Apulaisrehtorin (kokonaistyöaika) virkaan ottaminen, Vuosaaren lukio, työavain KASKO-03-124-25
Apulaisrehtorin (kokonaistyöaika) virkaan ottaminen, Vuosaaren lukio, työavain KASKO-03-124-25
Päätös
Lukiokoulutuksen päällikkö päätti ottaa Vuosaaren lukioon sijoitettuun apulaisrehtorin virkaan (vakanssi 003874) FM Erkki Kuloveden.
Varasijalle valitaan FM Hanna Raunio.
Virantoimitus alkaa 1.1.2026 lukien.
Tehtävään valitulle ei määrätä koeaikaa. Rikosrekisteriotetta ei tarvitse esittää. Selvitystä terveydentilasta ei tarvitse esittää.
Päätöksen perustelut
Vuosaaren lukion apulaisrehtorin virka on ollut julkisesti haettavana ajalla 15.9.2025 - 1.10.2025 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä sekä muissa Helsingin kaupungin rekrytointikanavissa.
Viranhaltijan tehtävänä on apulaisrehtorin tehtävät lukiokoulutuksessa kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla. Viran ensimmäinen sijoituspaikka on Vuosaaren lukio.
Apulaisrehtori johtaa lukion toimintaa kaupunkistrategisten tavoitteiden mukaan yhdessä rehtorin sekä toisen apulaisrehtorin kanssa. Hän osallistuu lukion pedagogisen toiminnan ja talouden sekä tila- ja turvallisuusasioiden johtamiseen sekä sidosryhmäyhteistyöhön. Apulaisrehtori osallistuu myös henkilöstöjohtamiseen toimimalla oman yksikkönsä esihenkilönä.
Apulaisrehtorilta vaaditaan sama kelpoisuus kuin rehtorilta. Kelpoisuus määräytyy opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 1998/986 mukaan:
1) ylempi korkeakoulututkinto;
2) asetuksessa säädetty lukion opettajan kelpoisuus;
3) riittävä työkokemus opettajan tehtävissä; sekä
4) opetushallituksen hyväksymien perusteiden mukainen opetushallinnon tutkinto, vähintään 25 opintopisteen tai vähintään 15 opintoviikon laajuiset yliopiston järjestämät opetushallinnon opinnot taikka muulla tavalla hankittu riittävä opetushallinnon tuntemus.
Apulaisrehtorilla tulee olla suomen kielen erinomainen suullinen ja kirjallinen taito. Kelpoisuus on tullut saavuttaa ennen hakuajan päättymistä.
Muodollisten kelpoisuusvaatimuksien lisäksi hakuilmoituksessa mainittiin seuraavaa:
”Arvostamme monipuolista johtamiskokemusta lukiosta. Toivomme, että apulaisrehtorillamme on osaamista johtaa suurta, monimuotoista lukiota ja ajantasaista ymmärrystä lukiokoulutuksen haasteista ja mahdollisuuksista. Toivomme myös, että hänellä on innostusta ja näkemyksellisyyttä johtaa sekä kehittää lukion toimintakulttuuria sekä kykyä toimia proaktiivisesti vahvassa vuorovaikutuksessa rehtorin ja toisen apulaisrehtorin kanssa kohti yhteisesti sovittua suuntaa. Hänellä on hyvät tietotekniset taidot ja hän hallitsee ja ottaa sujuvasti haltuun lukion johtamiseen tarvittavia ohjelmia.
Odotamme tulevan apulaisrehtorimme arvostavan meille erityisen tärkeitä teemoja ja tuovan niihin osaamisensa:
- yhteisöllisyyden, avoimen vuorovaikutuksen ja vastuullisuuden vaaliminen
- erilaisten oppijoiden yhdenvertainen ja yksilöllinen kohtaaminen sekä
- nuorten itseohjautuvuuden ja yhteiskunnallisen toimijuuden vahvistaminen.”
Hakuilmoituksessa todettiin myös, että johtamistyötä Helsingin kaupungilla ohjaavat johtamisen kulmakivet: näkemyksellisyys, innostus, linjakkuus ja toimeenpanokyky.
