Testisisältö
Esityslista Kaupunginhallitus 25/2025 23.06.2025
Pöytäkirjat ja esityslistat koostuvat kokouksessa käsiteltävistä asioista.
Päätöstiedote julkaistaan heti kokouksen jälkeen. Päätöstiedote sisältää vain kokouksessa tehdyt päätökset eli sitä on luettava yhdessä esityslistan kanssa. Pöytäkirja korvaa ilmestyessään esityslistan ja päätöstiedotteen.
Asialista
Päätöstiedote: Kaupunginhallitus
Pöytäkirjat ja esityslistat koostuvat kokouksessa käsiteltävistä asioista.
Päätöstiedote julkaistaan heti kokouksen jälkeen. Päätöstiedote sisältää vain kokouksessa tehdyt päätökset eli sitä on luettava yhdessä esityslistan kanssa. Pöytäkirja korvaa ilmestyessään esityslistan ja päätöstiedotteen.
Päätös
Ehdotuksen mukaan
Pöytäkirjantarkastajiksi valittiin Tuuli Kousa ja Paavo Arhinmäki, varalle Niilo Toivonen ja Sari Sarkomaa.
Päätös
Ehdotuksen mukaan Haglunding vastaehdotuksen mukaisesti täydennettynä.
Haglundin (+ Gebhard) vestaehdotus hyväksyttiin äänin 8-7.
Käsittely
- Vastaehdotus
Haglund Mia + Gebhard Elisa
ESITYS 1
Keskeiset huomiot-luku
LISÄTÄÄN kappale 2 loppuun:
"Ehdotettu uusi 50 % perusosan alentaminen ei kuitenkaan ole kannatettavaa, sillä lyhytaikaisestikin näin pieni tuen taso vaarantaa ihmisarvoisen elämän edellytykset."
ESITYS 2
1. Velvoitteeseen ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi, velvoitteeseen hakea ensisijaista etuutta ja perusosan alentamiseen liittyvä lausuntopalaute-luku
Muokataan kappaletta 8 seuraavalla tavalla:
POISTETAAN: "Näistä ilmoituksista luopuminen on kannatettava uudistus." LISÄTÄÄN kappaleen loppuun: "Olisi tärkeää säilyttää perusosan alentamisen ja sosiaalihuollon välinen kytkös jatkossakin, jotta asiakkaalle säilyisi kannustin osallistua palveluihin."
Muokataan kappaletta 12 seuraavalla tavalla:
POISTETAAN: "Alennusesitys on tiukka, mutta oikeansuuntainen."
Muokataan kappaletta 17 seuraavalla tavalla:
LISÄTÄÄN kappaleen loppuun: "Helsingin kaupunki ei kannata ehdotusta siitä, että jatkossa perusosan alentamisia tehtäisiin automaattisemmin ja oletettavasti yhä suuremmalle määrälle tuen saajia. Jatkossakin olisi hyvä säilyttää yksilöllistä harkintaa perusosan alentamisessa. "
ESITYS 3
2. Perusosan suuruuteen liittyvä lausuntopalaute-luku
POISTETAAN koko kappale 27:
"Helsingin kaupunki kannattaa ehdotusta, jonka mukaan muina perusmenoina tarpeellisen suuruisina huomioitavat terveydenhuoltomenot rajattaisiin välttämättömiin terveydenhuoltomenoihin."
ESITYS 4
6. Vaikutusten arviointiin liittyvä lausuntopalaute-luku
LISÄTÄÄN kappale 38 jälkeen täysin uusi kappale:
"Samaan aikaan toimeentulotuen uudistuksen kanssa ollaan kiristämässä työvoimapoliittisia sanktiota merkittävällä tavalla ja on oletettavaa, että yhä useampi menettää jatkossa työttömyysetuudensa tämän johdosta. Lakiesitysten yhteisvaikutuksesta nämä henkilöt joutuvat jatkossa elämään pitkiäkin aikoja 40 % alennetulla toimeentulotuella. Näitä yhteisvaikutuksia ei tällä hetkellä ole arvioitu missään lakiesityksessä ja yhteisvaikutusten arviointi tulisi tehdä ennen esitysten tuomista eduskuntaan."
ESITYS 5
Tiivistelmä-luku
POISTETAAN kappaleesta 41:
"Sikäli kun toimeentulotuen hakija laiminlyö työnhakuvelvoitettaan, on esitetty 50 % leikkaus perusosaan tiukka, mutta oikean suuntainen. "
Äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 1 / Haglund Mia
JAA: 7, EI: 8, Tyhjiä: 0, Poissa: 0
JAA: Kousa Tuuli, Meri Otto, Pulkkinen Suvi, Rantala Marcus, Sarkomaa Sari, Sazonov Daniel, Vierunen Maarit
EI: Arhinmäki Paavo, Gebhard Elisa, Haglund Mia, Jalovaara Ville, Laisaari Johanna, Modig Silvia, Toivonen Niilo, Vanhanen Reetta
Päätös
Ehdotuksen mukaan Haglundin vastaehdotuksen mukaisesti täydennettynä.
