Hankinta, pienhankinta, International House Helsingin Friend Program -ohjelman kahdenvälinen ystävätoiminta, kaupunginkanslia
Hankinta, pienhankinta, International House Helsingin Friend Program -ohjelman kahdenvälinen ystävätoiminta, kaupunginkanslia
Päätös
Elinkeinojohtaja päätti hyväksyä Suomen Punaisen Ristin Helsingin ja Uudenmaan piirin (0116989–5) tarjouksen International House Helsingin Friend Program -ohjelman kahdenvälisen ystävätoiminnan toteuttamisesta kokonaistaloudellisesti edullisimpana.
Suunniteltu sopimuskausi on 13.11.2025-31.12.2026. Sopimuspuolten välinen sitova sopimus syntyy vasta erikseen allekirjoitetulla hankintasopimuksella.
Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on enintään 34 907,69 euroa (alv 0 %). Työn kustannukset veloitetaan elinkeino-osaston maahanmuuttoyksikön määrärahasta, talousarvion kohta 14001, sisäisen tilauksen numero Asettautumistiimi 1817200041.
Elinkeinojohtaja päätti valtuuttaa elinkeino-osaston maahanmuuttoyksikön maahanmuuttojohtajan allekirjoittamaan hankintasopimuksen ja hyväksymään muut hankkeen toteutukseen liittyvät asiakirjat.
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohteena on pääkaupunkiseudulla asuville maahan muuttaneille suunnattu kahdenvälinen ystävätoiminta. Ystävätoiminnalla pyritään edistämään maahan muuttaneiden aikuisten pääkaupunkiseudulle asettautumista ja viihtyvyyttä sekä lisäämään yhteisöllisyyttä ja hyviä väestösuhteita asukkaiden keskuudessa ystävyyssuhteiden kautta. Ystävätoiminnan kautta ystävää etsivälle maahan muuttaneelle pyritään löytämään paikallinen ystävä palvelun tuottamiseen osallistuvien vapaaehtoisten joukosta. Ystävätoiminta on yksi International House Helsingin Friend Program -ohjelman osa-alueista.
Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alittava kevennetysti kilpailutettu pienhankinta. Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 26.9.2025 päivättyyn tarjouspyyntöön liitteineen. Tarjouspyyntö julkaistiin Cloudia Tarjouspalvelu -tarjoajaportaalissa. Liitteenä tarjouspyyntö (liite 1) ja hankinnan kohteen kuvaus (liite 2). Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 14.10.2025 klo 16. Määräaikaan mennessä saapui tarjous kahdelta (2) palveluntarjoajalta, Suomen Punaisen Ristin Helsingin ja Uudenmaan piiriltä sekä Ukonharju Oy:ltä.
Molemmat saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia. Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus (hinta 50 %, laatu 50 %). Vertailun enimmäispisteet olivat 100. Tarjouksista laadittu vertailutaulukko on liitteenä (liite 3).
Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen on tehnyt Suomen Punaisen Ristin Helsingin ja Uudenmaan piiri.
Elinkeinojohtajan oikeus toteuttaa hankintoja perustuu kansliapäällikön päätökseen kaupunginkanslian viranhaltijoiden hankintaoikeuksista 30.5.2025 § 91.
Päätös tullut nähtäväksi 27.10.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.
Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Juho-Tuomas Järvikangas, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 31671