Päätös hulevesisopimuksen muuttamisesta
Päätös hulevesisopimuksen muuttamisesta
Päätös
Maankäyttöjohtaja hyväksyy liitteenä olevan muutossopimuksen, jolla muutetaan Helsingin kaupungin ja Helsingin seudun ympäristöpalvelut –kuntayhtymän (HSY) välisessä hulevesisopimuksessa sovittua huleveden viemäröintialueen laajuutta.
Päätöksen perustelut
Hulevesisopimuksen muuttaminen
Helsingin kaupunki ja Helsingin seudun ympäristöpalvelut –kuntayhtymä (HSY) ovat tehneet sopimuksen hulevesien viemäröinnistä (hulevesisopimus), joka on hyväksytty Helsingin kaupunginhallituksen päätöksellä 17.9.2018 (§ 599) ja jonka sopijapuolet ovat allekirjoittaneet 8.10.2018. Hulevesisopimusta on muutettu 23.12.2024 allekirjoitetulla sopimusmuutoksella, joka koskee huleveden viemäröinnin aluetta kuvaavaa, alkuperäisen sopimuksen liitteenä olevaa karttoja ja sanallista määrittelyä.
Hulevesisopimuksella HSY ja Helsingin kaupunki ovat sopineet vesihuoltolain (119/2001) 17 a §:n mukaisesti huleveden viemäröinnin järjestämisestä sekä vastuunjaosta HSY:n ja kunnan välillä. Vesihuoltolain 17 a §:n mukaan kunta voi päättää vesihuoltolaitoksen kanssa neuvoteltuaan, että laitos huolehtii päätöksessä määriteltävällä alueella huleveden viemäröinnistä yhdyskuntakehityksen tarpeita vastaavasti. Viemäröinti on osa alueidenkäyttölain 103 b §:ssä tarkoitettua hulevesien hallintaa. Päätöksen edellytyksenä on, että kunta ja laitos ovat sopineet huleveden viemäröinnistä tai, jos tällaista sopimusta ei ole, hulevedet viemäröidään päätöksessä tarkoitetulla alueella alueidenkäyttö
lain mukaisen asemakaavan, hulevesisuunnitelman, katusuunnitelman tai yleisen alueen suunnitelman mukaisesti. (Vesihuoltolain 17 a §.)
Tällä päätöksellä päätetään hulevesisopimuksen muuttamisesta huleveden viemäröinnin aluetta kuvaavien karttojen osalta. Uudet kartat tulevat aiemmin sovittujen huleveden viemäröintialuetta kuvaavien karttojen tilalle.
Huleveden viemäröintialueelle esitetään lisättäväksi alueita mm. Helsingin kaupungin aluerakentamisalueilla Kalasatamassa, Kruunuvuorenrannassa ja Malmilla. Uudet lisättävät alueet perustuvat toteutuvaan täydennysrakentamiseen sekä hulevesiviemäriverkoston rakentumiseen ja ovat pääsääntöisesti tonttikohtaisia. Poistettavaksi ehdotetaan mm. katu- ja viheralueita Malmilla. Nämä ns. tarkistussupistukset perustuvat uudelleen tehtyyn paikkatietoanalyysiin ja huleveden viemäröintialueen sanalliseen määritelmään. Niiden perusteella edellä mainitut alueet ja muut poistettavaksi esitetyt alueet eivät kuulu huleveden viemäröintialueeseen ja voidaan poistaa siitä. Kartalla merkitystä huleveden viemäröinnistä huolehtii hulevesisopimuksen mukaisesti HSY.
Muutossopimuksella ei muuteta hulevesisopimusta muilta osin. Muutossopimus tulee voimaan vasta, kun molemmat sopimuksen osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.
Toimivalta
Kaupunginhallitus on päätöksellään 14.6.2021 § 470 oikeuttanut maankäyttöjohtajan hyväksymään muut kuin periaatteellisesti merkittävät sopimusmuutokset huleveden viemäröinnin alueeseen ja sekaviemäröinnin alueeseen. Lisäksi kaupunginhallitus on oikeuttanut ko. päätöksellä maankäyttöjohtajan päättämään merkitykseltään vähäisistä muista sopimusmuutoksista.
Päätös tullut nähtäväksi 03.11.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Jarkko Nyman, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 37094