulaudat.
- Osa-alue 13: 150606 Tiski- ja pulloharjat, 15030901 Juuresharjat.
- Osa-alue 14: 150318 Keittämis- ja paistamisvälineet.
- Osa-alue 15: 241803 Tarttumisvälineet, 15152102 joustosakset.
- Osa-alue 16: VAPAAEHTOINEN OPTIO: 241809 Pidikkeet (vartalokiinnitteiset), 241806 otteenmuuntajat ja niiden lisävarusteet, 24 21 03 01 aktiiviset tarttumapihdit.
Hankintamenettely
Pienapuvälineiden puitejärjestelyn hankinnan arvo ylittää lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/206) tarkoittaman kansallisen kynnysarvon.
Hankintamenettelynä oli avoin menettely. Hankinnasta julkaistiin tarjouspyyntö julkisten hankintojen ilmoituskanavassa Hilmassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi 14.10.2025.
Hankintaa koskevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla kokonaan sähköisesti Tarjouspalvelu.fi -portaalissa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa oli määritelty tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset sekä hankinnan kohteen vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Tarjouksen pystyi jättämään yhteen tai useampaan hankinnan osa-alueeseen.
Hankintaa koskevat lisätietokysymykset tuli esittää 23.10.2025 klo 11.00 mennessä Tarjouspalvelu.fi-portaalin kautta. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä yhteensä seitsemän kysymystä, joihin vastattiin 24.10.2025.
Kysymyksiin vastaamisen jälkeen hankintayksikkö korjasi tarjouspyyntöasiakirjoja ja julkaisi hankinnasta uuden, korjatun hankintailmoituksen sekä korjatun tarjouspyynnön 24.10.2025.
Tarjousten jättöaika päättyi 6.11.2025 klo 16.00. Määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät seuraavat kolme tarjoajaa:
- Villa Manus Oy
- Respecta Oy
- Algol Trehab Oy.
Tarjousten käsittely
Tarjoukset avattiin 6.11.2025 sähköisestä järjestelmästä.
Hankintayksikön toteuttaman alustavan selvityksen mukaan kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Hankintayksikkö tarkisti soveltuvuusvaatimukset täyttäneiden
tarjoajien tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden.
Villa Manus Oy:n ja Algol Trehab Oy:n tarjousten todettiin olevan kaikilta osin tarjouspyynnön mukaisia.
Respecta Oy:n tarjous todettiin tarjouspyynnön mukaiseksi osa-alueiden 2-9 ja 11-15 osalta. Respecta Oy:n osa-alueelle 10 tarjoamat tuotteet eivät täyttäneet tarjouspyynnössä hankinnan kohteelle asetettuja vaatimuksia koskien tuotteen painoa positiossa 10.2 ja tuotteen mittoja positiossa 10.4. Koska kyseessä ovat tarjouspyynnössä asetetut ehdottomat vähimmäisvaatimukset, eikä tarjous ole tarjouspyynnön mukainen, hankintayksikkö hylkää Respecta Oy:n tarjouksen osa-alueen 10 osalta.
Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos
Julkisia hankintoja koskevat periaatteet on lueteltu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 3 §:ssä. Tarjousten valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti, eikä valintakriteereitä voi muuttaa
tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa. Hankintamenettelyn aikana kaikkia hankintamenettelyyn osallistuneita ja muita toimittajia on kohdeltu hankintalain mukaisesti tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittu suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa oli määritelty tarjousten valintaperusteet. Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että valinnassa hinnan painoarvo oli 80 pistettä ja laadun painoarvo oli 20 pistettä. Vertailupisteiden lasku- ja suhteutuskaavat on esitetty tarjouspyynnössä.
Koska tarjouspyynnön osa-alueisiin 2–5, 7, 9 ja 11–14 saatiin vain yhdet tarjouspyynnön mukaiset tarjoukset, ei näiden osa-alueiden osalta tehty tarjousvertailua. Näille osa-alueille saadut tarjoukset todettiin soveltuviksi ja tarjouspyynnön mukaisiksi. Tarjouspyynnön osa-alueelle 1 ei saatu lainkaan tarjouksia ja tästä syystä hankinta keskeytetään osa-alueen 1 osalta. Tarjousvertailut ja tarjousten tiedot ovat päätöksen liitteenä (Liite 1).
Tarjouspyynnön mukaisesti osa-alueelle 16 jätettyjä tarjouksia ei vertailla, vaan hankintayksikkö valitsee niihin toimittajiksi tarjouksen jättäneet Villa Manus Oy:n ja Algol Trehab Oy:n. Samoin positioihin 2.12 sekä 5.6–5.8 jätettyjä tarjouksia ei vertailla, vaan hankintayksikkö valitsee niihin toimittajaksi tarjouksen jättäneen Respecta Oy:n.
Sopimus ja sopimuskausi
Pienapuvälineiden hankinnasta tehdään hankintasopimukset valittujen toimittajien kanssa.
Osapuolia sitovat sopimukset eivät synny päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta, kun hankinnasta on tehty sopimukset valittujen toimittajien kanssa. Sopimukset voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen
tiedoksi.
Toimivaltaperuste
Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohdan mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 17.12.2024 § 281.
Päätös tullut nähtäväksi 04.12.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-timus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-tös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, taimuu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.