Lyhennysvapaan myöntäminen Kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Kalliolalle

Tämä on esitys

Lyhennysvapaan myöntäminen Kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Kalliolalle

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus päättää myöntää Kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Kalliolalle 15.4.2013, § 423 myöntämäänsä lainaan neljää seuraavaa puolivuosittaista lyhennyserää (marraskuu 2025 – toukokuu 2027) koskevan lyhennysvapaan, laina-aikaa vastaavalla aikamäärällä pidentäen. Päätöstä koskevien lyhennyserien määrä on yhteensä 566 448,80 euroa.

Muut lainaehdot pysyvät ennallaan.

Samalla kaupunginhallitus päättää kehottaa kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosaston rahoitusyksikköä tekemään lainadokumentaatioon päätöksen mukaiset muutokset.

Esittelijän perustelut

Kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Kalliola on Kalliolan Setlementti ry:n
pääosin omistama kiinteistöosakeyhtiö, joka omistaa osoitteessa Sturenkatu 11 sijaitsevan Kalliolan setlementtitalon. Rakennuksen tontin omistaa Kalliolan Setlementti ry, joka on vuokrannut sen kiinteistöosakeyhtiölle. Talossa harjoitetaan Kalliolan kansalaisopiston toimintaa sekä muuta sosiaalista yhteisö-, kaupunki- ja kansalaistoimintaa. Tiloissa toimii myös Stadin yhteisötalo Alppila, joka on yksi kaupungin tarjoamista kaikille avoimista kohtaamis- ja tapahtumapaikoista.

Kaupunginhallitus myönsi 15.4.2013, § 423 Kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Kalliolalle 5 000 000 euron suuruisen lainan Kalliolan setlementtitalon talotekniikan peruskorjaamiseksi.

Pitkävaikutteiseen peruskorjausinvestointiin myönnetyn lainan lyhentäminen 15 vuoden laina-ajalla osoittautui yhtiölle liian haastavaksi. Kaupunginhallitus päätti 23.10.2017, § 950 pidentää yhtiön hakemuksesta lainan laina-ajan 20 vuoden mittaiseksi ja myöntää yhtiölle samalla lyhennysvapaata 12 kuukauden ajaksi.

Lisäksi Kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Kalliolalle on myönnetty koronaepidemian ja siihen liittyvien seurannaisvaikutusten vuoksi lyhennysvapaata vuosien 2020-2023 välisenä aikana yhteensä 36 kuukauden ajaksi laina-aikaa vastaavalla aikamäärällä pidentäen.

Yhtiön pääomistajan talousvaikeuksien ja siitä yhtiölle seuranneiden lainanhoitoon liittyvien haasteiden vuoksi kaupunginhallitus myönsi 5.2.2024, 73 §, yhtiölle hakemuksen mukaisesti lyhennysvapaata vuoden 2024 toukokuun ja marraskuun, sekä vuoden 2025 toukokuun lyhennyseriä koskien, laina-aikaa vastaavalla aikamäärällä pidentäen. Yhtiö ei kuitenkaan pystynyt kasvattamaan tuottojaan riittävästi suoriutuakseen yleisen kustannus- ja korkotason sekä peruskorjauksesta aiheutuneiden lisäkulujen maksamisesta. Yhtiön pääomistaja Kalliolan Setlementti ry aloitti selvitystyön kiinteistön kehittämiseksi, joka mahdollistaisi koko velkapääoman takaisinmaksun lyhennysvapaan aikana.

Kiinteistökehittäminen on osoittautunut haastavaksi kiinteistömarkkinan heikkenemisen vuoksi. Yhdistys on neuvotellut kaupunkiympäristön toimialan kanssa kaavamuutoksesta, joka mahdollistaisi tontille kaavaillun lisärakentamisen. Lisäksi yhdistys on neuvotellut kohteen myynnistä kiinteistökehittäjälle.

Kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Kalliola ei kiinteistömarkkinan tilanteen vuoksi ole pystynyt marraskuun lopussa päättyvän lyhennysvapaansa aikana ratkaisemaan velvoitteidensa suorittamista kaupungille suunnittelemallaan tavalla ja hakee siksi kaupungilta lyhennysvapaata marraskuun 2025 lyhennyserästä lähtien neljälle puolivuosittaiselle lyhennyserälle, laina-aikaa vastaavasti 24 kuukaudella pidentäen. Yhtiön tarkoituksena on nyt kohteen myyminen kiinteistökehittäjälle, joka mahdollistaisi lainavelvoitteiden takaisinmaksun kaupungille.

