Metrovarikon huoltohallin kiinteistösähköjärjestelmän uusiminen, hankesuunnitelma

Tämä on esitys

Metrovarikon huoltohallin kiinteistösähköjärjestelmän uusiminen, hankesuunnitelma

Päätösehdotus

Johtokunta hyväksyy metrovarikon huoltohallin kiinteistösähköjärjestelmän uusimisen hankesuunnitelman niin, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta on enintään 3.790.000 euroa kesäkuun 2025 kustannustasossa.

Johtokunta valtuuttaa toimitusjohtajan päättämään hankkeeseen liittyvistä hankinnoista hankesuunnitelman enimmäishinnan puitteissa.

Esittelijän perustelut

Metrovarikon kiinteistön ikääntyneen kiinteistösähköjärjestelmän uusimisella varmistetaan metrovarikon toiminnallisuus ja työntekijöiden työturvallisuus myös tulevaisuudessa.

Hankkeen strategiasidonnaisuus

Helsingin kaupunkistrategiassa 2025–2029 todetaan Helsingin liikennejärjestelmän nojautuvan ensisijaisesti joukkoliikenteeseen ja että joukkoliikenteen houkuttelevuus kehittyy positiivisesti. Päätösehdotus tukee näitä kaupunkistrategian tavoitteita ja on näin strategian mukainen.

Hankkeen lähtökohdat ja tavoitteet

Metrovarikko Roihupellossa on pääkaupunkiseudun metrojärjestelmän pääasiallinen metrojunien säilytys- ja kunnossapitopaikka. Metrovarikko on rakennettu 1970- ja 1980-luvuilla Helsingin kantametron alkuperäisten rakennustöiden osana. Metrovarikkoa on laajennettu useaan otteeseen, viimeisimmäksi metrovarikon kehittämishankkeen yhteydessä vuosina 2008–2012 sekä 2024–2025 vaihto-osatuotannon laajennuksen myötä.

Metrovarikon kiinteistösähköjärjestelmä on varikon huoltohallin vanhan osuuden osalta ikääntynyt ja on teknisen käyttöikänsä päässä. Metrovarikon kiinteistösähköjärjestelmää on uusittu aiempien hankkeiden yhteydessä, mutta vain osittain.

Metrovarikon kiinteistösähköjärjestelmälle tehtiin vuonna 2018 kuntoarvio. Kuntoarvion perusteella metrovarikon kiinteistösähköjärjestelmä on monilta osin välttävässä käyttökunnossa ja järjestelmä on vanhentunut. Ikääntyneen järjestelmän varaosien saatavuus on heikkoa ja ylläpitokustannukset kasvavat.

Huoltohallin kiinteistösähköjärjestelmän uusiminen on tarkoituksenmukaista toteuttaa ennen kuin mahdolliset puutteet sähköjärjestelmän osissa ja asennuksissa vaikuttavat metrovarikon toiminnallisuuteen ja turvallisuuteen. Peruskorjauksen yhteydessä on myös tarkoitus parantaa ja yhtenäistää varikon palo- ja pelastusturvallisuutta.

Välillisesti kiinteistösähköjärjestelmän mahdollinen epäluotettavuus vaikuttaa metroliikenteen luotettavuuteen. Esimerkiksi jos vaunujen kunnossapitoa ei voida tehdä suunnitellusti tai työturvallisuus heikkenee toimimattoman valaistuksen takia.

Metrovarikon pitkän tähtäimen peruskorjaussuunnitelman mukainen kiinteistösähköjärjestelmän uusiminen on tärkeä toteuttaa omaisuuden kunnon säilyttämisen näkökulmasta.

Metrovarikolla on parhaillaan käynnissä säilytyshallin kiinteistösähköjärjestelmän uusiminen. Nyt päätettävänä oleva huoltohallin kiinteistösähköjärjestelmän uusiminen on aiemmin eriytetty omaksi hankkeekseen. Metrovarikon kiinteistöt ovat omia kokonaisuuksia, joissa harjoitetaan keskenään hyvin erityyppistä toimintaa, jonka vuoksi sähköjärjestelmien peruskorjaamisen lähtökohdat ja tavoitteet poikkeavat kiinteistökohtaisesti. Saneeraustöiden kohdekohtainen suunnitteluttaminen ja toteutus tukee varikon jatkuvan toiminnan turvaamista hankkeen suunnittelussa ja toimeenpanossa, lyhentää hankkeen läpimenoaikaa sekä helpottaa projektiresurssien kiinnittämistä hankkeelle.