Haglundin (+ Laisaari) vastaehdotus hyväksyttiin äänin 8-7.
Käsittely
- Vastaehdotus
Haglund Mia + Laisaari Johanna
ESITYS 1
Toteuttaako ehdotettu säädöskokonaisuus tavoitetta varhaisen tuen saatavuuden parantamisesta?-luku
POISTETAAN kappaleet 2-5:
"Ei, vaan tarvittaisiin ehdotetun sijaan tai lisäksi seuraavia toimia:
Varhaisen tuen saatavuuden parantaminen tulevaisuudessa edellyttää mahdollisuuksia järjestää nykyistä laajemmin yksilöllisiä lisäpalveluja ja mahdollisuutta kohdentaa tukea enemmän tarvitseville asiakkaille. Lakiehdotus ei tällaisenaan kuitenkaan tarjoa riittävästi joustavuutta palvelujen kohdentamiseen, erityisesti neuvolapalveluissa ja kouluterveydenhuollossa.
Ehdotus ei myöskään vapauta henkilöstöresursseja kaikille tarjottavista palveluista tavalla, joka mahdollistaisi yksilöllisten palvelujen lisäämisen nykyisillä tai vähenevillä resursseilla ja henkilöstömitoituksilla. Näin ollen ehdotuksen ei nähdä parantavan varhaisen tuen saatavuutta ilman että palvelujen kustannukset kasvavat merkittävästi.
Palvelujen sisältöä ja kohdentamista olisi mahdollista muuttaa laajemmin, jolloin olisi todelliset mahdollisuudet parantaa ja lisätä varhaista tukea sekä kohdentaa palveluja niitä enemmän tarvitseville ilman että henkilöstömäärää tai kustannuksia tarvitsee lisätä."
ESITYS 2
Millaista muuta kansallista ohjausta ja toimenpiteitä esitetyn lainsäädännön onnistunut toimeenpanomielestänne edellyttää? -luku
Muokataan kappaletta 26 seuraavalla tavalla:
POISTETAAN: "Kouluterveydenhuollossa terveydenhoitajien työaikaa tulisi voida kohdentaa esimerkiksi mielenterveyden ja neuropsykiatristen haasteiden tunnistamiseen, mikä edellyttää kriittistä arviointia koko ikäluokan vuosittaisista terveystarkastuksista."
ESITYS 3
Muita huomioita -luku
Muokataan kappaletta 36 seuraavalla tavalla:
POISTETAAN: "Tämä tilanne on tarkoituksenmukainen, mikäli varmistetaan, että terveystarkastukset kohdentuvat niille lapsille ja nuorille, jotka niitä eniten tarvitsevat. Voimassa olevan lainsäädännön tulisi mahdollistaa ja legitimoida tällainen kohdentaminen."
ESITYS 4
Tiivistelmä -luku
Muokataan kappaletta 44 seuraavalla tavalla:
POISTETAAN: "Yleisesti ottaen lakisääteisten lääkärintarkastusten määrän lisääminen ei ole perusteltua nykyisessä terveydenhuoltojärjestelmässä ja terveiden lasten rutiinitarkastusten sijaan lääkärien osaaminen olisi syytä kohdentaa niille lapsille, joilla on todettu erityinen tuen tarve."
Äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 1 / Haglund Mia
JAA: 7, EI: 8, Tyhjiä: 0, Poissa: 0
JAA: Meri Otto, Pulkkinen Suvi, Rantala Marcus, Sarkomaa Sari, Sazonov Daniel, Vanhanen Reetta, Vierunen Maarit
EI: Arhinmäki Paavo, Gebhard Elisa, Haglund Mia, Jalovaara Ville, Kousa Tuuli, Laisaari Johanna, Modig Silvia, Toivonen Niilo
Päätös
Ehdotuksen mukaan
Päätös
Ehdotuksen mukaan
Päätös
Pöydälle
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
- Pöydällepanoehdotus
Pulkkinen Suvi
pyydän pöydälle seuraavaan kaupunginhallitukseen
Päätös
Ehdotuksen mukaan
Päätös
Pöydälle
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
- Pöydällepanoehdotus
Haglund Mia
Pyydän pöydälle seuraavaan kokoukseen.
Päätös
Ehdotuksen mukaan.
Meren (+ Sarkomaa) vastaehdotus kaatui äänin 11-2.
Käsittely
- Vastaehdotus 1
Meri Otto + Sarkomaa Sari
Poistetaan lausunnosta seuraavat kohdat:
Poistetaan lausunnosta seuraavat kohdat:
”Helsingin kaupunki ilmaiseekin suuren huolensa siitä, miten rahaston lakkautuksen yhteydessä varmistetaan asuntopolitiikan pitkäjänteisyys, asuntotuotannon rahoituksen ennakoitavuus ja riittävyys tavalla, joka edelleen mahdollistaa kuntien ja muiden keskeisten toimijoiden kyvyn vastata suomalaisten asumistarpeiden turvaamiseen.”
