Lyhennysvapaan myöntäminen Liikunta- ja hyvinvointikeskus Puro Oy:n lainalle
Lyhennysvapaan myöntäminen Liikunta- ja hyvinvointikeskus Puro Oy:n lainalle
Päätösehdotus
Kaupunginhallitus päättää myöntää Liikunta- ja hyvinvointikeskus Puro Oy:n lainalle lyhennysvapaata 30.11.2026 saakka. Laina-aikaa ei pidennetä vaan lyhennyserät lasketaan uudelleen nykyisen laina-ajan puitteissa.
Lainalle kertyneet korot laskutetaan normaalisti puolivuosittain. Muut lainaehdot pysyvät ennallaan.
Esittelijän perustelut
Liikunta- ja hyvinvointikeskus Puro Oy rakennutti Vartiokylään noin 5500 k-m² suuruisen urheiluhallin. Hallissa on tiloja telinevoimisteluun, voimisteluun, padeliin sekä kuntosali.
Kaupunginhallitus päätti 1.3.2021, 145 § myöntää Liikunta- ja hyvinvointikeskus Puro Oy:lle 2 500 000 euron lainan urheiluhallin rakentamisen rahoittamiseksi Vartiokylään 15 vuoden laina-ajalla siten, että kaksi ensimmäistä vuotta olivat lyhennyksistä vapaita.
Yhtiön taloustilanne on ollut haastava sen alkuvaiheessa mm. rakennuskustannusten nousun, voimakkaan inflaation sekä hallin alhaisen käyttöasteen vuoksi. Yhtiöltä saadun tiedon mukaan hallin käyttöaste on parantunut, minkä lisäksi yhtiö on karsinut kulujaan sekä tehnyt parannuksia esimerkiksi voimistelutiloihin.
Yrittäjien Kiinteistöt Suomi YKS Ky -rahasto on ostanut Liikunta- ja hyvinvointikeskus Puro Oy:n osakekannan ja toiminta on siirtynyt 1.7.2025 alkaen YKS Ky:lle. Rahasto omistaa liikunta- ja hyvinvointi, toimisto- sekä yhteiskuntakiinteistöjä. Osakekaupan yhteydessä urheiluhallin toinen rahoittaja, Oma SP, on myöntänyt yhtiön lainoille lyhennysvapaata 31.12.2026 saakka.
Liikunta- ja hyvinvointikeskus Puro Oy on hakenut Helsingin kaupungilta lyhennysvapaata 30.11.2026 saakka. Lyhennysvapaa koskee kolmea erää ja seuraava lyhennys erääntyy maksettavaksi 31.5.2027. Laina-aikaa ei pidennetä vaan lyhennyserät lasketaan uudelleen nykyisen laina-ajan puitteissa. Omistusrakenteen muutoksen ja lyhennysvapaan avulla yhtiön on mahdollista tasapainottaa talouttaan, minkä vuoksi lyhennysvapaan myöntäminen on kaupungin kannalta tarkoituksenmukaista. Lainan maksamaton pääoma on tällä hetkellä 2 211 538,48 euroa.
Hallintosäännön 8. luvun 1 §, 13 k. mukaisesti (talousasiat) lainojen myöntämisestä päättää, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, kaupunginhallitus. Lainaehtojen muutoksista päättää sama taho, joka on lainan myöntänyt.
Valtiontuki ja kuntalain 129 §
Kuntalain 129 §:n 1 momentin mukaan kunnan myöntämä laina, takaus tai muu vakuus ei saa vaarantaa kunnan kykyä vastata sille laissa säädetyistä tehtävistä. Kunta ei saa myöntää lainaa, takausta tai muuta vakuutta, jos siihen sisältyy merkittävä taloudellinen riski. Kunnan edut tulee turvata riittävän kattavilla vastavakuuksilla.
Kaupungin talouden tunnuslukujen perusteella voidaan todeta, että kaupungin lakisääteisten tehtävien hoitamisen tai talouden ei erittäin varovaisestikaan arvioituna voida katsoa vaarantuvan esitetyn lyhennysvapaan vuoksi.
Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107(1) mukaan jäsenvaltion myöntämä tai valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.
Liikunta- ja hyvinvointikeskus Puro Oy:n voimassa oleva laina sisältää korkotukea. Laina-asian käsittelyn yhteydessä on lisäksi arvioitu, sisältyykö toimenpiteeseen SEUT 107(1) artiklan mukaista valtiontukea.
Urheiluhallin pääasiallisia käyttäjiä ovat paikalliset urheiluseurat, yksittäiset harrastajat ja koulut. Lainan myöntämiseen sisältyvä korkotuki ei ole SEUT 107(1) mukaista valtiontukea, koska kyse on urheilutilasta, joka palvelee ensisijaisesti paikallisia asukkaita ja joka ei todennäköisesti houkuttele asiakkaita tai investointeja muista EU:n jäsenvaltioista. Toimenpide ei näin ollen ole omiaan vaikuttamaan jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01 kohta 197).