Kaupungin lainasaatavat ja vakuustilanne

Kaupungin Kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Kalliolalle myöntämän lainan jäännöspääoma on päätöksentekohetkellä 4 106 753,81 euroa ja lyhennysvapaata koskevat, jäännöspääomaan sisältyvät, lyhennyserät ovat yhteensä 566 448,80 euroa. Lisäksi kaupungilla on yhtiöltä erääntyneitä korkosaatavia tällä hetkellä yhteensä noin 159 000 euroa.

Kaupungin lainan vakuutena ovat ensisijaiset, yhteensä 6 000 000 euron arvoiset, kiinnitykset tontin vuokraoikeuteen. Kiinteistön velaton markkina-arvo on puolueettoman ammattiarvioitsijan 10.11.2025 tekemän, tuottoarvolaskentaan perustuvan arvion, mukaan 7 100 000 euroa. Koska kaupungin vakuudet ovat parhaalla etusijalla, kaupungin vakuusasema on turvattu.

Kaupunki ei lähtökohtaisesti myönnä lyhennysvapaata tilanteessa, jossa velallisella on rästissä olevia lainanhoitoeriä kaupungilta saamiinsa lainoihin liittyen. Tässä tapauksessa, kun maksuaikajärjestelyn tarkoituksena on vakuutena olevan kiinteistön myynnin mahdollistaminen, lyhennysvapaa voidaan poikkeuksellisesti myöntää.

Toimivalta

Hallintosäännön 8. luvun 1 §, 13 k. mukaisesti (talousasiat) lainojen myöntämisestä päättää, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, kaupunginhallitus. Lainaehtojen muutoksista päättää sama taho, joka on lainan myöntänyt.

Valtiontuki ja kuntalain 129 §

Kuntalain 129 §:n 1 momentin mukaan kunnan myöntämä laina, takaus tai muu vakuus ei saa vaarantaa kunnan kykyä vastata sille laissa säädetyistä tehtävistä. Kunta ei saa myöntää lainaa, takausta tai muuta vakuutta, jos siihen sisältyy merkittävä taloudellinen riski. Kunnan edut tulee turvata riittävän kattavilla vastavakuuksilla. Kaupungin talouden tunnuslukujen perusteella voidaan todeta, että kaupungin lakisääteisten tehtävien hoitamisen tai talouden ei erittäin varovaisestikaan arvioituna voida katsoa vaarantuvan Kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Kalliolalle esitetyn lyhennysvapaan johdosta.

Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107(1) mukaan jäsenvaltion myöntämä tai valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.

Lyhennysvapaa ja myönnetyn lyhennysvapaan kestoa vastaavan lainaajan pidennys sisältää korkotukea lainansaajille. Valtiontukiarvioinnissa on selvitettävä, harjoittavatko Kiinteistö Oy Helsingin Kalliola ja sen vuokralaiset valtiontukisäännösten mukaista taloudellista toimintaa.

Kiinteistö Oy Helsingin Kalliola on Kalliolan Setlementti ry:n omistama kiinteistöosakeyhtiö. Kiinteistö Oy Helsingin Kalliola hallinnoi tonttia ja rakennusta (Kalliolan setlementtitalo). Talossa harjoitetaan mm. Kalliolan kansalaisopiston toimintaa sekä muuta sosiaalista yhteisö-, kaupunki- ja kansalaistoimintaa. Kiinteistö Oy Helsingin Kalliolan antaman selvityksen mukaan kiinteistön tiloista noin 90 prosenttia on vuokrattu valtionosuuksilla rahoitettuun julkiseen koulutustoimintaan ja Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen (STEA:n) rahoittamaan ei-taloudelliseen järjestötoimintaan. Näin ollen lyhennysvapaa ja myönnetyn lyhennysvapaan kestoa vastaavan laina-ajan pidennyksen sisältämä korkotuki ei kuulu valtiontukisäännösten soveltamisalaan (komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01, kohdat 28-29 ja 197).

Niiden tilojen osalta, joissa harjoitetaan valtiontukisäännösten mukaista taloudellista toimintaa, on varmistettava, että Kiinteistö Oy Helsingin Kalliolan Helsingin kaupungilta saama taloudellinen etu ei siirry kilpailluilla markkinoilla toimivien yritysten hyväksi. Tällaisessa tilanteessa kolmansille osapuolille vuokratuista tiloista tulee periä markkinahintaista vuokraa.

Esittelijä

Nimi
Jukka-Pekka Ujula

Titteli
Kansliapäällikkö

Lisätietojen antaja

Nimi
Keijo Härkönen

Titteli
Rahoitusasiantuntija