”Lausunnoilla oleva esitys ei kuitenkaan tarjoa näyttöä sille, että muutos tuottaisi tällaisia vaikutuksia tai että vaikutukset julkistalouteen eivät keskipitkällä tai pitkällä aikavälillä olisi päinvastoin erittäin kielteisiä.”
”Valtion tukeman tuotannon selvästi vapaarahoitteista tuotantoa alhaisempi vuokrataso vähentää myös asumis- ja toimeentulotukimenoja, ja täten julkisia menoja.”
”Kaavavarantoa riittää noin 42 000 asunnon rakentamiseen. Tästä huolimatta vapaarahoitteisen asuntotuotannon aloitukset ovat vähäisiä ja valtion tukema asuntotuotanto on jo useamman vuoden ajan kannatellut rakentamisalaa. Syrjäytymisvaikutusta ei täten voida katsoa Helsingissä tällä hetkellä olevan. ”
”Lisäksi valtion tukema asuntotuotanto kohdistuu Helsingissä hyvin pienituloisiin ja haavoittuvassa asemassa oleviin ryhmiin, sillä esimerkiksi vuonna 2024 kolmannes Helsingin kaupungin asunnot Oy Hekan asuntoihin valituista oli asunnottomia ja 56 prosenttia erittäin kiireellisessä asunnontarpeessa olevia.”
”Oikeus asuntoon on turvattu perustuslaissa, Euroopan sosiaalisessa peruskirjassa sekä YK:n kansainvälisessä yleissopimuksessa. Asuntorahaston lakkautuksen kielteisten vaikutusten on arvioitu kohdistuvan erityisesti kaikista heikommassa asemassa oleviin ryhmiin ja niin sanottuihin erityisryhmiin, kuten ikääntyneisiin, vammaisiin ja erityistä tukea tarvitseviin nuoriin. Samanaikaisesti asuntorahaston lakkautusesityksen kanssa asuntokysymys on noussut merkittäväksi Euroopan Unionin agendalla johtuen monia Euroopan maita ja kaupunkeja koettelevasta kohtuuhintaisen asumisen kriisistä. Suomea on pidetty tässä keskustelussa esimerkkimaana johtuen pitkäjänteisestä ja tuloksellisesta asuntopolitiikasta ja asuntokysymyksen ratkaisemisesta valtion, kuntien ja yksityisten toimijoiden yhteistyönä. Tätä vasten asuntorahaston lakkauttaminen näyttäytyy suurena periaatteellisena muutoksena, jolla ilman selkeitä perusteita murennetaan pohjaa toimivalta järjestelmältä, joka on osaltaan toiminut ratkaisuna kasvavien kaupunkien monisyisiin ongelmiin, kuten asunnottomuuden ja segregaation torjuntaan sekä matalapalkka-alojen työvoiman saatavuuteen.”
1 Äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 1 / Meri Otto
JAA: 11, EI: 2, Tyhjiä: 2, Poissa: 0
JAA: Arhinmäki Paavo, Gebhard Elisa, Haglund Mia, Jalovaara Ville, Kousa Tuuli, Laisaari Johanna, Modig Silvia, Pulkkinen Suvi, Rantala Marcus, Toivonen Niilo, Vanhanen Reetta
EI: Meri Otto, Sarkomaa Sari
Tyhjiä: Sazonov Daniel, Vierunen Maarit
Päätös
Ehdotuksen mukaan
Päätös
Ehdotuksen mukaan
Päätös
Ehdotuksen mukaan
Päätös
Ehdotuksen mukaan Haglundin ja Pulkkisen vastaehdotusten mukaisesti täydennettynä.
Haglundin (+ Pulkkinen) ja Pulkkisen (+ Haglund) vastaehdotukset hyväksyttiin yksimielisesti.
Käsittely
- Vastaehdotus
Haglund Mia + Pulkkinen Suvi
Päätösehdotuksen loppuun lisätään:
"Kaupunginhallitus toteaa, että luonnonsuojelualueohjelman aluerajausten tarkennustyössä painotetaan monimuotoisen luonnon sisällyttämistä rauhoitettuihin luonnonsuojelualueisiin. Näin tulee tehdä esimerkiksi Östersundomissa, jossa on luontoarvoilta arvokkaiksi todettuja kohteita, joiden aluerajaukset ovat vielä likimääräisiä. Kaupunginhallitus painottaa, että ohjelmakauden aikana tulee myös toimia sen eteen, että ohjelman ulkopuolelle jääneiden selkeästi arvokkaiden luontoalueiden luontoarvot säilyvät. Ohjelmakauden aikana tulee olla mahdollisuus harkita alueohjelman ulkopuolelle jääneiden alueiden suojelua."
- Vastaehdotus
Pulkkinen Suvi + Haglund Mia
LISÄYS päätösehdotuksen loppuun: Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että ohjelma kokonaisuudessaan tulee toteuttaa vuoden 2038 loppuun mennessä.
Päätös
Ehdotuksen mukaan
Päätös
Ehdotuksen mukaan