Kotiin vietävien ateriapalvelujen asiakasmaksut 1.2.2026 alkaen
Kotiin vietävien ateriapalvelujen asiakasmaksut 1.2.2026 alkaen
Päätösehdotus
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää, että 1.2.2026 alkaen kotiin vietävien ateriapalveluiden asiakasmaksut ovat seuraavat:
Kotiateriapalvelu
- Lounas 5,25 euroa
- Jälkiruoka 1,55 euroa
- Pikatoimituslisä 35 euroa
Samalla lautakunta kumoaa sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätöksen 22.10.2025 § 220 kotiin tuotettavien ateriapalvelujen asiakasmaksuista, niiltä osin kuin päätös koskee kotiateriapalvelun asiakasmaksuja.
Esittelijän perustelut
Lainsäädäntö
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja sääntelevät laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (734/1992, jäljempänä asiakasmaksulaki) ja asetus sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (912/1992, jäljempänä asiakasmaksuasetus).
Asiakasmaksulain 1 ja 2 §:n mukaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluista voidaan periä maksu palvelun käyttäjältä, jollei lailla toisin säädetä. Maksu voidaan periä henkilön maksukyvyn mukaan. Palvelusta perittävä maksu saa olla enintään palvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruinen.
Maksujen enimmäismääriä on määritelty asiakasmaksulaissa ja -asetuksessa. Helsingin kaupunki voi päättää lain ja asetuksen määrittelemien sosiaali- ja terveyspalvelumaksujen enimmäismäärien käyttöönotosta.
Kotiin vietävät ateriapalvelut
Kotiin vietävät ateriapalvelut ovat sosiaalihuoltolain (1301/2014) 19 §:n mukaisia tukipalveluja. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala järjestää kotiateriapalvelua ostopalveluna kotihoidon, kuntouttavan arviointiyksikön ja asiakasohjauksen asiakkaille. Kotiin vietävää ateriapalvelua järjestetään koko Helsingin alueella asiakkaille, joilla on esimerkiksi vaikea virheravitsemus, sairaus, toipilasaika tai muu erityinen syy, jonka vuoksi asiakas ei itse tai läheisensä avulla kykene huolehtimaan riittävästä ravinnonsaannista eivätkä asioimaan kodin ulkopuolisissa ruokailupaikoissa.
Kotiin vietävien ateriapalveluiden asiakkaat ovat pääsääntöisesti ikääntyneitä henkilöitä, joilla on alentunut fyysinen toimintakyky ja/tai muistin alenema. He selviytyvät vielä itsenäisesti omassa kodissaan kotiin tuotavien tukipalveluiden, kuten ateriapalvelun, avulla.
Kotiin vietäviä ateriapalveluja järjestään 31.1.2026 saakka ateria-automaattipalveluna ja kotiateriapalveluna. 1.2.2026 alkaen palvelua järjestetään kotiateriapalveluna.
Kotiateriapalvelun tavoitteena on auttaa asiakkaan hyvän ravitsemustilan ylläpitämisessä tai saavuttamisessa osana asiakkaan kokonaishoitoa. Ravitsemuksellisesti täysipainoinen ja monipuolinen ateria auttaa hoitotulosten saavuttamisessa ja ylläpitää sekä edistää asiakkaiden toimintakykyä ja terveyttä.
Kotiateriapalvelu sisältää lounasaterian (pääruuan, energialisäkkeen ja lämpimän kasvislisäkkeen) ja sen kuljetuksen asiakkaalle. Asiakkaalla on mahdollista ostaa halutessaan jälkiruoka. Pikatoimitus on tarkoitettu tilanteisiin, joissa asiakkaan sujuva kotiutuminen edellyttää mahdollisimman nopeaa ateriapalvelun toimitusta asiakkaan kotiin asiakkaan asuinalueen ateriatoimituspäivien ulkopuolella.
Kotiin vietävien ateriapalvelujen asiakasmaksut 1.2.2026 alkaen
Esitetyt asiakasmaksut ja niiden muutokset 1.2.2026 alkaen:
Kotiateriapalvelu
Asiakasmaksu 31.1.2026 asti, euroa | Asiakasmaksu 1.2.2026 alkaen, euroa | |
Lounas | 5,00 | 5,25 |
Jälkiruoka | 1,80 | 1,55 |
Kuljetus | 7,40 | - |
Pikatoimitus | 57,30 | 35,00 |
Asiakasmaksuja on tarpeen määritellä uudestaan kotiateriapalvelun uuden hankinnan ja hankintasopimuksen myötä. Sopimuskausi valittujen palveluntuottajien kanssa alkaa 1.2.2026.
Samalla todetaan, että ateria-automaattipalvelun asiakasmaksut poistuvat kokonaan sopimuksen päättyessä 31.1.2026.
Taloudelliset vaikutukset
Kotiateriapalvelun asiakasmaksujen vuositulon arvioidaan olevan noin 2 miljoonaa euroa. Arvio perustuu vuoden 2024 suoritemääriin.
Asiakasmaksuja on viimeksi tarkistettu 1.1.2025 alkaen sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätöksellä 22.10.2024 § 220. Maksut määriteltiin siten, että asiakasmaksuista saatavilla tuloilla katetaan palveluntuottajan toimialalta laskuttamat palvelun järjestämisen kustannukset. Arvion mukaan kotiateriapalvelun asiakasmaksutulot kattavat nämä kustannukset myös 1.2.2026 alkaen, minkä perusteella asiakasmaksujen muutosten vaikutusten arvioidaan olevan toimialan talouden kannalta vähäisiä.
Asiakasmaksulain mukaan sosiaalihuollon palveluista määrätty maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava siltä osin kuin maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteuttamista. Maksutulojen arvioinnissa ei ole voitu huomioida kotiateriapalvelujen asiakasmaksujen alentamisen ja perimättä jättämisen vaikutuksia.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää, hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistettavan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta.
Vaikutusten arviointi
Hyvä ravitsemus ylläpitää ja edistää kotona asuvien ikääntyneiden henkilöiden hyvinvointia, toimintakykyä ja terveyttä. Ikääntyneiden ravitsemuksen seurantaan kiinnitetään kotihoidossa erityistä huomiota. Kotihoito seuraa syödyn ruuan määrää ja laatua. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan järjestämä kotiateriapalvelu tukee kotihoidon asiakkaiden ravitsemusta sekä edistää terveyttä ja hyvinvointia, sekä tukevat asiakkaiden kotona selviytymistä yhtenä kotiin annettavana tukipalvelumuotona.
Kokonaisuutena esitetyt asiakasmaksujen muutokset ovat asiakkaille eduksi. Lounaan maksu korottuu hieman, mutta samalla jälkiruoan ja pikatoimituksen maksu pienenee ja kuljetuksesta perittävä maksu poistuu kokonaan. Muutoksella arvioidaan olevan positiivinen vaikutus asiakkaisiin.
Asiakkaalla on mahdollisuus hakea sosiaalihuollon tasasuuruisiin maksuihin asiakasmaksulain 11 §:n mukaisesti asiakasmaksun alentamista tai perimättä jättämistä. Asiakkaalle kohdistuvia negatiivisia vaikutuksia voidaan ehkäistä tiedottamalla asiakasta alentamisen ja perimättä jättämisen mahdollisuudesta heti palvelun käynnistämisen vaiheessa asiakasmaksulain 11 §:n informointivelvoitteen mukaisesti.