Esityslista Kaupunkiympäristölautakunta 5/2025 11.02.2025

Kokousaika: 11.02.2025 - 15:30
Kokouspaikka: Horisontti, Työpajankatu 8

Pöytäkirjat ja esityslistat koostuvat kokouksessa käsiteltävistä asioista.

Päätöstiedote julkaistaan heti kokouksen jälkeen. Päätöstiedote sisältää vain kokouksessa tehdyt päätökset eli sitä on luettava yhdessä esityslistan kanssa. Pöytäkirja korvaa ilmestyessään esityslistan ja päätöstiedotteen.

Asialista

Päätöstiedote: Kaupunkiympäristölautakunta

Kokousaika: 11.2.2025 klo 15.30
Kokouspaikka: Horisontti, Työpajankatu 8

Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla lautakunta päätti valita pöytäkirjantarkastajaksi Katri Penttisen ja varatarkastajaksi Marleena Isomaan.

Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Sulje

Päätös
Ehdotuksen mukaan

Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Sulje

Päätös
Esittelijän ehdotuksesta poiketen

Käsittely

Käsittelyn aikana tehtiin yhteensä kuusi vastaehdotusta, joista lautakunta hyväksyi kolme.

*** Vastaehdotus, Sami Kuusela ***

Muutetaan esitysehdotus muotoon:

Kaupunkiympäristölautakunta esittää kaupunginhallitukselle merkittäväksi tiedoksi Hiilineutraali Helsinki -päästövähennysohjelman mukaisesti selvityksen liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähennyskeinoista kuitenkin niin, että jo tässä yhteydessä todetaan, että polttomoottoriautojen yleisiä ajo- ja käyttökieltoja ei edistetä. Polttomoottoriautojen täyskielto Helsingin alueella vuoteen 2035 mennessä asettaisi helsinkiläiset eriarvoiseen asemaan, muun muassa koska kaikilla kotitalouksilla ei ole taloudellisia mahdollisuuksia siirtyä sähköautoihin ja näin ollen monen elämä hankaloituisi huomattavasti.

Muilta osin kaupunkiympäristölautakunta evästää valmistelua, että:

- Kaupungin tulisi tavoitella co2-päästötöntä henkilöautoliikennettä vuoteen 2035 mennessä. Tällä luotaisiin edellytykset kaupungin hiilitaseen nettonollan saavuttamiseksi vuoteen 2040 mennessä ja viestittäisiin, että kaupunki on siirtymässä kohti päästötöntä liikennejärjestelmää.

- Tulevien liikenneratkaisujen tulee vahvistaa tilatehokasta yhdyskuntarakennetta sekä kävelyn, pyöräliikenteen ja joukkoliikenteen kilpailukykyä ennen kaikkea näiden kulkutapojen houkuttelevuutta lisäämällä. Tähän sisältyy myös julkisen liikenteen lippuhintojen alentaminen.

- Sähköautojen latausinfran rakentamisen nopeuttamiseksi on tarpeen arvioida mahdollinen latausinfran toteuttamisen taloudellinen tuki yksityisille kiinteistöille.

- On myös tarpeen arvioida käyttövoiman muutosta nopeuttavan autojen romutuspalkkion käyttöönottoa Helsingissä.

- Päästövähennysten aikaansaamiseksi on perusteltua nopeuttaa pysäköintipolitiikan (2022) toimenpiteitä koskien yleisten alueiden rajoittamattoman pysäköinnin rajoituksia (aikarajoitukset, maksullisuus) ja markkinaehtoisen pysäköinnin laajentamisen valmistelua. Käyttövoiman muutosta voidaan myös pyrkiä vauhdittamaan suosimalla vähäpäästöistä autoilua esimerkiksi vahvistamalla sähköautojen asukaspysäköinnin alennuksia.

- Kaupunki kannustaa eri keinoin myös ammattiliikenteen sähköistymistä

- Ennen liikenteen päästövähennystoimenpiteistä tehtäviä päätöksiä niistä laaditaan kaupunkitaloudellinen arviointi, sosioekonomisten vaikutusten arviointi sekä yritys- ja elinkeinovaikutusten arviointi päätöksenteon tueksi.

- Lautakunta painottaa, että liikennepäästöjen vähentäminen on tärkeää ja tätä tulisi edistää määrätietoisesti myös valtakunnan tason päätöksillä. Maan hallituksen päätökset vievät tässä suhteessa kehitystä väärään suuntaan. Helsingin kaupungin tuleekin vaikuttaa tässä maan hallituksen ratkaisuihin.

Äänestys

Lautakunta hyväksyi Sami Kuuselan tekemän vastaehdotuksen äänin 8 - 5.

