Metrovarikon säilytyshallien paloilmoitinjärjestelmän päivityksen hankinta

HEL 2025-019282

Metrovarikon säilytyshallien paloilmoitinjärjestelmän päivityksen hankinta

§ 181

Päätös

Toimitusjohtaja valitsi metrovarikon säilytyshallien paloilmoitinjärjestelmän päivityksen toteuttajaksi Siemens Osakeyhtiön yhteensä enintään 78.945,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on Roihupellon metrovarikon säilytyshallien paloilmoitinjärjestelmän päivittäminen.

Johtokunta hyväksyi 3.9.2025, 65 §, metrovarikon kiinteistösähköjärjestelmän osittaisen uusimisen päivitetyn hankesuunnitelman esityksen mukaan niin, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta on enintään 3.450.000 euroa kustannustasossa kesäkuu 2025.

Metrovarikon kiinteistön ikääntyneen kiinteistösähköjärjestelmän uusimisella varmistetaan metrovarikon toiminnallisuus ja työntekijöiden työturvallisuus myös tulevaisuudessa. Osana hanketta päivitetään paloilmoitinjärjestelmä ja sen päivityksen tarkoituksena on varmistaa hälytinjärjestelmän toiminta sekä kattavuus säilytyshalleissa, jotta mahdolliset hälytykset tavoittavat kaikki halleissa olevat henkilöt.

Hankintamenettely

Hankinnassa ei sovelleta erityisalojen hankintalakia (1398/2018), koska hankinnan yhteenlaskettu kokonaisarvo alittaa kyseisen lain 13 § 1 momentin 1) kohdan mukaisen tavaroita ja palveluja koskevien hankintojen kynnysarvon (443.000 euroa).

Hankinta toteutetaan suoraostona, koska teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan; lisäedellytyksenä on, että järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta.

Siemens Osakeyhtiö on toteuttanut Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen (HKL), Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n ja Länsimetro Oy:n omistamiin ja hallinnoimiin kiinteistöihin sekä infraan liittyvän paloilmoitinjärjestelmän. Järjestelmä valvoo kattavasti HKL:n omaisuutta sisältäen metrojärjestelmän kantametron osuuden rata-alueet, Roihupellon metrovarikon, sähkönsyöttöasemat sekä Herttoniemen valvomon. Paloilmoitinjärjestelmä muodostaa em. kolmen toimijan rakennuksissa ja tiloissa yhden saumattoman kokonaisuuden, niin operatiivisesti, kuin myös palonilmaisun ja erilaisten ohjaus- ja tiedonsiirtorajapintojen kautta.

Järjestelmärajapinnat metrovarikon pelastusturvallisuutta ylläpitäviin järjestelmiin edellyttävät paloilmoitinjärjestelmän päivityksen toteuttajalta erityistä perehtyneisyyttä. Koska paloilmoitinjärjestelmä muodostaa yhden saumattoman kokonaisuuden, järjestelmän päivitys tulee toteuttaa niin, että päivitys on yhteensopiva nykyisen järjestelmän kanssa. Paloilmoitinjärjestelmään keskeisenä osana kuuluvan ohjelmointityön ja ohjelmiston operoinnin pystyy tekemään ohjelmiston ylläpito- ja tekijänoikeuksista johtuvista syistä vain järjestelmätoimittaja (Siemens Osakeyhtiö) tai tämän alihankkijat, joille järjestelmätoimittaja on antanut tarvittavat lisenssit ja jotka tekevät ohjelmointityötä vain järjestelmätoimittajan alihankkijana. Hankintayksikön aiemmin vuonna 2024 toteuttaman markkinavuoropuhelun perusteella muilla alan toimijoilla ei ole tarvittavia lisenssejä, jolloin ne eivät voi ko. työtä tehdä.

Edellä mainittujen tekijöiden perusteella ainoa teknisesti mahdollinen ja kokonaistaloudellisesti tarkoituksenmukainen ratkaisu on hankkia paloilmoitinjärjestelmän päivitys sen nykyiseltä toimittajalta eli Siemens Osakeyhtiöltä.

Siemens Osakeyhtiöltä vastaanotettiin tarjous 4.12.2025 ja hankintayksikön arvion mukaan hankintahinta vastaa aiempien vastaavien hankintojen hintatasoa ja on siten hyväksyttävissä.

Sopimussuhde toimittajan kanssa ei synny tämän päätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetulla sopimuksella tai hyväksytyn tilauksen tekemisellä.

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Johtokunta valtuutti 3.9.2025, 65 §, toimitusjohtajan päättämään hankkeeseen liittyvistä hankinnoista hankesuunnitelman enimmäishinnan puitteissa.

Päätös tullut nähtäväksi 09.12.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Päättäjä

Nimi
Saara Kanto

Titteli
Toimitusjohtaja

Lisätietojen antaja

Nimi
Saara Kanto

Titteli
Toimitusjohtaja