DigiHelsinki Oy:n puitesopimuksen eräiden liitteiden muuttaminen
DigiHelsinki Oy:n puitesopimuksen eräiden liitteiden muuttaminen
Päätös
Digitalisaatiojohtaja päätti hyväksyä liitteenä olevan sopimuksen Helsingin kaupungin ja DigiHelsinki Oy:n välisen 1.9.2025 voimaan tulleen puitesopimuksen ”Puitesopimus DigiHelsinki Oy:n ICT-palveluista Helsingin kaupungille” muuttamisesta. Muutossopimuksella muutetaan puitesopimuksen eräitä liitteitä Puitesopimus jää muilta osin voimaan sellaisenaan.
Muutokset tulevat voimaan, kun molemmat sopijapuolet ovat allekirjoituksillaan hyväksyneet muutokset.
Päätöksen perustelut
”Puitesopimus DigiHelsinki Oy:n ICT-palveluista Helsingin kaupungille” -sopimuksessa on kohdassa 29.4 sovittu puitesopimusliitteiden päivittämisestä erillisellä muutossopimuksella viimeistään 1.12.2025.
Muutossopimuksella osapuolet sopivat muuttavansa puitesopimuksen liitteitä seuraavasti:
- Liite 9 Palvelutasoliite: palveluiden vaste- ja ratkaisuaikoja on täydennetty.
- Liite 8 b) Palvelukuvaus, Lähitukipalvelu: lähitukipisteiden kuvausta ja lisäpalveluita on täydennetty.
- Liite 8 n) Palvelukuvaus, Digitaaliset-työympäristöpalvelut: kuvausta lisenssien hallintamallista on täydennetty.
Puitesopimus ja sen muut liitteet jäävät muilta osin voimaan sellaisenaan.
Sidosyksikköasema
Hankintalain 15 §:n mukaan hankintalakia ei sovelleta hankintaan, jonka hankintayksikkö tekee sidosyksiköltään. Sidosyksikön tulee olla hankintayksiköstä muodollisesti erillinen ja päätöksenteon kannalta itsenäinen yksikkö. Edellytyksenä on myös, että hankintayksikkö yksin tai yhdessä muiden hankintayksiköiden kanssa käyttää määräysvaltaa yksikköön samalla tavoin kuin omiin toimipaikkoihinsa ja että yksikkö harjoittaa enintään viiden prosentin ja enintään 500 000 euron osuuden liiketoiminnastaan muiden tahojen kuin niiden hankintayksiköiden kanssa, joiden määräysvallassa se on. Sidosyksikössä ei saa olla muiden kuin hankintayksiköiden pääomaa.
DigiHelsinki Oy on rekisteröity kaupparekisteriin 2.8.2022 ja yhtiö on kokonaan Helsingin kaupungin määräysvallassa. Helsingin kaupunki omistaa yhtiön osakkeista 100 prosenttia sekä käyttää hankintalain edellyttämällä tavalla ratkaisevaa vaikutusvaltaa yhtiön strategisiin tavoitteisiin ja tärkeisiin päätöksiin hallituksen jäsenten nimeämisoikeuden, omistajaohjauksen ja konsernivalvonnan keinoin.
Yhtiön ulosmyyntiä muille tahoille kuin kaupungin hankintayksiköille tai kaupungin kokonaan omistamille muille sidosyksiköille rajoitetaan sekä DigiHelsinki Oy:n yhtiöjärjestyksessä, että tulevassa perustietotekniikan ja ICT-infrastruktuurin palveluja koskevassa puitesopimuksessa. Digi-Helsinki Oy on siten kaupungin sidosyksikkö, jolta Helsingin kaupunki voi tehdä hankintoja hankintalain 15 §:ssä säädetyn sidosyksikköpoikkeuksen nojalla.
Toimivalta
Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kansliapäällikkö tai määräämänsä viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kansliapäällikkö on päättänyt 29.8.2025, 123 §, että digitalisaatiojohtaja hyväksyy puitesopimuksen liitteisiin tehtävät muutokset sekä puitesopimukseen tehtävät muut vähäiset muutokset.
Päätös tullut nähtäväksi 21.11.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.