Ombyggnad av MLNRV2-ledspårvagnar
Ombyggnad av MLNRV2-ledspårvagnar
Beslut
Stadsfullmäktige godkände projektplanen för ombyggnad av MLNRV2-ledspårvagnar utgående från att 42 st. spårvagnar byggs om och att kostnadskalkylen för ombyggnaden är 10,5 mn euro (exkl. moms).
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Projektets bakgrund
Till spårvagnsmaterielen i serien MLNRV2 hör 42 st. ledspårvagnar som levererats på 1980-talet. I samband med upphandlingen av ledspårvagnsserien NRV2 fastställdes ett mål på 40 år för den beräknade drifttiden. På vagnarna har utförts två ombyggnader, varav den senaste i början av 2000-talet. Under åren 2007–2012 har vagnarna försetts med en låggolvsmellandel för att de ska uppfylla dagens tillgänglighetskrav. Vagnarna har årligen körts i genomsnitt 50 000 km/vagn.
Iståndsättningarna av vagnarna har inletts år 2014 i enlighet med service- och underhållsprogrammen. Då gjordes ingen separat plan eller kostnadskalkyl för en ombyggnad, utan åtgärderna som hänför sig till spårvagnarnas trafiksäkerhet och vagnarnas allmänna skick har beaktats i trafikeringsavtalet för spårvägstrafiken som ingicks med HRT år 2010. Av den andel som i trafikeringsavtalet reserveras för ombyggnad av och reservdelar till spårvagnarna kvarstod i början av år 2017 cirka 4,5 mn euro.
Under åren 2014–2017 (före utgången av oktober) har totalt 3,1 miljoner euro av den avtalsenliga investeringsreserveringen använts för reparation av vagnar. I nuläget har 18 vagnar reparerats och 10 vagnar beretts för reparation av bl.a. boggier och dörrar.
Trafikaffärsverkets framställning
Direktionen för trafikaffärsverket har 26.10.2017 föreslagit för godkännande en projektplan för ombyggnad av ledspårvagnar med lågt golv. I trafikaffärsverkets framställning föreslås en ombyggnad av totalt 42 vagnar utgående från att projektets maximipris exklusive mervärdesskatt är 10,5 mn euro.
Framställningen från direktionen för trafikaffärsverket utgör bilaga 1 och projektplanen utgör bilaga 2.
Projektets innehåll
I början av år 2017 har trafikaffärsverket i samverkan med HRT konstaterat att det är nödvändigt att övergå från småskalig reparation, som garanterar vagnarnas allmänna skick och trafiksäkerhet, till fullskaliga ombyggnader. Trafikaffärsverket har tagit fram en projektplan, daterad 4.10.2017, för genomförandet av ombyggnaderna. Genom att förverkliga projektplanen som nu är under behandling säkras att användningen av ledspårvagnarna med mellandel kan fortsätta till slutet av 2020-talet, då de ersätts med en ny materielserie.
Ombyggnaderna omfattar bl.a. fullständig reparation av boggierna, korgarna och dörrarna, förbättring av inredningens allmänna utseende och uppdatering och förnyande av olika system.
Kostnader och tidsplan
Projektets kostnadskalkyl är totalt 10,5 miljoner euro (0,25 mn euro/vagn).
Avskrivningarna är cirka 1,1 miljoner euro om året. De årliga försäkringsfondsavgiften är 0,1 %.
Trafikaffärsverket finansierar projektet genom att ta lån. Räntekostnaderna uppgår till sammanlagt 0,6 miljoner euro (räntefot på 1 % och 10 års lånetid).
Trafikaffärsverket fakturerar de avskrivningar och räntor och den försäkringsfondavgift som orsakas av ombyggnaden av spårvagnarna hos HRT i samband med trafikeringskostnaderna. En del av de trafikeringskostnader som faktureras hos HRT ackumuleras årligen för staden att betala via betalningsandelen i HRT.
HRT:s styrelse har 13.6.2017 godkänt reparationsprogrammet för ledspårvagnar med mellandel. Programmet omfattar de åtgärder som utförs under åren 2017–2019. Reparationsprogrammets värde är 8,7 miljoner euro. Den av direktionen för trafikaffärsverket föreslagna projektplanen för ombyggnaderna (10,5 mn euro) omfattar utöver det nämnda reparationsprogrammet också de ombyggnader som utförts under åren 2014–2016 (1,8 mn euro). Ombyggnaderna som enligt projektplanen utförs under åren 2017–2019 kan förverkligas inom ramen för den av HRT:s styrelse 13.6.2017 godkända tilläggsfinansieringen för reparationsprogrammet (4,2 mn euro) och anslaget för ombyggnad och reservdelar (4,5 mn euro i början av år 2017) som fastställs i det år 2010 undertecknade trafikeringsavtalet för spårvägstrafiken.
Genomförandet av ombyggnaderna av spårvagnarna har beaktats i trafikaffärsverkets 10-åriga investeringsplaner, som utgör bilagor till 2017 års budget som stadsfullmäktige godkände 30.11.2016 och till 2018 års budget som stadsfullmäktige godkände 29.11.2017.
Förverkligandet av projektet slutförs under åren 2018–2019.
Bedömning av projektet
Projektet är ekonomiskt och tekniskt motiverat. Ombyggnaden gör det möjligt att utnyttja den befintliga spårvagnsmaterielen MLNRV2 till slutet av 2020-talet. Ombyggnaden minskar servicebehovet, effektiviserar materielanvändningen och medför kostnadsbesparingar inom underhållet. Ombyggnaden är ekonomiskt sett ett mer lönsamt alternativ än att upphandla helt ny materiel i denna fas.
HRT:s styrelse har 13.6.2017 för sin del godkänt programmen för utveckling av metro- och spårvagnsmaterielen, varav en del gäller ombyggnad av ledspårvagnar med mellandel.
Kaupunginhallitus 18.12.2017 § 1134
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä MLNRV2-nivelraitiovaunujen täyskorjauksen hankesuunnitelman siten, että raitiovaunuja täyskorjataan 42 kpl ja että täyskorjauksen kustannusarvio on 10,5 milj. euroa (alv 0).
Esittelijä
Lisätiedot
Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035
Liikenneliikelaitoksen johtokunta 26.10.2017 § 68
Esitys
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti esittää kaupunginhallitukselle, että se esittäisi valtuustolle hyväksyttäväksi 42 matalalattiaisen nivelraitiovaunun täyskorjauksen hankesuunnitelman 10.500.000,00 euron arvonlisäverottomaan enimmäishintaan.
Esittelijä
Lisätiedot
Terhi Ruokolainen, projekti-insinööri, puhelin: 310 34799
Detta beslut publicerades 31.01.2018
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges
- det beslut som besvärsskriften gäller
- till vilka delar ändring söks I beslutet och hurdana ändringar som söks
- på vilka grunder ändring söks
I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.
I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.
Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.
Till besvärsskriften ska fogas
- det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
- ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 250 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | |
Postadress: | PB10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Föredragande
Mer information fås av
Kristiina Matikainen, stadssekreterare, telefon: 09 310 36035