Rekrytointi toteutettiin anonyymisti tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Anonyymin rekrytoinnin tavoitteena on kohdentaa huomio hakijan ammatilliseen osaamiseen sekä työkokemukseen. Hakijaa pyydettiin täyttämään työnhakulomake normaalisti ja huomioimaan hakemusta kirjoittaessaan, että se noudattaa anonymiteetin periaatteita. Haastateltavat henkilöt valittiin jatkoon anonyymin yhteenvedon perusteella eikä siinä ollut nähtävissä hakijan nimeä, ikää, sukupuolta tai äidinkieltä.
Virkaan jätti 1.10.2025 päättyneen hakuajan kuluessa hakemuksensa 29 hakijaa, joista vaadittava kelpoisuus on hakemusten perusteella 24 hakijalla. Henkilökohtaisiin haastatteluihin kutsuttiin neljä (4) hakijaa.
Haastatteluun etenevien henkilöiden valinta tehtiin hakemuksen kokonaisarvioon perustuen painottaen erityisesti hakemuksella esiin tuotua osaamista haettavaan tehtävään ja viimeaikaista opetus- ja johtamiskokemusta lukiosta.
Haastattelut järjestettiin 20.10.2025 ja niihin osallistuivat Vuosaaren lukion rehtori, Alppilan lukion rehtori sekä sekä HR-asiantuntija. Haastatteluiden aluksi hakija valmisteli vastauksen apulaisrehtorin työhön liittyvään ongelmanratkaisutehtävään. Haastatteluissa keskusteltiin tehtävän vastauksesta sekä hakijan johtamisosaamisesta peilaten sitä erityisesti Helsingin kaupungin johtamisen kulmakiviin ja jaetun johtamisen malliin suuressa ja monimuotoisessa lukiossa. Lisäksi keskusteltiin ajankohtaisista lukiokoulutuksen haasteista ja mahdollisuuksista.
Haastatteluiden sekä hakemuksiin perustuvan kokonaisarvion perusteella toisiin henkilökohtaisiin haastatteluihin sekä Momentous Oy:n suorittamiin henkilöarviointeihin kutsuttiin kaksi hakijaa: ********** Haastattelut pidettiin 29.10.2025 ja niihin osallistuivat lukiokoulutuksen päällikkö, Vuosaaren lukion rehtori, Alppilan lukion rehtori sekä HR-asiantuntija. Haastatteluissa keskusteltiin henkilöarvioinnin raportista sekä perehdyttiin syvällisemmin johtamis- ja esihenkilötehtävään Helsingin kaupungilla ja erityisesti Vuosaaren lukiossa sekä hakijan johtamisosaamiseen ja sen reflektointiin.
**********
**********
**********
Lukiokoulutuksen päällikkö katsoo hakijoiden työkokemuksen, koulutuksen sekä haastatteluista ilmenevien seikkojen kokonaisarvioinnin perusteella, että parhaat edellytykset tehtävän menestykselliseen hoitamiseen on Erkki Kulovedellä. Hänen valintaansa puoltaa henkilöstöjohtamiskokemus ja -osaaminen. Hänellä on vahvaa osaamista monimuotoisen lukion johtamistyöhön.
Varasijalle valitaan Hanna Raunio. Hänen valintaansa puoltaa opiskelijakeskeinen, innostava ja näkemyksellinen johtamiskyky.
Toimialajohtajan tekemän delegointipäätöksen (14.4.2025, § 45) perusteella lukiokoulutuksen päällikkö ottaa apulaisrehtorin toistaiseksi voimassa olevaan palvelussuhteeseen.
Päätös annetaan tiedoksi virkaan valitulle sekä muille hakijoille oikaisuvaatimusohjeineen. Päätöksen tiedoksianto tapahtuu sähköisessä rekrytointijärjestelmässä niiden osalta, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon ja muiden osalta kirjeitse.
Päätös tullut nähtäväksi 11.11.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.