Huoltohallin sähköjärjestelmäasennusten uudistamisessa on erityisen tärkeää mahdollistaa huoltotoiminnan jatkuvuus huoltohallissa myös korjaustöiden aikana.

Hankkeen toteutus

Hankkeessa uusitaan huoltohallin vanhan osan tilojen, huoltomonttujen ja -siltojen sähkönjakelu-, valaistus-, tele-, turva- ja valvontajärjestelmät sekä työturvallisuusjärjestelmät asennuksineen ja kaapelointeineen. Myös vanhat huoltohallin toimintoja palvelevat jakokeskukset uusitaan. Nykyisiä koko varikkoa palvelevia järjestelmäkeskuslaitteita hyödynnetään uudistuksessa mahdollisimman laajasti. Uudet korvaavat laitteet ja asennukset liitetään osaksi nykyisiä kokonaisjärjestelmiä ja niille toteutetaan tarvittavat valvomoyhteydet.

Uudet sähkö-, tele-, turva- ja automaatiojärjestelmäasennukset toteutetaan metron suunnitteluohjeen sekä paloteknisen suunnitelman vaatimusten mukaisesti.

Valaistus toimenpidealueella toteutetaan toiminnallisesti laadukkailla ja energiatehokkailla valaistusratkaisuilla hyödyntäen myös säädettäviä valaistusohjausjärjestelmiä. Huoltomonttujen työvalaistusasennukset uusitaan nykyaikaiselle tasolle.

Hankkeessa ei muuteta huoltohallin ratasähköratkaisuja.

Hankkeella ei ole vaikutusta metroliikenteeseen. Töiden toteutuksessa hyödynnetään vuodelle 2027 suunniteltua metron liikennöintikatkoa, jolloin kaluston huoltotoimintaa siirretään osittain Sammalvuoren varikolle.

Hanke toteutetaan vuosien 2026–2028 aikana.

Hankkeen kustannukset

Hankkeen arvonlisäverottomat kokonaiskustannukset ovat hankesuunnitelman mukaisesti enintään 3.790.000 euroa kesäkuun 2025 kustannustasossa.

Hankkeen kustannustason (esityksen mukaisesti kesäkuu 2025) seurannassa käytetään rakennuskustannusindeksiä (2021=100, pisteluku 6/2025 = 111,3).

Hankkeen kustannukset muodostuvat sähkötöistä sekä projektinjohto- ja suunnittelukuluista. Hankkeen kustannusarvioon sisältyy 17 % riskivaraus.

Hanke on mahdollista toteuttaa vuoden 2026 talousarvioon sisältyvän HKL:n 10-vuotisen investointiohjelman määrärahojen puitteissa.

Hankkeen käyttötalousvaikutukset

Hanke aiheuttaa 30 vuoden poistoajalla tasapoistoina noin 126.300 euron vuotuisen lisäyksen poistokustannuksiin. Sähköjärjestelmien uusimisen myötä saavutetaan jonkin verran säästöjä huollon ja korjaustöiden tarpeen laskiessa.

Hankkeen kustannukset katetaan Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) liikenneliikelaitokselle (HKL) metron liikennöintisopimuksen perusteella maksaman liikennöintikorvauksen kautta. HSL ja HKL neuvottelevat metrovarikon peruskorjaustöiden aiheuttamista muutostarpeista nykyiseen liikennöintisopimukseen vuoden 2026 aikana.

Toimivalta

Hankkeesta päättäminen

Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa muun kuin tilahanketta koskevan suunnitelman ja piirustuksen hyväksymisestä.

Kaupunginhallituksen vahvistamien hyväksymisrajojen mukaan HKL:n johtokunta päättää enintään 5.000.000 euron hankkeista.

Hankkeen arvonlisäverottoman kokonaishinnan ollessa 3.790.000 euroa HKL:n johtokunta voi päättää hankkeen hyväksymisestä.

Hankinnat

Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Esittelijä

Nimi
Saara Kanto

Titteli
Toimitusjohtaja

Lisätietojen antaja

Nimi
Saara Kanto

Titteli
Toimitusjohtaja