Kaupunginkanslian ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan välinen yhteistyösopimus hallinnon palveluista
Kaupunginkanslian ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan välinen yhteistyösopimus hallinnon palveluista
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä liitteenä olevan kaupunginkanslian ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan välisen yhteistyösopimuksen hallinnon palveluista. Sopimus on voimassa toistaiseksi.
Päätöksen perustelut
Vuoden 2023 alusta lukien vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisestä siirtyi kunnilta ja kuntayhtymiltä 21 hyvinvointialueelle, Helsingin kaupungille ja Ahvenanmaan maakunnalle.
Helsingillä säilyi ainoana kuntana sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisvastuu.
Lain sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisestä Uudellamaalla (615/2021, Uusimaa-laki) 20 §:n 1 momentin mukaan Helsingin kaupungin on eriytettävä hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain (617/2021) nojalla maksettavalla rahoituksella, lakisääteisen sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen järjestämisestä perittävillä asiakasmaksuilla sekä muilla lakisääteisen sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen järjestämisestä kertyvillä tuotoilla rahoitettava sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestäminen (eriytettävät tehtävät) kaupungin talousarviossa ja kirjanpidossa. Uusimaalain 20 §:n 3 momentin mukaan Helsingin kaupunki ei saa käyttää muuhun toimintaansa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämiseen hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain nojalla maksettavaa rahoitusta taikka sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä perimiään asiakasmaksuja taikka muita näihin tehtäviin kohdistuvia tuottoja.
Sote-uudistusta koskevassa lainsäädännössä ei kunnallisen itsehallinnon vuoksi oteta kantaa Helsingin kaupungin sisäiseen organisoitumiseen. Helsingin kaupunginvaltuusto on hyväksynyt 16.3.2022 § 62 sote-uudistukseen liittyvän sosiaali- ja terveystoimialan sekä pelastustoimen rakennetta koskevan hallintosäännön muutoksen. Uusi sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala (Sotepe) aloitti 1.1.2023. Sotepe jatkaa Kanslian hallinnollisten palvelujen ja yhteisten tietojärjestelmien käyttöä. Tässä sopimuksessa kuvataan edellä mainitut palvelut ja niiden käyttö sekä niistä syntyvien kustannusten kattaminen.
Koska Sotepe ja Kanslia ovat kumpikin osia samasta oikeushenkilöstä, Helsingin kaupungista, tämä asiakirja ei ole oikeudelliselta luonteeltaan sopimus eikä se anna osapuolille täytäntöönpanokelpoisia oikeuksia toisiinsa nähden. Kyse on osapuolten välisestä yhteistyösopimuksesta, jota ne toteuttavat hyvän yhteistyön ja keskinäisen lojaliteetin hengessä, ja jota kutsutaan "sopimukseksi".
Nyt laadittavalla yhteistyösopimuksella sovitaan Kanslian tarjoamista hallinnon palveluista ja niiden kustannusten kattamisesta. Yhteistyösopimus korvaa sotepe-toimialan ja Kanslian välillä aiemmin laaditun palvelusopimuksen (2024). Sotepe maksaa osuuden Kanslian osastojen kustannuksista palvelukuvauksien pohjalta laadittuun erillislaskelmaan perustuen. Palvelukuvaukset ja erillislaskelmaan perustuva hintaliite ovat tämän sopimuksen liitteinä. Palvelukuvaukset sisältävät kuvaukset kanslian osastojen, yksiköiden, tiimien sekä erillistoimintojen palveluista ja niiden kohdentumisesta Sotepe-toimialalle.
Yhteistyösopimuksen pohjana olevia palvelukuvauksia ja laskelmia päivitetään vuosittain talousarviovalmistelun yhteydessä ja tulosbudjetin valmistuttua. Sotepe-toimialalla on talousarviovalmistelussa käytettävissään arvio seuraavan vuoden kustannuksista ja arviota tarkennetaan tulosbudjetin valmistuttua. Kuukausilaskutus perustuu kyseisen vuoden tulosbudjetteihin. Osa kaupunkitasoisista keskitetyistä palveluista osoitetaan laskennallisesti esimerkiksi siten, että kustannukset jaetaan toimialojen lukumäärän tai henkilöstömäärän mukaan. Laskutuksen kehittämistyössä edistetään mahdollisuuksien mukaan tuotteistamista ja suoriteperusteista laskutusta.
Yhteistyösopimus kaupunginkanslian sotepe-toimialalle tuottamista hallinnon palveluista on päätöksen liitteenä 1, kaupunginkanslian osastojen palvelukuvaukset liitteenä 2 ja hintaliite vuodelle 2025 liitteenä 3.
Hallintosäännön 5 luvun 9 §:n mukaan sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja johtaa sosiaali- ja terveystoimialan toimintaa ja hallintoa. Hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 3 momentin mukaan viranhaltijan päätöksen perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa se viranhaltija, joka on päättänyt sopimukseen sitoutumisesta, tai hänen määräämänsä henkilö.
Päätös tullut nähtäväksi 31.10.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Sampo Pajari, talous- ja strategiajohtaja, puhelin: 09 310 42246