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus / Kuusela Sami
JAA: 5, EI: 8, Tyhjiä: 0, Poissa: 0
JAA: Haglund Mia, Nevanlinna Tuomas, Rossi Saana, Sinnemäki Anni, Sivonen Sameli
EI: Kuusela Sami, Borgarsdottir Sandelin Silja, Isomaa Marleena, Koljonen Olli-Pekka, Meri Otto, Pajunen Jenni, Penttinen Katri, Rautava Risto


*** Vastaehdotus (1), Anni Sinnemäki ***

Kaupunkiympäristölautakunta korostaa, että liikenteen päästövähennyksiin ja sosiaalisesti oikeudenmukaiseen liikennejärjestelmään tarvitaan laaja kirjo erilaisia keinoja. Riittävän edullinen joukkoliikenne on tässä keskeisessä roolissa ja siksi lautakunta katsoo, että tulevalla valtuustokaudella on välttämätöntä huolehtia siitä, että joukkoliikenne on käyttäjilleen Helsingissä edullisempaa kuin tällä hetkellä.

Nyt käsittelyssä olevassa selvityksessä on tutkittu uusia, mahdollisimman toimivia ja Helsingin itsensä päätösvallassa olevia keinoja päästövähennyksiin. Lautakunta tunnistaa, että useat kansallisen tason keinot olisivat tarkoituksenmukaisempia kuin osa tässä selvityksessä esitetyistä, mutta koska niitä ei ole käytössä tällä hetkellä, lautakunta katsoo, että Helsingin tulee kantaa vastuu omasta päästötavoitteestaan ja käyttää sen saavuttamiseen mahdollisia ja käytettävissä olevia keinoja.

Ympäristövyöhyke tai -vyöhykkeet on tunnistettu selvityksessä tehokkaimmaksi uudeksi keinoksi, jota ilman tavoitteita on tämän hetken arviolla mahdotonta saavuttaa. Ympäristövyöhykkeen käyttöönotto vaatii vielä lukuisten näkökulmien selvittämistä, erityisesti pienituloisten ja vuorotyötä tekevien osalta. Lautakunta myös korostaa, että ympäristövyöhyke vaatii rinnalleen muita toimia edullisesta joukkoliikenteestä kattavaan latausinfraan ja romutuspalkkioihin.

Äänestys

Kaupunkiympäristölautakunta ei hyväksynyt Anni Sinnemäen tekemää ensimmäistä vastaehdotusta.

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus / Sinnemäki Anni
JAA: 8, EI: 5, Tyhjiä: 0, Poissa: 0
JAA: Borgarsdottir Sandelin Silja, Isomaa Marleena, Koljonen Olli-Pekka, Kuusela Sami, Meri Otto, Pajunen Jenni, Penttinen Katri, Rautava Risto
EI: Sinnemäki Anni, Haglund Mia, Nevanlinna Tuomas, Rossi Saana, Sivonen Sameli


*** Vastaehdotus (2), Anni Sinnemäki ***

Lautakunta kannustaa suunnittelemaan toimia, jolla voidaan varmistaa taksien, pakettiautojen ja erilaisen pienemmän mittakaavan logistiikan mahdollisimman nopea sähköistyminen.

Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi Anni Sinnemäen tekemän toisen vastaehdotuksen yksimielisesti.


*** Vastaehdotus, Jenni Pajunen ***

Lisäys päätösehdotukseen: Jatkovalmistelussa selvitetään kattavammin kansainvälisiä esimerkkejä päästöjen vähentämisestä ja liikenteen sähköistämisestä muista Helsingin kannalta relevanteista kaupungeista.

Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi Jenni Pajusen tekemän vastaehdotuksen yksimielisesti.


*** Vastaehdotus (1), Marleena Isomaa ***

Tulevien liikenneratkaisujen tulee edistää myös sujuvaa ja turvallista autoliikennettä. Liikennevalojen synkronoinnissa pyritään huomioimaan paremmin vuorokauden ajat, ajonopeudet sekä liikenteen määrä. Nykivä ja ruuhkainen liikenne lisää päästöjä, heikentää kaupungin ilmanlaatua sekä lisää katupölyn määrää. Sujuva autoliikenne on myös sujuvan joukkoliikenteen edellytys, yhä kasvavassa kaupungissa.

Marleena Isomaan tekemä ensimmäinen vastaehdotus raukesi kannattamattomana.


*** Vastaehdotus (2), Marleena Isomaa ***

Kaupungin tulee kannustaa autoilevia liityntäpysäköintien käyttöön. Päästövähennysten aikaansaamiseksi on perusteltua säilyttää juna- ja metroyhteyksien edullista liityntäpysäköintiä ja parkkipaikkoja. Liityntäpysäköintipaikoista on jo nyt paikoin pulaa, eikä pysäköintimahdollisuuksista tule tehdä pelkästään varakkaampien etuoikeus.

Äänestys

Kaupunkiympäristölautakunta ei hyväksynyt Marleena Isomaan tekemää toista vastaehdotusta.

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus / Isomaa Marleena
JAA: 6, EI: 5, Tyhjiä: 2, Poissa: 0
JAA: Haglund Mia, Koljonen Olli-Pekka, Nevanlinna Tuomas, Rossi Saana, Sinnemäki Anni, Sivonen Sameli
EI: Isomaa Marleena, Kuusela Sami, Pajunen Jenni, Penttinen Katri, Rautava Risto
Tyhjiä: Borgarsdottir Sandelin Silja, Meri Otto

Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Sulje

Päätös
Ehdotuksen mukaan

Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Sulje

Päätös
Ehdotuksen mukaan

Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Sulje

Päätös
Ehdotuksen mukaan

Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Sulje

Päätös
Esittelijän ehdotuksesta poiketen

Käsittely

*** Vastaehdotus, Anni Sinnemäki ***

Lautakunta muistuttaa, että Tove Janssonin puisto on nimetty uudelleen muistamaan Katajanokalla pitkään asuneen Tove Janssonin koko elämäntyötä, joka koostui muumien lisäksi laajasta kirjallisesta ja kuvataiteellisesta tuotannosta. Tästä syystä lautakunta kehottaa siihen, että puiston peruskorjauksen jälkeen puistossa on nähtävissä myös elementtejä jotka muistuttavat muumihahmojen lisäksi puiston vierailijoita Tove Janssonista henkilönä ja taiteilijana. Lisäksi lautakunta huomauttaa, että naistaiteilijamme ovat Helsingin katutilassa aliedustettuina patsaissa ja kadunnimissä, mistä syystä lautakunta suosittelee tulevaisuudessa edistämään Helsinkiin sijoitettavaksi patsasta muumipeikon lisäksi myös itselleen Tove Janssonille.

Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi Anni Sinnemäen tekemän vastaehdotuksen yksimielisesti.

Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Sulje

Päätös
Esittelijän ehdotuksesta poiketen

Käsittely

*** Vastaehdotus, Sameli Sivonen ***

Kaupunkiympäristölautakunta korostaa, että lasten turvallisuutta parantavia toimia on voitava tehdä myös silloin kun ne heikentävät autoliikenteen sujuvuutta. Mechelininkadulla ja muilla kaduilla joilla alennetaan nopeusrajoitusta koulujen edessä selvitetään vaikutus toteutuviin ajonopeuksiin kiinnittäen erityisesti huomiota nopeimmin ajaviin autoihin ja arvioidaan tulosten pohjalta tarve rakenteellisille toimenpiteille.

Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi Sameli Sivosen tekemän vastaehdotuksen yksimielisesti.

Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Sulje

Päätös
Ehdotuksen mukaan

Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Sulje

Päätös
Esittelijän ehdotuksesta poiketen

Käsittely

*** Vastaehdotus, Anni Sinnemäki ***

Päätösehdotuksen toiseksi kappaleeksi: Lautakunta katsoo, että Raide-Jokerin ja Kalasatama-Pasila-raitiotiehankkeen esimerkin mukaisesti Helsingin tulee asettaa infrahankkeissa tavoitteeksi alueen luonnon tilan parantaminen rakennushankkeen aikana aina, kun se on mahdollista.

Äänestys

Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi Anni Sinnemäen tekemän vastaehdotuksen äänin 11 - 1 (tyhjää: 1).

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus / Sinnemäki Anni
JAA: 1, EI: 11, Tyhjiä: 1, Poissa: 0
JAA: Meri Otto
EI: Borgarsdottir Sandelin Silja, Haglund Mia, Isomaa Marleena, Koljonen Olli-Pekka, Kuusela Sami, Nevanlinna Tuomas, Pajunen Jenni, Penttinen Katri, Rossi Saana, Sinnemäki Anni, Sivonen Sameli
Tyhjiä: Rautava Risto


*** Vastaehdotus, Marleena Isomaa ***

Lisäys päätösehdotukseen: Lisäksi lautakunta edellyttää, että infrahankkeiden toteuttamisen johdosta häviävät puut kompensoidaan istuttamalla Helsingin alueelle vastaava määrä puita.

Äänestys

Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi Marleena Isomaan tekemän vastaehdotuksen äänin 11 - 1 (tyhjää: 1).

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus / Isomaa Marleena
JAA: 1, EI: 11, Tyhjiä: 1, Poissa: 0
JAA: Meri Otto
EI: Borgarsdottir Sandelin Silja, Haglund Mia, Isomaa Marleena, Koljonen Olli-Pekka, Kuusela Sami, Nevanlinna Tuomas, Pajunen Jenni, Penttinen Katri, Rossi Saana, Sinnemäki Anni, Sivonen Sameli
Tyhjiä: Rautava Risto

Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Sulje

Päätös
Ehdotuksen mukaan

Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Sulje

Päätös
Ehdotuksen mukaan

Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Sulje

Päätös
Ehdotuksen mukaan

Lue esitys (Avautuu uuteen välilehteen)

Sulje
Helsingissä 11.02.2025

Virve Kuusi, yksikön päällikkö, puhelin: 310 79528

virve.kuusi@hel.fi