Kaupunkiympäristön toimialan tilausvaltuudet ja menojen hyväksyminen
Kaupunkiympäristön toimialan tilausvaltuudet ja menojen hyväksyminen
Päätös
Menojen hyväksyminen
Kaupunkiympäristön toimialajohtaja päätti, että kaupunkiympäristön toimialan menot hyväksyy tehtäväalueellaan toimialajohtaja, palvelukokonaisuuden johtaja, palvelun päällikkö tai yksikön päällikkö.
Edellä mainittujen lisäksi toimialan menot hyväksyy
- Hallinto- ja lakipalveluiden päätöksenteon tuki -tiimin päällikkö toimielimiin liittyvien ja vahingonkorvaustiimin päällikkö vahingonkorvaksiin liittyvien menojen osalta
- Tilat-palvelun, Yleiset alueet -palvelun ja Asuntotuotanto-palvelun kunkin projektin projektipäällikkö tai -johtaja omien, nimettyjen hankkeidensa osalta,
- Yleiset alueet -palvelun, Tilat-palvelun ja Asuntotuotanto-palvelun tiimipäällikkö,
- Tilat-palvelun ylläpitoinsinööri,
- Asumisen palveluiden tiimipäällikkö,
- Ilmastoyksikön tiimipäällikkö,
- Pysäköinnin valvonta ja pysäköintipalvelun maksuseuraamukset ja oikaisuvaatimukset yksikön tiimipäällikkö.
Lisäksi toimialajohtaja päätti, että luottotappiot hyväksyy talous- ja suunnittelupäällikkö,
Tilausvaltuudet
Toimialajohtaja päätti, että tehtäväalueellaan toimialajohtajalla, teknisellä johtajalla, maankäyttöjohtajalla, asiakkuusjohtajalla, yhteisten palvelujen johtajalla, palvelun päälliköllä tai yksikön päälliköllä ja Tilat-palvelun hankeyksikkö 1:n ja hankeyksikkö 2:n tiimipäälliköllä on toimivalta hyväksyä tilaukset niiden arvosta riippumatta, kun tilaukset perustuvat:
- kaupunkiympäristölautakunnan jaostojen tai viranhaltijoiden aiempaan hankintapäätökseen taikka
- yhteishankintayksikön aiempaan hankintapäätökseen yhteishankinnasta, jonka piirissä kaupunkiympäristön toimiala on.
Vielä toimialajohtaja päätti, että päätti, että ICT-hankintoja koskevissa tilauksissa tehtäväalueellaan toimialajohtajalla, teknisellä johtajalla, maankäyttöjohtajalla, asiakkuusjohtajalla, yhteisten palvelujen johtajalla, palvelukokonaisuuden kehittämisyksikön päälliköllä, kehittämis- ja digitalisaatiopäälliköllä, tietohallintoyksikön päälliköllä ja digitalisaatioyksikön päälliköllä on yksinomainen toimivalta hyväksyä tilaukset niiden arvosta riippumatta, kun tilaukset perustuvat:
- kaupunkiympäristölautakunnan jaostojen tai viranhaltijoiden aiempaan hankintapäätökseen taikka
- yhteishankintayksikön aiempaan hankintapäätökseen yhteishankinnasta, jonka piirissä kaupunkiympäristön toimiala on.
Omana työn kirjattavien menojen hyväksyminen
Lopuksi toimialajohtaja päätti, että hankkeille kaupungin taseeseen omana työnä kirjattavat työtunnit hyväksyy kunkin työntekijän esihenkilö kuukausittain kirjanpitoaikataulussa.
Menojen hyväksymisessä on noudatettava rahoitusjohtajan 29.11.2022 (84 §) antamaa Helsingin kaupungin hankintamenojen käsittelyn ohjetta.
Tämä päätös tulee voimaan 1.11.2025 ja tällä päätöksellä kumotaan toimialajohtajan 28.10.2024 (47 §) tekemä päätös kaupunkiympäristön toimialan menojen hyväksymisestä.
Päätöksen perustelut
Hallintosääntöön on lisätty toimialajohtajan päätösvaltaan tilausoikeuksista päättäminen (Kvsto 18.6.2025, 169 §). Tämä päätös on korjattu tilausvaltuuksien osalta vastaamaan voimassa olevaa hallintosääntöä.
Menojen hyväksyminen
Menojen hyväksynnällä tarkoitetaan ostolaskun, maksusuunnitelman, matka- tai kululaskun, kirjanpidon oikaisumuistion hyväksymistä tai sellaisen asiakirjan hyväksymistä, josta aiheutuu meno eli maksettavaa.
Tilausvaltuudet
Hallintosäännössä 20 luvun 8 §:n 4 momentissa määritellään tilausvaltuus seuraavasti:
Tilausvaltuudella määritellään viranhaltijan tai työsuhteisen oikeudet päättää hankintapäätöksen mukaisista tilauksista. Mikäli tilausvaltuuksia ei ole määritelty, noudatetaan tilauksia tehtäessä hankintavaltuuksia tai työsuhteiselle erikseen määriteltyä oikeutta toteuttaa hankintoja viranhaltijan vastuulla.
Omana työnä kirjattavien menojen hyväksyminen
Pysyvien vastaavien hyödykkeen valmistuksessa käytettyjen kunnan palveluksessa olevien henkilöiden palkat sosiaalikustannuksineen voidaan sisällyttää hankintamenoon, mikäli henkilöiden valmistukseen käyttämien työsuoritusten määrä on kirjanpidossa kohdistettu valmistettavalle hyödykkeelle. Toimialalla rakennuttamishankkeissa seurataan hankkeille kohdistettavaa työtä ja se kirjataan erilliseen tuntikirjausjärjestelmään, josta oman työn osuus siirtyy kirjanpitoon.
Koska oman työn osuuden kirjauksessa korjataan kirjanpitoa ja sillä on vaikutus tuloslaskelmassa esitettyyn omaan käyttöön valmistuksen määrään sekä taseeseen aktivoitavan pysyvien vastaavien hyödykkeen hankintamenoon, tulee oman työn tuntien kirjausten osalta hyväksyminen toteuttaa kuten muidenkin kirjanpitotositteiden hyväksyntä.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 4 kohdan mukaisesti toimialajohtaja päättää tilausvaltuuksista ja menojen hyväksymiseen oikeutetuista henkilöistä ja hyväksymismenettelyn järjestämisestä.
Päätös tullut nähtäväksi 17.10.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Johanna Salo, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 31569