Digitaalisten peruspalvelujen sidosyksikköhankinta DigiHelsinki Oy:ltä Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalle 1.1.2026 alkaen

HEL 2025-016422
§ 216

Digitaalisten peruspalvelujen sidosyksikköhankinta DigiHelsinki Oy:ltä Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalle 1.1.2026 alkaen

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hankkia sidosyksikköhankintana lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 15 §:n mukaisesti DigiHelsinki Oy:ltä digitaalisia peruspalveluja 1.1.2026 alkaen.

Hankinnan ennakoitu sitoumukseton arvo on arviolta 27 510 000 euroa (alv 0 %) vuodelle 2026. Hankinnan ennakoitu sitoumukseton arvo on arviolta 115 100 000 euroa (alv 0 %) vuosille 2026–2029.

Päätöksen perustelut

Kaupungin talousarviossa 2022 linjattiin, että kaupungin sisäisten digitaalisten peruspalvelujen tuottamista varten perustetaan inhouse-yhtiö. Yhtiön perustaminen on jatkumoa 2021 toteutetulle toimialojen ja keskushallinnon digitaalisten peruspalvelujen keskittämiselle (digitaalinen perusta).

Kaupunginvaltuusto päätti 1.6.2022 § 142 yhtiön perustamisesta. Vuoden 2023 alusta aloittanut yhtiö on nimeltään DigiHelsinki Oy. Sosiaali- ja terveystoimiala on hankkinut digitaalisia infra- perustietotekniikan palveluja Helsingin kaupungin digitaaliselta perustalta alkaen 1.1.2021 ja 1.1.2023 alkaen palvelut on hankittu DigiHelsinki Oy:ltä. Hankittavat palvelut ovat digitaalisia infra- perustietotekniikan palveluja. Palvelut mahdollistavat Helsinki1 AD-toimialueen laitteiden ja palvelujen käytön sekä tuottavat ensimmäisen asteen tukipalveluja. Helsinki1 AD-toimialueen palvelut ovat käytössä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla. Hankittaviin palveluihin kuuluu seuraavia loppuasiakaspalveluja:

  • Tietokoneiden, puhelinten, tulostinten ja AV-laitteiden it-tuki
  • Toimistosovellusten ja muiden vakio-ohjelmistojen tekninen tuki
  • Tietokoneiden, puhelinten, liittymien, ohjelmistojen ja it-oheistarvikkeiden tilaukset (näiden asiakastilaukset tehdään kirjallisesti Stadin Helpdeskin kautta)
  • Tietokoneiden ja puhelinten asennukset ja käyttöönotto
  • Tietokoneiden ja puhelinten huoltoon toimittaminen
  • Tietoteknisten häiriötilanteiden hoito ja viestiminen.

Kokonaiskustannukset vuodelle 2026 ovat arviolta seuraavat. Lopulliset kustannukset määräytyvät tilattavien palvelujen ja käytön mukaan.

  • Tukipalvelut (Asiakaskoneiden ylläpito, lähituki ja Service Desk): 2,65 miljoonaa euroa
  • Elinkaaripalvelut (Infonäyttöpalvelu, Mobiilipalvelut, Sovelluspalvelut, Tulostuspalvelut ja Työasemapalvelut): 7,09 miljoonaa euroa
  • Kapasiteettipalvelut (Palvelimet toimittajakapasiteetti, Pilvipalelut ja Työryhmäpalvelut): 9,63 miljoonaa euroa
  • Tietoliikenne- ja kyberturvapalvelut (Kyberturva, Lähiverkko, Liittymäpalvelut ja Runkoverkko): 5,01 miljoonaa euroa
  • Palveluhallinta (Palveluhallinta): 1,07 miljoonaa euroa
  • Hallinto (Hallinto): 1,76 miljoonaa euroa
  • Palveluveloitus (Palveluveloitus): 0,30 miljoonaa euroa

Palvelusta aiheutuvat kustannukset on huomioitu sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttömenoissa.

Hankinta sidosyksikköhankintana

DigiHelsinki Oy on hankintayksikkönä toimivan Helsingin kaupungin sidosyksikkö. Hankintalain 15 §:n mukaan hankintalakia ei sovelleta hankintaan, jonka hankintayksikkö tekee sidosyksiköltään.

Hankinnasta solmittavat sopimukset ja sopimusten allekirjoittaja

Helsingin kaupunki on tehnyt DigiHelsinki Oy:n kanssa puitesopimuksen. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala liittyy puitesopimukseen liityntäsopimuksella ja tilaa digitaalisia peruspalveluja. Sopimus on toistaiseksi voimassa. Sopimukseen sisältyvien palvelujen laajuutta voidaan muokata kirjallisesti puitesopimuksessa sovitun muutosprosessin kautta.

Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankinnasta sopimuksen.

Hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 3 momentin mukaan viranhaltijan päätöksen perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa se viranhaltija, joka on päättänyt sopimukseen sitoutumisesta, tai hänen määräämänsä henkilö.

Hankintavaltuudet

Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohdan mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on 17.12.2024 § 281 päättänyt sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista. Toimialajohtaja päättää yli 5 miljoonan euron tukipalveluhankinnoista, sisältäen tietohallintoon liittyvät hankinnat, Helsingin kaupungin toimialoilta tai liikelaitoksilta tai sidosyksiköiltä. Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo neljän vuoden laskenta-ajalla on 115 100 000 euroa.

Päätös tullut nähtäväksi 24.10.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Lisätietojen antaja

Markku Havukainen, ict-palvelupäällikkö, puhelin: 09 310 45436

markku.havukainen@hel.fi

Päättäjä

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja