Suun terveydenhuollon laaturekisterijärjestelmän hankinta

HEL 2016-012446
Ärendet har nyare handläggningar
§ 4
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Suun terveydenhuollon laaturekisterijärjestelmän hankinta

Direktör för hälsovårds- och missbrukartjänster

Päätös

Terveys- ja päihdepalvelujen palvelukokonaisuuden johtaja päätti jatkaa NHG Benchmarking Oy:n sopimusta suun terveydenhuollon laatu- ja vaikuttavuusmittariston hankinnasta ajalle 1.1.2019 - 30.6.2020. Lisäksi terveys- ja päihdepalvelujen palvelukokonaisuuden johtaja päätti laajentaa laatu- ja vaikuttavuusmittariston hankintaa ns. benchmarking- toiminnalla ajalle 1.1.2019–30.6.2020.

Hankinnan yhteenlaskettu arvo sopimuskaudelle 1.1.2019–30.6.2020 on 47100,00 euroa (alv 0 %).

Tämän päätöksen tiedoksisaanti ei ole sopimus, vaan hankinnasta solmitaan määräaikainen sopimus toimittajan kanssa.

Päätöksen perustelut

Suun terveydenhuollon aiemmin käyttämän Effica-potilastietojärjestelmän ja 5.2.2018 käyttöön otetun Lifecare-järjestelmän sisältämät vakioraportit eivät tue riittävästi hoidon laadun arviointia.

NHG:n yhteistyössä suun terveydenhuollon asiantuntijoiden kanssa kehittämän laatu- ja vaikuttavuusmittariston tavoitteena on luoda kansallinen suun terveydenhuollon laaturekisteri. Mittaristo pohjautuu potilastietojärjestelmien tietokannasta samoilla kriteereillä poimittavaan anonymisoituun aineistoon. Palvelun aloittamisen ehtona oli, että mukana oli vähintään 6 osallistujaa. Tällä hetkellä mittaristossa on mukana 21 palveluntuottajaa eri puolilta Suomea, ja ne tuottavat suun terveydenhuollon palvelut yhteensä 2,3 miljoonan väestölle. Helsingin suun terveydenhuolto on osallistunut laatu-ja vaikuttavuusmittariston käyttöön vuosina 2017–2018. Mittariston tuloksia on hyödynnetty hammaslääkäreiden kehityskeskusteluissa ja muussa toiminnan kehittämisessä.

Nykytilanne

Nykyisellä, 31.12.2018 päättyvällä laatu-ja vaikuttavuusmittariston sopimuskaudella käyttöön otetussa Lifecare-järjestelmässä ilmenneiden teknisten ongelmien johdosta NHG:lle ei ole saatu siirrettyä tarvittavia tietoja, ja näin ollen palvelusta ei ole saatu ajallaan kaikkia sopimukseen kuuluvia raportteja. Em. tilanne ei johdu NHG Benchmarking Oy:stä. NHG on saanut nyt Lifecare-järjestelmää ylläpitävältä Tieto Oyj:ltä testiaineiston ja varsinaista Helsingin suun terveydenhuollon tiedonkeruuta ja analysointia tehdään parhaillaan.

Benchmarking-palvelu

NHG on tuottanut myös suun terveydenhuollon benchmarking-palvelua vuodesta 2009 lähtien, tällä hetkellä mukana on 16 julkista palveluntuottajaa. Kaikki nämä benchmarking-toimintaan osallistuvat palveluntuottajat osallistuvat myös laatu-ja vaikuttavuusmittaristoon. Suun terveydenhuollon benchmarking- järjestelmä keskittyy operatiiviseen johtamiseen ja benchmarking- toiminnan kytkeminen mukaan laatu- ja vaikuttavuusmittaristoon tuo Helsingin suun terveydenhuollolle mahdollisuuksia kehittää ajantasaiseen vertailutietoon perustuen paitsi kliinisen toiminnan laatua myös palveluiden tuottavuutta ja saada vertailutietoa suhteessa muihin palveluntuottajiin resurssien jakautumisesta. Benchmarking- verkosto myös jakaa parhaita käytäntöjä keskenään.

Benchmarking-toiminnan kertaluonteinen aloitusmaksu on 3000,00 euroa ja vuosimaksu 14700,00 euroa. Yhteensä benchmarking-toiminnan kustannus koko sopimuskaudelle on 17700,00 euroa.

Suorahankinta

Hankittava palvelu on julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007 ja 1397/2016) tarkoittamaa sosiaali- ja terveyspalvelua eikä alkuperäisen hankinnan ja nyt päätettävän lisähankinnan ennakoitu arvonlisäveroton arvo ylitä kummankaan hankintalain kansallista kynnysarvoa. Kyseessä on pienhankinta, johon ei sovelleta hankintalakia. Hankinta toteutetaan suorahankintana, koska muita tähän yhteistyöhankkeeseen soveltuvia tarjoajia ei ole tiedossa.

Mer information fås av

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539

eeva.rantala@hel.fi

Beslutsfattare

Leena Turpeinen
terveys- ja päihdepalvelujen johtaja